3 of 35 |  < 1 2 3 4 5 >  Last ›
Theo’s verslagen West End
  [ # 31 ] 11 January 2009 12:59 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Op dinsdagmiddag 6 januari stond de matinee van The Phantom Of The Opera in het Her Majesty’s Theatre op de planning. Prachtige plaatsen op rij J in de stalls geboekt via de actie Get Into London Theatre. De voorstelling staat al in het 22e jaar in Londen dus ik vertel waarschijnlijk niets nieuws over deze musical door een verslag te plaatsen. Ramin Karimloo staat nu als Phantom op het toneel en is niet de beste die ik ooit zag. Het is een jonge acteur en hij mist gewoonweg de ervaring en kracht die deze rol nodig heeft en wist mij ook vocaal niet zo te imponeren. Gina Beck daarentegen als Christine was wel erg overtuigend. Verder blijft The Phantom natuurlijk een onbetwiste klassieker, prachtig om naar te kijken en het geluid is sinds de installatie van het nieuwe systeem fenomenaal goed. Erg leuk om The Phantom Of The Opera na een aantal jaren weer eens gezien te hebben. Maar ik ben inmiddels meer benieuwd naar ‘Love Never Dies’, laat die sequel maar komen!

[ Gewijzigd: 02 June 2013 09:05 AM by Theo ]
   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 32 ] 11 January 2009 01:56 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Oliver!
Theatre Royal Drury Lane
Dinsdag 6 januari 2009 - Avond

Dinsdagavond stond de eerste van twee voorstellingen van de Lionel Bart klassieker Oliver! op het programma. Deze versie is gebaseerd op de Palladium versie die ik in de jaren negentig in Londen zag met onder andere Jonathan Pryce, Jim Dale en Barry Humphries als Fagin en Sally Dexter, Ruthie Henshall en Sonia Swaby als Nancy.
In een afgeladen Theatre Royal Drury Lane zag ik de winnaars van de BBC reeks ‘I’d Do Anything’ Jodie Prenger als Nancy en Harry Stott als Oliver. Prenger past precies in het plaatje van Nancy weet direct de sympathie van het publiek te winnen en zingt overtuigend, maar het is Rowan Atkinson die als Fagin de show steelt en de absolute ster van deze voorstelling is. Zijn mimiek en bijna ongecontroleerde fysiek passen de rol en zijn ‘Reviewing The Situation’ is fenomenaal. Atkinson is voor het publiek natuurlijk het meest bekend als Mr Bean en de subtiele verwijzing die naar dat karakter in deze show zit is érg leuk.
Zoals gezegd is deze Oliver! een revival van de Palladium versie destijds onder regie van Sam Mendes. De regie wordt dit keer gedaan door Rupert Goold en die drukt toch duidelijk een ander stempel op de voorstelling. Vooral de ondersteunende karakters als de Sowerberry’s en Mr Bumble en de Widow Corney zijn wat minder de karikaturen dan ze in de oorspronkelijke versie waren. Overigens is de hele proloog met Agnes en Old Sally uit de voorstelling verdwenen. Erg jammer want die scène voegde mysterie toe aan de geschiedenis van Oliver die nu mist.
Het decor- en kostuumdesign van Anthony Ward is opnieuw waanzinnig mooi en bijzonder indrukwekkend waarbij de volledige diepte en hoogte van het toneel van Drury Lane wordt benut. Dat levert prachtige Dickensiaanse plaatjes die je in steeds veranderende perspectieven door het Victoriaanse Londen voeren. De hele produktie is een feest voor je ogen en oren en de score wordt prachtig gespeeld door een groot orkest.
Er staat een énorme cast op het toneel met letterlijk tientallen kinderen in de openingsscène ‘Food Glorious Food’. De bijrollen zijn uitstekend bezet met een hilarische Mrs en Mr Sowerberry gespeeld door Louise Gold en Julian Bleach. Slechterik Bill Sikes wordt verdienstelijk gespeeld en gezongen door Burn Gorman. Julius D’Silva en Wendy Ferguson vormen een heerlijk koppel als Mr Bumble en de Widow Corney en erg leuk dat hun ‘I Shall Scream’ dat miste in de Nederlandse versie gewoon wél in de show zit. En ook Robert Madge als Artful Dodger steelt de show in zijn zang, dans en samenspel met Oliver. Dinsdag zag ik de 13-jarige Harry Stott als Oliver. Hij zong en acteerde geweldig maar leek me sinds het einde van ‘I’d Do Anything’ al iets te oud geworden voor de rol van kleine Oliver en had hoorbaar moeite met de hogere zangpartijen.
Oliver! is een absolute aanrader maar het probleem is dat het allemaal zo overweldigend en perfect gepolijst is dat de voorstelling voor échte rauwe emotie geen ruimte laat en je als toeschouwer ook in de dramatische scènes grotendeels onberoerd laat.
Aardig voor de bezoekers van de tryouts is wel dat er een speciale exlusieve preview editie souvenir brochure met veel achtergrondinfo, publiciteitsfoto’s en repetitiefoto’s te koop was en al een heel scala aan merchandise en andere prullaria.
Oliver! in Londen is big business en je kan Cameron Mackintosh als Fagin al haast horen quoten : ‘in this life one thing counts, in the bank large ammounts ... ’ En geef hem eens ongelijk.

Overigens was er na deze voorstelling nog een collecte voor het Drury Lane Theatrical Fund en toen Rowan Atkinson tijdens zijn kleine speech terloops liet vallen dat hij die dag jarig was duurde het niet lang voor alle duizenden toeschouwers hem Happy Birthday toezongen ...

[ Gewijzigd: 02 June 2013 09:05 AM by Theo ]
   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 33 ] 11 January 2009 02:38 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Sunset Boulevard
Comedy Theatre
Woensdag 7 januari 2009 - Matinee

Ik weet dat ik op dit forum een nogal uitgesproken mening heb over de huidige verschrikkelijke Nederlandse versie en dat mij verweten is dat ik me bij het zien liet leiden door het briljante origineel. Na het zien van deze ‘Sunset Boulevard’ onder regie van Craig Revel Horwood voel ik me alleen maar gesterkt in die mening. Het ligt écht niet aan het materiaal dat is in de basis meer dan goed, het ligt er gewoon aan wat men ermee doet. Waar de Nederlandse versie mijn inziens op alle fronten faalt en zelfs Kleinsma en Douwes de produktie niet kunnen redden is deze ‘Sunset Boulevard’ méér dan geslaagd in alle opzichten. Dit is opnieuw een transfer van de Watermill Playhouse produktie uit Newbury waarbij de cast van de voorstelling ook de diverse instrumenten bespelen. Hun eerdere producties van ‘Sweeney Todd’ en ‘Mack And Mabel’ brachten het ook tot West End.
Al vanaf de eerste vioolklanken zit ik met huizenhoog kippenvel en de manier waarop de volledige score, gearrangeerd door Sarah Travis, van het werk van Andrew Lloyd Webber wordt gespeeld is ongeëvenaard en doet volledig recht aan het origineel. Een groot compliment voor de acteurs/muzikanten, want ga er maar aan staan om te spelen zonder bladmuziek en ook nog eens overtuigend te acteren. Op een gegeven moment lijkt het alsof de acteurs zo met hun instrument vergroeid zijn dat het niet meer de storende factor is die het op papier misschien lijkt en die hun spel zou kunnen beïnvloeden, maar het juist helpt om de karakters te versterken.
De enige actrice die geen instrument bespeelt is Norma Desmond zelf. Kathryn Evans, die ik ooit eens zag in Mack And Mabel in het Piccadilly Theatre, beheerst de rol tot in alle finesses en nuances en heeft een geweldige en krachtige stem. Na haar eerste grote solo ‘With One Look’ zou je uit je stoel willen opspringen om deze diva al een staande ovatie te geven.
Ik heb werkelijke ademloos zitten kijken naar deze geweldige versie van Sunset Boulevard. Zelfs de toch kleurloze rol van Betty Schaefer prachtig gespeeld door Laura Pitt-Pulford, wordt volledig uitgebouwd en in ‘Too Much In Love To Care’ wordt de tekst zo letterlijk gespeeld dat het uitdraait op een bijna agressieve confrontatie tussen Betty en Joe. Twee mensen die niet met elkaar willen, maar niet zonder elkaar kunnen. Ben Goddard speelt en zingt Joe Gillis fenomenaal evenals Dave Willetts als Max.
Het decorontwerp van Diego Pitarch en lichtontwerp van Richard G. Jones ondersteunen het verhaal op een prachtige manier maar overheerst nergens. Met minieme middelen worden grootse effecten gesuggereerd. De kostuums zijn bijna allemaal in zwart, wit en grijs en in combinatie met het decor lijkt het alsof een oud fotoboek tot leven komt en je bladert door het tragische verhaal van Norma en haar Joe.
Als je naar Londen gaat is deze nieuwe en verrassende versie van Sunset Boulevard verplichte kost en ik vind het erg jammer dat ik geen ruimte meer had deze musical nog een keer te kunnen bezoeken.

[ Gewijzigd: 02 June 2013 09:06 AM by Theo ]
   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 34 ] 11 January 2009 02:41 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  832
Geregistreerd  2005-10-25

Leuke verslagen! Meer Meer meer!

  [ # 35 ] 11 January 2009 03:20 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Carousel
Savoy Theatre
Woensdag 7 januari 2009 - Avond

Ik hou van de musicals van Rodgers en Hammerstein en hun ‘Carousel’ is mijn favoriet. De versie van het National Theatre die ik begin jaren negentig in Londen en New York zag behoren tot mijn meest dierbare theaterherinneringen ooit en het ik wist van te voren wel dat het lastig zou worden om die te overtreffen. Deze ‘Carousel’ onder regie van Lindsay Posner heeft dat sublieme niveau niet, maar het is en blijft een prachtige musical die het verhaal en de muziek absoluut recht doet. Vooral aan het eind van de voorstelling begon bij mij een klein beetje de teleurstelling toe te slaan door de komische elementen die door Dudley in het design zijn toegevoegd. Onnodig en niets toevoegend aan het toch erg dramatische stuk.
Niettemin is deze ‘Carousel’ een absolute aanrader. De cast is werkelijk ijzersterk met de geweldige Alexandra Silber als Julie Jordan. Deze talentvolle jonge vrouw zag ik vers van de opleiding voor het eerst als de tweede gecaste Laura Fairlie in ‘The Woman In White’ en later als Hodel in ‘Fiddler On The Roof’ in hetzelfde Savoy. Wat een prachtige stem, wat een inlevingsvermogen en wat een talent. Ik zat bij ‘If I Loved You’ al vreselijk te huilen. Silber is een ster!
Lauren Hood die hier haar West End debuut maakt, was een ontwapenende en schattige Carrie Pipperidge en Jeremiah James als Billy Bigelow speelde en zong de sterren van de hemel en zijn ‘Soliloquy’ bezorgde me opnieuw tranen. De grootste naam en publiekstrekker Lesley Garrett zong uiteraard prachtig en haar ‘You’ll Never Walk Alone’ met Julie Jordan was ontroerend intiem. Mooi klein gespeeld en subliem en ingetogen gezongen.
William Dudley geprezen en verguisd voor zijn videodesign voor ‘The Woman In White’ tekende ook voor deze produktie, wat prachtige plaatjes oplevert in vooral de openingsscene met de carrousel en de tocht van het eiland terug naar de kust. Minder geslaagd vond ik de reis naar de hemel waarbij ik zijn grappig bedoelde ontwerp vond afleiden van het verhaal. Maar dat zijn slechts minieme kanttekeningen bij een prachtige produktie met een mooie choreografie van Adam Cooper en een groot en prachtig spelend orkest en waarbij iedere rol tot de laatste plaats in het ensemble uitstekend is bezet. Chapeau!
‘Carousel’ is en blijft een hoogtepunt in de musicalhistorie met klassiekers als ‘June Is Bustin‘ Out All Over’, ‘If I Loved You’ en ‘You‘ll Never Walk Alone’. Een dramatische voorstelling waar je een heel scala aan emoties beleeft en ik in ieder geval telkens weer tot vele tranen ben geroerd. Deze nieuwe ‘Carousel’ is een solide klassieke produktie en een welkome afwisseling in alle feelgood- en familievoorstellingen. Ik heb genoten!

[ Gewijzigd: 02 June 2013 09:07 AM by Theo ]
   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 36 ] 11 January 2009 04:45 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Zorro
Garrick Theatre
Donderdag 8 januari 2009 - Matinee

Donderdag was alweer de laatste volle dag in Londen met ruimte voor de laatste twee voorstellingen. Ik heb helemaal niets met de muziek van de Gipsy Kings, maar de uitstekende recensies voor deze voorstelling maakten me toch wel nieuwsgierig. Ik ging dan ook helemaal blanco deze show in. Het verhaal van de gemaskerde held El Zorro in een script en met teksten van Stephen Clark wordt helder en duidelijk zij het iets simplistisch verteld met te weinig diepgang in de karakters. Dat ééndimensionale verhaal is gelijk de grootste manco van de musical en biedt de acteurs weinig uitdaging. De enige die wat meer materiaal krijgt om zijn tanden in te zetten is Adam Levy in de rol van Ramon. Het is dan ook lastig om met de andere karakters een binding te krijgen. Zelfs met de hoofdrollen Diego, prima vertolkt en gezongen door Matt Rawle en Luisa door Emma Williams, die overigens wel een prachtige solo heeft in de tweede akte met ‘Man Behind The Mask’. En aan het eind krijgt de musical nog wel een dramatische en onverwachte wending maar dat is te laat om aan de oppervlakkigheid van deze produktie te ontkomen.
Het decor- en kostuumontwerp van Tom Piper en het lichtontwerp van Ben Ormerod leveren prachtige plaatjes op en de getoonde theaterillusies zijn ongetwijfeld knap, maar ik had meer het idee dat ik naar een tot leven gekomen driedimensionaal stripboek zat te kijken. En na het zoveelste handgeklap, castagnettengekletter en de doorleefde geëxalteerde zigeunergezang begint er een stemmetje in m’n achterhoofd tegen te sputteren : nu vind ik het wel genoeg en op zo’n moment is de reprise van de bekendste nummers bij het slotapplaus net iets teveel van het goede.
‘Zorro’ kent goede performances en vooral in de opzwepende ensemblenummers als ‘Bamboleo’ en ‘Djobi Djoba’ klinkt de geïnspireerde cast als een klok. En ook Matt Rawle heeft met ‘Hope’ nog een mooie solo. Zeker leuk om ‘Zorro’ gezien te hebben, en de voorstelling zal ook zeker het publiek weten te vinden, maar het zal wat mij betreft bij één bezoek blijven.

[ Gewijzigd: 02 June 2013 09:08 AM by Theo ]
   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 37 ] 11 January 2009 05:16 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Donderdagavond was alweer de laatste voorstelling : voor de tweede keer Oliver! in Theatre Royal Drury Lane. Van tevoren was al bekend gemaakt dat de Australische Tamsin Carroll op woensdag- en donderdagavonden de rol van Nancy gaat spelen, een rol die ze eerder in Sydney, Melbourne en Singapore vertolkte.
Mooie kans dus om binnen een week de alternate ook te kunnen bewonderen. Na haar performance is wel duidelijk waarom Cameron Mackintosh haar naar Londen heeft gehaald als alternate Nancy en niet één van de runners up uit de BBC reeks ‘I’d Do Anything’. Jodie Prenger doet het uitstekend, maar eerlijk is eerlijk ze moet in Carroll wel haar meerdere erkennen want zowel vocaal als qua acteer- en inlevingsvermogen is de Australische duidelijk beter.
Dit keer speelde Ross McCormack een heerlijke Artful Dodger en de kleinste boef uit Fagin’s bende Nipper was deze avond meer dan schattig. Gwion Wyn Jones, de kleinste en blonde Oliver uit Wales, speelde geweldig, misschien vocaal wat minder krachtig dan collega Harry Stott maar perfect gecast in de rol van de kleine wees.

En voor je het weet zitten de 12 voorstellingen erop. Omdat ik vrijdag vroeg alweer vertrek loop ik nog een klein rondje Londen, van Theatre Royal Drury Lane naar Covent Garden en via de Seven Dials naar Shaftesbury Avenue en Soho en verder naar Piccadilly Circus. Weer voor even afscheid nemen van die prachtige machtige stad. Genoeg gezien en heel veel gedaan. Naast alle mooie voorstellingen, enkele prachtige tentoonstellingen en musea en bovendien lekker geshopped want Londen was in jaren niet zo goedkoop.

Tja en op vrijdagochtend stap je dan weer op de Eurostar richting Brussel en terug naar huis. Zucht ...
Ik hoop dat ik met mijn verslagen jullie wat leesplezier heb bezorgd, ik vond het in ieder geval leuk jullie een beetje deelgenoot te maken van deze theaterervaringen en misschien heb kunnen inspireren voor jouw volgende bezoek aan Londen !

Groeten,
Theo  

[ Gewijzigd: 02 June 2013 09:10 AM by Theo ]
   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 38 ] 11 January 2009 07:02 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Hoi Theo,

We hebben elkaar NET gekruisd op zaterdag (ik zat bij de avondvoorstelling van La Cage, het voelt bijna als verraad dat ze deze voorstelling die dag nog een keer gespeeld hebben!), maar het is leuk om te zien dat we het, bij de 5 producties ik die ook zag) eigenlijk helemaal met elkaar eens waren. Vooral Sunset spookt nu al meer dan een week door m’n hoofd en ik vond het leuk om jouw bevindingen te lezen om de voorstelling weer een keer scherp op mijn netvlies te krijgen. Ik ben alleen een beetje jaloers, want ik had de (fenomenale en uitstekende) understudy Norma. Maar als ik je lees denk ik toch…....tja….

Wat is het toch een geweldige stad. Heb je de nieuwe Saatchi Gallery ook gezien? WOW!

Groet,
Jacco

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 39 ] 15 January 2009 09:48 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Hoi Jacco. Ja grappig dat onze paden elkaar bijna gekruist hebben ! Londen is en blijft een geweldige stad. Ik ben er een week geweest en dan denk je genoeg tijd te hebben voor alles maar heb nog niet alles kunnen doen wat ik wilde doen en in de planning had. Saatchi Gallery ben ik uiteindelijk donderdagochtend nog geweest maar had er veel meer tijd willen doorbrengen.
Ik kan me ook helemaal vinden in jouw verslagen. Nu een week later hebben ‘A Little Night Music’, ‘Sunset Boulevard’ en ‘Piaf’ nog steeds een onuitwisbare indruk gemaakt. Ik zou zo weer terug willen !
Groeten,
Theo

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 40 ] 15 January 2009 09:16 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Ik ga morgen naar Londen en ga ook ongeveer het zelfde zien op een aantal kan ik me naar jullie verhalen nog meer op verheugen.

mijn lijstje ziet er zo uit:

Vrijdag: a litlle night music
Zaterdagmiddag: Carousel
Zaterdagavond: la cage aux folles
Zondag: Two birds and a bloke met onze Issy van Randwijck
Maandag: Mandy Patinkin
Dinsdagmiddag: misschien Phantom nog een keer, Jersey boys heb ik al gezien
Dinsdagavond: Sunset Boulevard
Woensdagmiddag: ?

Ga nog beslissen of ik Zorro nog een keer wil zien of naar Showstoppers ga en het is ook al weer een tijd geleden dat ik Billy Eliot heb gezien. Ach zijn dit geen luxe probleempjes 😊

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 41 ] 17 January 2009 12:29 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Bedankt voor je verslagen! 😊
Ik had een vraagje over Oliver!: is het mogelijk om hier last minute kaarten voor te krijgen? Ik vrees het ergste, aangezien ze ze bij tkts niet verkopen en ik gok dat ie - zeker nu in het begin - wel uitverkocht zal zijn door al die namen die er in spelen.
Maar weet iemand of je kaartjes op de dag zelf bij het Box Office kunt ophalen, voor goedkopere prijs? Ik ben op de site van de show aan het kijken, maar kan zo snel niets vinden..

  [ # 42 ] 17 January 2009 02:18 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik denk niet dat Oliver! aan day seats of last minute kortingen doet, ik kon er in ieder geval ook niets over vinden. Informeren bij de box office loont want er komen altijd wel kaarten vrij op het laatste moment.
Zelf heb ik mijn kaartje voor de tweede voorstelling met de alternate Nancy relatief kort van te voren gereserveerd en zat erg prettig op rij C in het midden. Als je van te voren wil reserveren is dat het beste via See Tickets of de site van de Delfont Mackintosh theaters omdat zij de beste allocatie voor de voorstelling hebben.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 43 ] 15 December 2009 11:17 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Inmiddels weer thuis na een heerlijke week in Londen. Veel gezien en gedaan en vooral véél theater. Ik zal hier voor de geïnteresseerden verslagen te plaatsen van de voorstellingen die ik zag. Veel musical uiteraard maar ook dans en toneel. Hoewel sommige voorstellingen wat minder aan mijn verwachtingen voldeden, kom ik toch altijd weer jubelend terug uit die geweldige metropool. En altijd met een gevoel van heimwee.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 44 ] 15 December 2009 12:03 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

The Snowman
Peacock Theatre
Maandag 7 december 2009 - Matinee

‘The Snowman’ gebaseerd op het boek van Raymond Briggs en met Howard Blake’s bekende ‘Walking In The Air’ is inmiddels een vast onderdeel van de Kerstprogrammering van Sadler’s Wells, Londens danstheater.

Als Londen in december je al niet in Kerstsfeer brengt dan zeker deze sympathieke familievoorstelling wel. ‘The Snowman’ vertelt het verhaal van een jongen die op Kerstavond de door hem gemaakte sneeuwman tot leven ziet komen en met hem allerlei avonturen beleeft. In de eerste akte in het huis van de jongen, in de tweede akte op de Noordpool. Compleet met dansende pinguïns, de ‘angstaanjagende’ Jack Frost en natuurlijk de Kerstman.

Toen ik het theater binnenkwam en een speciaal buggy-park ontdekte vreesde ik het ergste. Veel jonge kids en complete families in de zaal, dus ik voelde me wel een beetje een vreemde eend in de bijt. Maar jong en oud genoot intens, de kinderen luidruchtig op de momenten dat het hoort, maar muisstil in de ontroerende scènes.

Is ‘The Snowman’ een aanrader ? Ja een mooi vormgegeven voorstelling die perfect past in de Londense kerstsferen. Een sympathieke bij vlagen ontroerende show. Erg leuk om een keer gezien te hebben, al moet ik toegeven dat als er meer matinees op de maandag waren, ik waarschijnlijk voor iets anders gekozen zou hebben.

En terwijl de sneeuwvlokken uit de finale en het slotapplaus nog nauwelijks zijn verdwenen, stap je het heerlijke Londen weer in waar net op dat moment de regen met bakken uit de lucht komt vallen. Paraplu op en onderweg naar de eerste musical van mijn reis.

[ Gewijzigd: 07 June 2013 04:59 PM by Theo ]
   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 45 ] 15 December 2009 02:50 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

La Cage Aux Folles
Playhouse Theatre
Maandag 7 december 2009 - Avond

Op het laatste moment toch nog kaarten geboekt voor de West End transfer van de Menier Chocolate Factory produktie van deze klassieker uit de jaren ‘80 waarvoor Jerry Herman tekst en muziek schreef en Harvey Fierstein het script. Eerder in dit topic staat nog een verslag van de voorstelling die ik in januari 2009 zag.

‘La Cage Aux Folles’ is nu aan de laatste weken bezig dus de laatste mogelijkheid om deze produktie nog in Londen te zien. En achteraf gezien ontzettend blij dat ik die kans heb gegrepen. Douglas Hodge als Albin was enorm op dreef en levert een ongekende vijfsterren performance. Ontroerend en kwetsbaar maar ook ongelooflijk grappig met een perfect gevoel voor timing maakt hij van deze ‘drag queen’ op leeftijd een personage van vlees en bloed met wie je oprecht en intens meeleeft. Hodge vervalt niet in goedkope karikaturen, een gevaar dat bij deze rol zo snel op de loer ligt. Denis Lawson speelt zijn wederhelft Georges en samen vormen ze een geloofwaardig en sympathiek koppel. Ze zijn de eerste cast uit de Chocolate Factory die deze laatste speelperiode hun rollen op een meer dan voortreffelijke wijze hernemen.

De geweldige cast en de ongeëvenaarde Les Cagelles (die hun rollen vol vrouwelijke passie en mannelijke energie spelen en waarbij die scheidslijn soms erg vaag is) maakt ‘La Cage Aux Folles’ tot meer dan alleen een komische en ontroerende musical en een geweldige avond uit. ‘La Cage’ is vooral een lofzang op tolerantie en het leven.

Als je de kans krijgt om ‘La Cage Aux Folles’ nog in Londen te zien niet denken maar vooral doen !! En lukt dat niet, Douglas Hodge is vanaf april 2010 te zien in de terechte Broadway transfer van deze produktie.

[ Gewijzigd: 07 June 2013 05:00 PM by Theo ]
   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

 < 1 2 3 4 5 >  Last ›
3 of 35