Perspresentatie

Petticoat, een musical van nu over het leven van toen

De voorbereidingen voor de oorspronkelijke musical ‘Petticoat’ zijn in volle gang. Vandaag kreeg Musicalworld alvast een klein voorproefje in de oudste nog werkende bioscoop van Nederland; the Movies in Amsterdam.

Petticoat speelt zich af in de jaren ’50 en vertelt het verhaal van het Groningse plattelandsmeisje Pattie dat erover droomt om wereldberoemd te worden. Ze springt in het diepe en vertrekt naar de grote stad Amsterdam waar niets blijkt te zijn zoals ze het zich voorstelt. Pattie moet met vallen en opstaan ontdekken hoe ze eindelijk de ‘tegenwind’ kan trotseren. Want het maakt niet uit hoe je je droom waarmaakt, als je maar blijft luisteren naar je eigen hart.

Stage Entertainment maakte de musical Petticoat speciaal voor, en ook met, Chantal Janzen. “De reden dat we deze musical voor Chantal gemaakt hebben is omdat haar comedy timing, samen met haar vele andere talenten, in deze voorstelling gaan samenkomen”, aldus Erwin van Lambaart (directeur Joop van den Ende Theaterproducties red.)

Een nieuwe productie is een complex proces. Vandaar dat er is teruggegrepen naar ‘oude bekenden’ om het geheel vorm te geven. Erwin van Lambaart: “3 jaar geleden ging de musical Ciske de Rat in première. Met trots en veel liefde is door het creatieve team aan die voorstelling gewerkt. Die samenwerking beviel ons zo goed dat we voor Petticoat het creatieve team nogmaals hebben samengebracht. Wat inhoudt dat de muziek afkomstig is van Henny Vrienten, het script en de liedteksten van André Breeland, choreografie van Anthony van Laast, co-scriptontwikkeling door Maurice Wijnen en de regie in handen is van Paul Eenens”.

Ondanks dat Petticoat erg Engels klinkt, is het een oer Nederlandse musical. Een verhaal wat ons mee terugneemt naar eind jaren ‘50/begin jaren ’60, naar hoe Nederland er toen uitzag. “Niet alleen een voorstelling met humor en een hart, maar ook een klein lesje geschiedenis. Je kunt het je bijna niet meer voorstellen hoe destijds bijvoorbeeld zaken als ‘het nieuws’  tot de mensen kwam. Tegenwoordig is dat onder andere via twitter, toen ging je naar de bioscoop voor het Polygoon journaal of ging je met de hele buurt naar het ene huis in de straat waar een tv stond…met maar 1 zender”, alsdus van Lambaart.

Petticoat is de 2e oorspronkelijke musical die het bedrijf ontwikkelt, een trend die de komende jaren zeker doorgezet zal gaan worden. Erwin: “Als de grootste producent kunnen we natuurlijk niet anders dan bekende internationale hits, zoals Mary Poppins, naar Nederland halen. Daarnaast willen we het publiek ook kennis laten maken met de klassiekers binnen het musicalgenre (Les Miserables, Phantom , Miss Saigon etc.). En ook de kleine innovatieve voorstellingen, zoals laatst Sonheim in Songs in het M-Lab, kunnen en mogen we niet laten liggen. Daar komt nu dus ook de oorspronkelijke voorstellingen bij. Streven is om elke 2 tot 3 jaar met een nieuwe oorspronkelijke musical te gaan komen. Ik zeg bewust elke 2 tot 3 jaar en niet ieder jaar omdat het ontwikkelen van een geheel nieuw product tijd kost en een zorgvuldig proces is, maar een die we zeker willen voortzetten in de toekomst.”

Musicalworld sprak op deze bijeenkomst ook nog met Freek Bartels en Kees Boot. Freek zal in de voorstelling de rol van Rogier van Rooden gaan spelen, Kees die van Fred Wieger.

Ondanks dat het creatieve proces nog in volle gang is, moet er toch al meer bekend zijn over de inhoud van de rol die jullie gaan spelen. Kun je daar wat meer over vertellen
Kees: Ik ga de manager spelen van Pattie. In die tijd was het voor artiesten nog helemaal niet bekend wat ze konden verdienen aan hun platen, optredens etc. Het was een wilde wereld, zeker in de rock ’n roll muziek en er waren onder de managers veel haaien, en ik ben een van die haaien. Erg leuk om te mogen spelen dus.
Freek:Pattie komt vanuit Winschoten naar Amsterdam toe om zangeres te worden en komt al vrij snel in aanraking met Rogier. Ik ben degene die zich een beetje over haar ontfermt en haar rondleidt in de ‘grote boze stad’. En er ontstaat een hele mooie vriendschap en een bijzondere band, maar meer kan ik daar eigenlijk niet over zeggen. Je moet echt komen kijken om erachter te komen wat er nu precies tussen die 2 is.

Kees, jij bent al eerder in een oorspronkelijke productie van Stage Entertainment te zien geweest (Ciske de Rat red.). Wat was voor jou de reden om ook weer ‘ja’ te zeggen tegen Petticoat?
Kees:Het ligt eigenlijk net omgedraaid. Ik werd een aantal jaren geleden door Paul (Eenens red.) gevraagd om mee te doen aan Petticoat en daar heb ik toen ‘ja’ op gezegd. Destijds was het nog een ‘non-singing’ rol. Iets waar ik ook bewust voor koos. Ik kom namelijk uit de toneelwereld en heb dus helemaal niks met zingen en dacht ook dat ik dat niet zou kunnen. Maar de productie werd een jaar uitgesteld, en ineens zat ik dus zonder werk. Daarop werd besloten dat ik de rol van Vader Vrijmoeth in Ciske de Rat kon gaan spelen als tussenoplossing, maar daar moest ik wel in gaan zingen. Ik heb daarop een aantal zanglessen genomen van Jimmy Hutchinson en dat ging me verbazingwekkend goed af. Schijnbaar vond het creatieve team dat ook want mijn rol in Petticoat is meteen wat aangepast en nu heb ik ook in deze voorstelling een solo nummer.

Freek, Erwin van Lambaart vertelde net dat Stage Entertainment zich op een 4 tal pijlers richt qua producties. In jouw korte carrière heb je deze al voorbij zien komen. Grote internationale titlel; Joseph, klassieker; Les Misérables, innovatieve voorstelling: Sondheim in Songs, en nu de oorspronkelijke; Petticoat
Freek Wow, daar heb ik nog niet eens over nagedacht. Na deze productie is het met mij gedaan haha. Maar deze diversiteit maakt het natuurlijk wel erg leuk. Ik heb Sondheim in Songs net afgesloten, en dat staat natuurlijk pal op zo’n kassucces als Joseph. Het is zo fijn om binnen je vak zo te mogen variëren en ik besef me ook heel goed dat ik een luxe positie heb en dat ik die kansen krijg. Het mooie van zo’n volledig nieuwe productie is bijvoorbeeld dan weer dat het echt op jou geschreven kan worden, en dat je de creatives daarin ook input kunt geven.
Persoonlijk vind ik het leuke aan deze voorstelling dat ik nu echt mijn spelkant aan het publiek kan laten zien. Ik heb hiervoor 2 doorgecomponeerde stukken gedaan (Les Misérables en Joseph red.) maar ben ooit als klein jongetje begonnen met acteren. Mensen kennen mij nu als zanger maar ik ben heel blij dat ik nu weer met gesproken teksten aan de slag mag gaan en mensen een andere kant kan laten zien.

Nog niet zo lang geleden hebben jullie met de hele cast en het creatieve team een workshop gehad. Iets wat op Broadway regelmatig gebeurd, maar in Nederland eigenlijk niet. Hoe zijn die 2 en halve week je bevallen?
Kees: Zeer leerzaam, al heeft het in die fase nog niet zoveel zin om heel diep in te gaan op je rol, dat komt echt pas in de repetitiefase.  Maar omdat de voorstelling toch in zijn geheel is neergezet, weet je als team wat er wel en wat er niet klopt. Het is natuurlijk niet op intentie en op de juiste spanning, maar je krijgt wel een goed beeld van hoe het straks kan gaan worden en je kunt ook zien of dingen op de juiste plek zitten. Voor mij persoonlijk ging er ook een wereld open. Ik heb nog nooit zo’n proces meegemaakt want in de toneelwereld is het eindoos lezen en discusiëren voordat je de vloer opgaat. Bij musical werkt het andersom. Overigens petje af voor het ensemble tijdens deze workshop. Als ik zag hoe zij in die 13 dagen de choreografiën, de koortjes en staging erin hebben gestampt, hulde!

Freek, nog een week of 6 en dan beleeft Joseph de laatste voorstelling, hoe kijk te terug op die hele periode
Freek: Het aftellen is inderdaad begonnen. Het is ook goed dat het stopt, ik merk dat we allemaal toe zijn aan nieuwe creatieve input, maar man wat zal het raar zijn als het ineens voorbij is. Het is een behoorlijk heftig maar ook bijzonder jaar geweest en deze productie heeft voor mij heel veel betekend, dus we gaan er een mooi feestje van maken zo op het eind.

Tijdens het MusicalAwards Gala op maandag 7 juni krijgt het grote publiek een kleinproefje middels een trailer en een optreden. De wereldpremière laat nog heel even op zicht wachten, deze is op 3 oktober in Koninklijk Theater Carré. Daarna gaat de voorstelling langs de 14 grootste theaters van Nederland.

01 June 2010
N.v.t.
Amsterdam
the Movies
chantal janzen, petticoat, freek bartels, stage entertainment, joop van den ende, amsterdam, carré, marjolein touw, haijo bruins, henny vrienten, paul eenens