Reportage

Sanne Franssen ontvant Genesius Penning

Sanne Franssen (21) is de winnares van de Jos Brink Genesius Penning 2014. Ze ontving de prijs vandaag van Albert Verlinde.

De Jos Brink Genesiuspenning wordt door Stichting Tekstpierement jaarlijks beschikbaar gesteld aan een veelbelovende, pas afgestudeerde student(e) van de Frank Sanders Akademie voor Musicaltheater. Sanne ontvangt de prijs op voordracht van een vakjury, bestaande uit docenten Margot Giselle, Lieneke Le Roux, Bas Groenenberg, Bruun Kuijt en Steven Moonen.

De middag werd muzikaal omlijst door een aantal optredens. Eerdere winnaars vielen in nadat op de televisie een lied over de geuren en het sentiment ervan werd gezongen, en maakten het fraai af. Sabine Beens vertolkte energiek La Valse à  Mille Temps, een nummer van Jacques Brel. Britt Lenting kon zich helemaal laten gaan in “The Girl In 14G, bekend van Kristin Chenoweth, waarin ze last heeft van een aantal muzikale buren. Daartussen speeches van Frank Sanders en Albert Verlinde. En van scheidend jurylid Bruun Kuijt, die het juryrapport voorlas.

Uit het juryrapport:                                                                               
In alle drie disciplines van het musical-theatervak valt ze op. Sanne is een innemende actrice. Of ze nou een sympathiek personage of een bitch speelt, je houdt van haar als vakvrouw. Daarin maakt het niet uit of ze een grote of kleine rol speelt.
Ze beweegt soepel en energiek, haar stem is krachtig en heeft een groot klankkleurenpalet.
Je kan Sanne een nummer laten zingen dat al duizenden keren is gezongen en toch komt er een verrassende versie tevoorschijn, waarvan je denkt: ‘ Ja, natuurlijk, zo kan het ook…!

De Engelsen zeggen: ’She can take the stage’, maar ze kan zich ook bescheiden en dienstbaar opstellen, zonder aan uitstraling in te boeten. Ze blijft opvallend dienstbaar aan het stuk en haar collega’s. Knap om op zo’n moment op te vallen, zonder de focus van de scène naar zich toe te trekken. Ze heeft de mogelijkheden van een komische actrice.
Haar spel heeft een groot waarheidsgehalte en een goede timing. Ze zoekt haar tegenspeler op, waardoor conflicten en situaties ten volle kunnen worden uitgespeeld.

De jury hoopt dat de Penning een steuntje in je rug zal zijn in tijden van onzekerheid en kwetsbaarheid. En dat het een symbolische bevestiging mag zijn in tijden van succes!
De jury gelooft in je, dus wat ons betreft…. Go Girl !

Waren de laatste uitreikingen nog in een ruimte in Carré. ditmaal werd teruggegrepen naar Het Sieraad. Hier waren ook eerdere uitreikingen in de tijd dat de Akademie nog in hetzelfde gebouw zat. Het blijkt een signaal. In het nieuwe jaar keert de Akademie terug naar het oude nest, en verlaat dus de wat kille nieuwbouwlocatie waar de school naartoe was verhuisd.

24 November 2014
N.v.t.
Amsterdam
Het Sieraad
http://www.tekstpierement.nl/
sanne franssen, Jos Brink, Genesius Penning, Frank Sanders, Akademie voor Musicaltheater

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen