musical
Synopsis

Cabaret neemt ons mee naar het Berlijn uit de jaren '30. Een stad die danst op de rand van het ravijn. In de Kit Kat Club vermaken nachtclubzangeres Sally Bowles, de excentrieke master of ceremonies en de verleidelijke Kit Kat Girls hun bezoekers. pijl lees meer
Start > Producties > 2008 > Cult > Cabaret 2008-2009
Over...

 
producent:
De Graaf & Cornelissen
jaar:
2008
duur:
pauze:
Ja
genre:
Cult
score:
4star
websites:


Tomorrow Belongs To Me


 <  1 2
Artikel: Perspresentatie
Voorstelling: N.v.t.
Datum: 15 sep 2008
Lokatie: Amsterdam
Website: http://www.cabaretdemusical.com
Auteur: Marilena

Na 2 en half jaar is de Kander en Ebb musical Cabaret in een geheel nieuwe versie terug in Nederland. Musicalworld nam alvast een kijkje in de befaamde Kit Kat Club. Nu inclusief gefilmde reportage van Musicalworld.TV.

Naast Ellen zien we Dick Cohen in de rol van Clifford Bradshaw. "Clifford is een jonge amerikaan die in een heel burgelijk dorpje woont. Hij wil heel graag schrijver worden, vindt zichzelf eigenlijk al schrijver, maar in dat provincie dorpje valt voor hem niks te halen. Dus wil hij wil naar de grote stad en kiest voor Berlijn want in de jaren '30 was dat dé metropool van de wereld. Alles stroomde daar samen; de schilders, de avant garde, de architecten, noem maar op. Berlijn was een enorme magneet op jonge kunstenaars, zo ook voor clifford. Daarnaast was het voor hem ook een persoonlijke zoektocht, dingen die hij niet kan uiten in amerika, kon hij wellicht wel uiten in Berlijn."
Van het personage Clifford wordt weleens gezegd dat hij neutraal neergezet moet worden om in de scènes met Sally vooral haar te laten schitteren. Dick is het daar niet mee eens. "In onze voorstelling wordt het verhaal heel erg verteld vanuit het Clifford perspectief. Hij is tenslotte de schrijver van het verhaal en daar mee verwijzen we terug naar Christopher Isherwood, de schrijver van the Berlin Stories waarop 'Cabaret' gebaseerd is. Door Clifford maak je dus het verhaal mee en daarom zou ik hem geen neutraal karakter willen noemen."

Naast Ellen en Dick zijn andere hoofdrollen voor Sven Ratzke (Emcee), Pamela Teves (Fraulein Schneider), Johnny Kraaijkamp jr. (Herr Schultz), Sabine Beens (Fraulein Kost) en Martin Stritzko (Ernst Ludwig).

Een belangrijke vraag die de afgelopen maanden veel voorbij is gekomen is 'Waarom nu alweer een nieuwe productie van Cabaret terwijl deze nog niet zo heel lang geleden in Nederland te zien is geweest?'
"Met 1 productie kun je veel verschillende voorstellingen maken. Dat maakt het enorm de moeite waard om er naar toe te gaan en om te kijken vanuit welke visie het stuk gemaakt is. Dit zie je in de toneel, opera en operette wereld ook constant gebeuren. In de musicalwereld zijn we nu ook een repertoire aan het opbouwen en 'Cabaret' hoort daar ook tussen. Wij benaderen dit stuk toch weer anders dan 2 jaar geleden. Ik heb de voorstelling destijds gezien maar ik heb het gevoel dat wij het nu heel sumier houden en het meer vanuit de toneel kant benaderen in plaats van de Broadway kant. Ik heb vorig jaar de voorstelling 'Into the Woods' gedaan in het M-Lab en daar moest je echt op de m2 spelen, zonder decors, licht en geluid. Het moest echt van de acteurs zelf komen. Je kon je nergens achter verschuilen, staat als het ware naakt op het podium, en je moet zelf en met elkaar het publiek weten vast te houden. Dat heeft deze versie van 'Cabaret' ook in zich; terug naar simpel en puur theater", aldus Dick.
Ellen vult aan: "Ik denk dat we er niet aan ontkomen om vergeleken te worden met vorige producties en dan met name die van 2 jaar geleden in Theater Carré. Maar ik ben een ander mens dan Pia Douwes (die de rol destijds speelde red.), er is een andere regisseur met een nieuwe visie dus het wordt sowieso een andere invulling. Ik ga me dan ook helemaal niet bezig houden om Sally Bowles dusdanig neer te zetten dat mensen niet gaan vergelijken. Maar daarnaast is 'Cabaret' ook niet aan tijd gebonden. Het gaat over mensen van vlees en bloed, mensen die worstelen met dingen waar we allemaal mee worstelen zoals eigenwaarde, op zoek zijn naar erkenning, zekerheid in je bestaan, willen dat er iemand van je houdt, al dan niet een gezin stichten enzovoort. Dat zijn universele onderwerpen en niet aan tijd gebonden. Het zijn de omstandigheden die je leven en de keuzes die je maakt bepalen. En ondanks dat die omstandigheden kunnen verschillen komt het in de essentie van wat mensen willen altijd op hetzelfde neer."

'Cabaret' gaat op 12 oktober in Eindhoven in première en is daarna in diverse theaters in heel Nederland te zien. Voor de volledige speellijst ga naar http://www.cabaretdemusical.com

 <  1 2

Fotos
musical musical musical musical musical musical musical musical musical musical
(foto's zijn te vergroten door ze aan te klikken)