Recensie

Rembrandt de musical

2006 is het jaar dat Rembrandt van Rijn 400 jaar geleden in Leiden werd geboren. Reden genoeg om het hele jaar op verschillende locaties in Nederland tentoonstellingen en evenementen te organiseren. Zo zijn er Rembrandt wandelroutes door Leiden en Amsterdam en verschillende exposities in o.a. het Rembrandthuis, het Rijksmuseum en het Amsterdams Historisch Museum. Een musical over het leven van deze Hollandse Meester mag dan ook niet ontbreken.

Producenten Henk van der Meyden en Monica Strotmann van Stardust BV ontwikkelde speciaal voor dit jubileum een nieuwe Nederlandse musical die met recht een megaproductie genoemd mag worden. Op 15 juli, de geboortedag van Rembrandt, beleefde deze musical haar wereldpremière en waar kon dat beter dan in theater Carré in Amsterdam. Dé plek waar de belangrijkste jaren van het leven van Rembrandt zich afspeelden.

De voorstelling werpt een nieuwe en verrassende blik op Rembrandt’s turbulente leven, waarvan bij het grote publiek nog zoveel onbekend is. Waarom wilden de regenten, de Heren van de Grachten, de eerst zo populaire en geliefde Rembrandt vernietigen? Waarom moest zijn geliefde Hendrickje Stoffels voor de Kerkenraad verschijnen wegens hoererij? Hoe gevaarlijk en bedreigend werd zijn dienstbode Geertje Dircx, die hem er toe wilde dwingen met haar te trouwen? Tal van intriges speelden zich af rondom hem. Rembrandt bezweek echter niet. Hij weigerde - rebel die hij was - te buigen voor de machtige Heren van de Grachten, wat tot zijn financiële ondergang leidde.

De rol van Rembrandt wordt gespeeld door Henk Poort. Qua zang zet hij, zoals we van hem gewend zijn, een goede prestatie neer. Maar toch mist er iets en dat zit hem voornamelijk in het acteren. De echte emotie ontbreekt regelmatig, waardoor je wel ziet en hoort dat hij bijvoorbeeld boos of verdrietig is, maar je wordt niet meegesleept in die emotie. Daardoor mis je de betrokkenheid met het personage en dat is jammer want je wilt je zo graag betrokken voelen, je wilt je verdiepen in het personage en het leven van deze meester.

Heel anders is dat met de vrouwen in Rembrandt’s leven. Zij weten je stuk voor stuk te raken, ieder op hun eigen manier. Wieneke Remmers, in de rol van Saskia van Uylenburgh, weet met name het verdriet en de pijn die Saskia heeft bij het verliezen van haar kinderen goed neer te zetten. Een emotie die in het nummer “Driemaal heeft u mij verlaten” sterk weergegeven wordt. Ook haar sterfscène en het nummer “Mijn zon werpt haar zwartste schaduw” zijn erg ontroerend.
Maike Boerdam, in de rol van Hendrickje Stoffels, weet vooral het lieve en onschuldige van een plattelandsmeisje in de grote stad goed weer te geven. Met name haar nummer “Meisje aan het vensterraam” is erg sterk.
De rol van Geertje Dirx wordt gespeeld door Annick Boer. Een lekker sarcastische rol met een komische, maar soms ook droevige ondertoon. In de nummers “De Huwelijksbelofte” en “Het Spinhuis” krijgt Annick alle ruimte om te laten zien wat ze in huis heeft.

Andere opvallende rollen in deze musical zijn voor Paul Vaes als Professor Tulp, Quirijn de Lang die als Jan Six het prachtige nummer “Kunstbroeders” mag zingen, en Bert Simhoffer als Hendrick van Uylenbergh.
Een kleine, maar toch in vele scènes aanwezige, rol is die van de Rattenvanger, gespeeld door Remko Harms. Met name door zijn acteerwerk en indringende ogen weet hij onder je huid te gaan zitten. Maar ook vocaal gezien is hij erg sterk en dit komt in het nummer “De Pest” goed naar voren. Ik verwacht dat we in de toekomst nog veel van hem zullen gaan horen en zien.

15 July 2007
Première
Amsterdam
Carré
Officiële Website

Rembrandt, schilder, Henk Poort, Wienneke Remmers, Maike Boerdam, Annick Boer,  Frank van Laecke