1 of 4 |  1 2 3 >  Last ›
The Wild Party - wie zegt dit wat?
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Vandaag kennis gemaakt met twee nummers uit de musical The Wild Party en die klonken zo goed dat ik nieuwsgierig geworden ben naar de rest van het verhaal en dan met name naar mensen die deze musical hebben gezien.

Dus… Jacco, Klaske, Tim, Brian en andere Broadwayminnaars: tell me more.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 1 ] 16 September 2007 08:39 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Is dat niet een titel van zo’n poppie film?

  [ # 2 ] 16 September 2007 09:23 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2006-07-01

In 2000 zijn twee musicals in NYC in premiere gegaan met als titel The Wild Party. De shows zijn gebaseerd op het gedicht van Joseph Moncure March dat nogal veel stof deed opwaaien bij de eerste publicatie aan het einde van de jaren twintig van de vorige eeuw.
Alleen de Broadway versie (van Michael John LaChiusa) heb ik gezien, en het verschil met de Off-Broadway versie (van Andrew Lippa) is dat de eerstgenoemde zich op veel meer personages focust en op deze manier ook dichter bij het oorspronkelijke gedicht blijft. Bij de Off-Broadway versie staan de verhoudingen tussen de 4 hoofdpersonages veel meer centraal.
Queenie en Burrs zijn vaudeville-artiesten en besluiten een feest te geven waarbij ze een aantal van hun excentrieke vrienden uitnodigen.  Onder hen bevind zich Kate (de beste vriendin van Queenie) met haar ‘toy-boy’ Black en Queenie (moe van haar gewelddadige en jaloerszieke man)  neemt met de goedkeuring van Kate Black mee naar haar slaapkamer. Ondertussen is het feest enorm aan de gang en vind er op het toneel een heuse orgie en verkrachting plaats. Burrs stormt uiteindelijk de kamer binnen en vind Black in de armen van Queenie. Hij trekt zijn pistool en probeert Black en Queenie te vermoorden, het licht gaat uit tijdens een gevecht en Burrs raakt fataal gewond door een pistoolschot. Daarna komt de politie binnen om Black te arresteren.

Uiteraard is een objectief oordeel over beide versies moeilijk wanneer je er een live hebt gezien en de ander alleen maar van castalbum kent, maar voor mij ademt de Broadway-versie toch veel meer de sfeer van Amerika tijdens de jaren twintig uit. Orkestraties klinken echt ranzig en rauw, terwijl de Lippa versie naar mijn mening veel behoudender overkomt. Ik weet niet of de Lippa versie een pauze had. De Broadway versie had dat iig niet en dat hielp enorm om je het gevoel te geven dat je net een enorme dosis valium had geslikt en alles in een waas aan je voorbij zag flitsen. Heb me niet vaak zo ernstig onprettig in het theater gevoeld, maar dat is naar mijn mening ook de bedoeling van het stuk. Een zelfde soort ervaring had ik ook na het kijken van de film Requiem for a Dream. Het is waanzinnig mooi, maar tegelijkertijd ook gruwelijk lelijk.

   Handtekening   

Fuggi Regal Fantasima

  [ # 3 ] 16 September 2007 10:18 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik ben op zoek naar de versie waar de twee nummers uit komen die in Musical to the Max gezongen worden. Ik vond die nummers zo mooi!

Maar hoe dan ook; als ik dit verhaal zo lees spreekt de inhoud me ook aan.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 4 ] 16 September 2007 10:36 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Gezien de credits is dat de off-broadway versie (en dat is eigenlijk raar gezien de inleiding dat een boel Broadway-producties het Nederlandse podium niet halen).

Klinkt wel als een mooi M-lab experiment, deze voorstelling.

[ Gewijzigd: 16 September 2007 10:39 PM by Jeroen ]
  [ # 5 ] 16 September 2007 11:18 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

The Wild Party in M-Lab… Hm, van mij mag het 😄

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 6 ] 17 September 2007 09:43 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  17
Geregistreerd  2004-06-20

Van mij mag dat zeker!

Ik vind beide versies geweldig. De LaChiusa versie (de Broadwayversie) is een echte ensemblemusical, waarin elk personage de kans krijgt zich te ontwikkelen. De muziek is jazzy en vrij duister.

Meer fan ben ik nog van de Lippa versie, waar een aantal prachtige nummers in zitten.

Ik zal heel eerlijk zeggen dat ik heb M-Lab een hele tijd geleden al heb aangeschreven met het idee om the Wild Party daar te gaan doen, maar kreeg toen te horen dat dat niet binnen de opzet paste. Daarna ben ik naar New York vertrokken en heb ik het idee opzij gelegd. Maar wie weet in de toekomst…..

  [ # 7 ] 17 September 2007 12:53 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  489
Geregistreerd  2007-05-14

Ik heb alleen de Lippa versie gehoord en gezien (cd en opname), en dat sprak me alemaal erg aan. Zou hem graag eens live willen zien..

  [ # 8 ] 17 September 2007 03:08 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

pienster - 17 September 2007 09:43 AM

Ik heb M-Lab een hele tijd geleden al heb aangeschreven met het idee om the Wild Party daar te gaan doen, maar kreeg toen te horen dat dat niet binnen de opzet paste.

O :sad:

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 9 ] 17 September 2007 10:02 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Luna24 - 16 September 2007 11:18 PM

The Wild Party in M-Lab… Hm, van mij mag het 😄

Jammer dat ze dat niet willen doen, anders hadden ze van mij gelijk Idina over mogen laten vliegen :D. Die moet ik ooit nog eens zien optreden ^^.

  [ # 10 ] 30 June 2008 10:47 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  278
Geregistreerd  2008-06-30

THE WILD PARTY TOCH WEL IN M-LAB(L)

   Handtekening   

If, someone like you, found someone like me, then suddenly, nothing would ever be the same.

  [ # 11 ] 30 June 2008 03:56 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  350
Geregistreerd  2004-11-24

YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEH

ik wil gaaan

het nummer van maaike was zo mega mooi

ik luister hem nog erg vaak

  [ # 12 ] 30 June 2008 05:12 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

lovemuziek123 - 30 June 2008 10:47 AM

THE WILD PARTY TOCH WEL IN M-LAB(L)

Ja! 📣 En aangezien ik M-Lab nu weet te vinden, zit het er dik in dat ik een keer ga!

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 13 ] 30 June 2008 06:19 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Heidi - 30 June 2008 05:12 PM
lovemuziek123 - 30 June 2008 10:47 AM

THE WILD PARTY TOCH WEL IN M-LAB(L)

Ja! 📣 En aangezien ik M-Lab nu weet te vinden, zit het er dik in dat ik een keer ga!

Haha nu weten we het wel.. En tip vertrek op tijd 😉

  [ # 14 ] 30 June 2008 06:27 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

ik voel weer een mini-meeting aankomen…:tong:

  [ # 15 ] 30 June 2008 06:30 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Aangezien dit topic nu over The Wild Party in M-Lab begint te gaan, verplaats ik het maar even naar de Musicalbox.

(zodra er een Nederlandse M-Lab versie van is, kan ie ook wel naar Nederlandstalig)

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

 1 2 3 >  Last ›
1 of 4