Uitgeprocedeerd reuma reumapatient (20 jaar) overleden
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

Lol moet je altijd maken en ik vind het hier altijd super gezellig, maar ik heb nu een wat minder leuk bericht wat ik julli toch even wil laten weten
Branca, een twintigjarige Angolese uitgeprocedeerde asielzoekster, is niet meer. Ze is onlangs in Angola aan een ernstige vorm van reuma gestorven.

Eind 2006 keerde ze na het finale verdict van de Nederlandse Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) samen met haar twee jongere broertjes en haar pasgeboren baby onder begeleiding van het IOM (Internationale Organisatie voor Migratie) en het Nidos (Kenniscentrum Zuidelijk Afrika) terug naar het Zuidwest-Afrikaanse land.

De ernstige vorm van reuma, waaraan ze een paar maanden na aankomst in haar thuisland stierf, werd gedurende haar verblijf in Nederland bij haar gediagnoseerd. Een medische behandeling, die haar leven draaglijker zou maken en een nabije dood zou afwenden, was er in Nederland. In Angola was die er niet.

Toen Branca, na het horen van het finale verdict dat ze uitgeprocedeerd was, kenbaar maakte dat ze, samen met haar broertjes en zuigling, bereid was om naar Angola terug te keren, was de terugreis snel in kannen en kruiken. De begeleidend arts van Branca, die een terugkeer naar Angola in medisch opzicht als een doodsvonnis beschouwde, klopte tevergeefs aan bij de betrokken instanties (IOM, immigratiedienst, Nidos). De medische feiten vielen in dovemansoren.

Branca is nou dood. Haar twee jonge broertjes en peuter, die zitten in Angola, alleen. En het Nidos, de immigratiedienst en IOM. Die wijten de gang van zaken in deze aan allerlei dingen, behalve aan zichzelf.

Bron: EĆ©nvandaag

Link uitzending: http://www.eenvandaag.nl/ind…&nav=32121,32122,32120,0

Schaam me diep als Nederland….

  [ # 1 ] 08 June 2007 04:34 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Weet ik niet: ze is hier wss om politiek/humanitaire redenen gekomen en op die gronden is de asielaanvraag afgewezen. Moest blijken dat er - zoals in dit geval - medische redenen zijn om in Nederland te verblijven en niet in Angola, dan had ze een reguliere aanvraag in kunnen dienen. Het nieuwsbericht is me ontgaan, dus ik weet niet of ze dat gedaan heeft en als ik lees dat ze bereidwillig was om terug te keren denk ik van niet, maar feitelijk kun je stellen dat asielzoekers in Nederland altijd beter af zijn dan in het land van herkomst: politiek, humanitair of economisch. Het is aan de gronden op basis van de Vluchtelingenwet wie in aanmerking komt voor een status en wie niet.
Ik mag aannemen dat er goed naar is gekeken… zoals Branca zijn er veel en die komen niet toevallig in het nieuws. Blijkbaar had zij zelf er vrede mee.

[ Gewijzigd: 08 June 2007 04:37 AM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 08 June 2007 06:34 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1711
Geregistreerd  2004-10-23

Ja, bij dit soort berichten moet je altijd 2 kanten horen. Natuurlijk is (was)  er veel mis met ons beleid hier maar niet alles was slecht.

Bijvoorbeeld Taida Pasic (ofzo): dat was toen een hele hype omdat ze vlak voor haar eindexamen werd uitgezet. Iedereen was toen helemaal voor haar en tegen Verdonk, maar achteraf bleek dat ze al een keer vrijwillig was weggegaan en toen weer terug was gekomen ofzo. Ze had in iedereen geval al een soort oprotpremie gehad en kwam toen weer terug.

Hetzelfde met Kalou: hij wilde versneld Nederlander worden, maar hij zakte voor zijn examen, dus kon het niet. En heel het land viel over het beleid en Verdonk dat het zo’n schande was.

Ik wil niet oordelen over dit bericht, omdat je niet weet wat de voorgeschiedenis is, waarmee ik niet wil zeggen dat het verschrikkelijk is dat zo’n jonge vrouw met kindje overlijdt.

   Handtekening   

Ik durf het aan, er vol in te duiken
Ogen gespert, wel zien waar ik strand
Ik kom eraan, ik spring in het diepe
Liever echt leven, dan veilig aan land