1 of 2 |  1 2 > 
Mensen met een dialect zijn dom!
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2058
Geregistreerd  2002-05-30

In de regio Eindhoven schijnen ook iets van 50% meer authistische kinderen voor te komen, door al die whiz-kids (nu ja, ouders) die bij Philips werken.

[quote author=“Jeroen”]
Hetzelfde geldt voor het Eindhoven-voorbeeld. De high-tech zal slimmere mensen aantrekken, maar die zullen lang niet allemaal dialect spreken, simpelweg omdat ze uit heel Nederland afkomstig zijn.

   Handtekening   

This was never my world
You took the angel away
I killed myself to make everybody pay

  [ # 1 ] 06 February 2007 04:07 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2058
Geregistreerd  2002-05-30

Een tijd terug is in Nijmegen uitgezocht dat mensen die met dialect spreken dommer zijn en lager opgeleid dan mensen die geen dialect spreken. Zo ook volgens het filmpje van geenstijl.nl;  

Ik kan hier om lachen. Maar ik vind het raar dat in een eerder onderzoek is uitgekomen dat over het algemeen de Limburgers en Brabanders de slimste mensen zijn van Nederland. Eindhoven was zelfs nog de stad met de slimste mensen (met dank aan Philips). Terwijl daar behoorlijk wat dialect om je oren vliegt, dus nu is mijn vraag; wat vinden jullie nu van dit soort onderzoeken? Zijn jullie het met me eens dat die onderzoeken eigenlijk geen @#$ uitmaken? En dat die mensen in Nijmegen hun tijd beter ergens anders in kunnen steken?

   Handtekening   

This was never my world
You took the angel away
I killed myself to make everybody pay

  [ # 2 ] 06 February 2007 04:10 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1972
Geregistreerd  2004-12-03

Ik ben het met je eens Rop!

Dat soort onderzoeken zijn onzin, wat maakt het nou uit of je een dialect hebt of niet….
Er zijn wel vaker van die onderzoeken waarvan ik denk; waarom in hemelsnaam?

   Handtekening   

I’ve heard it said, that people came into our lives for a reason….

  [ # 3 ] 06 February 2007 04:15 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Sommige onderzoeken zijn best logisch te verklaren.

Mensen die dialect spreken zullen nogal op hun eigen regio gericht zijn. De “wereldreiziger” zal sneller niet meer dialect spreken. Een hogeropgeleide moet communiceren en dat kan in dialect nu eenmaal minder goed. Ergo, de kans dat iemand die dialect spreekt dommer is dan iemand die dat niet doet is wat groter.

Hetzelfde geldt voor het Eindhoven-voorbeeld. De high-tech zal slimmere mensen aantrekken, maar die zullen lang niet allemaal dialect spreken, simpelweg omdat ze uit heel Nederland afkomstig zijn.

Soms is onderzoek zo ontzettend simpel…..

  [ # 4 ] 06 February 2007 04:25 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2058
Geregistreerd  2002-05-30

Euh ben het er niet helemaal mee eens, ik ben 100% Brabants, en ik spreek ook vaak met dialect. Maar als het moet spreek ik gewoon ABN hoor. En als ik Ronny even als voorbeeld neem; Als ik gewoon met Ronny praat denk ik dat hij gewoon uit Utrecht komt ofzo, hoor ik hem met zijn limburgse zus aan de telefoon dan versta ik er niks meer van. Misschien zijn mensen met dialect wel gewoon slimmer omdat ze meertalig zijn 😉

   Handtekening   

This was never my world
You took the angel away
I killed myself to make everybody pay

  [ # 5 ] 06 February 2007 04:47 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

[quote author=”.:Elise:.”]In de regio Eindhoven schijnen ook iets van 50% meer authistische kinderen voor te komen, door al die whiz-kids (nu ja, ouders) die bij Philips werken.

