Ik heb gisteravond lang over deze post gedaan en besloten om er in ieder geval nog een nachtje over te slapen. Maar ik ga hem toch maar te plaatsen. Deze post gaat namelijk haarfijn uitleggen waarom we hebben gekozen voor de huidige opzet en de “publiekawards” zoals Klaske en Mau1992 dat zouden willen, gewoon niet kan. De reden waarom ik het ga posten is omdat de opmerkingen die ze hebben gemaakt, me enorm hebben geirriteerd. Op de eerste plaats vanwege de kortzichtigheid en op de tweede plaats vanwege het feit dat ik vind dat er respectloos met de inzet van ons team wordt omgegaan. In mijn ogen verdienen ze dat niet, want ze werken zich juist uit de naad voor de leden en bezoekers van Musicalworld.
Maar goed, op naar de uitleg.
Voor deze uitleg ga ik uit van het feit dat Sinterklaas in 2011 aan het stuur staat van Musicalworld én daarbij ook nog eens alle technische kennis in huis heeft om de awards precies zo op te stellen zoals ze in gedachte heeft.
Stap 1: Er wordt gekozen om het publiek de genomineerden voor te dragen en uiteindelijk ook om te kiezen. Maar hoe zit het dan met de categorieen? Stap 1 is dan om een enquete te houden of er wordt gekozen om de nominaties van de JKMA aan te houden of je eigen nominaties. Goed, daar is overheen te komen en we gaan er maar even vanuit dat het publiek (om Musicalworld te helpen) de weg van de minste weerstand heeft gekozen en kiest voor de eigen nominaties.
Stap 2: Er zal dan weer een enquete moeten komen om welke nominaties het moet gaan. Daarmee eindig je dan met 83 soorten nominaties en oh wee als je ze niet alle 83 meeneemt. Je krijgt dan namelijk berichten op je website als “maar… ik had Chicago willen nomineren als beste musical met een jarretel; nu is het geen publieksprijs want jullie bepalen de categorieen”.
Stap 3: Ok, Sinterklaas negeert de 83 categorieen en kiest er gewoon 10 uit want vanuit communicatie-oogpunt kun je niet verwachten van je bezoekers dat ze bij 83 categorieen een gewogen keuze kunnen maken. Ja, je weet dat er een aantal mensen net zo vaak in het theater zitten als jij, maar dat mag je niet verwachten van iedereen.
Als stap 3 zul je dan moeten gaan bepalen of je een kwaliteitsprijs wilt hanteren of een populariteitsprijs. Immers degene met de meeste bezoekers hoeft niet de beste kwaliteit te beheersen en als Musicalworld wil je dat eigenlijk wel onderstrepen. Een voorstelling in het M-Lab kan namelijk mooier worden gevonden door de bezoekers van je site dan een voorstelling in het circustheater. Dus voor een website als Musicalworld is de meest logische stap om te proberen een kwaliteitsprijs te hanteren. Dat kan… maar dan heb je wel de bezoekersaantallen nodig van elke voorstelling. Alleen op die manier kun je het aantal bezoekers afwegen tegenover het aantal stemmen. Ik mag hopen dat iedereen begrijpt dat dat niet te achterhalen is.
Aangezien je perse nog wilt dat bezoekers ook de genomineerden kunnnen aandragen wordt het dus een populariteitsprijs en hoop je maar dat voldoende bezoekers die mooie voorstelling in het M-Lab hebben kunnen zien ten opzichte van de lang tourende voorstellingen met een bijna onbeperkt reclame budget. Dat Musicalworld al 8 jaar zich keihard inzet om de HELE theatersector te promoten en niet alleen een schoothondje wil zijn van de grote spelers, zet je dan maar even opzij.
Stap 4: Het wordt tijd om de nominaties bepalen.
Het voorstel is dat iedereen een top 5 kan insturen voor de (“oh een top 5 is niet eerlijk want ik had Chicago op de zesde plaats staan en nu komt hij er niet in, ik wil een oneindige lijst kunnen insturen”). Mensen sturen die top 5 in voor de 10 categorieen. Alles gaat nog goed, maar nu? Hoe ga je het tellen? Door de computer? Helaas is dat geen optie. Voor de nominatie van Charly Luske bestaan namelijk o.a. de volgende variaties:
- Charly Luske
- charly luske
- Charlie Luske
- Charly lsuke
- Charlie uit Full Monty
- Berry
Voor de Musicalworld Top 50 is Mark zo gek geweest om alle honderden stemmen handmatig door te worstelen en precies uit te zoeken wat er bedoelt werd met track 6 van de Rebecca cd. Wanneer je dit wilt doen voor 10 categorien mag je een Pools klooster aan eenzame nonnen inschakelen om dit monnikenwerk voor je te doen. Tenminste ik neem aan dat Sinterklaas net als de rest van het redactieteam gewoon een full-time baan heeft naast Musicalworld. En ik denk dat Sinterklaas op dit moment blij is dat ze niet voor de 83 categorieen is gedaan. Of de 25 van de JKMA.
Denken jullie nog dat er iemand zit bij de ANWB die dit wel doet? Al is het maar voor één prijs?
Stap 5: Ok, handmatig tellen is geen optie, we gaan het proberen te automatiseren. Want als bezoekers 5 personen kunnen kiezen uit een foutloze lijst, dan kun je tegen de computer zeggen: “tel alle Charly Luske’s bij elkaar op”. Ok, zo eenvoudig is dat niet, want Charly kan genomineerd worden over verschillende categorieen. Maar goed, stel dat dat simpel kan. Dan moet je dus een lijst gaan maken voor de 10 categorieen met alle mogelijke nominaties. Bedenk je eens in hoeveel mannelijke bijrollen er bestaan? Ik denk dat je een Vlaams weeshuis vol met eenzame kinderen kunt inschakelen om dit gedurende een jaar bij te houden. Het gaat namelijk om de eerste cast, understudies en alternates. Van elke rol. Uit elke voorstelling.
Stap 6: We kunnen bijna gaan stemmen, maar eerst het volgende: hoe gaan we de verdeling doen. We kijken even naar de categorie Mannelijke Hoofdrol en Mannelijke Bijrol: Vincent de Lusenet is genomineerd voor beide categorieen voor dezelfde rol. Want hoe duidelijk is de grens tussen hoofdrol en bijrol in een voorstelling als The Full Monty? Dat betekent dat er weer gestemd mag/moet worden! Bovendien heeft dit het volgende probleem: worden de nominaties voor de uiteindelijk categorie bij elkaar opgeteld? Zo ja, dan komt hij misschien inderdaad in de top 5 voor deze categorie. Maar dat gaat dan wel ten koste van een ander die in de top 5 had kunnen staan. Drama op je site!
Stap 7: we kunnen stemmen! Met dank aan de kinderen en de nonnen is er uiteindelijk een lijst gekomen van 10 categorieen en 50 genomineerden. Een probleem: je bezoekers zijn inmiddels stem moe. Maar je hebt in ieder geval wel een populariteitsprijs opgesteld! Jammer voor de kleine producenten, maar ok, er vallen nu eenmaal slachtoffers in je lijst. En liever wat producenten die je hulp juist goed kunnen gebruiken dan het feit dat er een discussie komt over de definitie van “publieksprijs”. Want je vindt het wel zonde als je zoveel moeite hebt gestoken in deze prijzen dat er een heel topic vergald wordt met kortzichtige reacties die het plezier uit de prijzen haalt.
Ok, dit topic verhuist nu naar “Over Musicalworld” zodat daar verder gezeurd kan worden over de opzet van de “publieksprijzen” en ik maak een nieuw topic aan in de Musicalbox zodat er inhoudelijk gereageerd kan worden.
PS Het is onnodig om dit bericht te quoten. Een simpele @Ronny voldoet. Maar ik ga verder niet meer reageren om ons te verantwoorden, ik geloof niet dat ik onze keuzes nog simpeler kan verwoorden.
Als er andere inhoudelijke vragen zijn, reageer ik wel weer.