6 of 6 | ‹ First  < 4 5 6
De grote donor-show…
  [ # 76 ] 02 June 2007 03:10 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

ikkuh - 02 June 2007 02:25 PM

Dan mogen mensen mij eng vinden of vinden dat ik domme argumenten geef, maar voor mij is dat nou eenmaal zo. Ik hoop dat mensen dat respecteren, net als dat ik mensen respecteer die er wel voor kiezen om orgaan donor te zijn.

Tuurlijk respecteer ik iedereen die besluit geen donor te zijn.. Alleen moeten er wel goede argumenten zijn. Van sommige mensen die geen donor willen zijn heb ik het persoonlijk gehoord en dan snap ik het heel goed (verhalen zijn de privé om hier neer te zetten).

Maar sommige redenen vind ik gewoon raar..

Daarom zou ik jou willen vragen:
Stel je voor je word ernstig ziek en je zou binnen een jaar dood gaan. Maar als je een nieuwe nier zou krijgen zou je nog zeker 30 jaar kunnen leven. (oke misschien niet een heel geloofwaardige stelling, maar het gaat om het idee)
Zou je dan nog de nier weigeren en gewoon dood gaan?

  [ # 77 ] 02 June 2007 03:24 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1425
Geregistreerd  2005-01-29

Ik heb net met mn moeder gepraat over wel of niet donor zijn, heb weliswaar nog geen beslissing genomen of ik orgaandonor ga zijn. Wat ik wel besloten heb, is dat ik bloeddonor ga worden. Voor mezelf voelt dit goed, ik doe toch iets waar ik andere mensen mee kan helpen, en ondertussen ga ik nog nadenken over het orgaandonor zijn.

   Handtekening   

Liefs Monique

Behind every bitch…there`s a guy who made her that way

LOVE is only a chapter in a guy`s life, but for a girl…it`s the whole book

  [ # 78 ] 02 June 2007 03:29 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

dokter_P - 02 June 2007 03:10 PM

Daarom zou ik jou willen vragen:
Stel je voor je word ernstig ziek en je zou binnen een jaar dood gaan. Maar als je een nieuwe nier zou krijgen zou je nog zeker 30 jaar kunnen leven. (oke misschien niet een heel geloofwaardige stelling, maar het gaat om het idee)
Zou je dan nog de nier weigeren en gewoon dood gaan?

Dat zijn hele persoonlijke vragen waar je goed over na moet denken, maar je kan daar nooit een zinnig woord over zeggen totdat je zelf in die situatie zit. Als het om leven en dood gaat denk je niet meer rationeel na.

Ik snap mensen die om wat voor reden dan ook geen codicil hebben niet goed. Ik vind dat je hoe dan ook het codicil in je portemonnee moet zitten, ook al staat er op: “Ik ben GEEN donor” je moet hem wel hebben. Om duidelijkheid en inzicht te hebben over hoe het er nou echt voor staat met de orgaandonoren en wachtlijsten, etc.

  [ # 79 ] 02 June 2007 04:12 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

ikkuh - 02 June 2007 02:25 PM

En ja ik heb een zorg verzekering en ja als ik een blinde darm ontsteking heb laat ik me opereren, simpelweg omdat ik daar geen organen van een ander voor nodig heb, maar als ik in een situatie terecht kom dat ik b.v. nieuwe nieren nodig heb dan wil ik die niet ( ik zou niet kunnen leven met het idee dat er iets van iemand anders in mijn lijf zit) is ook weer mooi voor die wachtlijst want als ik er niet op sta kunnen ze iemand anders daar blij mee maken die ze wel wil hebben.

Ik vind het prima als iemand geen donor wil zijn. Hier in huis is alleen mijn broertje donor, mijn zusje mag nog niet en ik heb het nog niet geregeld omdat er bepaalde dingen zijn waar ik nog altijd over na wil denken. Ik vind het namelijk eveneens een ‘eng’ idee dat er vreemde organen in je lichaam zitten. Aan de andere kant heeft de mens een ongelofelijke overlevingsdrang en als je je leven kunt rekken… Wie weet.

Maar het ging mij er om dat je zei: Dat als het je tijd is, dan is het je tijd en dat je je daar bij moet neerleggen. Dat geld dan net zo goed voor een blindedarmontsteking. Dat heeft dan ook zo moeten zijn. Als je daar aan zou overlijden is het gewoon je tijd. Zo is het bepaald.

Overigens halen ze die blinde darm dan ook UIT je lichaam voor een deel. En dat allemaal terwijl je nog WEL leeft. Denk daar eens over na… 😉

  [ # 80 ] 02 June 2007 11:44 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1711
Geregistreerd  2004-10-23

Ik heb nu alleen het begin en het eind teruggekijken en ik zat 2x met tranen in mijn ogen. Ten eerste bij de opkomst van ‘Lisa’ en daarna bij de hele ontknoping. Patrick is echt een geweldige presentator!

   Handtekening   

Ik durf het aan, er vol in te duiken
Ogen gespert, wel zien waar ik strand
Ik kom eraan, ik spring in het diepe
Liever echt leven, dan veilig aan land

  [ # 81 ] 04 June 2007 12:04 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  520
Geregistreerd  2003-07-08

Ik voeg nog lekker even een discussiepuntje toe.

Er wordt nu al meerdere malen de roker of alcoholist als voorbeeld genomen als “de persoon die misschien wel geen orgaan zou moeten krijgen”.
Sinds wanneer is een roker of een alcoholist automatisch een slecht mens?
En, is iemand die niet rookt of drinkt dan automatisch een goed mens?

Ik snap de redenatie wel: zo iemand is niet zo zuinig op zijn/ haar lijf geweest als je gewild had. Je wilt natuurlijk dat je organen in een 5-sterren lijf terechtkomen.
Maar ja, stel nou dat je voor je organen een 5-sterren lijf zou vinden, maar er blijkt een
- 5-sterrenkarakter bij te horen….... (bepaalde “kapital crime” misdadigers bijvoorbeeld).

Wat dan?

   Handtekening   

Dansen, dansen, dansen, dansen, dansen, dansen, dansen, dansen….. 📣

  [ # 82 ] 04 June 2007 08:52 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

en daar voeg ik even aan toe dat bv de longen er altijd van te lijden ook als je niet rookt maar gewoon meerookt (schijnt slechter te zijn dan zelf roken, de luchtvervuilling etc
de longen zijn dus nooit meer helemaal schoon dat zijn alleen maar babylongentjes en toch gebruiken ze longen van overledenen voor transplantatie.
En ginny je hebt wel een goed punt
en je weet ook nooit ( de nabestaanden ook niet) naar wie de organen toe gaan dus ook niet of het ene roker, alcoholist of wat voor persoon het ook is geweest.

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 83 ] 04 June 2007 09:57 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Ik vind gewoon dat mijn organen moet gaan naar de persoon die het hoogste op de wachtlijst staat.. of dit nou is omdat de persoon er lang op staat of dat het dringend is..

ongeacht of hij rookt, drinkt, moord of steeld..

  [ # 84 ] 05 June 2007 01:25 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1165
Geregistreerd  2003-09-13

Ik ben het volledig met Luuk eens… je kunt een mensenleven niet in de loterij stellen, ongeacht hoe iemand met zijn of haar gezondheid omgaat, of wat er in zo’n leven is gebeurd. Mensen die op zo’n moment een tweede kans kunnen krijgen, moeten die ook gewoon krijgen. Ik denk dat in 9 van de 10 gevallen mensen gaan nadenken over hun leven, en over hoe ze in de toekomst punten kunnen veranderen in de positieve zin.
Mensen die zeggen dat rokers of drinkers geen recht hebben op een nieuwe long of lever, vinden dus eigenlijk dat het leven van die mensen niks waard is. Zijn al deze mensen met deze mening dan “straight edge”? Jullie drinken nooit? Jullie hebben nooit gerookt? Jullie rijden geen auto? Jullie hebben allemaal groene energie? Vrijen jullie zelfs allemaal veilig?

Sorry hoor, maar niemand is perfect, en je kunt niet zomaar gaan gooien met de woorden dat iemand geen tweede kans verdiend, ieder mensenleven is evenveel waard. Als jullie een andere mening hebben moet je in volledig isolement gaan leven, want als al die mensenlevens niks waard zijn in jullie ogen, is het toch zeker ook verspilde moeite om die mensen waar je in het dagelijks leven mee omgaat met respect te behandelen, zoals jullie nu wel doen.

  [ # 85 ] 05 June 2007 02:42 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Ik blijf toch vooral denken… Wat ben je in godsnaam zelf van plan met die organen na je dood?

‹ First  < 4 5 6
6 of 6