1 of 3 |  1 2 3 > 
Elisabeth Antwerpen 20 maart 2009 (Kan spoilers bevatten)
change_status
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  67
Geregistreerd  2005-08-17

Afgelopen vrijdag 20 maart was het dan zover, de eerst tryout van Elisabeth in Antwerpen. Ik zal proberen kort en bondig mijn bevindingen weer te geven. We zaten erg goed, op de eerste rij. Het podium ligt dan nog een meter of 2 op ooghoogte van je vandaan, gescheiden door een enorm royale orkestbak.

Elisabeth is en blijft mijn ‘oer-favoriete musical’. Daar is bij mij mijn musicalliefde ontstaan. Tien jaar geleden dus en ondertussen genoten van Scheveningen, Essen, Stuttgart, Wenen, Triest, Bupadest, Berlijn en sinds gisteren dus ook van Antwerpen. Antwerpen is een exacte kopie van Berlijn. Het is de Duitse tourproductie die ondertussen ook in Zurich te zien is geweest en te zien zal zijn in Munchen, Frankfurt, Bremen en een klein uitstapje naar Oostenrijk zal maken. Deze versie is een afgeslankte versie van de originele Weense versie onder regie van Harry Kupfer.

Berlijn lag nog vers in het geheugen met als laatste keer de voorstelling op 6 juli toen Pia Douwes afscheid nam als Elisabeth. Omdat de voorstelling in deze versie me toen zo goed is bevallen, had ik enorme zin om weer te genieten Elisabeth in het Nederlands, of nou ja, soort van, want zonder onze Belgische vrienden te beledigen, hou ik persoonlijk niet zo van de Vlaamse taal. Ik moet altijd ontzettend wennen. In Antwerpen zitten ook veel Duitsers in het ensemble en ook de rollen van Max, Rudolf en de Dood worden door Duitsers gespeeld.

Dan nu de voorstelling. De rol van de Dood werd gespeeld door ‘cover’ Dieter Troubeleyn. Oliver Arno had andere verplichtingen, wat ik stiekem helemaal niet erg vond. Ik heb goede theaterervaringen met Dieter als Jezus en Enjolras. Toen ik hem als Enjolras zag, had ik soms het gevoel dat ik naar Jezus zat te kijken, dit omdat ik hem toen voor het eerst in iets bezig zag, dit grote indruk had achtergelaten en bij Les Miserbles er pas achter kwam dat hij ook onze Jezus was tijden JCS. 😉 Ook nu had ik af en toe het idee dat ik Jezus hoorde zingen, was wel vreemd, maar ook grappig.

Wat een veelgehoorde ‘aanmerking’ was, dat het geluid bar en bar slecht was. Je verstond amper wat de acteurs zongen. Vooral in het begin was dit een storende factor. Voor ons was het ook nog eens zo dat het orkest, wat goed werk afgeleverd heeft, op zo’n halve meter aan het toeteren was. De balans was er niet, hopen dat dit goed komt.

Jan Schepens heeft na Bloedbroeders bij mij een onuitwisbare indruk achtergelaten in positieve zin. Ook zijn Che in Evita was me bijzonder goed gevallen. In Elisabeth leek hij wat verdwaald. Soms wat onzeker en het leek alsof hij zenuwachtig was en niet goed bij stem. Een vermoeide stem is een goede omschrijving, die helaas bij meerdere acteurs moet worden vermeld. Een detail is dat hij Jan zijn dode evenbeeld niet losgesneden kreeg en wel drie, vier pogingen moest wagen voordat dit lukte. In de proloog was vooral het ensemble goed te horen, Jan en Dieter haast niet. Dieter was vocaal ook moe leek het en hij wist de volumeknop de gehele voorstelling niet te vinden naar mijn mening. Toch vind ik zijn stem erg prettig om naar te luisteren.

Bij ‘Als jij’ was er de eerste kennismaking met Ann van den Broeck. Vooraf nog niet eens van haar bestaan gehoord en de promoposters met haar zijn niet te mooiste. Veel photoshop en haar armen lijken miniscuul. ‘In het echt’ was ze een mooie verschijning, die verdacht veel leek op een jonge versie van Maya Hakvoort. Max, gespeeld door een Duitse meneer was ook goed en vrijwel accentloos. Pas bij ‘Ze past niet’ kwam ik er achter dat hij Duits bleek te zijn. Erg goed dus. In de meeste ensemblestukken kon je wel horen dat bij de verschillende solozinnen er Duitsers zongen. Het verschil met de Nederlandstalige was dan wel groot. Toch een compliment voor het goede en prima te verstaan gezongen Nederlands. Of moet ik Vlaams zeggen? Kirsten Cools als Ludovika was erg goed, haar heb ik twee keer als Madame Thernadier gehad, haar lachje in die rol, kwam ook nog even terug toen ze de rol van Frau Wolf speelde. Anne Mie Gils was een van de sterren van de show. Waar sommige zenuwachtig overwkamen, was zij een van de mensen die de kar trokken deze avond. Geweldig acteerwerk, goede stem en timing, ja ik en zeer te spreken over Anne Mie. Ik durf haar zelfs een van de beste Sophies te noemen die ik gezien heb.Heerlijk om naar te kijken. Guido Gottenbos als Franz Joseph was prima. In de laagte leek hij erg veel op Jeroen Phaff. Als jonge Franz Jospeh was hij heel geloofwaardig, als oudere niet. Hij was niet oud genoeg, vooral in zijn lichaamstaal kwam dit goed tot uidrukking. Hetzelfde vond ik gelden voor mevrouw Van den Broeck. Erg goed als jonge Elisabeth maar totaal geen oudere Elisabeth. Wel qua stem, die omslag wist ze goed te maken, maar haar lichaam en houding lieten zien dat ze nog lang niet zo oud is en het dus niet geloofwaardig was.

Dieter ging flink de mist in bij de laatste dans, het leek meer hijgen dan zingen. Zijn slotnoot was erg goed. Ondanks de misser, erg genoten.

Leuk was dat tijdens Elisabeth’s strijd met Sophie het extra coupletje met refrein er nog inzat en hier dus een nieuw stukje Nederlandse tekst was. (Voor de Elisabethkenners: in Wenen zit er er een extra coupletje in, voordat ze haar tanden moet laten zien. Dit zat niet in Essen en Stuttgart, wel in Berlijn en nu dus ook in Antwerpen, met voor het eerst een Nederlandse tekst: ik wil gaan rijden…)

‘Mijn leven is van mij’ is een van mijn favoriete nummers. Ann was erg emotioneel tijdens het nummer. Qua acteren erg mooi, maar qua stem erg dunnetjes. Haar nek en keelspieren leken bijna in een kram te schieten, zo erg spande ze deze aan. Althans, zo leek het voor ons. Ze moest alle zeilen bijzetten om het nummer uit te zingen. Met samengeknepen billen naar het einde waar opeens een hoge Pia noot uitkwam. Leuk, maar erg kort aangehouden. Wellicht ben ik niet objectief en te verwend door La Douwes?

In Essen is er voor ‘Elisabeth, doe open’ een liedje met Esterhazy, Sophie en de jonge Rudolf geschreven. Dit is later in Wenen overgenomen en ook in Berlijn. Nu dus ook in Antwerpen, wat erg leuk was, maar een slechte vertaling kende. Het was een soort letterlijke vertaling, met rare zinnen en slecht Nederlands. Wellicht was het Vlaams?

‘Melk’ was het eerste nummer waarin het publiek van zich liet horen. Het publiek, tot dan toe nog zeer matig en totaal niet enthousiast, laat staan voor een eerste tryout, liet horen dat de energie die het ensemble in ‘Melk’ over wist te brengen gewaardeerd werd. Erg goed! De energie, tempo en timing was nog zoek in deze eerste voorstelling. Dit zal vast door meer spelen goed komen.

De pauzefinale was mooi, met een teleurstellende slotnoot van Ann. Grappig was om te zien dat ze erg wankel het schilderij uit kwam gekropen, zoekende naar de treden. Ook Pia had hier last van in Berlijn.

Na de finale dan het door mij zo geliefde ‘Eljen’ in het Nederlands. Het was dezelfde vertaling als in Schevingen tijdens de eerste tryout. Leuk, leuk leuk om dat nummer live in het Nederlands te horen. De trompetist was ook zenuwachtig, iets wat terecht was, want zijn slotnoot was niet geslaagd. Van het ene hoogtepunt naar het andere, het lang verwachte ‘Als ik dansen wil’. Sinds Essen een duet tussen de Dood en Elisabeth. Het eerste probeersel van dit lied heette ‘Wenn ich tanz’ en is ondertussen met andere tekst compleet te horen in Marie Antoinette. (Gefühl und Verstand) Maar nu dus voor het eerst in het Nederlands. Ook in Japan doen ze dit lied, maar in Budapest bijvoorbeeld weer niet. De muziek is zo mooi van dit nummer en ook Ann en Dieter wisten het er goed vanaf te brengen. De verstaanbaarheid was niet goed, je kon het amper verstaan, maar wat ik verstond was niet fijn. Net zoals eerder genoemd, het leek soms letterlijk te zijn vertaald, in Vlaamse of slecht Nederlandse zinnen. Zoals eerder, niet vervelend bedoeld, maar Vlaams is geen Nederlands. Volgens het boekje heeft Seth Gaaikema de ‘hertaling’ (is dit tevens het Vlaamse woord voor ‘vertaling’?) gedaan. We hebben beter werk van deze man gezien. Al met al blijft het een goed nummer, maar het slot was prut. Ann kon dit niet doorbelten en ging abrupt over op haar klassieke stem, iets wat niet goed paste bij de stem van Dieter. Pia ging in Berlijn helemaal uit haar dak en over de top met nog hogere uithalen dan geschreven in de bladmuziek. Ook dat klonk gek, nu dus weer een raar einde.

Anne Mie was op dreef in het ‘Schaakspel van de macht’ samen met haar mannelijke collega’s. Ann liet zien waarom ze toch een goede Elisabeth is. Tijdens ‘Niets, niets echt niets’, zag ik een mooie Elisabeth in een rode jurk die haar meer dan prachtig stond. Ze stond alleen op het podium en wist de zaal te beroeren met een uitmuntende versie van het lied. Doorspekt met emotie en een goede stem. ‘De Franse ziekte’ is een heerlijk nummer, goed gebracht door Dieter en Ann. Het gooien van de ketting vergt nog wat oefening, of Dieter moet leren vangen, of Ann leren gooien, maar dit zag er knullig uit. De uithaal van Ann was geen uithaal maar een schreeuw.

‘Bellaria’, in Scheveningen voor het eerst te zien was prachtig. Ik heb onder dat nummer besloten en bedacht dat ik wellicht te kritisch ben doordat ik al veel te veel versies gezien heb en de show te veel gezien heb. Anne Mie Gils was prachtig om naar te kijken en te luisteren en ik heb vanaf dat moment Elisabeth Antwerpen in mijn musicalhart gesloten. Klinkt vreselijk outbollig, maar het is een lastig gevoel om te omschrijven. Ik was constant aan het vergelijken, maar ik dacht toen, nee, het is een andere versie met andere mensen in een andere taal.

(Vervolg in onderstaande bericht)

  [ # 1 ] 21 March 2009 10:04 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  67
Geregistreerd  2005-08-17

(vervolg van bovenstaande verslag)

‘Er valt een zwarte schaduw’ liet ons kennismaken met Rudolf die het Nederlands of Vlaams nog niet geheel onder de knie heeft en dus met een zwaar accent staat te zingen, maar het is hem vergeven, want wat een dijk van een stem heeft deze man. Thomas Hohler is een waar talent. Op de CD ‘Wenn Roseblatter fallen’ is hij ook al subliem. Je vergeeft en vergeet het accent omdat hij een stem heeft die klinkt als een klok. Later in ‘Was ik jouw spiegel maar’ bewees hij dit nogmaals. In dit lied zingt normaal Elisabeth door Rudolf de zinnen ‘Ik wil er niets van horen, jij komt mijn rust verstoren’, maar in Antwerpen verdroeg Elisabeth Rudolf in haar aanwezigheid.

‘Klaagzang’ met de ‘Kitsch resprise’ was ook goed. Hoe meer naar het einde, des te beter werd de show. Ik ga volgende week weer en in april nog een keer, ik verwacht daar veel van na het zien van de show van gisteren.

‘Schepen in de nacht’ was simpelweg prachtig. Goed en mooi gezongen door Guido en Ann. Welliswaar leken ze niet echt oud, maar ook dat was vergeven en vergeten. Mooi!

‘Alle vragen zijn gesteld, reprise’ en het slot waarin de adelaar in stukken valt was mooi. Het laatste lied ‘De sluier valt’ was goed en opeens leek Ann de kracht gevonden te hebben want wat een power liet ze hier zien.

Mijn korte, subjectieve verslag is toch wat langer geworden. Wellicht klink ik af en toe wat kritisch, maar ik heb werkelijk genoten in Antwerpen. Super is het feit dat er al een programmaboek te koop is. Mooi boek, veel foto’s en informatie, maar slordig, af en toe een typfout.

Elisabeth is een heerlijke show die je moet gaan zien in Antwerpen! Ik ben om en overtuigd! Ik ga zeker nog een aantal keer meer!  Tot nu toe nog twee keer, maar ik sluit niet dat ik te veel in Antwerpen te vinden zal zijn… 😉

  [ # 2 ] 21 March 2009 10:35 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Dank voor je lange verslag, dat ik een aantal keren heb moeten lezen om de essentie te begrijpen. Maar Ann van den Broeck was dus niet jouw sterspeler…je bent een paar keer kritisch? Toch blijkt de voorstelling je wel te hebben gepakt. Ik ben zelf ook heel benieuwd.

  [ # 3 ] 22 March 2009 12:01 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Heel erg mooi verslag. Krijg echt zin om de voorstelling eindelijk weer te zien (laatste en enige keer was in 2001 in Scheveningen). Ik vind het ook mooi dat de makers blijven schaven aan de voorstelling. Dat maakt iedere versie weer bijzonder. Ik vroeg mij af of het stuk voor Nichts ist schwer ook in deze versie zit. In het Nederlands was het iets als “Niemand kent zo’n groot geluk als wij. Groot plezier bij alles wat we doen. Als jij het land regeert zit erbij. Daarna galloperen wij door bos en heide”.

  [ # 4 ] 22 March 2009 09:02 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  642
Geregistreerd  2005-05-23

Op http://www.youtube.com/watch?v=_DW18tKZuDY kan je nu al muziek van de show beluisteren.  :ohw:  📣
Klinkt veelbelovend vind ik!

[ Gewijzigd: 22 March 2009 09:05 AM by ErikB. ]
  [ # 5 ] 22 March 2009 09:02 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  198
Geregistreerd  2008-07-19

Prachtig verslag! Ik verheug mij erg op de voorstelling in Antwerpen half april. Een paar maanden geleden heb ik de voorstelling in Berlijn gezien, niet met Pia Douwes maar met Annemieke van Dam.

Mijn ervaring in Beauty and the Beast met Ann Van Den Broeck was geen hele goede en ‘baart’ me nog wel wat zorgen, net als Dieter overigens. Liever kom ik hem niet tegen in de voorstelling. Vocaal gezien vond ik hem niet echt supersterk in de keren dat ik hem zag (JCS 2x en Les Mis). Gelukkig eerste try-out en kan en moet er nog veel gebeuren. Ik blijf het jammer vinden dat Annemieke van Dam deze rol in Antwerpen niet voor haar rekening neemt want ik vond haar betoverend!

  [ # 6 ] 22 March 2009 10:28 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  209
Geregistreerd  2009-03-13

Mooi verslag.
Ik kan niet wachten tot ik het zelf mag gaan zien volgende week

  [ # 7 ] 22 March 2009 11:23 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  467
Geregistreerd  2008-04-14

Mooi verslag! Ik ben erg benieuwd,
toen k even foto´s bekeek op de schouwburg site moest ik wel even wennen aan de pruik van Anne mie als de jongere sophie (onze keizerin moet stralen etc) Het lijkt wel een stierenpruik met die 2 ongelofelijke punten voorop haar hoofd. bij de foto van hongarije kun je het haarkapje (waaronder het echt haar van An v/d broek onder zit duidelijk zien omdat de pruik vrij hoog zit! (kleine details maar toch!
Ik heb er veel zin in!

  [ # 8 ] 23 March 2009 11:13 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Valt iemand dit ook op (even algemeen)?

Het ware verhaal van de Keizerin van Oostenrijk… Een vrouw die vreemd gaat met een man die eigenlijk niet bestaat, die het ondertussen ook nog met haar zoon doet. Freaky boel was het daar in het echte leven van Sissi… 😉

  [ # 9 ] 24 March 2009 01:07 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Tim - 23 March 2009 11:13 PM

Valt iemand dit ook op (even algemeen)?

Het ware verhaal van de Keizerin van Oostenrijk… Een vrouw die vreemd gaat met een man die eigenlijk niet bestaat, die het ondertussen ook nog met haar zoon doet. Freaky boel was het daar in het echte leven van Sissi… 😉

Ik denk niet dat je De Dood als man moet zien, maar als een soort belichaming van waar Elisabeth en Rudolph naar verlangen en mee flirten. De Dood had net zo goed een vrouw kunnen zijn.

De term ‘het ware verhaal’ is natuurlijk onzin, maar wordt denk ik gebruikt om aan te tonen dat de bekende films behoorlijk zoetsappig zijn.

  [ # 10 ] 24 March 2009 05:36 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  83
Geregistreerd  2008-05-21

GAAF VERSLAG!! Ik ga zondagmiddag ben echt super benieuwd!!!!!

Dit is mijn droom musical :F

  [ # 11 ] 24 March 2009 07:27 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

muis88 - 24 March 2009 05:36 PM

Dit is mijn droom musical :F

Ojee. Stel je verwachting beter niet te hoog; dan kan deze productie alleen maar tegenvallen.

  [ # 12 ] 25 March 2009 08:06 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  83
Geregistreerd  2008-05-21

haha hoop het niet, verwachtingen zijn niet hoog, maar vanaf me 10de kijk ik al elk jaar de sisi film etc dus ben wel super blij dat ik ga

  [ # 13 ] 25 March 2009 08:51 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  517
Geregistreerd  2007-04-04

muis88 - 25 March 2009 08:06 AM

haha hoop het niet, verwachtingen zijn niet hoog, maar vanaf me 10de kijk ik al elk jaar de sisi film etc dus ben wel super blij dat ik ga

Er zit wel een enorm verschil tussen de Sisi films en de musical he!!

  [ # 14 ] 25 March 2009 09:51 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  83
Geregistreerd  2008-05-21

ja weet ik, maar ik bedoel meer het verhaal heb ook boek gelezen is ook heel anders dan de film.
Musical is vanuit de persoon van de dood geschreven, lijkt me erg leuk.

  [ # 15 ] 25 March 2009 10:55 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Tim - 23 March 2009 11:13 PM

Valt iemand dit ook op (even algemeen)?

Het ware verhaal van de Keizerin van Oostenrijk… Een vrouw die vreemd gaat met een man die eigenlijk niet bestaat, die het ondertussen ook nog met haar zoon doet. Freaky boel was het daar in het echte leven van Sissi… 😉

Haha…lol: het zal in ieder geval niet saai zijn geweest daar aan het Oostenrijkse Hof 😉

Goed punt Tim; ik heb er altijd “overheen” gelezen, maar slaat natuurlijk nergens op dat waargebeurd…dan vergeet je nog het Lucheni deel ...op een messteek van 5 seconde na is er aan dat personage ook niks waargebeurd.

On topic: ik was al niet echt van plan om naar Antwerpen te gaan voor deze Elisabeth ; maar mocht ik al twijfels hebben gehad dan zijn die voor mij door de berichten tot nu toe (o.a ook dit verslag) weggenomen. Schepens die vermoeid is…Ann die d’r hoge noten niet haalt…Duitsers die wel goed zijn in potentie maar onverstaanbaar zijn. Annie Mie die fantastisch schijnt te zijn als Sophie is dan net iets te weinig stimulans voor me om toch af te reizen.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

 1 2 3 > 
1 of 3