2 of 2 |  < 1 2
Luna24: London calling!
  [ # 16 ] 28 May 2007 12:28 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  689
Geregistreerd  2005-01-31

Luna:

Hetzelfde geldt voor Brian, die een reactie had geschreven over Equus die ook niet terug te vinden is en die ik graag nog eens herlas, maar ik heb hem net een PM gestuurd.

Ik heb je PM niet ontvangen. Zoals gewoonlijk zijn je impressies erg lekker om te lezen. Ik was ooit van plan om een recensie van “Equus” te schrijven, maar vanwege enorme drukte ben ik daar nooit aan toegekomen. Hier volgen dus enkele van mijn indrukken.

“Equus” is inderdaad een overweldigende ervaring. Ik zag het stuk helaas midden in de griep epidemie in Londen, waardoor de nauwelijks ingewerkte understudy van Richard Griffiths op ging als de psychiater. Alhoewel hij zeer vakkundig speelde fungeerde de rol nu voornamelijk als verteller en miste je ietwat de dramatische spanningsboog van zijn personage.

Voor Daniel Radcliffe heb ik groot respect. De rol van Alan is een van de zwaarste tienerrollen in de canon. Net als voor Shakespeare’s Juliet heb je eigenlijk veel meer ervaring en stemtraining nodig, dan op die leeftijd mogelijk is, maar Radcliffe brengt het er erg goed van af.

Dat hij ‘theatre prescence’ heeft is duidelijk vanaf zijn eerste opkomst: slechts in jeans gekleed loopt hij, alsof onder hypnose, naar zijn favoriete paard Nugget (gespeeld door topdanser, o.a. voor Matthew Bourne, Will Kemp) en slaat zijn armen innig om hem heen. Dit hypnotiserende beeld wordt enkele seconden vastgehouden en zet de toon voor de voorstelling. Je kan een speld horen vallen in de zaal.

Radcliffe moet m.n. aan het eind van beide bedrijven zeer diep gaan. Zo eindigt het eind van het eerste bedrijf met een orgasme, terwijl hij op Nugget zit, en het tweede met het verminken van de paarden in de stal. Hij had geen beter stuk kunnen kiezen om van zijn Harry-Potter-imago af te komen. “Equus” is voor hem wat “A Place in the Sun” voor Elizabeth Taylor of “Taxi Driver” voor Jodie Foster was. Het verschil is echter dat Radcliffe zijn ‘declaration of independence’ live in het theater beleefd en niet op film.

Regisseuse Thea Sharrock heeft een schitterend stuk neergezet. Ik had slechts twee minuscule puntjes van kritiek. Het eeuwige gesleur met blokken - om diverse ruimten te creëren - had voor mij niet gehoeven en de blik op psychisch gestoorden vond ik ietwat geromanticeerd en gedateerd. Zo van, de psychisch gestoorden zijn echt de gelukkigen en normale mensen in de wereld. Ondanks deze bedenkingen had ik toch een werkelijk gedenkwaardige avond in het theater.

Korte reacties op de overige stukken die je gezien hebt:
“Mary Poppins” - Dit vind ik persoonlijk de meest geslaagde Disney musical tot nu toe. Hier verschillen we dus van mening. Ook leuk! 😊
“Billy Elliot” - Voor deze musical zijn er geen superlatieven genoeg. Ik zag het in previews en had zo’n perfecte avond, dat ik sindsdien nooit meer ben geweest. Die magie en chemie is volgens mij niet te reproduceren.
“LOTR” - Ik ben een enorme fan van de film trilogie, maar deze ‘total theatre’ ervaring staat niet hoog op mijn lijst.

[ Gewijzigd: 28 May 2007 12:32 PM by brian ]
  [ # 17 ] 28 May 2007 12:41 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

De visie van Schaffer op psychisch gestoorden is inderdaad gedateerd en één van de redenen waarom dit stuk veel minder wordt opgevoerd dan je zou willen. De Paardenkathedraal heeft een jaar of 4 geleden alle gedoe met paarden uit de voorstelling gehaald en vervangen door (schitterende) videobeelden. Opeens bleef er een kaal, maar prachtig stuk over wat indertijd verbluffend goed werd gespeeld. Maar ook toen dacht ik: deze manier van kijken naar psychiatrie is wel erg jaren 70…..

Wat Mary betreft ben ik het eens met Brian: beste Disney show….

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 18 ] 28 May 2007 02:26 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ha fijn; heerlijk om te lezen! :-D

Bedankt Brian! Ik kan het wat Daniel betreft alleen maar met je eens zijn.

En wat de paarden in Equus betreft: de vormgeving door de dansers in deze versie, met slechts metalen hoeven en draadwerkmaskers, werkt zo bijna erotiserend en perfect, dat ik het totaal niet met je eens ben wat “gedoe met de paarden” betreft. Al zal filmmateriaal ook prachtig werken, deze aankleding was meer dan briljant!

[ Gewijzigd: 28 May 2007 06:01 PM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 19 ] 28 May 2007 03:37 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

De video beelden van De Paardenkathedraal versie waren zeker ook erotiserend, begrijp me niet verkeerd. Ik ben ooit met mijn toneelgroep bezig geweest om Equus te produceren, maar we kwamen er uiteindelijk niet goed uit (helaas….)

