Tanz der Vampire (Berlijn): Amusant maar onevenwicht
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Voorstelling: Tanz der Vampire
Gezien: Berlijn, Zaterdag 05 mei, avond

Cast:

Graf von Krolock: Jack Rebaldi
Sarah: Lucy Scherer
Professor Abronsius: Mathias Schlung
Alfred: Alexander Klaws
Chagal: Mathias Dressel
Magda: Katja Berg
Herbert: Haldor Laegreid
Koukol: Philipp Hà¤geli
Rebecca: Maike Katrin Schmidt

Via dit forum en andere kanalen heb ik wel eens gehoord dat Dhr. van den Enden deze musical vreselijk vind en het dus ook niet waarschijnlijk is dat ie naar Nederland zal komen. Daarom maar afgelopen weekend naar Berlijn getrokken om de Berlijnse versie te bekijken. Ik moet zeggen: ik kan me er wat bij voorstellen dat Joop hier géén brood in ziet voor de Nederlandse markt.

Tanz der Vampire is een typisch “Duitse” musical. Ik kan dat niet precies uitleggen wat ik daarmee bedoel. Zoals Romeo&Julia; typisch Frans is, Billy Elliot typisch Engels en eerder Elisabeth en Mozart typisch duits, is TDV ook dat laatste (waarbij ik trouwens Oostenrijk voor het gemak ook als duits betitel). Qua sfeer doet de musical me af en toe ook licht denken aan Elisabeth. In Duitsland is de musical tot een soort cultvoorstelling uitgegroeid ; in Broadway was het een flop en binnen no time weer verdwenen. Ook onze zaal (al was ie maar voor de helft gevuld op een zaterdagavond) ging voor duitse begrippen behoorlijk uit zijn dak. Het verhaal van de bloeddorstige graaf in zijn kasteel in Transsalvanië, de professor en knecht die op zoek gaan naar hem en de aanlokkelijke maagd die ten prooi aan de dorst van de graaf dreigt te vallen, lijkt me voor de meesten wel een bekend gegeven. Belangrijk is wel, dat deze voorstelling op de satirische filmversie van Roman Polanski gebaseerd is en het geheel dus met een vette knipoog benadert.

Dat laatste vind ik leuk aan de voorstelling; het haalt het serieuze er wat af. Ik vermoed dat 3 uur bloedserieus naar een vampierverhaal kijken misschien toch wel iets te veel van het goede geweest zou zijn. Goed dus dat er af en toe wat te lachen valt en voor een licht zelfspottende inslag is gekozen. Als geheel vind ik Tanz der Vampire vooral een orginele, bizarre, onderhoudende maar ook onevenwichtige voorstelling.

Dat onevenwichtige zit op verschillende gebieden. Zo is de bovengenoemde keuze voor een lichtspottend verhaal eigenlijk niet of nauwelijks terug te vinden in de muziek. De muziek zelf vind ik prachtig, maar is zeker nà­et luchtig. Integendeel, de mooiste en voornaamste nummers in de show zijn eerder zwaar en worden ook juist zeer serieus gebracht. Is niet erg wat mij betreft, maar omdat ik vrij veel moet switchen tussen komisch/luchtig en serieus/zwaar/aangrijpend, blijf ik uiteindelijk ergens in een niemandsland in het midden steken. Daarnaast vind ik de omzetting van het verhaal naar de bühne niet altijd even geslaagd. Er zitten velen prachtige scenes in, maar als geheel is het aan de lange kant en zitten er ook voor mijn smaak net iets teveel dooie of niet belangrijke scenes in. Een voorbeeld daarvan is voor mij bijvoorbeeld de scene met Chagal en Magda “Jeder saugt das Blut des andern”. Ook de muzikale opbouw slaat voor mij af en toe de plank mis. Hét nummer (Totale Finsternis) van de voorstelling, koud terug van een drankske en een plaske, direct na de pauze voor je voeten geworpen krijgen, vind ik een domme en verkeerde keuze. Het doet de schoonheid van het nummer géén recht. Voordat je goed en wel weer “in” de voorstelling zit is het voorbij en is het hoogtepunt van de show dus eigenlijk min of meer aan je voorbij gegaan: doodzonde. Tot slot ook een onevenwichtigheid in karakters. Van de 4 hoofdrollen, worden die van Sarah, von Grolock en Abronsius naar mijn idee nog wel redelijk uitgewerkt. Alfred blijft echter volledig vlak. Hij komt op als naïve sukkel en gaat zo 3 uur later ook weer af. Hoeft niet zo’n ramp te zijn, niet alle karakters moeten wat mij betreft mega uitgewerkt worden in een voorstelling. Probleem is wel, dat nu juist Alfred van alle spelers de meeste minuten op het toneel maakt en vermoed ik ook de meeste zangminuten voor zijn rekening neemt. Dan is het raar dat ik als toeschouwer juist met degene die het meest op het toneel staat géén binding ontwikkel.

Tot zover de kritiek. Gek genoeg heb ik behoorlijk wat kritiekpunten en toch heb ik een leuke avond gehad en zou ik de voorstelling direct een 2e of 3e keer gaan zien. Ik kan me echter zowel de cultstatus in Duitsland als het floppen op Broadway voorstellen. Ik weet niet wat er in Nederland zou gebeuren. Elisabeth is wellicht een bescheiden succes te noemen, maar deze voorstelling vond ik als geheel toch evenwichtiger en bovendien hebben we in Nederland de “sissi-cultuur”. Of het nederlandse publiek net zoals het weense en duitse ook voor deze Tanz zou vallen betwijfel ik eerlijk gezegd. Hoe jammer ik het ook vind, ik begrijp Joop zijn keuze dus wel om dit niet in Nederland op de planken te brengen.

Tot slot iets over de cast. Had beter gekund om eerlijk te zijn. Katja Berg (Magda) en Mathias Schlung (Abronsius) waren voor mij de absolute uitblinkers. Klaws vond ik een matte Alfred en Rebaldi (von Krolock) had wel een mooie stem, maar de zijne combineerde niet mooi met die van Scherer (Sarah). Ensemble was goed verzorgd. Al met al heeft de voorstelling me geboeid, ondanks of misschien ook wel juist dankzij de oneffenheden; daar ben ik dus nog niet helemaal uit.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 1 ] 07 May 2007 09:21 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Andere cast als ik had toen ik in december ging kijken. Tanz is echt zo’n geval van typisch Duitse Glam en - in tegenstelling tot wat jouw eerste regels doen vermoeden - een product van het Duitse Stage Entertainment (linkje met Joop van den Ende?)

Ik kan me dan ook niet in de “minpuntjes” van jouw beleving vinden 😉 maar gelukkig dat smaken mogen verschillen. Ik vind het zalig zo’n duister donkere show. Maar ik houd dan ook juist van die Glam.

Aanstaande zaterdag komt er een Tanz item op de Duitse televisie in het muziekprogramma van Carmen Nebel: 20.15 uur im ZDF.

Op 18 mei van 12.00 - 17.00 uur is er Opendeurdag.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 07 May 2007 09:41 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Ik heb de show ook in December mogen zien (toevallig een keer de zelfde tijd als dat luna die heeft gezien en ook ik kan met niet vinden in de kritiekpuntjes)
Ik vond het een heerlijke show met inderdaad een andere cast zo hadden wij Matthias ederborn als graaf von krolock
de zaal was toen ook tot de nok toe uitverkocht
Ik heb toen echt zitten genieten zo erg dat ik de volgende dag meteen weer wilde maar toen was er geen mogelijkheid meer want alles was uitverkocht.

jij zei ook dat Tanz in Broadway een flop was
Tanz in Duitsland / Oostenrijk had en heeft een compleet andere opzet qua decor dan dance of the vampires dus misschien dat het daarom een flop is geweest in de USA

Wat ik eigenlijk van ganse harte hoop (als deze musical niet naar Nederland komt) dat deze in Essen (het liefst) gaat draaien of in Oberhausen deze steden zijn iets makkelijker te bereizen vanuit ons land en dan zou iker zo weer heen gaan.

