3 of 5 |  < 1 2 3 4 5 > 
Taalgebruik
  [ # 31 ] 12 January 2010 03:53 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Veertje - 12 January 2010 03:25 PM

Maar goed, hoop niet dat dat al te erg word gevonden 😉

In dit geval moet word met dt.

Er is wel een ezelsbruggetje: het werkwoord dat op een d eindigt vervangen door een werkwoord dat op een andere medeklinker eindigt. Jouw zin zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn:

“Maar goed, ik hoop niet dat je al te erg hard loop”.
En als je dat uitspreekt, weet je meteen dat er een T achter loop moet.

Wat Inge ook zegt over CH en G: gisteren las ik het woord gezecht op dit forum en toen dacht ik wat bedoel je nou: gezicht??, gezocht??, gevecht?? of gezegd??

  [ # 32 ] 12 January 2010 07:37 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik vind slordig taalgebruik in zakelijke correspondentie storender dan bijv. op forum, maar toch merk ik wel dat het mijn indruk van iemand beinvloedt als er slechts Nederlands geschreven wordt.

Vraag ik me toch af (en daarom reageer ik op dit topic 😉 ); MSN-taal gebruiken, dat is toch hartstikke vermoeiend?

Lijkt mij tenminste wel om telkens Op De MeEsT gEkKe MoMeNteN jE sHiFt-KnOpJe InGeDrUKt tE HoUdEn.

Ik typ er in elk geval stukken langzamer door!

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 33 ] 12 January 2010 07:42 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Lijkt mij ook een stuk vermoeiender en een stuk lastiger lezen

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 34 ] 12 January 2010 09:03 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik er allemaal niet zoveel problemen (meer) mee heb als iemand typ- en/of taalfouten maakt.
Heb mij daar jaren geleden aan gestoord, maar nu eigenlijk niet meer.

En aLs IemAnd Zo typt, vind ik het wél lastig om te lezen, maar stoor mij ook daar niet aan.

Misschien heb ik nu wel een “ik ben ok, jij bent ok” bui… dat kan ook 📣

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 35 ] 12 January 2010 09:29 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2065
Geregistreerd  2005-09-04

Heidi - 12 January 2010 07:37 PM

Ik vind slordig taalgebruik in zakelijke correspondentie storender dan bijv. op forum, maar toch merk ik wel dat het mijn indruk van iemand beinvloedt als er slechts Nederlands geschreven wordt.

Vraag ik me toch af (en daarom reageer ik op dit topic 😉 ); MSN-taal gebruiken, dat is toch hartstikke vermoeiend?

Lijkt mij tenminste wel om telkens Op De MeEsT gEkKe MoMeNteN jE sHiFt-KnOpJe InGeDrUKt tE HoUdEn.

Ik typ er in elk geval stukken langzamer door!

Valt wel mee, die vermoeidheid. Als je jong bent en je vind dat helemaal cool, gaat dat vanzelf.

Toen ik nog 14 was, was het heel erg hip 0m 0p alle plekken van de 0 een nul te typen, 00k heel 0nhandig en vervelend :tong:

  [ # 36 ] 12 January 2010 11:59 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Heidi - 12 January 2010 07:37 PM

Vraag ik me toch af (en daarom reageer ik op dit topic 😉 ); MSN-taal gebruiken, dat is toch hartstikke vermoeiend?

Lijkt mij tenminste wel om telkens Op De MeEsT gEkKe MoMeNteN jE sHiFt-KnOpJe InGeDrUKt tE HoUdEn.

Ik typ er in elk geval stukken langzamer door!

MSNtaal lijkt mij ook een ramp om te typen. Mijn zusje heeft daar een handje van gehad in haar opstandige pubertijd. Ik moet eerlijk zeggen dat afkortingen me altijd gruwelijk sturen. Je moet me geen ‘gr’ wensen als je ‘groetjes’ bedoeld. Als je te lui bent om het te typen, laat dan maar… En soms denk ik: Watte? Gisteren stond er bij een vergadering W.V.T.T.K. op de agenda. Wat verder ter tafel komt. LUI ELEMENT! Ook stom als afkortingen woorden worden. Wij hebben het in de Efteling over SOM als we The sound of music bedoelen.

‘Dit topic’ is iets wat mij al jaren stoort.  :tong: Het is namelijk ‘deze topic’. Het moet zijn ‘de topic’ en niet ‘het topic’. ‘Het topic’ klinkt in mijn oren net zo stom als ‘het koelkast’, ‘het bar’, ‘het kist’, ‘het auto’, ‘het bal’, ‘het baas’, etc, etc… Overigens schijnt het tegenwoordig allebei te mogen, maar dat komt alleen maar omdat er teveel mensen waren die gewoon te dom waren om het goed te doen. 😉 :tong:

En ach op het forum stoor ik me niet echt aan de taalfouten in een post*. Accepteren dat niet iedereen even goed typt. Soms bemerk ik het bij mezelf ook dat er door de snelheid fouten insluipen dat ik het teruglees en denk: Oh, oh, even aanpassen.

* Ik weet dat sommige mensen dyslectisch zijn, maar soms gaan mensen daar dan weer mee schermen. Ik heb een tijd gehad dat ik dacht: Is echt iedereen dyslectisch?
 
 
 
.

[ Gewijzigd: 13 January 2010 12:08 AM by Lance ]
  [ # 37 ] 13 January 2010 12:31 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Even de wijsneus uithangen: het bal kan overigens wel 😉
(als in: ik ga naar het bal (denk Assepoester of zo :tong:)).
Maar de topic klinkt voor mij juist weer gek, omdat het ook niet de onderwerp is.
Ik associeer dat wel met elkaar hihi.

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 38 ] 13 January 2010 01:40 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Tim - 12 January 2010 11:59 PM

Gisteren stond er bij een vergadering W.V.T.T.K. op de agenda. Wat verder ter tafel komt.

Ah Tim dank je!! Ik heb volgende week donderdag een vergadering en daar is W.V.T.T.K. ook een agendapunt. Ik vroeg me al af wat dat betekende 😉

Heidi - 12 January 2010 07:37 PM

Vraag ik me toch af (en daarom reageer ik op dit topic); MSN-taal gebruiken, dat is toch hartstikke vermoeiend?

Het ligt eraan wat je onder MSNtaal verstaat. Dat gedoe met hoofdletters en cijfers is idd behoorlijk vermoeiend naar mijn idee. Maar afkortingen gebruik ik wel veel (zie hiervoor: idd in plaats van inderdaad, maar ik zeg ook heel veel ‘gwn’ en ‘ipv’ etc. etc.). Dat noem ik ook maar MSNtaal of internet-taal, omdat ik dat écht niet in een officiele brief of bijvoorbeeld een studie opdracht ga zetten, maar wel in mailtjes, MSNgesprekken en forumreacties gebruik.
Vroeger, toen ik idd een jaar of 14 was zoals hierboven al gezegd is, typte ik nog wel eens ‘zow’ of ‘sow’ ipv ‘zo’ etc. Een extra letter toevoegen dus omdat je het zo uitspreekt ofzo (??), ook niet echt logisch. Daar ben ik nu al weer een aantal jaren van af gestapt gelukkig 😉. Gedoe met cijfers en extra hoofdletters heb ik nooit gedaan…(genoeg mensen om mij heen wel).

Hoewel…nu wil ik ‘enzo’ op MSN zo heel af en toe nog wel eens als ‘enzeau’ schrijven, omdat dat dan weer ‘cool’ is of hoe je ‘t ook wilt noemen…tsja…

  [ # 39 ] 13 January 2010 01:54 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Haha dat doe ik ook wel eens, enzeau, feauteau… maar gewoon omdat het best grappig is.
Overigens is het volgens mij niet enzo maar en zo 😄
Ik schreef voorheen ook altijd enzo maar volgens mijn spelling is dat fout (ik negeerde dat altijd :tong:).

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 40 ] 13 January 2010 07:31 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  881
Geregistreerd  2007-10-06

Spelling is ook niet mijn sterkste punt. Maar het gaat bij vooral om de leesbaarheid. Daarnaast denk ik dan de regio waar je woont ook invloed heeft op taalgebruik. Ik kom zelf uit Brabant, en in deze regio hoor je vaak “doe ik even ....”. Dat kan natuurlijk ook niet.

Op het forum maakt het me allemaal niet zo uit. Als de eerste en de laatste letter maar goed staan. Logische zinsbouw vind ik dan belangrijker. Hoofdletters en vreemde afkortingen heb ik zelf niets mee, maar die heb ik ook nooit zelf gebruikt.

   Handtekening   

We walk proudly and we walk strong. All together we will go as one, the ground is empty and cold as hell, but we all go together when we go Billy Elliot, ‘Once we were kings’

  [ # 41 ] 13 January 2010 06:45 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Tim - 12 January 2010 11:59 PM
Heidi - 12 January 2010 07:37 PM

Vraag ik me toch af (en daarom reageer ik op dit topic 😉 ); MSN-taal gebruiken, dat is toch hartstikke vermoeiend?

Lijkt mij tenminste wel om telkens Op De MeEsT gEkKe MoMeNteN jE sHiFt-KnOpJe InGeDrUKt tE HoUdEn.

Ik typ er in elk geval stukken langzamer door!

MSNtaal lijkt mij ook een ramp om te typen. Mijn zusje heeft daar een handje van gehad in haar opstandige pubertijd. Ik moet eerlijk zeggen dat afkortingen me altijd gruwelijk sturen. Je moet me geen ‘gr’ wensen als je ‘groetjes’ bedoeld. Als je te lui bent om het te typen, laat dan maar… En soms denk ik: Watte? Gisteren stond er bij een vergadering W.V.T.T.K. op de agenda. Wat verder ter tafel komt. LUI ELEMENT! Ook stom als afkortingen woorden worden. Wij hebben het in de Efteling over SOM als we The sound of music bedoelen.

‘Dit topic’ is iets wat mij al jaren stoort.  :tong: Het is namelijk ‘deze topic’. Het moet zijn ‘de topic’ en niet ‘het topic’. ‘Het topic’ klinkt in mijn oren net zo stom als ‘het koelkast’, ‘het bar’, ‘het kist’, ‘het auto’, ‘het bal’, ‘het baas’, etc, etc… Overigens schijnt het tegenwoordig allebei te mogen, maar dat komt alleen maar omdat er teveel mensen waren die gewoon te dom waren om het goed te doen. 😉 :tong:

En ach op het forum stoor ik me niet echt aan de taalfouten in een post*. Accepteren dat niet iedereen even goed typt. Soms bemerk ik het bij mezelf ook dat er door de snelheid fouten insluipen dat ik het teruglees en denk: Oh, oh, even aanpassen.

* Ik weet dat sommige mensen dyslectisch zijn, maar soms gaan mensen daar dan weer mee schermen. Ik heb een tijd gehad dat ik dacht: Is echt iedereen dyslectisch?
 
 
 
.

*buigt zich nederig voor Tim neder en oefent: deze topic, deze topic, deze topic…*

En ik twijfelde er nog aan!

Btw: de meeste afkortingen vind ik niet zo storend (ik schrijf ook btw, idd en mss), maar ik moet het wel snappen.
OZNE ging nog, OZNJ werd lastig, maar OZNMP moest ik wel even diep over nadenken.
Als er nu weer een live show komt en ik mis het, dan weet ik helemaal niet meer wat OZN-etc is.
Je kunt het ook overdrijven: SOM is me duidelijk. LotR ook. Maar JATATD is niet alleen onduidelijk, maar ook nog eens onleesbaar. Schrijf dan gewoon Joseph en laat het daarbij.



PS: woorden afkorten snap ik nog, dat is sneller. Maar woorden langer maken…?

[ Gewijzigd: 13 January 2010 06:48 PM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 42 ] 13 January 2010 08:11 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2065
Geregistreerd  2005-09-04

Heidi - 13 January 2010 06:45 PM

[

PS: woorden afkorten snap ik nog, dat is sneller. Maar woorden langer maken…?

Vertel? Langer maken?

Wat die afkortingen betreft: ik vind het ook zo vervelend als liedjes uit musicals een afkorting krijgen.. *denkt na* ik noem maar iets: WZDM (waar zijn de mannen)

  [ # 43 ] 13 January 2010 08:15 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

__niX - 13 January 2010 08:11 PM
Heidi - 13 January 2010 06:45 PM

[

PS: woorden afkorten snap ik nog, dat is sneller. Maar woorden langer maken…?

Vertel? Langer maken?

Wat die afkortingen betreft: ik vind het ook zo vervelend als liedjes uit musicals een afkorting krijgen.. *denkt na* ik noem maar iets: WZDM (waar zijn de mannen)

De voorbeelden hierboven bijvoorbeeld; zeau i.p.v. zo, feauteau i.p.v. foto, etc.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 44 ] 13 January 2010 09:01 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Haha dat feauteau doe ik alleen op MSN als ik me verveel en toch verder niks te doen heb hoor 😉

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 45 ] 13 January 2010 11:26 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

__niX - 13 January 2010 08:11 PM

Wat die afkortingen betreft: ik vind het ook zo vervelend als liedjes uit musicals een afkorting krijgen.. *denkt na* ik noem maar iets: WZDM (waar zijn de mannen)

Ik zat ooit op een forum van een zangeres en daar werden al haar nummers wel zo afgekort, als ze langer dan 1 of 2 woorden waren. Je raakt eraan gewend. Op een gegeven moment weet je bij de meeste afkortingen meteen welk nummer er bedoeld werd, alleen als er een nieuw nummer kwam was het even wennen. Maar er zijn zà³veel musicalnummers, die ook nog eens deels dezelfde afkortingen zouden hebben, dat dat hier toch niet te doen is 😉

 < 1 2 3 4 5 > 
3 of 5