Recensie

She Loves Me (Londen)

Het bezoeken van de Menier Chocolate Factory is doorgaans een feest. Het knusse en oergezellige theatertje ten zuiden van de Thames weet doorgaans kwalitatief uitstekende producties op de planken te brengen. She Loves Me is daarop geen uitzondering. Musicalworld bezocht de première.

She Loves Me kent zijn oorsprong in het Hongaarse toneelstuk Parfumerie uit 1936. Op dit toneelstuk zijn enkele films gebaseerd waarvan You’ve got Mail de meest recente en bekende is, een ouderwetse romcom met Meg Ryan en Tom Hanks in de hoofdrollen. Een musicalbewerking ging voor het eerst in 1963 in première op Broadway.

Het verhaal. We bevinden ons in de jaren ’30, in Hongarije, Boedapest. De heer Maraczek runt een parfumeriezaak en doet dat op traditionele bazige wijze. De veelal chique klanten van de winkel, vaak wat arrogante dames, worden uiterst klantvriendelijk en met fluwelen handschoenen behandeld; met name wanneer zij een aankoop hebben gedaan worden zij op bijzondere wijze verzocht om toch vooral weer terug te keren naar de winkel.
Assistent van de manager is Georg Nowack, die een geheime penvriendin blijkt te hebben. Hij leest een van de brieven voor en zwijmelt daarbij helemaal weg, tot over zijn oren verliefd op een vrouw die hij nog nooit heeft ontmoet maar alleen kent als ‘Dear Friend’.
In de winkel wordt een nieuw product gelanceerd, een sigarettendoos die muziek maakt als je hem opent. Het speeltje lijkt in eerste instantie niet echt populair bij de klanten. Dan komt Amalia Balash de winkel binnen, op zoek naar werk. Amalia bewijst over een ongelooflijk verkooptalent te beschikken en slaagt erin om met een enorm kulverhaal (‘No More Candy’) het muzikale doosje binnen no time aan een klant te slijten. Als beloning wordt ze meteen aangesteld als verkoopster.
Amalia blijkt net als Georg ook een geheime penvriend te hebben, en ook zij is verliefd op iemand die ze nog nooit heeft ontmoet. De twee lijken veel gemeen te hebben maar in de winkel kibbelen ze er op los. De twee kunnen elkaar soms wel schieten. In een zoveelste woordenwisseling sneert Georg dat de enige overeenkomst tussen hen is dat ze beiden kind zijn geweest, waarop Amalia terug sneert dat zij inmiddels volwassen geworden is. Ondertussen blijkt er van alles aan de hand in de winkel. Zo blijkt de vrouw van eigenaar Maraczek vreemd te gaan met een van de bedienden, hetgeen Maraczek tot een wanhoopsdaad brengt. En blijkt verkoopster Ilona Ritter een affaire te hebben met verkoper Steven Kodaly. Het leidt tot de nodige komische taferelen die door het publiek dankbaar worden beloond.
Als Amalia het tijd vindt haar penvriend te ontmoeten, spreekt ze af in een gezellig restaurant. De leidinggevende ober doet er alles aan het verliefde koppels naar de zin te maken en maakt dat duidelijk in ‘Romantic Atmosphere’, een sterk ensemblestuk met mooie dans en choreografie.  Het toeval wil dat Georg daar op hetzelfde moment ook een afspraak heeft met zijn penvriendin.  De ontmoeting krijgt echter niet de wending die je zou verwachten…..  De avond eindigt in mineur en Amalia wordt er depressief van. Georg maakt zich zorgen en ontfermt zich over haar. Dat doet hun collegiale relatie goed en de twee groeien steeds dichter naar elkaar toe en een romantische ontknoping kan haast niet uitblijven…

De ster van deze voorstelling is zonder twijfel Scarlett Strallen (oa Mary Poppins, Singin’ in the Rain, Candide), een van de zo getalenteerde gezusters Strallen. Vanaf het moment dat zij als Amalia de parfumeriewinkel betreedt, windt zij het publiek moeiteloos om haar vingers. Dat komt niet in de laatste plaats door haar prachtige, klassieke stem; een waar genot om naar te luisteren. Maar Strallen kan meer dan zingen, zij zet de verschillende lagen in het karakter van Amalia uitstekend neer. Als verkoopster is Amalia enthousiast, zelfverzekerd en assertief, maar in haar heimelijke liefde voor ‘Dear Friend’ is zij kinderlijk, naïef en ontroerend. Strallen heeft veel gevoel voor humor en timing; De wijze waarop zij in ‘No More Candy’ het muzikale sigaretten doosje weet te verkopen is enorm geestig.

Georg wordt gespeeld door Mark Umbers.  Niet eenvoudig om naast Strallen te staan, maar het gaat hem goed af. Met een mooie stem en naturel spel is hij onzeker, klungelig en zelfgenoegzaam tegelijk; een man die het om verschillende redenen lastig heeft, maar kan vluchten in zijn liefde voor Amalia. De wijze waarop hij zich over Amalia ontfermt wanneer zij ziek is, is uitermate sympathiek en wordt door Amalia bijzonder gewaardeerd. ‘Vanilla Ice Cream’ is een van de hoogtepunten van de voorstelling.

Van de overige castleden valt Katherine Kingsley het meest op. Zij is de komische figuur in de voorstelling, de ietwat ordinaire verkoopster — en zo gaat ze ook gekleed — die niet vies is van een affaire en van haar stoel valt van de naïviteit van Amalia, waarmee ze graag de draak steekt. Het duet met Strallen ‘I Don’t Know His Name’ is hier een prachtig voorbeeld van. Kingsley speelde redelijk recent nog in Dirty Rotten Scoundrels op West End en lijkt geknipt voor dit soort rollen. Met haar spel, gezichtsuitdrukking, en ‘loopje’ brengt ze het publiek veelvuldig aan het lachen.

She Loves Me is een heerlijke romantische, komische musical: hartverwarmend, charmant, ontroerend en zoet, zonder door te slaan naar mierzoet. Met een beloning voor hen die ‘feeling good’ het theater willen verlaten.  Het decor is relatief eenvoudig maar toch fraai en de in de voorstelling aanwezige Kerst elementen maken de fijne sfeer vervolgens helemaal compleet.  De Menier Chocolate Factory is er wederom - en inmiddels is dat eigenlijk geen verrassing meer - in geslaagd een puike, hartverwarmende musical op de planken te brengen, waarmee je de koude winter gemakkelijk doorkomt. She Loves Me is nog tot begin maart 2017 te zien.

08 December 2016
Première
London
Menier Chocolate Factory
http://www.menierchocolatefactory.com

Over de auteur

MarkZ schreef dit artikel voor jou

MarkZ

Mark is sinds 2016 redacteur bij Musicalworld. Zijn eerste musical was Miss Saigon, met Tony Neef en Linda Wagenmakers, eind jaren '90 van de vorige eeuw. De voorstelling liet een onvergetelijke indruk achter en veroorzaakte een heftige theaterverslaving, die niet meer te beteugelen bleek. Dik 20 jaar later heeft Mark inmiddels ontelbare voorstellingen bezocht, de laatste 10 jaar voornamelijk in Londen. Zijn all time favourite is Les Miserables, die hij in Nederland, Belgie, Duitsland, USA en Engeland inmiddels al in totaal zo'n 50 keer heeft gezien. Mark kan echter niet uitsluiten dat dit aantal nog zal stijgen...

Meer van MarkZ

Meer artikelen van MarkZ

Delen