August August August: betoverend & extravagant
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

August August August is de jubileumvoorstelling van De Paardenkathedraal voor tien jaar Dirk Tanghe en blijkt hiermee de derde herneming van het stuk.

Pavel Kohout schreef zijn stuk tegen de achtergrond van de Praagse Lente, maar ook zonder dit gegeven is het verhaal te volgen. Hij omschrijft zijn stuk als volgt: “Ik heb een spel over de onbreekbare kracht van de menselijke droom geschreven. Of eerder een spel over het feit dat een grote, echte droom, een groot, echt verlangen alleen maar vernietigd kan worden door hem, die hem gedroomd heeft, te vernietigen.”
Dit dekt de gehele lading van August (voornaam) August (achternaam) August (beroep): een clown die als het moet sterft met een glimlach, terwijl zijn droom blijft overeind staan.

In de voorstelling staat macht tegenover naïviteit. De dragers van de macht zijn gesymboliseerd in het zwart: met hun zwarte kleding en zwarte make-up scheppen zij een bijna satanisch behagen in het trekken aan de touwtjes als ware hun spelers marionet.
Hiertegen steken de kleurrijke clowntjes met hun tragikomische gezichten speels en onschuldig af. De clowns van Dirk Tanghe zijn met neus op geboren: er is een clown, er was een clown en er zal altijd een clown zijn. Tot aan zijn dood en daarna gaat alles gewoon weer verder in het paradijs.

De inspiratie voor ondermeer het decor werd gehaald uit foto’s van de Erwin Olaf. Het hele stuk speelt zich af in een piste met het model van een schietschijf midden op een verder kaal toneel. Het toneel wordt omgeven door hoge panelen die met alles zijn beplakt wat maar kan schitteren en door het gebruik van licht ontstaat een indrukwekkend, letterlijk schitterend en spectaculair geheel wat elke sfeer maar op kan roepen wat het nodig heeft. Voeg daarbij de gepaste muziek en de sfeer is de ene keer uitbundig en de volgende scène weer diep ingetogen, mystiek en bij momenten zelfs beklemmend.
Want hoewel de teksten met vele woordspelingen vaak simpel, maar soms ook grappig zijn, is bijvoorbeeld het harde Duitstalige commando bij een circusact van de dame van de directeur (opvallende travestie in deze en meerdere rollen) en de dreigende donkere muziek dat niet. Dit maakt van een ogenschijnlijk simpele berenact een nummer waar de ene helft van de zaal plat ligt van het lachen en de andere helft zich ogenschijnlijk afvraagt of de dieperliggende laag de rest nu echt ontgaat. Ik begrijp niet waarom het halve publiek moet lachen om scènes die mijns inziens bloedserieus bedoeld zijn. Maar misschien is dat wel het effect van wat een clown doet: grenzen opzoeken en overschrijden.
Dat is iets wat mij de hele voorstelling opvalt: humor en tragiek liggen dicht bij elkaar en overschrijden geregeld elkaars grenzen. Dit wordt bij momenten letterlijk voelbaar, door de reactie uit de zaal. Het doet me denken aan het symbool voor theater, de traan en de lach.

Als publiek van deze voorstelling maak je als het ware deel uit van de show. Het circusnummer speelt zich live voor je af, de piste is voor je neus. Het hooggeëerd publiek ben jij. En hoewel de applausmomenten waar nodig staan opgenomen op band om de voorstelling te ondersteunen, reageert het publiek in de zaal al gauw met deze momenten mee.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 1 ] 03 May 2007 04:45 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Michael Pas, de August van het stuk, heeft een nominatie voor de Louis d’Or op zak voor zijn rol in August August August en doet het dan ook overtuigend.
“Toen we ons best niet meer deden om leuk te zijn, werd de clown geboren.” zegt Bas Keijzer, die Boemboel vertolkt en dat met weinig middelen bijzonder vermakelijk en overtuigend doet. De intentie is niet ‘leuk’ te spelen, maar ‘leuk’ te zijn. En dat dat kan, bewijst ook August Jr., een rol van Stijn Westenend, die ik werkelijk geweldig vind.
Dat ik normaal niet echt kan lachen om clowns zegt meer over mij, maar gelukkig kan de vrouwelijke hoofdrolspeelster Lulu (Lieke-Rosa Altink) dat ook niet. En echt lachen hoeft ook niet: het verhaal van deze clownfamilie laat je toch meeleven in aandoenlijkheid en puurheid. Ze spelen niet, ze zijn clowns en hun scènes zijn simpel, maar speciaal.

Ongegeneerd en heel persoonlijk ben ik vooral gecharmeerd van een vileine androgyne directeur in zwart glitter jacquet op veel te hoge hakken en plateauzolen aan zwarte, veel te lange, laklaarzen. Wat heb ik met een voorliefde voor mysterieuze en duistere personages. Want waar de clowntjes, hoe goed ze ook zijn, me niet meer dan gemiddeld weten te boeien, heb ik een schaamteloze en grenzeloze fascinatie voor de rol van de directeur, gespeeld door Thomas de Bres. Duister, verfijnd en vilein neergezet in zwart met glitter afgezet jacquet op veel te hoge laklaarzen met stilettohakken en plateauzolen.
“Hoe verrot en hoe verknipt kan je iemand neerzetten,” vraagt de acteur die hem speelt zich af. “Moet je dat heel vet aanzetten of juist inhouden? Ben je een dictator of een gekozen president?”
In mijn beleving heeft hij gekozen voor het inhouden en de gekozen president.
Ook de stalmeester en kapelmeester mogen er als vertegenwoordiger van de zwarte macht zeer zeker zijn. Hun vertraging in spel, staat in schril contrast met de vrolijke, gekleurde lichtheid. Ik zie magie. Maar waar de circusdirecteur een sympathie lijkt te hebben voor de clown, zijn zij er als een perfecte personificatie van het kwaad op uit op hem kapot te maken.

Het einde is daarom bizar en verwarrend. Want hoe oprecht de bedoelingen van directeur Houtknecht ook lijken als hij August teleur moet stellen dat het hem nà­et gelukt is aan alle voorwaarden te voldoen en dat hij daarom ook nà­et het befaamde circusnummer met de acht witte Lippizanerpaarden mag presenteren, is hij wel bereid om August een laatste wens te laten inwilligen.
Je raadt het al: August kiest voor één keer het Lippizanernummer te doen.
Wanneer de piste zich sluit ben je voor even meegenomen in de betovering van een tragikomische clownfamilie, die in angst en beven om zich heen kijkt terwijl het licht zich om hen langzaam dooft en hen in een spotlight zet. Het dreigende gedreun van paarden is beklemmend en schept een illusie van een val. Temidden van hun plaats in de spotlight krimpen zij ineen, terwijl een rode confettiregen van bloemblaadjes de toeschouwer het gevoel geeft dat een op hol geslagen horde paarden wordt verpletterd.
Was dit al die tijd de directeur’s geheime bedoeling? Of… hoort ook dit bij de show?
Blijft een clown altijd lachen en ontspringt ook hij de dans?
Of gaat ook hij ten onder, als enige die zijn droom kan doen vernietigen…
We zullen het niet weten, omdat het licht dooft en het ‘hooggeëerd publiek’ in vertwijfeling achterblijft. 

De naam Paardenkathedraal komt van het theater dat op een vroege manegelocatie staat en lijkt op een kathedraal. De voorstellingen van de Paardenkathedraal duren lang: daar schijnen ze om bekend te staan (met name op premières). Dat blijkt ook wel, want de voorstelling begint om 20.00 uur en om 23.00 uur staan we buiten. Toch heeft het mij van begin tot eind geboeid en ik zal zeker in de toekomst nog eens een voorstelling bezoeken. In seizoen 2007/2008 gaat A Midsummernights’ Dream in de herneming. Ik zou zeggen: count me in.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 03 May 2007 04:46 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=Xso5NYYC2Oc

Bron trailer: http://www.paardenkathedraal.nl

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 3 ] 04 May 2007 09:33 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Mooi beschreven Luna, ik zat weer helemaal terug in de voorstelling.

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”