Tanz behoort voor mij tot een van mijn favoriete musicals en de muziek draai ik zeer regelmatig want dit is echt prachtige muziek Maar dat zei je zelf ook al

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 3 ] 07 May 2007 10:11 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ja tuurlijk, gelukkig maar dat smaken verschillen. Was me er ook al van bewust, dat kritiek op TDV gevaarlijk is op musicalworld…:-) ik weet dat er vele fans zijn. Eerlijk gezegd ben ik dat zelf ook wel. Bij Elisabeth had ik na een eerste bezoek ook nogal wat twijfels en dat is uiteindelijk ook één van mijn favorieten musical geworden. Heb vanmiddag ook weer de hele cd zitten luisteren en nu na het zien van de voorstelling er nog meer van genoten. Verschil in kwaliteit tussen de cd-cast en de cast die ik gezien heb, wat zang betreft, is wel behoorlijk moet ik zeggen. Neemt niet weg, dat ik erachter ben dat ik én iets heel mooi kan vinden en toch ook de nodige kritiek kan hebben…mijn gevoel was dat het allemaal nog net ietsje beter afgewerkt had kunnen worden. Deels kan dat ook de pech zijn van een voorstelling die niet loopt, ik vond het af en toe wat rommelig die avond. Daarnaast vermoed ik ook dat het theater niet super geschikt is. Ik denk dat het geheel op een grotere bühne en met meer ruimte in de zaal om door het publiek te lopen ook beter tot zijn recht komt. Tot slot, merkwaardig vond ik dat Mathias Ederborn als “sangsolist” op het affiche stond, wat mijns inziens zoiets betekent dat hij achter de coulissen meezingt. Snap ik niets van als ik vervolgens in zijn biografie lees dat hij von Krolock in Stuttgart heeft gespeeld en o.a. de orginele Radames in Aida en Chris in Miss Saigon heeft gespeeld. Wat doet zo’n man achter een microfoon ergens achter een gordijn ??
Waarom heeft hij niet gewoon de 1e bezetting overgenomen nu Borchert weg is ? Vaag, wat mij betreft.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 4 ] 07 May 2007 11:29 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Mark Schmeitz - 07 May 2007 11:55 AM

Via dit forum en andere kanalen heb ik wel eens gehoord dat Dhr. van den Enden deze musical vreselijk vind en het dus ook niet waarschijnlijk is dat ie naar Nederland zal komen. Daarom maar afgelopen weekend naar Berlijn getrokken om de Berlijnse versie te bekijken. Ik moet zeggen: ik kan me er wat bij voorstellen dat Joop hier géén brood in ziet voor de Nederlandse markt.

Sterker nog: Joop schijnt de voorstelling te verafschuwen.

Mark Schmeitz - 07 May 2007 11:55 AM

Tanz der Vampire is een typisch “Duitse” musical. Ik kan dat niet precies uitleggen wat ik daarmee bedoel. Zoals Romeo&Julia; typisch Frans is, Billy Elliot typisch Engels en eerder Elisabeth en Mozart typisch duits, is TDV ook dat laatste (waarbij ik trouwens Oostenrijk voor het gemak ook als duits betitel). Qua sfeer doet de musical me af en toe ook licht denken aan Elisabeth. In Duitsland is de musical tot een soort cultvoorstelling uitgegroeid ; in Broadway was het een flop en binnen no time weer verdwenen.

Als iets typisch Duits, Frans of Engels is kan het nog altijd zeer succesvol zijn buiten dat land of taalgebied. Romeo & Julia was aardig succesvol in Vlaanderen en Wenen en een beetje in Nederland. Notre Dame de Paris trok naar London en Las Vegas. Mozart en Rebecca van dezelfde makers als Elisabeth hebben nou niet bepaald een typische Duits gevoel voor mijn gevoel. De oorspronkelijke film waarop Tanz der Vampire is gebaseerd is ook geen Duitse film…

Mark Schmeitz - 07 May 2007 11:55 AM

Dat onevenwichtige zit op verschillende gebieden. Zo is de bovengenoemde keuze voor een lichtspottend verhaal eigenlijk niet of nauwelijks terug te vinden in de muziek. De muziek zelf vind ik prachtig, maar is zeker nà­et luchtig. Integendeel, de mooiste en voornaamste nummers in de show zijn eerder zwaar en worden ook juist zeer serieus gebracht. Is niet erg wat mij betreft, maar omdat ik vrij veel moet switchen tussen komisch/luchtig en serieus/zwaar/aangrijpend, blijf ik uiteindelijk ergens in een niemandsland in het midden steken.

