Recensie

We Want Queen: Intiem Queen-concert

In een kleine zaal in Wijk bij Duurstede blijkt de voorstelling ‘[b]We Want Queen[/b]’ eigenlijk een knusse “We Will Rock You In Concert”.

Musicalworld is bij de laatste van vier ‘We Want Queen’’-concerten en hoort zanger John Vooijs de jonge initiator van deze voorstellingen loven. Het is in deze voor cultuur moeilijke tijden inderdaad bijzonder dat deze Giovanni Sturkenboom zijn nek uitsteekt en de risico’s neemt. In dit geval zijn een aantal bekende en aanstormende musicalnamen bijeengebracht om samen Queen-repertoire te zingen. Er wordt geput uit songs die ook in de musical ‘We Will Rock You’ te horen zijn, en enkelen ervan worden zelfs in de Nederlandse musicalvertaling gezongen.

De basis van de cast is het koppel Marjolein Teepen en John Vooijs, die in de musical de beide hoofdrollen in meerdere landen hebben vertolkt. Hun stemmen klinken samen fantastisch, en er is duidelijk een chemie zichtbaar. Maike Boerdam, die de nummers van Killer Queen zingt, knalt in haar zeer uitdagende kleding, en begeeft zich zelfs in het publiek om daar te verleiden. Sander van Voorst tot Voorst heeft een wat simpelere transformatie naar de andere slechterik, Kashoggi, namelijk een over het hoofd getrokken hoodie, maar ook hij knalt in zijn solo’s. In het duet met Maike Boerdam blijken hun stemmen wel minder goed samen te gaan. Het overige viertal, Marije van Sonsbeek, Barry Bogman, Michiel de Meyer en Barbe van den Brand, was nog niet zo vaak op het podium te zien, maar ook zij pakken hun momenten. Marije van Sonsbeek maakt van No-one but you (Only the good die young) één van de hoogtepunten van de avond, om vervolgens samen met Barry Bogman in een sterke uitvoering van ‘I want it all’ te geven.

Wat het concert vooral boeiend maakt is de combinatie van kwaliteit en enthousiasme. Zeker Marjolein Teepen straalt bij de nummers die ze toch al talloze malen heeft gezongen, maar ook voor John Vooijs, die de musical vaak in Duitsland vertolkte, lijkt het geen routineklus. Het af en toe terugzakken naar een tussen de schuifdeuren-gevoel, waar Marjolein Teepen met een stevig Brabants accent het publiek uitdaagt, John Vooijs door zijn veelvuldig verblijf in Duitsland een keer even niet de juiste Nederlandse uitdrukking te binnen schiet en introducties de collega’s op het podium soms wat prikkelen, maakt het alleen nog maar leuker. Dan wordt zelfs het zien hoe ze, terwijl er gewoon wordt doorgespeeld, een probleem met een basversterker oplossen juist interessant, en maak je je ook niet zo druk als het met een inzet een enkele keer fout gaat, zoals een gevalletje driemaal is scheepsrecht bij een inzet in “Headlong”.

We Will Rock You—fans zullen ongetwijfeld hebben genoten om de meeste liedjes weer eens te horen, en dan ook nog eens deels door de originele Nederlandse uitvoerenden. Mensen, zoals ik, die met gekromde tenen het verhaal van de voorstelling hebben beleefd, vonden het ook leuk, juist omdat juist de songs wel deugen. Dus uiteindelijk zal iedereen met een stukje Queen in zijn hart genoten hebben van We Want Queen. Wat zal er volgen?

22 February 2016
Laatste voorstelling
Wijk bij Duurstede
Calypso
www,wewantqueen.nl

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen