Uit een dodenhuis
change_status
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2006-07-01

Heel, heel af en toe zie je een voorstelling waarbij je zoiets hebt van: hier zou ik iedereen mee naartoe willen nemen. En gisterenavond was het weer eens zover in de Stopera bij de opening van het Holland Festival: de première van Uit Een Dodenhuis van LeoÅ¡ Janáček. Zo’n beetje alles aan deze opera klopte en viel op zijn plaats: briljante aangrijpende regie, onvoorstelbaar mooi decorontwerp, geweldige zangers, acteurs, een sensationeel orkest dat als klap op de vuurpijl werd geleid door een van mijn favoriete dirigenten en componisten: Pierre Boulez.
Ik verkeer op dit moment (inmiddels zo’n 24 uur geleden dat het doek viel) nog steeds in een zeer ernstige euforische stemming en wil iedereen die een liefhebber is van muziek en theater aanraden om aanstaande morgen of anders zaterdag 2 juni naar de voorstelling te gaan.

Een tip: niet overal is de boventiteling even goed te lezen, dus enige kennis van het verhaal (het is eigenlijk een soort docudrama) is wenselijk wanneer je niet extreem goed bent in Tsjechisch.

   Handtekening   

Fuggi Regal Fantasima

  [ # 1 ] 31 May 2007 06:28 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik kan me je gevoel levendig voorstellen, al klinkt de titel van deze voorstelling nogal luguber en is het verhaal me niet bekend. Kun je een korte inhoud geven?

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 01 June 2007 07:17 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2006-07-01

De opera is gebaseerd (op de meeste momenten letterlijk) op het boek Aantekeningen uit een dodenhuis van Dostojevski. Het verhaal speelt zich af in een Siberisch gevangenenkamp. Een viertal gevangenen vertelt aan de overige gevangenen in aparte scènes het verhaal over hoe en waarom ze in het kamp terecht zijn gekomen. Afgewisseld met het zware leven in het kamp staan deze verhalen op de voorgrond. Op het ene moment lijken de personages centrale personages te worden, maar op het andere moment verdwijnen ze weer in het koor (ik weet het, het klinkt bijna als Cats, maar dat is het absoluut niet). Naast het feit dat een van de gevangenen komt te overlijden, een gevangene gek wordt en een zwaargewond raakt, gebeurd er handelingstechnisch niet veel. Heb op dit moment weinig tijd om er uitgebreid op in te gaan, maar desondanks is het enorm de moeite waard om het te gaan zien.

   Handtekening   

Fuggi Regal Fantasima

  [ # 3 ] 01 June 2007 03:40 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik heb nu in ieder geval een beter beeld dan ik eerst had.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 4 ] 02 June 2007 02:56 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Zag net dat hij bij de last minute shop stond voor 50 ipv 100 euro. Maar ben nu te laat vrees ik….Had niet gedacht dat er nog kaarten zouden zijn…

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 5 ] 02 June 2007 10:51 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2006-07-01

Gelukkig dat ik het nu pas zie, anders had ik er nog over getwijfeld om toch nog een keer te gaan… Hoewel, 4 opera’s in anderhalve week neigt wel naar een overkill.

   Handtekening   

Fuggi Regal Fantasima