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 20 ] 28 May 2007 05:08 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Hoe hebben eerdere versies gestalte gekregen?
Dat bedoelde ik eigenlijk toen ik jou citeerde met “gedoe”
Ik las het woord “gedoe” niet als aanval op deze versie, maar als hoe het in eerdere versies moet zijn geweest: dus naast deze huidige versie in Londen en die van de Paardenkathedraal.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 21 ] 28 May 2007 08:51 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

ey mooi verslag, jah de Oma uit Billy Elliot is geweldig heh(kben zooooooooo blij dat ik haar dus ook live heb gezien) Ben het totaal met je eens, Billy is het beste wat nu in Londen te zien is. Over LOTR

De muziek doet vooral in het begin vaak Keltisch aan en komt op de juiste momenten.

dat lijkt me dus erg mooi, dus kheb ook heel veel zin deze te mogen bekijken (kga in de herfst of met kerst!)

  [ # 22 ] 28 May 2007 09:20 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

brian - 28 May 2007 12:28 PM

Korte reacties op de overige stukken die je gezien hebt:
“Mary Poppins” - Dit vind ik persoonlijk de meest geslaagde Disney musical tot nu toe.

Ik ben zooooo jaloers, want ik zou zooooo graag Mary Poppins willen zien. Ik hoop dat hij snel naar Nederland komt, want het zit er niet in dat ik naar Engeland ga komende jaren!!

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 23 ] 29 May 2007 11:30 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  689
Geregistreerd  2005-01-31

Luna:

Hoe hebben eerdere versies gestalte gekregen?

De paarden waren in de originele Londen- en Broadwayproductie praktisch hetzelfde vormgegeven als in de revival van Sharrock. Vormgever John Napier (Cats, Miss Saigon) heeft wat dat betreft niet veel aan zijn ontwerpen verandert. Gelukkig maar want het is nog steeds erg effectief.

  [ # 24 ] 30 May 2007 12:31 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Mooie verslagen!!!

Nieluhs - 27 May 2007 05:08 PM

Ik moet maar snel een keer naar London afreizen.. 😊

Zo ik ook, ik wil al een paar jaar!
Eerst zou ik met iemand van een forum gaan, maar ineens verwaterde dat contact, weg Londen-plan…
En nu… nu heb ik geen geld :S
En niemand om mee te gaan.
En die 2 dingen vind ik toch belangrijk 😉

(ik zou voor een 1e keer echt niet alleen naar Londen gaan hoor :O).

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 25 ] 30 May 2007 01:17 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Zo van, de psychisch gestoorden zijn echt de gelukkigen en normale mensen in de wereld.

Exact een week na deze gedenkwaardige middag bij Equus vraag ik me af of Martin Dysart dat misschien bedoelt als hij zich afvraagt of hij niet veel méér van Alan afneemt dan alleen zijn angsten.

PS: bedankt Brian, toch blij te lezen dat de vormgeving ongeveer gelijk was in eerdere versies: het is een adembenemend stuk!

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 26 ] 30 May 2007 10:35 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ik denk dat Dirk Tanghe de eerste regisseur is die de “realistische” weergave van paarden (daarmee bedoel ik bewegende figuren op het toneel, niet echte paarden….) heeft durven schrappen uit het stuk. In het krantje destijds vertelde hij dat dat hem in eerste instantie het meeste aantrok (net als iedereen die het stuk leest…) maar dat er een “zuiverdere” voorstelling overbleef zonder al die symbolische ballast.

LEVE DIRK TANGHE!!!! Al kun je in dit geval zeker over zijn visie twisten: ik wil zeker nog een keer Equus zien MET paarden….(ik zag ooit een matige babbelvoorstelling in de oude stallen van Carré: geen reclame voor het stuk….)

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 27 ] 31 May 2007 06:23 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

De stallen van Carré lijkt me toch een mooie locatie… Dirk Tanghe is overigens ook een regisseur die mooie dingen weet neer te zetten. Hij heeft mij overtuigd met zijn versie van August.

Terug naar Equus: weet jij wat Martin Dysart bedoelt met die ene opmerking die ik hierboven citeerde?
In de voorstelling werd dat me niet helemaal duidelijk…

Of bedoelde hij toch dat wat ik gisteren dacht?

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 28 ] 01 June 2007 09:46 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Als je ‘Mary Poppins’ nog in Londen wil zien moet je snel zijn want als de geruchten kloppen is op 12 januari 2008 de laatste voorstelling in het Prince Edward !
Sommige ticketshops verkopen nog wel kaarten na die datum, maar op bij voorbeeld Ticketmaster is de 12e geblokkeerd voor verkoop en dat stemt toch wel tot nadenken…

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 29 ] 01 June 2007 11:28 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  395
Geregistreerd  2006-04-10

Actor Injured in London Rings; May 31 and June 1 Performances Canceled
By Andrew Gans
and John Nathan
31 May 2007


 
Adam Salter

Adam Salter, who plays a Ranger in the London production of The Lord of the Rings, was injured during the May 30 performance at the Theatre Royal, Drury Lane.

The New York Times reports that Salter’s leg was trapped in the hydraulic stage machinery that is part of the multi-million production. Audiences members who were attending the show’s matinee heard someone exclaim, “My leg! My leg!” before the curtain came down on the performance.

The May 31 and June 1 performances have been canceled, although Rings – which began previews May 9 – is expected to resume with the June 2 matinee.

Salter, the Times says, was taken to the hospital for surgery.

A spokesperson for Rings said that producers are considering modifying the stage after the recent accident.

Adam Salter was seen in the West End and touring productions of Seven Brides for Seven Brothers and was the dance captain for Kiss of the Spider Woman at the Emery. He appeared in the workshop of The Ghost and Mrs. Muir and has played Acrobat/Pirate in the Peter Pan pantomime for the past four years.

  [ # 30 ] 01 June 2007 03:42 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Wat een pech toch allemaal! Dan heb ik wel weer echt heel veel geluk gehad!

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

 < 1 2
2 of 2