Recensie

Tita Tovenaar

Voor het 3e jaar op rij brengt De Efteling in de winterperiode een familiemusical in het Efteling Theater. Werd er voor de vorige producties nog samengewerkt met het Belgische Studio 100 voor de musicals "Doornroosje" en "De Kleine Zeemeermin", voor deze productie werd niet alleen een samenwerking dichter bij huis gezocht, ook werd er een compleet nieuwe productie gemaakt. In februari van dit jaar ondertekende de Efteling en V&V Entertainment het contract voor deze samenwerking en voor de musical "Tita Tovenaar".

Uiteraard komen in deze musical ook de Grobbebollen voor. Broer de Grobbebol wordt bespeeld door Thijs van Aken en Geeltje de Grobbebol door Dieter Jansen. Regisseur Koen van Dijk heeft er bewust voor gekozen dat het publiek kan zien dat de Grobbebollen door mensen worden bespeeld, maar wil toch ook magie een beetje bewaren. Vandaar dat de kostuums van Thijs en Dieter zijn aangepast aan het decor zodat ze daar een beetje in wegvallen. Grappig detail is dat de Grobbebollen aan het eind van de voorstelling aan Tita vragen of hij ze even kan vasthouden omdat ze een snelverkleding moeten doen voor de grote finale. In dit geval betekent dit dat ze hun jas even om moeten draaien voor het finale decor.

Stof, stof, stof
Het decor van Tita Tovenaar is ontworpen door Eric Goossens, de kostuums door Maya Schroder. Zij hebben een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de verschillende werelden en karakters in de voorstelling. Voor het kasteel zijn veel blauwtinten, rook en vogels gebruikt zodat je het gevoel hebt dat je je hoog in de wolken begeeft. De focus van het kasteel decor ligt daarnaast ook voornamelijk bij de kamer en toverpot van Tita omdat hij continu bezig is die kamelen te toveren. Bij het Grobbedal kreeg ik een beetje het gevoel in Willy Wonka’s Chocolade Fabriek te zijn aangeland, met de Grobbedaelers als de Oempa Loempa’s. Niet zozeer vanwege hun grootte, maar wel vanwege hun werkzaamheden (de hele dag bloemen plukken voor Grobelia), de kostuums die ze aanhadden en de vrolijke kleuren en vormen die gebruikt zijn voor het decor.
De “slechteriken” uit het stuk, Grobbelia en Grobbema dragen zwart-witte kostuums en neemt het decor ons mee onder de grond naar de donkere grot van Grobbema waar spinnen en een toverketel natuurlijk niet mogen ontbreken.

Herinnering
Ondanks dat het verhaal van Tita Tovenaar heel anders is, heb ik bij deze musical wel een heel erg “Hamelen” gevoel. Dit waarschijnlijk vanwege de woordgrapjes en alliteraties die gebruikt worden en de heksen die in het verhaal voorkomen. Ellis van Laarhoven, de IJsheks Wensela uit Hamelen, zal ook in deze productie te zien zijn als alternate van Grobelia en Grobbema wat het “Hamelen-gevoel” voor mij des te meer versterkt.
Desondanks zijn V&V Entertainment en de Efteling er zeker in geslaagd een leuke toverachtige voorstelling neer te zetten waarbij het nostalgische gevoel wat om Tita Tovenaar hangt, bewaard is gebleven.

Wil je weten hoe Tika’s vlucht naar het Grobbedal afloopt, dan kun je nog tot eind maart 2006 terecht in het Efteling Theater. Voor actuele speeldata en tijden is het raadzaam om even op de website http://www.efteling.com te kijken aangezien deze musical niet op alle dagen te zien is en er ook andere dagen en tijden in de vakantieperiodes gelden.

27 November 2005
Première
Kaatsheuvel
Efteling Theater
Officiële website

Eric Brey, Manon Novak, Rop Verheijen, Thijs van Aken,  Dieter Jansen, Harry Slinger, Joris Lutz, Jette van der Meij, Koen van Dijk