Recensie

Purper 100

Bij Purper 100 staat er een stapel musicalervaring op het podium . De voorstelling geeft Frans Mulder de kans zich na de ontgoochelend zwakke Ollie B. Bommel van zijn sterke kant te laten zien, en weet zich daarbij vergezeld van Ti Ta Tovenaar Erik Breij, Sweet Charity's Oscar Tony Neef en "Als op het Leideplein"s Jacques van Tol, ofwel Jos Brink. Dat kwaliteit zich niet verloochent blijkt deze voorstelling maar weer: vocaal zijn ze bijzonder sterk.

Zesentwintig jaar Purper. Het klinkt als het jubileum voorbij, maar voor deze eigenzinnige groep is het juist een reden voor een terugblik. Zoals waarschijnlijk bekend is Frans Mulder in deze groep in al die tijd de enige vaste factor geweest. Verder heeft de groep een steeds wisselende bezetting gehad, waarbij moet worden aangetekend dat ook Erik Breij lange tijd van Purper deel uitmaakte.
Waar misschien mocht worden verwacht dat bij deze terugkijk ook anderen hun rentree zouden maken is niets minder waar. Jos Brink en Tony Neef zijn zeker geen jonge broekies, maar voor Purper is het weldegelijk nieuw bloed in hun gelederen. Het viertal wordt aangevuld met pianist Marco Braam, die ook in enkele sketches een rol heeft en soms juist weer aan de vleugel wordt vervangen door Erik Breij.
Tevens kent Purper 100 een wisselartieste. Dat zou (ex-Purper) Angela Groothuizen kunnen zijn, maar ook, zoals bij deze première Corry Brokken.

In deze retrospectieve voorstelling staat de ouderdom centraal. Voor vrijwel iedereen op het podium is een rollator beschikbaar. Met songfestivalveteraan Corry Brokken in de gelederen een toepasselijke keuze. De scène dat Tony totaal geen benul heeft van haar repertoire is weliswaar erg ongeloofwaardig, maar zeker vermakelijk. Het is 1 van de momenten dat hij kan laten zien over een uitstekend komisch talent en gevoel voor timing beschikt. De kwaaltjes waar de inmiddels “oude” mannen aan lijden worden uitgebreid onder de aandacht gebracht, en de onderlinge (schijn)conflicten breed uitgemolken. Dit levert een leuk stuk comedy op, hoewel er soms, zeker als het gaat om het wel of niet kunnen koken van een eitje, iets te lang op wordt doorgeborduurd.

De show kent vele extremen: van het poëtische Requiem tot de behoorlijk grove conference over de erven Hazes, van platvloersheid tot subtiele mimiek. Purper is niet voor 1 gat te vangen. Als pauzefinale wordt de draaiorgelimitatie `Aan de Amsterdamse grachten` gebruikt, waarschijnlijk het Purper-nummer wat de meeste airplay heeft gekregen en voor de aanwezigen een feest van herkenning.

Wie alleen maar hoogtepunten verwacht komt wel wat bedrogen uit: zodra ze allen samen zingen klinkt het fantastisch, maar de Kastjes-act, waarbij veel moet worden geplaybackt zit er nog niet bij iedereen even goed in, waardoor een gedeelte van de humor verloren gaat. Ook is het jammer dat het meest actuele stuk over Hazes gaat, en ze daarbij wel in platgetreden gebied belanden. Als dan het andere nummer waarbij mensen op de hak worden genomen wederom over Amsterdammers gaat, is het extra betreurenswaardig dat ze geen ander doel hebben gevonden om pijlen op te schieten.

image
foto Vincent Steinmetz

Uiteraard blijft er veel te lachen over, en weten ze tevens te ontroeren. Het mooiste voorbeeld is de toegift: als de klanken van Jacques Brel’s Ne me quitte pas weerklinken en blijkt dat ze de zuidafrikaanse vertaling “Moe nie weggaan nie”  als uitsmijter gebruiken verschijnt het kippenvel.

Kijkend in de zaal zien we vooral publiek dat met Purper is meegegroeid. Weinig jeugd, veel ouderen. Bij het maken van de show hebben de makers dat goed ingeschat. Met deze show zal waarschijnlijk ook geen nieuw publiek worden gewonnen. De trouwe bezoekers hebben een bijzonder vermakelijke avond; de tent werd bijna afgebroken. Voor de niet-Purper- kenners die houden van muzikaliteit en die wel tegen een (aan)stootje kunnen moeten zeker eens gaan kijken. De hoogtepunten uit deze show zijn namelijk zeker de moeite waard.

14 May 2006
Première
Amersfoort
De Flint
Officiële Website

Frans Mulder, Tony Neef, Erik Breij, Jacques van Tol, Jos Brink

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen