London 12 t/m 15 juli
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Een impressie van de shows die ik deze keer gezien heb:

1) Lord of the Rings

Donderdagmiddag aangekomen, voor de avond niks geboekt, uiteindelijk last minute LOTR geworden (het was dit of The Drowsy Chaperone). Foute last minute ingeving, had denk ik beter bij Elaine naar binnen kunnen gaan. Ok, wat vond ik goed aan LOTR. Ik vond niks echt goed eraan. Wat wel ok was, is dat er aan af te zien valt, dat er héél veel geld is uitgegeven aan de show. Dat is zichtbaar bij enkele mooie decors/costuums/belichting etc. Die stukjes zijn dus wel ok. Wel ok ook vond ik de 2 vrouwen die nog iets te zingen hadden wat op een musicalnummer leek (Galadriel, gespeeld door Laura Michelle Kelly en Arwen, gespeeld door Rosalie Craig) en zeer ok (bijna gewoon goed eigenlijk):Michael Therriault die Sméagol speelt. Voor de rest kon het mij echt niet bekoren. Het duurde en het duurde maar én tegelijkertijd blijft het veel te kort omdat het dus gewoon echt onmogelijk is om dit verhaal in 3 uur op een podium te brengen. Ik had op zondag naar een toneelstuk gewild (niet doorgegaan ivm ziekte): Angels in america: part 1 en 2. Opgedeeld in 2 stukken dus, van ieder 3 uur. Zoiets hadden ze dus bij LOTR dus ook moeten doen: of er gewoon vanaf blijven en niet op toneel brengen (mijn voorkeur) of als je het doet dan ook een uitgebreide versie. Snap wel dat dat verkooptechnisch niet werkt enzo, maar toch. Grootste manco is en blijft voor mij dus, dat het verhaal te “groot” is voor een stage. Tuurlijk er zijn her en der fraaie plaatjes te zien, maar tussen die fraaie plaatjes door wordt er wel zo’n 2 1/2 uur opgevuld met vooral vertellen wat er gebeurd is. à‰n dan wordt dus nog de helft van het verhaal en de karakters weggelaten. Ik kon hier dus echt niet warm voor lopen, vond de muziek ook niet meer dan achtergrond liftmuziek niveau en het spel (uitzondering daargelaten) eigenlijk ook maar matig. Kortom: not my cup of tea.

2) Wicked: hou het kort, heb er al eens een verslag over geschreven. Was gaaf. Idina een beetje gemist, maar alternate voor Kerry Ellis (Shona White) deed het prima. Het was de voorlaatste van Adam als Fiyero én van Hellen als Glinda. Beide zie ik graag spelen, ik vond ze goed en met name Adam duidelijk gegroeid in zijn rol. Productie liep lekker en vlot, enthousiaste zaal, leuke avond gehad. Kortom goede voorstelling, goede cast, lekkere musical.

3) Billy Elliot: tsja, kan niet naar London, zonder bezoekie aan Billy. Ook ditmaal geen spijt van. Wat verhaal en emotie betreft blijft dit gewoon één van mijn favo’s. Er waren echter wat minpunten. Bovenal de plaatsen: ik had 1e rang, achterin dress circle. Vreselijke plaatsen, want het geluid kets af tegen het plafond waaronder je zit, m.a.w. het heeft een soort demper effect, waardoor je veel gesproken teksten niet hoort en de zang maar half doorkomt. Doodzonde, want het beïnvloedt de beleving van de show dus heel erg. Zorg dus vooral dat je vooraan in Dress Circle en/of Stalls zit en niet onder zo’n afdak. Het 2e wat lullig was, was de Billy. Wij hadden de enige “donkere” Billy van de 5 die nu spelen. Ben zijn naam even kwijt, kan het opzoeken mocht er echt een liefhebber zijn. Hoe dan ook, hij danste slecht en speelde matig. Daarbij komt ook dat de huidskleur gewoon niet klopt in het verhaal. Dit stoort echt in dé sleutelscene van de musical, waarin kleine Billy een pas de deux danst met zijn oudere alter ego. Die oudere alter ego is vervolgens knetter blank, dus je zit naar iets te kijken wat niet klopt…dat leidt af en doet de show dus géén goed naar mijn smaak. Als deze Billy nu vervolgens zo fenomenaal goed zou zijn geweest, wil ik als toeschouwer er nog wel doorheen kijken dat er verhaaltechnisch een paar zaken niet kloppen. Maar dat was ie dus ook niet, dus wat mij betreft: gewoon niet doen..en als je dan toch een donkere Billy neemt moet je dit doortekken naar de alter ego rol en ook evt. de overleden moeder door iemand met een donkere huidskleur laten spelen. Anders werkt het geheel raar. Ook “Dad” en Mrs. Wilkonson vond ik in vorige bezetting beter. Kortom: Billy Elliot blijft een prachtige musical, maar dit was veruit de minste voorstelling die ik tot nu toe meegemaakt heb. Voornamelijk door de soort plaatsen dus, en ook een beetje door een tegenvallende Billy.

Angels in America (op zondag kan je part 1 en 2 achter elkaar kijken) is er dus helaas niet van gekomen. Het stuk heeft echter zéér goede kritieken en ik had het super graag gezien al zag ik ook wel op tegen 7 uur toneel op 1 dag. Verder was het nat en nat en vochtig en benauwd en nat in London 😊 groet mark

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 1 ] 25 July 2007 10:11 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2006-07-01

Als je Angels in America toch nog wilt zien, heb je geluk want in t komend voorjaar speelt Toneelgroep Amsterdam deze voorstelling. Ben benieuwd wat meneer Van Hove ervan gaat maken.

   Handtekening   

Fuggi Regal Fantasima

  [ # 2 ] 25 July 2007 12:30 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Nou dan was je reis niet erg geslaagd, of was het ondanks alles toch wel leuk? Echt raar zeg dat ze in een theater plaatsen hebben met zo’n slechte akoestiek, kom nou, het is niet alsof het theater pas gebouwd is, daar hadden ze toch allang iets aan kunnen doen…beetje vreemd.