Recensie

De heksen (M-Lab) - In het zweet uws aanschijns

Verslag van de première plus recensie van M-Labs De heksen naar Roald Dahl. Gesprekken met Inge Ipenburg, Joost Kramer en Dook van Dijck. VIDEO.

M-Lab heeft een traditie hoog te houden als het gaat om originele familievoorstellingen. De vorige (Een Wintersprookje) bleek een absolute knaller. De Heksen haalt dat niveau niet, maar dat betekent nog steeds dat de voorstelling uitermate genietbaar is.

Het werk van Roald Dahl (1916-1990) staat de laatste jaren zeer in de belangstelling van musicalmakers. Zijn Matilda loopt met veel succes op West End en Broadway en ook Charlie and the Chocolate Factory doet goede zaken in Londen. Zijn boeken hebben een zwartgallig randje dat zowel ouders als kinderen aanspreekt.

De Heksen (1988) is een prachtig voorbeeld van Dahl’s bizarre geest. Het gaat over Jonas, die samen met zijn oma woont nadat zijn ouders zijn overleden. Oma waarschuwt Jonas voor heksen die volgens haar overal in de stad te vinden zijn. Je kan heksen tamelijk makkelijk herkennen. Zo hebben ze allemaal een pruik, dragen handschoenen en hebben een handtas. Ook zijn hun neusgaten opvallend en hebben ze blauwe spuug. Jonas komt er dan ook snel een paar tegen. Heksen zijn op jacht naar kinderen die ze veranderen in slakken (zodat ze makkelijk doodgetrapt kunnen worden) of spinnen of muizen.  Als Jonas met oma naar een hotel aan zee gaat, blijkt daar de AVGSHG te worden gehouden (de Algemene Vergadering van het Geheime Stads Heksen Genootschap) en loopt hij groot gevaar. Helemaal ongeschonden komt hij niet uit de strijd, maar het einde is hoopvol en behoorlijk gelukkig. Op z’n Dahl’s dan.

Regisseur Vincent van den Elshout bedacht een lekkere vorm voor de voorstelling. Joost Kramer, Dook van Dijck en Inge Ipenburg komen opgelopen als drie acteurs die een verhaal te vertellen hebben. Ze schakelen razendsnel tussen verschillende personages, geholpen door slechtzittende pruikjes, rare loopjes en stemwisselingen. De kinderen worden in de eerste scene uitgenodigd om om hun billen vooraan te komen zitten en kijken over het algemeen ademloos toe, op een paar na die na de eerste paar scenes gauw weer terug gaan naar vader of moeder omdat ze het toch wel een beetje eng vinden.

Met zichtbaar veel plezier nemen de drie acteurs je mee het verhaal in, waarbij vooral het komisch talent van Dook van Dijck opvalt. In de tussentijd zingen ze ook nog een paar liedjes. Veel voegen die eigenlijk niet toe en er zit weinig consistentie in de muziek. Het vliegt van Madonna’s Candy Shop naar Pharell’s Happy, met ertussenin een paar nummers die uit een groep 8 musical lijken te zijn gekopieerd (inclusief matige orkestband).  Maar goed, het is M-Lab, dus er moet gezongen.

De Heksen is een aansprekende titel, met een sterk script (misschien iets te lang voor het publiek waar de voorstelling zich op richt), drie lekkere acteurs en een regie vol slimme vondsten. De kleine medemens zal een heerlijke middag hebben en de ouders / opa’s en oma’s zullen zich zeker niet vervelen. Het zou zo maar eens een succesvolle tourproductie van M-Lab kunnen worden.

 

22 December 2014
Première
Amsterdam
M-Lab
M-lab, Heksen, roald dahl, inge ipenburg, vincent van den elshout, joost kramer, dook van dijck,

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen