Verslagje Les Mis 29-5-08
change_status
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  127
Geregistreerd  2006-07-05

De hele wereld stond in één grote file en wij moesten natuurlijk weer heel suf met de auto naar Les Mis. Enfin, dat bleek erg mee te vallen en zo schoven wij ruim op tijd op onze plekjes op het 1e balkon van het Nieuwe Luxor. Ik vind het een heel prettig theater, lekker groot opgezet en eigenlijk zit je overal wel goed. Wij keken midden op het toneel en hadden zo een mooi overzichtsbeeld van het stuk. Dat in combinatie met het mooi uitgebalanceerde, heldere geluid en het geweldige orkest, stond al bijna garant voor een fijne avond.

Ik ken Les Miserables niet goed. Ik ken een aantal stukken muziek wel heel goed, omdat ik dat ooit met mijn schoolkoor heb gezongen. Wat mijn probleem een beetje was: ik heb alles indertijd in het Engels ingestudeerd. Toch irritant als je in je hoofd andere teksten hoort 😉 Ik had me hier erg op verheugd, omdat ik de muziek prachtig vind.

Het nu volgende verslagje is érg globaal. Ik ben slecht in castlijsten, kijk er ook niet naar, dus wees niet boos als ik het heb over een jongen of een meisje zonder naam!
Mijn algehele indruk is dat Les Mis, zeker và³à³r de pauze, een heel vol stuk is. Er gebeurt ontzettend veel in een betrekkelijk korte tijd en je moet je kop er goed bijhouden. Afgezien daarvan was het zeker muzikaal ontzettend mooi. Ik vond het orkest steengoed, heel dynamisch en qua geluid scherp. Je kon de diverse instrumenten er moeiteloos uitpikken. Dat gold ook voor de stemmen: zelfs in grote koorstukken bleef je een gevoel houden individuele stemmen te horen en dat vind ik opmerkelijk. Vaak wordt dat toch een soort muur van geluid. Dat de verstaanbaarheid daar toch niet van opknapte, daar leg ik me zo langzamerhand maar bij neer. Dat moet blijkbaar zo zijn in Nederland. De solisten hadden stuk voor stuk wel een uitstekende dictie, hoewel Wim van den Driessche in zijn emotionelere stukken wat verviel in zijn zachte g en dan wat van zijn verstaanbaarheid verloor.

Over de verschillende rollen: we hadden niet Jamai als Marius, maar zijn understudy, van wie ik de naam dus niet weet. Hij was adequaat, maar wist niet echt een gevoelige snaar te raken. Wellicht ligt dat ook een beetje aan de rol, die ik een tikkie halfzacht vind. Nee, dan Enroljas! Dat is nog eens een vent! Freek Bartels was geweldig: strijdbaar, vurig, sterk in zijn hoge noten, echt geweldig! Ik was aangenaam verrast door René van Kooten, die ik zowel vocaal als speltechnisch heel goed en genuanceerd vond. Zijn falset in ‘Breng hem thuis’ vond ik prachtig en ontroerend en zijn laatste scène met Cosette, Marius en Fantine was hartverscheurend. Een mooie rol voor hem, en ik vind hem een duidelijke en goed uitgespeelde ontwikkeling doormaken van jong naar oud. Daarentegen ben ik niet zo weg van Wim van den Driessche. Zijn stem vind ik een tikje non-descripten zijn spel wat karikaturaal. Kan aan mij liggen.

Speciale vermelding voor de kleine spelertjes: we hadden het erg getroffen met onze Gavroche en kleine Cosette. Ze waren niet alleen toonvast, maar ook heel sterk in hun spel. Vooral Gavroche was geweldig: brutaal, grappig en toch ontroerend.

Dan de dames! Ik heb tranen met tuiten gehuild om de scènes met Nurlaila erin. Ze heeft een manier van zingen en spelen, die mooi het midden houdt tussen kwetsbaar en krachtig. Daarnaast was Celine Purcell heel goed, ze gaf een geweldige invulling aan het dubbele karakter van à‰ponine: jongensachtig en vrouwelijk, sterk en gevoelig. Ik vind haar zang soms wat onstabiel, maar haar spel maakt dat helemaal goed! En hoewel ik Suzan met veel plezier heb zien optreden in ‘Op zoek naar Evita’, vind ik haar in Les Mis minder. Wederom: dat kan aan de rol liggen! Ik vind Cosette zo kleurloos, zo truttig. Wat is en blijft: ze heeft een prachtige stem, tegen opera aanleunt.

De familie Thénardier: mmm, ja grappig wel, en Carlo was vocaal goed. Ik hou niet zo van dat karikaturale, typetjesachtige spelen. Hoewel Carlo’s nummer in het riool wel heel sterk en beklemmend was.

Wat betreft het ensemble: geweldig! De koorstukken waren zo sterk, zo mooi van harmonie, en goed van choreografie. Dat waren nog eens extra genietmomenten. Daarnaast was er ook een grote rol weggelegd voor het zeer veelzijdige en flexibele decor. Het gaf een hoop dynamiek, soms wat teveel. Die schijf bleef voor m’n ogen draaien 😉.

Al met heb ik een te gekke avond gehad! Ik hoef Les Mis niet nog een keer te zien, maar ben heel blij dat ik geweest ben.

  [ # 1 ] 30 May 2008 01:19 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  881
Geregistreerd  2007-10-06

Leuk verslag! Ongeveer hoe ik het ook heb ervaren op 25 mei…! Denk dat je Pieter van Nieuwenhuyze had als Marius ..

Gr.

   Handtekening   

We walk proudly and we walk strong. All together we will go as one, the ground is empty and cold as hell, but we all go together when we go Billy Elliot, ‘Once we were kings’

  [ # 2 ] 31 May 2008 10:44 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Vandaag een zeer aparte show gezien van Les Mis…
Vier understudy’s (Pieter, Afra, Barbara en Kirsten), uitvallende micro’s, een showstop (een halve barricade bleef op het toneel staan tijdens “Hoor je het zingen op de straat”), én ook nog eens een speech van René na afloop over het bestrijden van aids (het was vandaag de dag van…) met aansluitend een collecte door een aantal castleden in kostuum! (Foto gescoord met Freek in kostuum!  📣 )

Ondanks de micro’s en showstop toch een mooie show gezien. Pieter en Kirsten had ik al eens gezien in hun us-rollen, maar Afra had vandaag haar Cosette-première, en ze deed het héél goed, ze doet niet onder voor Suzan! Barbara was ok, alleen miste ik dat jongensachtige af en toe een beetje, en haar uithaal in “Heel alleen” lukte niet. Ze leek wel wat last te hebben van haar keel…

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 3 ] 31 May 2008 11:55 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  2
Geregistreerd  2008-05-31

nahpetS - 30 May 2008 01:19 PM

Leuk verslag! Ongeveer hoe ik het ook heb ervaren op 25 mei…! Denk dat je Pieter van Nieuwenhuyze had als Marius ..

Gr.

Ik zag deze musical zo’n twintig jaar geleden en afgelopen woensdag weer. Vaak hoor je ( helaas) de kreet “onnederlands goed”. Waarom? Waarom kan een Nederlands product niet gewoon een product van wereldniveau zijn? Deze productie IS van wereldnivea. Zowel artistiek als techniek. Hier mogen we trots op zijn.

  [ # 4 ] 01 June 2008 10:30 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  881
Geregistreerd  2007-10-06

motorass - 31 May 2008 11:55 PM
nahpetS - 30 May 2008 01:19 PM

Leuk verslag! Ongeveer hoe ik het ook heb ervaren op 25 mei…! Denk dat je Pieter van Nieuwenhuyze had als Marius ..

Gr.

Ik zag deze musical zo’n twintig jaar geleden en afgelopen woensdag weer. Vaak hoor je ( helaas) de kreet “onnederlands goed”. Waarom? Waarom kan een Nederlands product niet gewoon een product van wereldniveau zijn? Deze productie IS van wereldnivea. Zowel artistiek als techniek. Hier mogen we trots op zijn.

Ik denk dat ik het niet snap, want ik ben super enthousiast over “Les Miserables”.. vond het een geweldige show met een paar talenten. Een paar… een paar paar, wel meer zelfs. Ach, het idee is duidelijk. Ik vond het dan ook niet “onnederlands goed” zoals jij dat nu zegt. Maar, ondanks dat het zo mooi was, mag je toch altijd wel iets zeggen over wat je hebt gezien, gehoord en hebt ervaren?

Ben ook trots!

Gr.

   Handtekening   

We walk proudly and we walk strong. All together we will go as one, the ground is empty and cold as hell, but we all go together when we go Billy Elliot, ‘Once we were kings’

  [ # 5 ] 02 June 2008 12:13 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  2
Geregistreerd  2008-05-31

nahpetS - 01 June 2008 10:30 AM
motorass - 31 May 2008 11:55 PM
nahpetS - 30 May 2008 01:19 PM

Leuk verslag! Ongeveer hoe ik het ook heb ervaren op 25 mei…! Denk dat je Pieter van Nieuwenhuyze had als Marius ..

Gr.

Ik zag deze musical zo’n twintig jaar geleden en afgelopen woensdag weer. Vaak hoor je ( helaas) de kreet “onnederlands goed”. Waarom? Waarom kan een Nederlands product niet gewoon een product van wereldniveau zijn? Deze productie IS van wereldnivea. Zowel artistiek als techniek. Hier mogen we trots op zijn.

Ik denk dat ik het niet snap, want ik ben super enthousiast over “Les Miserables”.. vond het een geweldige show met een paar talenten. Een paar… een paar paar, wel meer zelfs. Ach, het idee is duidelijk. Ik vond het dan ook niet “onnederlands goed” zoals jij dat nu zegt. Maar, ondanks dat het zo mooi was, mag je toch altijd wel iets zeggen over wat je hebt gezien, gehoord en hebt ervaren?

Ben ook trots!

Gr.

Sorry, deze opmerking was niet tegen jouw verslag gericht. Maar meer als een algemene opmerking. Het gaat me alleen om de kreet “on-nederlands”. Deze kreet ergert me.
Nogmaals sorry, je verslag vind ik uitstekend!!!

  [ # 6 ] 02 June 2008 10:16 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  881
Geregistreerd  2007-10-06

motorass - 02 June 2008 12:13 AM
nahpetS - 01 June 2008 10:30 AM
motorass - 31 May 2008 11:55 PM
nahpetS - 30 May 2008 01:19 PM

Leuk verslag! Ongeveer hoe ik het ook heb ervaren op 25 mei…! Denk dat je Pieter van Nieuwenhuyze had als Marius ..

Gr.

Ik zag deze musical zo’n twintig jaar geleden en afgelopen woensdag weer. Vaak hoor je ( helaas) de kreet “onnederlands goed”. Waarom? Waarom kan een Nederlands product niet gewoon een product van wereldniveau zijn? Deze productie IS van wereldnivea. Zowel artistiek als techniek. Hier mogen we trots op zijn.

Ik denk dat ik het niet snap, want ik ben super enthousiast over “Les Miserables”.. vond het een geweldige show met een paar talenten. Een paar… een paar paar, wel meer zelfs. Ach, het idee is duidelijk. Ik vond het dan ook niet “onnederlands goed” zoals jij dat nu zegt. Maar, ondanks dat het zo mooi was, mag je toch altijd wel iets zeggen over wat je hebt gezien, gehoord en hebt ervaren?

Ben ook trots!

Gr.

Sorry, deze opmerking was niet tegen jouw verslag gericht. Maar meer als een algemene opmerking. Het gaat me alleen om de kreet “on-nederlands”. Deze kreet ergert me.
Nogmaals sorry, je verslag vind ik uitstekend!!!

Het verslag in dit topic is niet van mij, maarik heb het woord onnederlands ook niet zien staan en denk ook niet dat de schrijver van dit verslag het niet goed vond, of het onnederlands goed vond. Dat haal ik in ieder geval niet uit haar woorden.

(wat hebben we toch veel verlsagen van Les Mis).

Gr.

   Handtekening   

We walk proudly and we walk strong. All together we will go as one, the ground is empty and cold as hell, but we all go together when we go Billy Elliot, ‘Once we were kings’

  [ # 7 ] 03 June 2008 02:21 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2211
Geregistreerd  2008-04-20

Super verslag! Ik begrijp meteen wat je zeggen wil, terwijl ik de hele show niet eens gezien heb.