[quote author=“Jeroen”]
Hetzelfde geldt voor het Eindhoven-voorbeeld. De high-tech zal slimmere mensen aantrekken, maar die zullen lang niet allemaal dialect spreken, simpelweg omdat ze uit heel Nederland afkomstig zijn.

Je mot eens in Grunn komen…. 😉

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 6 ] 06 February 2007 04:54 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1810
Geregistreerd  2003-08-22

Op een ander forum waar ik vaak kom was deze discussie laatst ook.
Mensen met een dialect zijn niet dommer, maar ik denk wel dat, als je ABN/accentloos praat, je eerder voor een hogere functie in aanmerking komt dan iemand die plat praat of met een ander accent. Puur omdat een accent, en dan bedoel ik echt een overduidelijk accent, niet echt representatief is.
Ik heb zelf geen accent en vind het ook veel prettiger om naar iemand te luisteren die accentloos praat.

   Handtekening   

Van 25 april t/m 3 mei 2008 naar New York samen met Ivon!
Nog maar 10 maanden en 3 dagen!

  [ # 7 ] 06 February 2007 05:31 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2058
Geregistreerd  2002-05-30

[quote author=“Eva”]Op een ander forum waar ik vaak kom was deze discussie laatst ook.
Mensen met een dialect zijn niet dommer, maar ik denk wel dat, als je ABN/accentloos praat, je eerder voor een hogere functie in aanmerking komt dan iemand die plat praat of met een ander accent. Puur omdat een accent, en dan bedoel ik echt een overduidelijk accent, niet echt representatief is.
Ik heb zelf geen accent en vind het ook veel prettiger om naar iemand te luisteren die accentloos praat.

Mij maakt het geen bal uit, als hij/zij zijn/haar werk maar (goed) doet. En ik denk dat iedereen in Nederland wel een soort van accent heeft, ik vind de harde G in het noorden bijvoorbeeld vreselijk, het klinkt mij altijd in de oren of ze er geen zin in hebben, of het ze geen bal kan schelen, of dat ze heel hard (bot) tegen je zijn. Het is maar één letter, maar toch is dat iets waar ik me meer aan zou gaan storen hoor… Dus als mensen zeuren dat dialect niks is luister dan eerst eens naar jezelf. 

En Eindhoven heeft inderdaad een hoog percentage authisten, o.a. door die Philips campus inderdaad. Maar daar merk je in de binnenstad niet veel van hoor 😉 Die mensen zitten daar levenslang opgesloten 😛;)

   Handtekening   

This was never my world
You took the angel away
I killed myself to make everybody pay

  [ # 8 ] 06 February 2007 05:49 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1810
Geregistreerd  2003-08-22

Nee, tuurijk. Dat iemand zijn werk goed doet is het belangrijkste, maar volgens mij worden mensen die ‘normaal’ praten sneller serieus genomen dan iemand met een accent.

Als een bedrijf kan kiezen tussen twee mensen met dezelfde opleiding/werkervaring, maar één heeft een behoorlijk accent en de ander praat ABN, dan is de keuze denk ik snel gemaakt.
Ik moet ook eerlijk toegeven dat, als ik het in zo’n geval voor het zeggen had, ik ook zou kiezen voor de persoon die accentloos praat.

Voor een beroep als bakker o.i.d. maakt het mij niet zoveel uit (die blijft volgens mij toch wel in zijn eigen streek werken), maar als je voor een landelijk bedrijf werkt en dan ook nog eens een wat hogere functie bekleedt, vind ik een overdreven aanwezig accent niet kunnen. Je bent tenslotte het visiteaartje van dat bedrijf.

   Handtekening   

Van 25 april t/m 3 mei 2008 naar New York samen met Ivon!
Nog maar 10 maanden en 3 dagen!

  [ # 9 ] 06 February 2007 06:17 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3396
Geregistreerd  2004-12-05

Voor een beroep als bakker o.i.d. maakt het mij niet zoveel uit (die blijft volgens mij toch wel in zijn eigen streek werken)

dan vind ik het ook niet kunnen, als ik hier naar een winkel ga wordt ik ook vaak in het Gronings aangesproken, en nou kan ik het toevallig wel verstaan, maar stel nou dat ik hier helemaal niet vandaag zou komen :?
ook als je in een winkel werkt moet je gewoon ABN kunnen spreken vind ik….

  [ # 10 ] 06 February 2007 06:31 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Een dialect is wat anders dan een zachte G of juist een harde. Een dialect is een taal die serieus afwijkt van het ABN, niet zozeer een aparte tongval.

  [ # 11 ] 06 February 2007 06:37 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1810
Geregistreerd  2003-08-22

[quote author=“Rodermondje”]

Voor een beroep als bakker o.i.d. maakt het mij niet zoveel uit (die blijft volgens mij toch wel in zijn eigen streek werken)

dan vind ik het ook niet kunnen, als ik hier naar een winkel ga wordt ik ook vaak in het Gronings aangesproken, en nou kan ik het toevallig wel verstaan, maar stel nou dat ik hier helemaal niet vandaag zou komen :?
ook als je in een winkel werkt moet je gewoon ABN kunnen spreken vind ik….

In een supermarkt/winkel heb ik ook het liefst dat men ABN praat. Maar zo’n buurtbakkertje (want daar doelde ik eigenlijk op), waar bijna alleen maar mensen uit die streek komen…

   Handtekening   

Van 25 april t/m 3 mei 2008 naar New York samen met Ivon!
Nog maar 10 maanden en 3 dagen!

  [ # 12 ] 06 February 2007 06:50 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

[quote author=“Jeroen”]Sommige onderzoeken zijn best logisch te verklaren.

Mensen die dialect spreken zullen nogal op hun eigen regio gericht zijn. De “wereldreiziger” zal sneller niet meer dialect spreken. Een hogeropgeleide moet communiceren en dat kan in dialect nu eenmaal minder goed. Ergo, de kans dat iemand die dialect spreekt dommer is dan iemand die dat niet doet is wat groter.

Hetzelfde geldt voor het Eindhoven-voorbeeld. De high-tech zal slimmere mensen aantrekken, maar die zullen lang niet allemaal dialect spreken, simpelweg omdat ze uit heel Nederland afkomstig zijn.

Soms is onderzoek zo ontzettend simpel…..

Daar ben ik ‘t helemaal mee eens. Ikzelf ben ook Brabander, en ik kan ook dialect praten, maar ook ABN. Een paar jaar geleden sprak ik meer dialect dan nu, omdat ik nu naar de universiteit gegaan ben en op kamers en dan verandert er toch wel wat in je vriendenkring/omgeving enzo. Maar ik versta ‘t dialect nog altijd en kan ‘t ook nog wel spreken. Maar ik denk dat er idd een verschil in houding is tussen mensen die ECHT erg dialect spreken (en soms ook niet anders kunnen) en mensen die (alleen) ABN spreken. De dialectmensen zijn meestal meer op hun eigen regio gericht en er ook niet zo op uit om de wereld in te gaan en ‘t daar te gaan maken ofzo, denk ik. Minder ambitieus, en ze weten vaak ook minder van de rest van de wereld af enzo. (voor iedereen die mssch dialect spreekt: dat bedoel ik niet beledigend ofzo!) Ik denk dat daar het idee vandaan komt dat die mensen dom zijn. Niet perse omdat ze echt minder intelligent zijn, maar gewoon omdat ze (over ‘t algemeen) een andere instelling/houding hebben.

  [ # 13 ] 06 February 2007 07:38 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1425
Geregistreerd  2005-01-29

[quote author=“IngeG”]

Daar ben ik ‘t helemaal mee eens. Ikzelf ben ook Brabander, en ik kan ook dialect praten, maar ook ABN. Een paar jaar geleden sprak ik meer dialect dan nu, omdat ik nu naar de universiteit gegaan ben en op kamers en dan verandert er toch wel wat in je vriendenkring/omgeving enzo. Maar ik versta ‘t dialect nog altijd en kan ‘t ook nog wel spreken. Maar ik denk dat er idd een verschil in houding is tussen mensen die ECHT erg dialect spreken (en soms ook niet anders kunnen) en mensen die (alleen) ABN spreken. De dialectmensen zijn meestal meer op hun eigen regio gericht en er ook niet zo op uit om de wereld in te gaan en ‘t daar te gaan maken ofzo, denk ik. Minder ambitieus, en ze weten vaak ook minder van de rest van de wereld af enzo. (voor iedereen die mssch dialect spreekt: dat bedoel ik niet beledigend ofzo!) Ik denk dat daar het idee vandaan komt dat die mensen dom zijn. Niet perse omdat ze echt minder intelligent zijn, maar gewoon omdat ze (over ‘t algemeen) een andere instelling/houding hebben.

Hier sluit ik me bij aan. Nou scheelt het ook wel dat mijn ouders altijd ABN hebben gepraat tegen ons toen we jonger waren. Maar op mijn werk praat ik echt alleen maar dialect, en bij mijn oma ook.
Sinds ik op t HBO zit ben ik wel veel minder dialect gaan praten. Natuurlijk blijf je horen dat ik uit Brabant kom door de ‘g’ maar dat vind ik niet erg. Ik ben er op stage op gewezen dat ik wat meer ABN moest praten om de kinderen het goede voorbeeld te geven, en ik merk dat dit nu wel beter gaat.
Ik vind niet dat iemand volledig accentloos hoeft te praten, en zachte of een harde ‘g’ bijvoorbeeld vind ik persoonlijk niet super hard nodig om die af te leren. Maar ik vind idd wel dat iemand die een bedrijf vertegenwoordigt zeg maar geen dialect moet praten, als komt hij nog alleen maar in bijvoorbeeld Brabant.

   Handtekening   

Liefs Monique

Behind every bitch…there`s a guy who made her that way

LOVE is only a chapter in a guy`s life, but for a girl…it`s the whole book

  [ # 14 ] 06 February 2007 08:03 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2391
Geregistreerd  2003-12-22

[quote author=“Rop”]En als ik Ronny even als voorbeeld neem; Als ik gewoon met Ronny praat denk ik dat hij gewoon uit Utrecht komt ofzo, hoor ik hem met zijn limburgse zus aan de telefoon dan versta ik er niks meer van.

Maar de kans is toch groot dat ik dom ben hoor, dus die vergelijking die je probeert te maken klopt dan ook weer niet.

Maar goed, al is het hoogste IQ onder de grote rivieren niet hoger dan 95, dan nog is er het gezelligst 😉
Met andere woorden; ik kan me niet echt druk maken om dit soort onderzoekjes.

   Handtekening   

Turbo! Turbo!

  [ # 15 ] 06 February 2007 09:39 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Ik maak me ook niet druk om dit soort onderzoekjes
ik werk zelf als secretaresse wel niet in het bedrijfsleven maar in het ziekenhuis (nog een redelijk groot ziekenhuis met regiofunctie voor zowat heel zuid nederland) en ik praat gewoon ABN maar wel met een superzachte G en af en toe aan de telefoon met gewoon mensen interne is het vaak houdoe en zo, (de zachte G en het dialect hoor jewel hoor
bij familie spreek ik geen limburgs (waar ik eigenlijk vandaan kom maar kan het wel verstaan en sommige woorden gebruik ik ook gewoon
Maar waar ik nu niet tegenkan is dat je in Venlo gewoon wordt aangesproken in het duits we zitten dan nog steeds in nederland en je wordt standaard aangesproken in een buitenlandse taal :shock:
Waar ik me wel op betrap is dat ik regelmatig vlaamse woorden gebruik of uitdrukkingen bv

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

 1 2 > 
1 of 2