Fotoverslag

the Sound of Music arriveert in Theater de Efteling

De afgelopen weken heeft de cast van the Sound of Music druk gerepeteerd in Amsterdam om zich voor te bereiden voor de gala premiere op 28 september.

Vandaag nam de productie intrek in het nieuwste open einde theater van Nederland: Theater de Efteling. Musicalworld was erbij en sprak niet alleen met Albert Verlinde maar nam ook een kijkje backstage en was bij de onthulling van de nieuwe naam van het theater.

De cast nam vandaag haar officiële intrek in het theater. Dat moet voor jou toch een speciaal moment zijn nu alles samenkomt en het langzaam vorm begint te krijgen
Albert:Het mooie is dat het altijd je verwachtingen overtreft. We zijn nu 3 jaar bezig om deze voorstelling te produceren, je weet wie je gecast hebt, je weet wat je budgetten voor decor en kostuums zijn. Maar pas op het moment dat je hier het theater binnenkomt en je ziet al die mensen, het orkest, de kostuums aan de rekken en het enorme decor, dan besef je pas hoe groot het ook alweer was.

Hoe zijn in de afgelopen weken de repetities verlopen? Ben je er op bepaalde momenten ook bij geweest?
Albert: Ik heb altijd vaste momenten dat ik naar de repetities toe ga: de 1e repetitie dag, al heel snel een doorloop van het eerste en het tweede bedrijf en dan het hele stuk. Ik ben er altijd snel bij omdat ik dan nog eventueel kan bijsturen aan de basis. Als je naar het theater verhuist en je gaat dan nog dingen wijzigen, met name scriptmatig, is iets wat je niet moet willen. In het repetitie lokaal moet het script klaar zijn. Wat me de afgelopen periode het meest is opgevallen tijdens de repetities is dat je toch weer begrijpt waarom the Sound of Music zo’n hit musical is. Het mooie is dat de kinderen fantastisch zijn, de cast en de vertaling is geweldig maar de rollen van Max en Elza springen er in deze productie veel meer uit. Die 2 waren niet per definitie ‘fout’ in de oorlog maar het waren wel mensen die vonden dat je moest genieten en in plaats van lastig doen tegen de Duitsers en het gewoon samen moest oplossen. In het verleden zijn die rollen nooit zo naar voren gebracht dus dat vind ik een mooie toevoeging aan onze productie.

We zijn hier vandaag in Theater de Efteling. Hoe voelt het om als V&V Entertainment dit nieuwe open einde theater te mogen openen?
Albert: Dat is echt fantastisch! We zijn nu naast Joop van den Ende de enige producent die voor lange tijd een voorstelling kan programmeren. En als we dan het nieuwe naambord onthullen en je weet dat er kleedkamers bij gebouwd moesten worden, dat is het toch geweldig dat 2 Brabantse bedrijven dit kunnen doen.
Maar is het dan ook de bedoeling dat V&V Entertainment hier de komende jaren met producties gaat staan of gaan we hier ook andere theater producenten terugzien?
Albert: Uiteraard mag Theater de Efteling programmeren wat ze willen, maar we proberen natuurlijk wel om iedere keer de juiste plannen klaar te hebben. Na Annie, Tita Tovenaar, Assepoester en nu the Sound of Music heb je wel een band met elkaar opgebouwd. De intentie is er dan ook zeker van beide kanten om dit de komende jaren door te blijven zetten.

Wat voor soort producties zou je hier dan willen laten zien. We weten dat je in de toekomst bijvoorbeeld met Hairspray en Legally Blonde gaat komen.
Albert: De titels die je noemt gaan echt reizende producties worden. Wat we wel overwegen is dat als een productie een groot succes is om hier door te gaan, net zoals we dat met Annie hebben gedaan destijds. Maar ik vind dat Theater de Efteling in principe een familie theater moet zijn. Over titels hebben we natuurlijk ook al nagedacht al kan ik daar helaas nog niks over zeggen. Behalve dat het zowel Nederlands erfgoed zal zijn als internationale titels en wellicht ook een hele nieuwe Nederlandse productie.

the Sound of Music is voor V&V Entertainment de eerste open einde productie. Hoe leeft dat binnen het bedrijf?
Albert De vorige producties maakte wij voor de Efteling. Dit is de eerste keer dat we samen produceren en dus investeren. En dat is een groot avontuur. Bij reizende producties weet je vooraf ongeveer wat je inkomsten zijn uit je kaartverkoop en hier weet je dat dus niet. Een nieuwe tak van sport dus. Maar goed, er gebeuren deze periode nog meer spannende dingen voor ons. Aankomende zaterdag bijvoorbeeld gaan we met Joop van den Ende in Duitsland kijken naar de 1e doorloop van ‘Ich will Spass’, de Duitse Doe Maar musical, die vast in Essen komt te staan. En dan beginnen de repetities van ‘Annie’ die vast in Antwerpen en Gent komt te staan. We zitten dus ineens in 3 landen met langlopende producties.

De buitenkant van het theater is echt prachtig, maar binnen in de zaal mist het naar mijn idee wel wat allure. Wordt hier nog aan gewerkt?
Albert:/ De stoelen zijn wat aangepast maar als ik bijvoorbeeld in Londen ben, dan zit je toch ook vaak op hele moeilijke stoelen. In Nederland zijn we het op de een of andere manier normaal gaan vinden dat een theater bijna een soort relax centrum is. Het kan helemaal geen kwaad om een beetje actief op een stoel te gaan zitten kijken. Overigens vind je op het podium genoeg allure; dit is namelijk het grootste decor wat zowel de Efteling als V&V Entertainment ooit hebben gehad.

Wat verwacht je de komende maanden van the Sound of Music
Albert Ik denk dat we een grootse Sound of Music gaan neerzetten, dat het publiek echt verrast zal zijn door de grootsheid. We hebben een fantastische cast en vertaling en bewerking. We gaan sowieso tot januari spelen, dat staat nu al vast en in de loop van de komende maanden gaan we bepalen hoe we de verlengingen gaan aanpakken.. Rond de 100.000 mensen hebben dit theater met vorige producties al weten te vinden en ik denk dat met the Sound of Music zij zeker terug zullen komen, dus ik verwacht grote dingen voor deze productie!

08 September 2008
N.v.t.
Kaatsheuvel
Theater de Efteling
http://www.theaterhits.nl
sound of music, albert verlinde, wieneke remmers, joop van den ende, evita, avro, frits sissing, ellis van laarhoven, allard blom