Recensie

Pim en Pom — Poezen op Avontuur

Voor de allerjongste theaterbezoekers is de voorstelling van Pim en Pom een belevenis. Overzichtelijke avonturen in een muzikale omgeving.

In Nederland mogen we trots zijn op onze jeugdvoorstellingen. Hoe klein ze ook zijn, vrijwel altijd weten ze hun doelgroep te bekoren. Net als in de grote mensenmusical wordt er vaak teruggegrepen op bestaande verhalen. Zo ook deze voorstelling, die is gebaseerd op de boekjes die Mies Bouhuys in de jaren 50 schreef, en die geïllustreerd werden door Fiep Westendorp.
Anders dan de meeste voorstelling die prentenboeken als uitgangspunt hebben wordt zijn de beesten dit keer geen poppen, maar verklede acteurs. Maar dat is niet het enige opvallende verschil. Het productiehuis heeft niet voor niets de Toren van Geluid, want naast liedjes wordt er in de voorstelling ook veel gebruik gemaakt van geluid. De schutting bijvoorbeeld lijkt wel een drumstel, en de sardientjes rammelen dat het een lust is.

Als de voorstelling begint staan er twee acteurs in een poezenpak op het toneel, maar zodra ieder zijn juiste muts met oortjes op heeft (de ene is grijs, de ander zwart), worden Laura Burgmans en Norman van Huut de poezen Pim en Pom. De eigenaresse staat op geluidsband, en zodra zij haar hielen heeft gelicht wil Pim wel op avontuur. Pom is minder enthousiast en lijkt wat banger. Toch gaan ze beiden naar de tuin en bij een potje verstoppertje raakt Pim in een andere wijk verzeild, waar het heel anders ruikt. Daar treft ze ook de kookgrage poes Pastei, die wat anders praat en bakkeljouw
bakt. Inmiddels is ook Pom buiten de hekken op zoek naar Pim. Wat rijdt dat verkeer hard en klinkt het luid. Ook hij heeft een wonderlijke ontmoeting, met een muzikale poes van stand. Zij leert Pom hoe het hoort in de hogere kringen, en probeert hem ook te leren zingen. Helaas is Pom daar niet zo
goed in…
Met simpele decors die met een 180 graden draai iets anders voorstellen, en klein aantal rekwisieten komt dit avontuur tot leven; een avontuur dat de jonge bezoekers de volle drie kwartier weet te boeien. Soms moet er worden meegedaan of gereageerd. Om 11 uur in de ochtend is dat nog niet heel wild, maar er wordt goed gereageerd als er bijvoorbeeld wordt gevraagd hoe dat nou moet: kijken voor je oversteekt.
In deze tijd hadden er wel waarschijnlijk wel aparte karakters gevonden kunnen worden die meer in het tijdsbeeld passen dan iemand uit een voormalig kolonie of een elitaire dame, maar ondanks dat blijkt dit een tijdloze vertelling. Chapeau.

Scènefoto’s: Milan Photography

21 December 2014
Repetitie
Rooterdam
Maastheater
http://www.detorenvangeluid.com/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen