Interview

Stuttgart’s Elphaba aan het woord

De Nederlandse Willemijn Verkaik schittert in de Stuttgart-productie van Wicked. Musicalworld had een gesprek met haar tussen de matinee en avondvoorstelling.

Je zag je tegenspeelster Lucy Scherer pas bij de repetities?
Ik kende haar alleen van de audities, we hebben elkaar pas echt bij de repetities leren kennen. Lucy is een fantastische Glinda. (lacht:) Eerlijk gezegd lijkt ze in het echt ook wel een beetje op Glinda. Ze heeft een goed gevoel voor humor, en speelt eigenlijk geen voorstelling precies hetzelfde.

We zagen in de show een understudy voor Fiyero. Is dat beetje anders niet lastig als een understudy opgaat?
Nee helemaal niet, je krijgt dan andere impulsen en dat is ook weer een uitdaging.

De fans dromen al een flinke tijd van een Nederlandse Wicked. De signalen blijven komen. Zou je de rol ook in Nederland willen spelen
Ik zou het wel leuk vinden, maar ik heb het hier in Stuttgart ook heel erg naar mijn zin, dus we zien wel. Voorlopig ben ik in Duitsland de groene heks en dat bevalt me prima.

Was er veel verschil tussen de manier van werken bij We Will Rock You en Wicked/
Bij WWRY begon ik in het ensemble met cover Killer Queen. Na 1,5 jaar heb ik de eerstbezetting van die rol overgenomen en dat is toch echt wat anders dan als je een rol 'creëert' in het opstartproces. Bij Wicked lag het creatieve proces meteen bij mij en heb ik voor mijn gevoel echt mijn eigen Elphaba tot leven gebracht.
Veel bekende shows hebben een soort big brother-team dat komt kijken of de voorstelling nog wel genoeg lijkt op het origineel. Heeft Wicked dat ook?
Ja, die zijn nog niet zo lang geleden langs geweest. Dan repeteer je weer even heel intensief en dat is fijn, je gaat weer even 'back to basic'. Overigens is het een geweldige eer om met 'het creatieve team' van Broadway te mogen werken, daar leer je zo ongelooflijk veel van!

Sommige (buitenlandse) musicalacteurs zijn al sterren in Duitsland, en geziene gasten op rode lopers. Is het al voor jou ook al zo ver? En hoe zit het met fans?
Er zijn sinds ik speel niet zo veel premières gespeeld, en deze zijn dan ook nog eens op dagen dat je eigen productie ook een voorstelling heeft. Die moet natuurlijk ook bezet zijn. Ik heb wel de première van 'Blue Man Group' bijgewoond in het Apollotheater aan de overkant, dat was erg leuk.
Er zijn mensen die je heel vaak terug ziet komen naar de show. We hebben zeker onze fans. Ik krijg ook erg veel brieven. Daar zit ook veel post bij van mensen die door het lot en de houding van Elphaba geraakt zijn, zichzelf daarin herkennen. Ze vertellen dan over hun eigen situatie en dat het zien van de voorstelling hen sterker heeft gemaakt.

Je speelt niet alle voorstellingen in de week. In Nederland wordt door Stage Entertainment altijd erg geheimzinnig gedaan over speeldata. Hoe is dat in Duitsland?
Hier doen ze daar niet moeilijk over. Je kunt gewoon op het internet zien wanneer ik wel en niet speel.(http://www.willemijn-verkaik.com), In principe speel ik alle shows behalve die op dinsdag en woensdag. Dan heb ik de gelegenheid om een paar dagen bij mijn man in Nederland te zijn.

Zijn er nog rollen waarvan je droomt
Elphaba is op zich al een droomrol natuurlijk. Maar de rol die ik al even heb kunnen spelen in Thun ,Elisabeth, zou ik zeker graag nog een keer spelen en meer willen uitdiepen. Werkelijk een schitterende rol.
22 June 2008
N.v.t.
Stuttgart
Palladium Theater
http://www.willemijnverkaik.nl/
Willemijn Verkaik, Wicked, Musical, Interview, Palladium ,Stuttgart, Elphaba, Fiyero, Moq, Galinda, Glinda, Wizard of Oz,

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen