Negativiteit, meningen, liefhebber of niet.
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Even maar een aantal reacties quoten uit het Carlo-topic als aanzet. Bijval of verweer, doe het hier.

[quote author=“Jean-Paul”]ff offtopic

[quote author=“Marilena”]
Maar goed, hij heeft de rol gekregen. Carlo zal ongetwijfeld op de hoogte zijn van wat er over hem gezegd wordt op de diverse fora dus weet ook wel waar volgens de liefhebbers de ‘knelpunten’ zitten.

Wat is een liefhebber van musicals??
Iemand die zonder ook maar 1 seconde gezien heeft van een acteur hem afbrand tot op het bot??
Iemand die niet openstaat voor vernieuwing??
Iemand die bepaalt waar de “knelpunten"zitten??

Het forum op musicalworld.nl begint steeds meer een afzeik forum te worden.
Ik ben dan wel geen regelmatige poster, maar ik merk wel dat er steeds meer en meer een vooroordeel word geveld van een show/acteur wat op niks gebaseerd is.

Wat AuntieNoxie schreef is misschien wel waar.
Iedereen gilt hier elkaar maar na.
En iedereen denkt dat hij er verstand van heeft omdat ze een “liefhebber” zijn van het genre.
Een mooie voorbeeld van het napraten is toch wel de volgende kreet die regelmatig voorbij kwam/gaat komen:

“Carlo was in BATB ook niet goed, dus is hij ook niet goed voor Les Miserables.”

Ehm hallo….wakker worden leden van musicalworld.nl
Wat was er niet goed aan zijn performance in BATB?
Zover ik het me kan herinneren zette hij Lumiere neer zoals hij ook in de tekenfilm is, namelijk net over de top,uitbundig,extravagant,flamboyant.

Mensen prikken niet door de mens/performer Carlo heen, want hoe is Carlo op televisie???
Precies, over de top,uitbundig,extravagant,flamboyant.
Goh…hmmm ook de karaktertrekjes van Lumiere.
Jammer dat de zogenaamde “liefhebbers” dit niet gezien hebben.
Misschien hebben de “liefhebbers” wel teveel musicals gezien, en zijn ze misschien wel blind geworden voor een performance.

Misschien worden er in de toekomst wel geen kaarten meer verloot hier door welke producent dan ook, omdat dit een afzeik-forum (aan het worden) is.
Mijn tip voor de “liefhebbers”
Denk eens over het volgende na:

“In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.”

[quote author=“palex”]hey hey,

Ik heb het ook al eerder aangegeven en ik ben er ook helemaal mee eens wat je zegt. Niemand mag hier zijn mening geven en alles is verkeerd. Er is weinig positiefs te horen over shows over personen. Zo kan ik me bijvoorbeeld ook ergeren aan het topic over de premiere van Tarzan. Eerst is iedereen boos dat er geen kaarten voor premieres weggeven worden en nu is iedereen weer boos dat er niet genoeg kaarten zijn voor familie van de cast. Wat wil je dan denk ik.

Zo inderdaad ook over Carlo. Als Lumiere deed hij het absoluut niet slecht. Neemt niet weg dat mijn persoonlijke favoriet Derek Blok was. Carlo zette de rol gewoon goed neer en het merendeel van het publiek heeft hiervan genoten. Hoe hij straks is als Thernadier? Geen idee! Ik laat het op me afkomen en dan zal ik mijn mening weergeven.

Greetz!

[quote author=“Nieluhs”]

Wat is een liefhebber van musicals??
Iemand die zonder ook maar 1 seconde gezien heeft van een acteur hem afbrand tot op het bot??
Iemand die niet openstaat voor vernieuwing??
Iemand die bepaalt waar de “knelpunten"zitten??

Het forum op musicalworld.nl begint steeds meer een afzeik forum te worden.
Ik ben dan wel geen regelmatige poster, maar ik merk wel dat er steeds meer en meer een vooroordeel word geveld van een show/acteur wat op niks gebaseerd is.

Wat AuntieNoxie schreef is misschien wel waar.
Iedereen gilt hier elkaar maar na.
En iedereen denkt dat hij er verstand van heeft omdat ze een “liefhebber” zijn van het genre.
Een mooie voorbeeld van het napraten is toch wel de volgende kreet die regelmatig voorbij kwam/gaat komen:

“Carlo was in BATB ook niet goed, dus is hij ook niet goed voor Les Miserables.”

Ehm hallo….wakker worden leden van musicalworld.nl
Wat was er niet goed aan zijn performance in BATB?
Zover ik het me kan herinneren zette hij Lumiere neer zoals hij ook in de tekenfilm is, namelijk net over de top,uitbundig,extravagant,flamboyant.

Mensen prikken niet door de mens/performer Carlo heen, want hoe is Carlo op televisie???
Precies, over de top,uitbundig,extravagant,flamboyant.
Goh…hmmm ook de karaktertrekjes van Lumiere.
Jammer dat de zogenaamde “liefhebbers” dit niet gezien hebben.
Misschien hebben de “liefhebbers” wel teveel musicals gezien, en zijn ze misschien wel blind geworden voor een performance.

Misschien worden er in de toekomst wel geen kaarten meer verloot hier door welke producent dan ook, omdat dit een afzeik-forum (aan het worden) is.
Mijn tip voor de “liefhebbers”
Denk eens over het volgende na:

“In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.”


Ik vind dit nogal een beetje aanval op musicalworld. Ik ben nu al jaren toevallig wel tot het groepje vast bezoekers gaan behoren van deze site en ik vind dat je absoluut niet gelijk hebt.

Ik denk dat het feit hier ligt dat mensen misschien wat kritischer zijn dan de gemiddelde theaterbezoeker en terecht! Moeten wij maar klakkeloos enthousiast worden als Joop van den Ende producties weer met een sterrencast wil komen.

Ik beoordeel Carlo pas als ik hem gezien heb, maar wat mij keer op keer steekt, is het feit dat er in Nederland zoveel talent zit MET een opleiding voor musicalacteur, maar helaas niet aan de bak komen omdat de PR machine van Joop maar zo hard moet draaien met een bekende namen. Ik denk dat daar mening mens overvalt!

Als persoon word Carlo niet afgekraakt, maar op zijn houding die hij aanneemt krijgt hij kritiek. Door leuke bekken te trekken, breng je helaas geen diepgang in een rol.

[quote author=“Jean-Paul”][quote author=“Nieluhs”]
Ik vind dit nogal een beetje aanval op musicalworld. Ik ben nu al jaren toevallig wel tot het groepje vast bezoekers gaan behoren van deze site en ik vind dat je absoluut niet gelijk hebt.

Ik denk dat het feit hier ligt dat mensen misschien wat kritischer zijn dan de gemiddelde theaterbezoeker en terecht! Moeten wij maar klakkeloos enthousiast worden als Joop van den Ende producties weer met een sterrencast wil komen.

Ik beoordeel Carlo pas als ik hem gezien heb, maar wat mij keer op keer steekt, is het feit dat er in Nederland zoveel talent zit MET een opleiding voor musicalacteur, maar helaas niet aan de bak komen omdat de PR machine van Joop maar zo hard moet draaien met een bekende namen. Ik denk dat daar mening mens overvalt!

Als persoon word Carlo niet afgekraakt, maar op zijn houding die hij aanneemt krijgt hij kritiek. Door leuke bekken te trekken, breng je helaas geen diepgang in een rol.

Dat het indirect een “aanval” is op musicalworld.nl snap ik eventjes niet…verklaar je nader.

Nee niemand hoeft klakkeloos enthousiast te worden.
Het gebeurd eerder andersom hier op het forum.
Iedereen praat elkaar na, en heeft al een mening klaarstaan op het moment dat er ook maar iets bekend is van een cast.
En laten we eerlijk wezen, als jij je eigen geld steekt in een miljoenenproductie, dan wil je toch ook zekerheid dat er centjes terugkomen??
Voor nieuw talent hebben ze een uitvinding..namelijk ensemble.

Carlo die niet afgekraakt word in dit topic??
Dan moet je de berichten nog maar eens goed lezen.

[quote author=“Marilena”]Ik voel het gelukkig niet zozeer als ‘aanval op Musicalworld’. Maar om de discussie over Carlo niet af te breken lijkt het me handiger dat als er behoefte is om te praten over MW om daar een apart topic over te openen.

