Recensie

Raad eens hoe vertederend een haasje kan zijn ⭐⭐⭐⭐⭐

‘Raad eens hoeveel ik van je hou’ is een perfecte voorstelling voor de allerkleinsten. Voor de wat ouderen is het onmogelijk niet vertederd te raken door haasje Hazeltje.

Ouders van jonge kinderen zullen de titel ongetwijfeld herkennen. Het gelijknamige prentenboek zit , sinds het zo’n 20 jaar geleden verscheen, vaak al bij de geboortecadeautjes. Dit boek van Sam McBratney & Anita Jeram is dus nu ook op het podium te bewonderen. De tekeningen zijn tot prachtige poppen omgetoverd door Kathelijne Monnens. We zien Hazeltje en zijn vader Grote Haas bij een grote boom. Het is lente, en een nieuwe dag begint. Met ochtendgymnastiek. Als vader eten gaat halen moet Hazeltje bij de boom achterblijven. Hij is nog te klein. Vervolgens doorloopt de voorstelling de seizoenen, en in elke ervan beleeft Hazeltje een klein avontuur, tot de lente van het volgend jaar. Terug komt steeds het moment dat Hazeltje aan Grote Haas iets wil zeggen: “Raad eens hoeveel ik van je hou?” Dat kan Grote Haas niet raden, dus moet Hazeltje het zeggen. En steeds komt er een groot voorbeeld van de belevingswereld van het kleine haasje, waarop vader het weer net wat groter maakt als hij zijn liefde een maat geeft. Wat Hazeltje dan graag weer nog wat groter maakt.

Het decor is grootser en beeldender dan we meestal bij Theater Terra zien. De makers van prachtige jeugdvoorstellingen hebben bepaalde visuele trucjes die we vaak terugzien, maar die zijn in deze voorstelling vrij beperkt. Geen mini-poppetjes om een grote reis uit te beelden, wel de doeken om iets visueel te maken, in dit geval sneeuw. Al is er wel een stapje extra gezet, door het ook echt te laten sneeuwen. Het wat grootsere decor is prachtig, maar heeft ook een nadeel. Op de eerste rij blijkt een struikje en een wortel soms het zicht wat te blokkeren.
De casting bij Theater Terra is vrijwel altijd prima, en dat is bij deze voorstelling niet anders. Wesley de Ridder was al eerder een schattige Kikker, maar is als Hazeltje mogelijk nog aaibaarder. De kinderlijke emoties als het willen helpen en ontdekken, het ondeugende en kwetsbare, en de onvoorwaardelijke liefde voor zijn vader (Hazeltje is inderdaad géén puber) zijn reuze herkenbaar. Eric Jan Lens is een liefdevolle vader als Grote Haas. De bijrolletjes, en assistentie bij de bewegingen van de beide hazen zijn in handen van oude rot Dick Feld, en nieuwkomer Sanne Franssen, die bijvoorbeeld het geïrriteerde bijtje van geweldige mimiek voorziet. Het viertal zorgt voor een fascinerend visueel geheel.
Ondanks dat de voorstelling prachtig is en de vijf sterren stuk voor stuk verdient, zal deze niet voorkomen in het lijstje ‘Beste productie voor kinderen/Jeugd’ bij de Musicalworld Awards verkiezing van volgend jaar. Het is namelijk geen musical. Waar producties als Kikker volop liedjes in de show hadden, wordt er in deze voorstelling nauwelijks gezongen. Bij de seizoenovergangen klinkt wel één liedje dat door de cast wordt meegezongen met de geluidsband, maar daar blijft het bij. Muziek speelt wel een grote rol in de voorstelling. Er is gekozen voor een klassieke filmsound, die bijvoorbeeld doet denken aan de eerste Disney tekenfilms, en hier en daar weerklinkt ook een fragment echt klassieke muziek. Het past goed bij deze tijdloze voorstelling.

Ontwapenend, vertederend, lief, schattig. Het zijn zomaar wat woorden die me bij deze voorstelling als omschrijving te binnen schieten. Het enige wat wel een beetje vreemd is dat de kleine haas in een jaar niet groeit; en dat terwijl zijn lengte wel een issue is in het verhaal. Maar dat is iets waar de jongste theaterbezoekers waarschijnlijk totaal niet mee zitten. Een voortreffelijke voorstelling dus, waarvan het wel heel raar moet lopen dat deze niet Dribbel achterna gaat, en ook een uitgebreide tour in Amerika gaat doen. Maar eerst nog Nederland en Vlaanderen. Heb je kinderen in de doelgroep, ga en geniet, met z’n allen.

19 September 2015
Première
Amsterdam
De Meervaart
http://www.theaterterra.nl

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen