Recensie

Freeks Droom wordt waar

Freek Bartels kreeg waar hij zo hard voor geknokt heeft: de première van Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat. Inclusief gefilmde impressie van het jubilerende Musicalworld.tv

Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat is de eerste show van Andrew Lloyd Webber. Hij begon eraan toen hij 19 jaar oud was en het is onvoorstelbaar dat een jonge jongen zo’n score kon schrijven. Alles wat Lloyd Webber later tot een fenomeen maakte, staat in Joseph al in de grondverf: pakkende melodieën, grote ballads en het gebruik van verschillende muziekstijlen.

Maar het blijft een musical van een beginner. De afgelopen 4 decennia is er aan Joseph veel gesleuteld: de originele uitvoering op een school van 15 minuten groeide uit tot het mega spektakel dat gisteravond in Utrecht de Nederlandse première beleefde. De show probeert werkelijk alles te halen uit het magere materiaal en gaat daarbij tot het randje van het acceptabele: nummers worden vaak overbodig herhaald en de ellenlange mega mix kun je eigenlijk niet zien als toegift, maar is onderdeel van de show geworden om de twee keer 45 minuten vol te krijgen.


De videoreportages van MusicalWorld.TV zijn in hoge kwaliteit. Mocht die te veel zijn voor je computer, klik dan op de gele HD-knop onderaan het scherm voor een standaardkwaliteit.

Het verhaal van de musical is bekend uit de Bijbel: Joseph (of Jozef) is de lieveling van zijn vader Jacob en wanneer deze hem een bont gekleurde toverjas geeft, worden zijn elf broers zo jaloers dat ze hem in een put gooien en daarna verkopen als slaaf. Hij belandt in de gevangenis en voorspelt uiteindelijk de toekomst van Egypte, waarna de Farao hem uitroept tot onderkoning van het land. Daarna stelt hij zijn broers op de proef.

In de show van Lloyd Webber is de grootste rol weggelegd voor de vertelster. Zij geeft commentaar op de gebeurtenissen en staat duidelijk buiten de handeling. Later zou Lloyd Webber deze truc nog een keer herhalen bij Evita (de rol van Che). Renée van Wegberg heeft dus de absolute hoofdrol van de avond in handen, maar het wordt haar niet gemakkelijk gemaakt. Ze moet een bijna onmogelijke zangpartij zingen waarin hoge noten en een razendsnel tempo de voornaamste hindernissen zijn. Qua spel heeft ze helaas niet veel te doen; ze blijft een buitenstaander die ervoor zorgt dat het publiek begrijpt waar we nu toch weer zijn aanbelandt. Van Wegberg is vocaal uitstekend, al moet je houden van haar stem. Die is vooral heel hard en schel. Ze mist wat natuurlijke charme op het podium, maar krijgt van de regie ook weinig kans om die te laten zien. Zo heeft ze nauwelijks interactie met het kinderkoor, dat een vergelijkbare rol heeft in de musical.

 

11 December 2008
Première
Utrecht
Stadsschouwburg
http://www.musicals.nl
joseph, avro, frits sissing, john vooijs, remko harms, freek bartels, erwin van lambaart, pia douwes, paul de leeuw, les miserables, tarzan, andrew lloyd webber, tim rice, evita, brigitte heitzer, willem nijholt, op zoek naar joseph, hein gerrits,