Naar mijn idee worden de meningen vaak wel goed onderbouwd. Ok, ik geef toe dat ik zelf in dit topic ook niet altijd heb nagedacht over wat ik neergezet heb en dat mijn persoonlijke mening/gevoel de overhand had. En dat is mijn ‘fout’ in dit topic geweest (als beheerder zou ik beter moeten weten… :oops:  :oops: ). Maar er zijn ook mensen die hun mening wel onderbouwd hebben en gekeken hebben naar wat er vooraf over de rol gezegd werd (hoe deze ingevuld zou gaan worden) en hoe het resulaat was. Ik heb wel aangegeven dat mijn mening aan deze onderbouwde opmerkingen ten grondslag lagen.

Maar nogmaals het verzoek om ontopic te blijven en discussies over beleid te voeren in “Over Musicalworld”.


[quote author=“saigon”][quote author=“Jean-Paul”]...

Ik ben het hier helemaal mee eens(ook met Palex trouwens). Ik zit me ook vaak dood te ergeren hier op het forum aan die ``kenners``die een oordeel geven over een persoon terwijl ze diegene nog niet aan het werk hebben gezien in de desbetreffende productie, als het je niet aanstaat GA DAN NIET!!!

Het bericht wat Palex plaatste over de vrijkaarten voor Tarzan ben ik het ook helemaal mee eens. Het is absoluut geen verplichting voor de producent om die vrijkaarten weg te geven(goeie wil!) dus geniet ervan en zeik niet.

In dat opzicht kan Musicalworld een voorbeeld nemen aan de concurent Musicalfan.net.

@Nielush:
Dat je niet blij bent met bepaalde castingskeuzes is uiteraard een kwestie van persoonlijke smaak, maar waarom dan dat neersabelen van mensen? In het verleden was ook zowat het halve forum negatief over Jamai in de musical en nu zijn het (bijna) louter positieve reacties.

Bij een productie van Joop van den Ende theaterproducties kan je verwachten dat ze grote bekende namen casten in producties maar dat wil absoluut niet zeggen dat de gecaste personen geen kwaliteiten hebben, reken maar dat Sir Cameron Mackintosh Carlo heeft zien auditeren en zijn goedkeuring heeft gegeven.

Tuurlijk is het jammer dat er veel talenten rondlopen die (nog) niet de kans hebben gekregen om zich te bewijzen maar dat is nou eenmaal de commercie. Stage Entertainment maakt shows voor ``het grote publiek`` en geeft die dan ook wat het publiek verwacht van hun producties.

En mocht je dat allemaal niet aanstaan dan kan je altijd nog naar producties gaan kijken van kleinere producenten.


Groet,
Danny

  [ # 1 ] 16 April 2007 04:10 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Laten we dit topic dan wel algemeen houden en niet een verschuiving van het ‘Carlo in Les Mis’ topic laten worden.

Maar ik ben wel benieuwd hoe mensen hierover denken, of meerder leden dit zo ervaren of niet.

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 2 ] 16 April 2007 04:25 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Er wordt hierboven een hoop gezegd.

Er zou ongefundeerd kritiek zijn op een aantal spelers. Toch valt me dan weer op dat er dan een positieve mening ineens een feit is. Bijvoorbeeld: Carlo was goed, want hij leek op de tekenfilm. Ik denk dat er een aantal pagina’s eerder genoeg aan mening is gegeven waarom dat misschien niet genoeg is.

Dus maar roepen dat er geen reden is voor kritiek of teleurstelling is voor mij een bewijs dat men erg selectief leest. Er staan hele betogen op de site, en ook in datzelfde topic weer. Misschien dus toch eerst maar eens alles lezen voordat we gaan rellen en stoken. Misschien iets meer geduld opbrengen, in plaats van je door een wesp gestoken voelen als je iets leest wat je niet aanstaat.

Ja, er zijn er ook die gewoon roepen dat Carlo niks kan. Dat zijn optreden in de show ronduit slecht was. Dat is net zo nuttig als nu hier zomaar roepen dat Carlo bijzonder geschikt is voor de rol. Zonder uitleg of toelichting heeft zo’n mening voor mij erg weinig waarde. Gewoon de mening van een ander, meningen waar je weer jouw mening over kunt hebben, maar niet een hele site op kunt afrekenen.

Zo gek is het niet om mensen te beoordelen op merites uit het verleden. Hoe veel mensen zien de Fabeltjeskrant ineens als interessant omdat bijvoorbeeld Ara Halici erin zit, of Sabine Beens. Hoe veel mensen zijn nu al enthousiast over de topcast van Ciske de Rat. Allemaal gebaseerd op “resultaten uit het verleden”.

Natuurlijk kan iemand je dan alsnog verrassen, kan een productie je toch teleurstellen, kan je je twijfels houden, of je vooroordeel bevestigd zien. Maar je zal eerst de gang naar het theater moeten maken en een kaartje moeten kopen en de neiging omd at niet te doen zal er zeker zijn als je niet een overvolle beurs hebt. De producent geeft tenslotte niet elke criticaster een vrijkaart.

Elke onderbouwde mening is er een. Als een producent alleen acties zou willen met sites waarop er hielen wordt gelikt moet deze dat zelf weten. Acties zijn natuurlijk leuk, maar geen doel van deze site.

Ik ben blij dat we een actief forum hebben. Een forum ook dat voor iedereen te lezen valt. Ik neem ook volledig de verantwoording voor de posts die ik hier zelf plaats. De positieve en de negatieve. Simpelweg omdat er wel over is nagedacht.

  [ # 3 ] 16 April 2007 04:46 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  127
Geregistreerd  2006-07-05

Ik post niet zo heel vaak, maar lees wel gretig en ben geïnteresseerd in wat anderen beleven in een musical.

In grote musicals is er altijd wel een balans tussen ‘grote’ namen en ‘onbekend’ talent. Ik vind het echter de grootste verdienste van een musicalacteur als hij of zij opgaat in zijn rol, zodat je vergeet dat Jantje of Marietje er staat en je alleen nog maar zit te kijken naar een personage. Daar zoek ik bij iedere musical naar en de meeste acteurs weten dat toch voor elkaar te krijgen.

Je kunt iemand, denk ik, iedere keer weer alleen maar beoordelen op de rol die hij of zij op dat éne moment speelt. En dan is het makkelijker om de persoon in de rol op te laten gaan als er niet ook nog eens eerder een film/tekenfilm/andere grote productie van is gemaakt. Meestal heb ik niets dan bewondering voor het harde werken van iedere musicalacteur, die daar toch maar weer zijn uiterste best staat te doen en dat heel veel keer per week.

Aan de andere kant kan ik ook begrijpen dat een bepaalde acteur/actrice je helemaal niet ligt en je eventjes moet slikken als hij of zij nou net gecast is als jouw favoriete karakter in een geliefd stuk. Elke musicalproductie heeft zijn eigen gevoeligheden als het gaat om casting. Legendarische mensen zijn vaak voorgegaan en dat is ‘a tough act to follow’.

Maarrrrr: eenieder moet de ruimte krijgen zich keer op keer te bewijzen. Het is iedere keer een andere rol in een andere productie, een andere tijd en een gegroeid mens. Wellicht kan iemand je toch verrassen, mits je met open oog en oor in het theater gaat zitten. Ik heb nog maar heel zelden gehad dat ik een productie of acteur echt helemaal niks nakkes nada vond. Meestal overheerst het algehele gevoel van een mooie avond hebben gehad en bewondering voor wat zich op het toneel afspeelt. Misschien ben ik wel gauw tevreden of geniet ik me met enige regelmaat te pletter 😉

  [ # 4 ] 16 April 2007 07:42 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Amen.

  [ # 5 ] 16 April 2007 09:08 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik wilde me eerst niet in deze discussie mengen. Eens in de zoveel tijd laait deze discussie weer op en ik merk dat ik toch alleen maar in herhaling val.
Maar goed… omdat er nieuwe mensen zijn en omdat de voorbeelden zich wijzigen; bij deze.
(en ik merk waarschijnlijk dat het niet allemaal in één post kan…)

[quote author=“Jean-Paul”]Het forum op musicalworld.nl begint steeds meer een afzeik forum te worden.

Het negatieve gevoel komt voor mij juist doordat mensen in herhaling vallen en door de welles/nietes discussies die daaruit ontstaan.
Op een gegeven moment is iets gewoon klaar, basta en dan heb je een punt (of niet), maar dat heeft het in ieder geval geen zin meer om nog verder te discussiëren tot zich nieuwe feiten en omstandigheden voordoen. Maar toch gebeurt het dan opnieuw, ook zonder die feiten en omstandigheden.