Toch heeft Tanz der Vampire een aantal zeer luchtige nummers zoals Du Bist Wirklich Sehr Nett (met het hilarische spons-moment), Alles ist Hell, Wahrheit, Ein Perfekter Tag, Bucher, Bucher en Noch Mehr Bucher. Ik denk ook dat je de van tijd tot tijd overdreven dramatische muziek moet zijn als een knipoog.

Humor en Drama worden versterkt als ze goed samengaan. Door het contrast van de Professor tegenover de Graaf waarbij de Professor zo goed als altijd komisch is en de Graaf louter dramatisch versterken ze elkaar… Zonder heuvels weet je de dalen niet te waarderen om het in een spreekwoord te gieten.

Mark Schmeitz - 07 May 2007 11:55 AM

Tot slot ook een onevenwichtigheid in karakters. Van de 4 hoofdrollen, worden die van Sarah, von Grolock en Abronsius naar mijn idee nog wel redelijk uitgewerkt. Alfred blijft echter volledig vlak. Hij komt op als naïve sukkel en gaat zo 3 uur later ook weer af. Hoeft niet zo’n ramp te zijn, niet alle karakters moeten wat mij betreft mega uitgewerkt worden in een voorstelling. Probleem is wel, dat nu juist Alfred van alle spelers de meeste minuten op het toneel maakt en vermoed ik ook de meeste zangminuten voor zijn rekening neemt. Dan is het raar dat ik als toeschouwer juist met degene die het meest op het toneel staat géén binding ontwikkel.

Alfred maakt toch wel een verandering door, hij is (waarschijnlijk voor het eerst) verliefd op een jongedame en wil redden van de Graaf maar moet z’n eigen angst overwinnen. Sarah is een stuk onbegrijpelijker want veel meer dan baden wil het kind niet… 😉

Mark Schmeitz - 07 May 2007 11:55 AM

Tot zover de kritiek. Gek genoeg heb ik behoorlijk wat kritiekpunten en toch heb ik een leuke avond gehad en zou ik de voorstelling direct een 2e of 3e keer gaan zien. Ik kan me echter zowel de cultstatus in Duitsland als het floppen op Broadway voorstellen. Ik weet niet wat er in Nederland zou gebeuren. Elisabeth is wellicht een bescheiden succes te noemen, maar deze voorstelling vond ik als geheel toch evenwichtiger en bovendien hebben we in Nederland de “sissi-cultuur”. Of het nederlandse publiek net zoals het weense en duitse ook voor deze Tanz zou vallen betwijfel ik eerlijk gezegd. Hoe jammer ik het ook vind, ik begrijp Joop zijn keuze dus wel om dit niet in Nederland op de planken te brengen.

Je kritiekpunten kan ik wel enigzins begrijpen, maar ik denk ook omdat het komt dat veel mensen Tanz der Vampire verkeerd inschatten. Het is en blijft een komedie/satire.

Ik denk ook dat het lastig inschatten is of Nederland hier massaal voor valt, met de juiste bekende cast komen we hier vast wel massaal op af. Maar dan is het ook belangrijk dat het een voorstelling wordt naar het originele concept en niet zoals op Broadway waar ze lekker zelf zijn gaan kloten om het toch wel Stijlvolle Tanz der Vampire te laten vervallen tot het platte ordinaire Dance of the Vampires. Geruchten waren ook dat Jim Steinman niet bij de premiere is geweest als protest.

Ik vind het nog steeds zo prachtig dat ondanks wat je van een komedie verwacht het einde niet zo happy is. De hele wereld gaat glorieus naar de verdoemenis… (Voor ons mensen althans 😉 )

‹‹ Ticketmaster      Lion King London ››