1 of 5 |  1 2 3 >  Last ›
Taalgebruik
change_status
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2009-03-27

[edit Jeroen: afsplitsing ivm off-topic opmerkingen]

JeroenG - 06 January 2010 02:11 PM
Mark-Ster - 06 January 2010 11:46 AM

Afgelopen zondag zongen Willemijn de Vries en Carmen Danen het nummer “Laat het een zondag zijn”, kon iemand al deze vertaling ?

Ik weet dat ik nu als een mierenneuker klink, maar het is niet “kon” maar “kende”. Kon komt van Kunnen en Kende komt van Kennen. En als ik dan toch bezig ben, “al” hoort op het eind van de zin en niet er tussenin, dat is engelse zinsbouw, maar in Nederland is het toch echt “Kende iemand deze vertaling al”.

Opmerking Jeroen: Dit is inderdaad een nogal overbodige reactie. We reageren bij Musicalworld op de inhoud, niet op iemands dialect, of het nu wel of geen ABN is.

Niet helemaal mee eens, dit heeft namelijk niets te maken met wel of geen ABN spreken, maar met het niet meer kunnen schrijven en spreken in je moedertaal. Bovenstaande is namelijk simpelweg taalkundig hartstikke fout, een Anglicisme heet dat, of verengelsen van de Nederlandse taal, iets dat helaas steeds meer voorkomt en waar ik me steeds vaker aan stoor (en ik ben niet de enige is gebleken).
Is het offtopic op dit forum, ja natuurlijk, en daarvoor dan ook direct mijn excuses, maar ik wilde het toch even kwijt.

[ Gewijzigd: 07 January 2010 08:08 AM by Jeroen ]
  [ # 1 ] 06 January 2010 10:36 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

JeroenG - 06 January 2010 10:34 PM

Niet helemaal mee eens, dit heeft namelijk niets te maken met wel of geen ABN spreken, maar met het niet meer kunnen schrijven en spreken in je moedertaal.

Wellicht is deze discussie beter op z’n plaats in het off-topic-gedeelte. Hier drijft het alleen maar de topic weg van de oorspronkelijke vraag.

  [ # 2 ] 07 January 2010 08:15 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ik heb het afgesplitst, omdat het in het originele topic off-topic is.

Kon is geen Anglicisme; het is geen ABN, maar wordt hier in de regio al jaren door velen gebruikt. Daar kun je je aan storen, maar erg zinvol is dat nu eenmaal niet. Net als verbeteringen op 1 of 2 fouten in een post niet erg op prijs worden gesteld. Zoals gezegd, het gaat om de inhoud. En als je wilt praten over taalgebruik (in zijn algemeenheid zonder op de persoon te spelen) kan dat hier.

Zo zou ik zelf wel de aandacht willen vestigen op het woord nieuwsgierig en de spelling ervan (dus zonder CH). Zoals Hugo in de Efteling-attractie het heeft over gier naar geld, gaat het hier om gier naar nieuws.

  [ # 3 ] 07 January 2010 09:54 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

en zo heb je i alle regio’s verschillende dialecten

als ik kijk naar het brabants
hen en hun (het wordt door elkaar gehaald)
net als ik en jij ( in de zin van groter als of groter dan)
en dus ook het kennen en kunnen


Maar dat blijf je altijd houden

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 4 ] 07 January 2010 01:07 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Waarom blijven mensen nou volhouden dat musicals draaien? Dat vind ik dus jammer 😉

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 5 ] 07 January 2010 01:08 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  330
Geregistreerd  2009-04-27

ivje - 07 January 2010 09:54 AM

en zo heb je i alle regio’s verschillende dialecten

als ik kijk naar het brabants
hen en hun (het wordt door elkaar gehaald)
net als ik en jij ( in de zin van groter als of groter dan)
en dus ook het kennen en kunnen


Maar dat blijf je altijd houden

Dit is allemaal absoluut niet alleen in het Brabants hoor. Als student Nederlands weet ik dat het ook in andere delen van Nederland verkeerd wordt gedaan. Men spreekt er zelfs over dat dit uiteindelijk in de regels aangepast zal worden, omdat het zoveel verkeerd gebruikt wordt. (het hen / hun verhaal)
Het kennen en kunnen is meer in het noorden een probleemgeval, meen ik, daar wordt nogal eens gezegd dat iemand iets ‘ken’, in plaats van ‘kan’.
Maar goed, als iedereen maar begrepen wordt, daar gaat het om 😄

  [ # 6 ] 07 January 2010 01:59 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Het gaat niet alleen om spelling of dialecten, ook om zinsbouw. Soms kon ik posts tegen zonder lege regels of met met punten, komma’s en hoofdletters op vreemde plaatsen. Het kost me dan moeite dit te lezen, het duurt langer, voordat ik begrijp wat er staat.

Dat geldt overigens ook voor andere fora.

Het zal wel komen doordat we forummers hebben van alle leeftijden en/of de een hoger opgeleid dan de ander.

  [ # 7 ] 07 January 2010 02:02 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Ja. Ik MOeT ZeGgEn DAt Ik HEt OoK WeL IrRiTaNT VInDt ALs IeMaND Zo Een BEriChT TyPT. MaAr Je KoMt HEt VeEl TeGEn Op FOruMS.

  [ # 8 ] 07 January 2010 02:05 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Hier (tot nog toe) toch niet 😄

  [ # 9 ] 07 January 2010 02:13 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Jeroen - 07 January 2010 02:05 PM

Hier (tot nog toe) toch niet 😄

Volgens mij was er een tijdje iemand lid die dat ook deed. Of ben ik nu in de war met een ander forum? Ik dacht dat het hier was.

  [ # 10 ] 07 January 2010 02:24 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2065
Geregistreerd  2005-09-04

lisaatje - 07 January 2010 02:13 PM
Jeroen - 07 January 2010 02:05 PM

Hier (tot nog toe) toch niet 😄

Volgens mij was er een tijdje iemand lid die dat ook deed. Of ben ik nu in de war met een ander forum? Ik dacht dat het hier was.

Volgens mij is het inderdaad ook hier. Diegene typt niet in Br33zaA@Hhh maar die plaatst wel hoofdletters op de meest vreemde plekken in de zin.. Volgens mij is er over die persoon en de hoofdletters ook al eens een discussie geweest haha.

  [ # 11 ] 07 January 2010 04:05 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

We hebben al eens een soortgelijke discussie gehad over sms/msn taal op het forum… Dat is pas zwaar irritant! Net zoals zinsbouw, het vergeten van punten en komma’s e.d. Dat vind ik vervelender dan dat iemand eens een verkeerd werkwoord gebruikt (kon i.p.v. kende) of niet weet wanneer hij d,t of dt moet gebruiken…

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 12 ] 07 January 2010 04:54 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1486
Geregistreerd  2008-06-15

MoNieky - 07 January 2010 01:07 PM

Waarom blijven mensen nou volhouden dat musicals draaien? Dat vind ik dus jammer 😉

Hahaha, ja, dat wordt er hier zo ingedrild, dat ik dat inmiddels zelf ook niet meer doe of mezelf heel snel weer verbeter. 😉

   Handtekening   

The sea has many drops of water, but the salt won’t let you taste the sweet.

  [ # 13 ] 07 January 2010 07:05 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Para - 07 January 2010 04:54 PM
MoNieky - 07 January 2010 01:07 PM

Waarom blijven mensen nou volhouden dat musicals draaien? Dat vind ik dus jammer 😉

Hahaha, ja, dat wordt er hier zo ingedrild, dat ik dat inmiddels zelf ook niet meer doe of mezelf heel snel weer verbeter. 😉

Sorry :ohoh:

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 14 ] 07 January 2010 08:32 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

__niX - 07 January 2010 02:24 PM

Volgens mij is het inderdaad ook hier. Diegene typt niet in Br33zaA@Hhh maar die plaatst wel hoofdletters op de meest vreemde plekken in de zin.. Volgens mij is er over die persoon en de hoofdletters ook al eens een discussie geweest haha.

Check de thread over Chicago maar, daar heb ik een opmerking daarover geplaatst. Vervelende was dat diegene ook de quotes van andere aanpaste, waardoor deze een andere intonatie krijgen…

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl

  [ # 15 ] 08 January 2010 04:12 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Mijn grootste ergenissen op taalgebied:

- ‘is’ schrijven als het ‘eens’ moet zijn: ik ga zo maar is afwassen
- ‘me’ schrijven als het ‘mijn’ moet zijn: me band is lek
- mensen die ‘barbecue’ met een ‘q’ schrijven
- mensen die woorden los schrijven die gewoon aan elkaar horen: mijn oma woont in een bejaarden tehuis
- mensen die het verschil tussen ‘na’ en ‘naar’ niet weten: na mijn mening / naar afloop
- mensen die denken dat ze alles fout mogen schrijven omdat ze dyslectisch zijn
- mensen die Engels en Nederlandse grammatica door elkaar halen

[ Gewijzigd: 08 January 2010 05:52 PM by martijn-j ]
 1 2 3 >  Last ›
1 of 5