Ik schrijf niet op waarvan ik niet zou willen dat iemand anders het leest: ik besef me terdege wat een openbaar medium dit is en wie er allemaal mee kunnen lezen.
Ik heb dan ook niet het gevoel dat ik ongenadig iets of iemand afbrand, zonder dat ik daar een fundament voor heb. “Afbranden” is ook niet het juiste woord: “genuanceerd beargumenteren” ligt meer in mijn lijn. Vraag me iets en ik zal het onderbouwen. En als ik om wat voor reden ook mijn mening moet herzien, ben ik de eerste om dat toe te geven.

Voorbeeld?

Bastiaan Ragas vorig seizoen die zomaar even in kwam vallen voor Beest waar twee understudies voor klaar stonden. Een aanfluiting voor de understudies vond ik het, die daar een jaar lang voor gewerkt hadden en nu aan de kant werden geschoven door iemand met een bekendere naam.
De eerste keer dat ik hem zag, moest hij nog groeien, maar de tweede keer had hij precies dát was hem voor mij het beste beest maakte. En dat heb ik compleet met alle details beschreven in een paginalang verslag, waarin ik ook aangaf dat het wel zo eerlijk was om iemand niet alleen te beschrijven als: hij moet nog groeien, maar het ook aan te geven als die groei was gelukt.
Daarentegen, om maar even bij dit voorbeeld te blijven, zijn er ook rollen genoeg geweest voor die tijd waarin ik meneer Ragas als een enorme stuiterbal ervoer (3 Musketiers) of liever zijn understudy zag (René van Kooten, Aida).

[quote author=“Jean-Paul”]Wat is een liefhebber van musicals?

Voor mij is een liefhebber van musical iemand die de artistieke waarde boven de commercie stelt.

Ik vond de laatste regels in de Spits recensie over Tarzan vandaag wel opvallend:

“(…) maakt Chantal Janzen haar reputatie op die gebied meer dan waar. Wat valt er nog meer te wensen? Janzen in een andere rol, met meer drama en misschien meer uitdaging. We kennen het vrolijke, grappige en naïeve blonde meisje nu wel.”

Dat dekt precies de lading.

Ik zie de recensies: “Groots decorspektakel!”

Maar liever had ik gezien: “Tarzan ontroert oprecht.”

Het is maar wat je bijblijft. Het gaat er nu niet om wat anderen hier vonden, of wat de recensent uiteindelijk in de kleine lettertjes zegt; het gaat erom wat de grote koppen verklappen. En dat moet ‘spectaculair’,  ‘big’ en ‘groots’ zijn.

Mijn grootste bezwaar bij een grote spektakelshow is dan ook: ik wil zo graag ook zónder spektakel nog iets over houden 😊

[quote author=“palex”] Niemand mag hier zijn mening geven en alles is verkeerd.

Zwart-wit kijken is wel erg kort door de bocht. Ik vind dat je pas kunt zeggen dat meningen niet toegestaan zijn, als de beheerder het verbied. Dat is niet zo, dus dan is het forum open.
Wat leden onderling vinden, houdt een discussie levendig. Als je geen zin meer hebt in bepaalde topics deel te nemen, kun je altijd besluiten je daarvan terug te trekken.

[quote author=“saigon”] In dat opzicht kan Musicalworld een voorbeeld nemen aan de concurent Musicalfan.net.

Op musicalfan zijn ze ook kritisch hoor 😉 misschien nog wel erger dan hier. Maar daar zijn de discussies wat meer inhoudelijk van aard. En men moet betaald registreren om mee te mogen praten op het forum, dus uiteindelijk is er maar een handjevol wat er reageert.

[quote author=“saigon”]Bij een productie van Joop van den Ende theaterproducties kan je verwachten dat ze grote bekende namen casten in producties maar dat wil absoluut niet zeggen dat de gecaste personen geen kwaliteiten hebben, reken maar dat Sir Cameron Mackintosh Carlo heeft zien auditeren en zijn goedkeuring heeft gegeven.

Ja, maar dat is ook een kwestie van de mensen op de juiste wijze presenteren en als de producent voor zichzelf al een keuze heeft gemaakt en alleen díe mensen laat zien, dan ligt het voor de hand dat de Engelse of Amerikaanse creative daarvoor kiest.
Lees de auditiecriteria er maar op na en zie wie er gecast worden. Geen enkel criterium blijft overeind. Of wou je beweren dat Carlo Boszhard een “sterk geschoolde zanger” is?

Wat ik nog even wil zeggen is dat ik hier (in meerdere posts van diverse leden) regelmatig het woord “Joop” zie staan. Dat lijkt me nu misplaatst. Joop heeft zijn productiemaatschappij opgezet en groot gemaakt, maar staat allang niet meer aan het roer. De beslissingen worden genomen door een zakelijk management, waar Joop zeker zijn invloed op heeft, maar hij is niet meer hoofdelijk verantwoordelijk.
Los daarvan zijn er meer producenten te noemen die richting het commerciële denken gaan.
Het is dus breder dan alleen de schouders van Joop.

[quote author=“Jean-Paul”]En laten we eerlijk wezen, als jij je eigen geld steekt in een miljoenenproductie, dan wil je toch ook zekerheid dat er centjes terugkomen??

Zeker, maar als ik mijn eigen geld steek in peperdure toegangskaartjes, wil ik ook de zekerheid dat ik iets te zien krijg wat mijn avond de moeite waard maakt. Ik ga niet naar het theater om op het puntje van mijn stoel te zitten denken: “O God, als dát maar goed gaat!”
Ik ga naar het theater om een avond achterover in mijn stoel (en soms op het puntje ervan) meegevoerd te worden in een wereld die voor dat moment even echt is; door personages die echt zijn. Door de levens van mensen die zich voor mijn ogen ontvouwen en te geloven dat het waar is wat er gebeurd.
Dan wil ik niet afgeleid worden door iets of iemand die hoe dan ook niet geloofwaardig overkomt.

Of zoals Jeroen het zegt: “Je zal éérst de gang naar het theater moeten maken en een kaartje moeten kopen.”

Ik wil vertrouwen hebben in datgene wat ik ga zien, of er op zijn minst nieuwsgierig en geïnteresseerd naar zijn: daar betaal ik mijn kaartjes voor en voor niets anders.

[quote author=“saigon”]Ik zit me ook vaak dood te ergeren hier op het forum aan die ``kenners``die een oordeel geven over een persoon terwijl ze diegene nog niet aan het werk hebben gezien in de desbetreffende productie, als het je niet aanstaat GA DAN NIET!!!

Zie ook mijn hierboven staande reactie op Jean-Paul, met deze toevoeging: in deze zin spreek je jezelf tegen. Je zegt dat je je ergert aan mensen die oordelen over een persoon die ze níet aan het werk hebben gezien in een bepaalde productie. Dat impliceert dat je dus eerst zelf moet gaan.
Vervolgens zeg je: als het je niet aanstaat, ga dan niet. En dat is nu precies wat ik op basis van mijn vooraf gestelde “oordeel” doe: ik heb er geen vertrouwen in, dus ik ga niet.
Maar volgens jouw eerste zin moet ik dan dus toch eerst wél gaan, anders kan ik niet bepalen of ik níet moet gaan.

[quote author=“Jean-Paul”]Voor nieuw talent hebben ze een uitvinding..namelijk ensemble.

Nieuw talent in het ensemble?
Daar geloof ik dus niet in.
De bekende namen komen tegenwoordig vaak in grote rollen terecht en het ensemble is voor hen die goed kunnen zingen, dansen, muzikaal zijn en noten kunnen lezen. Want als ensemble krijg je niet zoveel credits, maar je moet toch verduveld veel doen: meerstemmigheid is ook een vak.

[quote author=“insideperson”]Er lopen inderdaad heel wat (nieuwe, onbekende) talenten rond in Nederland, maar talent om in een musical te spelen staat niet gelijk aan het kunnen spelen van een hoofdrol (de kar trekken zogezegd) met de bijbehorende enorme druk die op de schouders van zo’n iemand wordt gelegd.

En daar ben ik het ook mee eens: om met een rol een complete zaal te kunnen “vullen”, daar is niet iedereen geschikt voor. Sommige mensen zijn bijna letterlijk “niet groot genoeg”. Terwijl ik zeker weet dat zij dezelfde rol met glans en verve aan zouden kunnen als de betreffende productie zich in een kleine(r) theater bevond.

[quote author=“Martine C”]Je kunt iemand, denk ik, iedere keer weer alleen maar beoordelen op de rol die hij of zij op dat éne moment speelt. En dan is het makkelijker om de persoon in de rol op te laten gaan als er niet ook nog eens eerder een film/tekenfilm/andere grote productie van is gemaakt.

Pia Douwes heeft eens gezegd: “Ik ben zo goed als mijn laatste rol.”
Maar ik denk niet dat het zo zwart wit ligt. Als een acteur zich eenmaal bewezen heeft, dan zul je hem of haar een misstap wel vergeven. Aan de andere kant moet een acteur, die keer op keer de recensies of meningen tegen zich heeft, véél harder werken om zich een volgende keer weer te bewijzen.

Een kopie van een rol is moeilijk te maken, want een kopie komt zelden oprecht over. Tenzij het heel goed werkt, prikken mensen daar doorheen. Een rol krijgt pas toegevoegde waarde als de acteur er iets van zichzelf in stopt: als hij de rol zich ‘eigen’ maakt.

Elisabeth is nog steeds een succes, ook als Pia de rol niet speelt. Wicked is nog steeds een succes, ook na het vertrek van Idina Menzel. Billy Elliot heeft aan de lopende band afwisselende Billies, maar het publiek gaat voor de ontroering van het verhaal.

[quote author=“Martine C”] Maarrrrr: eenieder moet de ruimte krijgen zich keer op keer te bewijzen. Het is iedere keer een andere rol in een andere productie, een andere tijd en een gegroeid mens. Wellicht kan iemand je toch verrassen, mits je met open oog en oor in het theater gaat zitten.

Ik vind het prachtig gezegd Martine! Absoluut waar. De moeilijkheid om dit te doen, hoe graag je dat misschien zou willen ligt toch in dat wat hierboven is geschreven: theaterkaartjes zijn vaak duur en de het theater is vaak niet dichtbij. Als op basis van eerdere ervaringen je vertrouwen een beetje weg is, wordt die belemmering toch wel een héle hoge drempel!

Desondanks is het toch wel meer dan eens voorgekomen, dat ik prettig verrast in het theater mijn verwachting mocht bijstellen op basis van een performance.
Mensen die ik van één discipline kende en op de anderen mijn twijfels had, bewezen zich: ook in die andere facetten.
Ik was recentelijk bij “Aan het einde van de regenboog” nog zeer verrast door Paul de Leeuw, die ik toch vooral kende als komiek van TV en theater, ook een zeer ingetogen oprecht acteur kon zijn.
Ik weet niet of ik dat wel of niet verwacht had, maar het was aangenaam dat hij op dat moment een kwetsbaarheid van zichzelf liet zien in de vorm van een rol door er niet als zichzelf, maar als zijn personage te staan.

Andersom kan het ook gebeuren: mensen in één ding het geluk, het talent of de sterke stem mee hebben, maar op andere vlakken totaal niet. Mensen die verkeerd gecast worden, rollen die niet bij hen passen, of ze worden over- dan wel onderschat.

[quote author=“saigon”]En mocht je dat allemaal niet aanstaan dan kan je altijd nog naar producties gaan kijken van kleinere producenten.

En dat is nu precies wat ik ga doen 😉

Maar schiet me niet af als ik ook eens van een grote productie geniet he Danny? 😉

[ Gewijzigd: 16 April 2007 11:41 PM by ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 6 ] 16 April 2007 09:39 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Het past 😊 en hehe… Heidi heeft een ei gelegd.

Ben er alleen nog niet van overtuigd dat het ook helemaal on-topic is; discussies vermengen zich zo makkelijk, zeker wanneer er voorbeelden gegeven worden.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 7 ] 17 April 2007 10:51 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1730
Geregistreerd  2002-07-10

[quote author=“Luna24”]Het past 😊 en hehe… Heidi heeft een ei gelegd.

Ben er alleen nog niet van overtuigd dat het ook helemaal on-topic is; discussies vermengen zich zo makkelijk, zeker wanneer er voorbeelden gegeven worden.

En een goed ei!!!

Ik kan hier eigenlijk alleen maar het volgende aan toevoegen:

Op een forum komen mensen bijeen. En mensen zijn gelukkig allemaal verschillend. Als dat niet zo was, zou het saai zijn, geen discussie’s en geen verschil van mening meer, alle verslagen precies hetzelfde. Dat zou een forum nutteloos maken.
(las laatst ergens het volgende: een gesprek met iemand die het altijd met je eens is, is als praten met een echoput. (ik vond het zelf een erg leuke uitspraak))
Daarnaast hebben mensen van nature de neiging om te klagen (vraag me niet waarom, maar het is zo… Ik verzet me er hard tegen, maar betrap mezelf nog te vaak op negativiteit) Daaraan toegevoegd is een discussie op papier (computer) moeilijker dan een face-to-face discussie. Want dingen worden anders begrepen of beschreven dan ze bedoeld zijn. Dit ligt soms aan degene die het schrijft (ik houd van sarcasme maar op schrift kan dit hele boze reacties tot gevolg hebben, terwijl het niet letterlijk zo werd bedoeld.) maar ook geregeld aan degene die het leest (de eerste zin staat je niet aan, en daarom lees je in boosheid de rest niet eens meer.)Maar soms zorgen moeilijke woorden, streektaal, jongerentaal enz ook voor onduidelijkheid.

Deze drie dingen samengevoegd (mensen hebben nu eenmaal een mening, ze hebben de neiging negatief te zijn en discussies op papier zijn lastig) zorgen ervoor dat je elk forum een afzeik forum zou kunnen noemen. Ligt dat dan aan het forum, aan de mensen op dit forum, of aan het feit dat er veel mensen op het forum komen.
Ik denk het laatste…

We hebben zoals Heidi ook al schreef deze discussie al vaker gevoerd,  toen was de uiteindelijke conclusie:  als je iets niet bevalt, vraag d e desbetreffende persoon dan om een bepaald deel van zijn tekst uit te leggen en goed te onderbouwen. Dan blijft de mening waarschijnlijk hetzelfde maar dan word het iets meer genuanceerd.

   Handtekening   

Bloemen zijn langs elke weg te vinden, maar niet iedereen weet er een krans van te vlechten.
Anastasius Grün

http://www.clownzoey.nl

  [ # 8 ] 19 April 2007 10:24 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Ik kan het eigenlijk alleen maar eens zijn met Marly en Heidi
en wat is er in godsnaam mis met goed onderbouwde meningen / kritieken (positief en/of negatief)over musicals/acteurs en aanverwante zaken dat maakt dit forum zo levendig al die verschillende meningen en de mogelijkheid om die te uiten
MAAR LAAT ELKAAR IN WAARDE EN RESPECT ELKAAR EN ELKAARS MENING

Ivon heeft gesproken hoor

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 9 ] 19 April 2007 11:37 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

[quote author=“Luna24”]Voorbeeld?

Bastiaan Ragas vorig seizoen die zomaar even in kwam vallen voor Beest waar twee understudies voor klaar stonden. Een aanfluiting voor de understudies vond ik het, die daar een jaar lang voor gewerkt hadden en nu aan de kant werden geschoven door iemand met een bekendere naam.
De eerste keer dat ik hem zag, moest hij nog groeien, maar de tweede keer had hij precies dát was hem voor mij het beste beest maakte. En dat heb ik compleet met alle details beschreven in een paginalang verslag, waarin ik ook aangaf dat het wel zo eerlijk was om iemand niet alleen te beschrijven als: hij moet nog groeien, maar het ook aan te geven als die groei was gelukt.
Daarentegen, om maar even bij dit voorbeeld te blijven, zijn er ook rollen genoeg geweest voor die tijd waarin ik meneer Ragas als een enorme stuiterbal ervoer (3 Musketiers) of liever zijn understudy zag (René van Kooten, Aida).

Als we dan toch zo onze mening geven, vraag ik mij dus al jaren af wie ooit tegen Bastiaan heeft gezegd dat hij kan zingen en acteren?!! Of wie die man uberhaupt goed vindt…
Graag zou ik Dooske en Bastiaan NOOIT meer in een musical willen zien :oops:
Geef mij Carlo dan maar :lol:
Zoooo lekker ongenuanceerd en totaal niet onderbouwd, maar wel mijn mening :lol:

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 10 ] 20 April 2007 11:16 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

[quote author=“ivje”]MAAR LAAT ELKAAR IN WAARDE

Inderdaad, het is me zojuist nog opgevallen dat mensen het niet na kunnen laten een ander alsnog een trap na te willen geven na het maken van een fout, die daarna met uitleg weer keurig hersteld is… (In Les Mis topic)
Beetje kinderachtig.

Ik vind sowieso dat sommige mensen hier goed onderbouwde kritiek als persoonlijk aannemen. Kwestie van beter lezen lijkt mij…

   Handtekening   

Love, peace & bananas!