3 of 5 |  < 1 2 3 4 5 > 
Musicalworld Awards 2010 : vragen en opmerkingen
  [ # 31 ] 02 May 2010 05:18 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2010-02-03

thyofe - 02 May 2010 05:13 PM

ik vind het hele idee van deze publieksprijs super leuk hoor dat even vooraf!

maar ik vind dit ook niet echt een publieksprijs. ik denk dat het beter is als je de nominaties van de vakjury zou afwachten en de mensen daar op laten stemmen dan is het wel een publieksprijs want dan kan iedereen zeggen wie hij/zij vind dat moet winnen in die catagorie! dan kan je na het stemmen zeggen dit is wat het publiek had gedaan met de nominaties.

want nu hebben jullie de keuze gemaakt voor de de gene die genomineerd worden maar daar hou je altijd discussies aan over en als je die van de vakjury zou afwachten is het gewoon zo en kan niemand er wat aan doen.

p.s. vind het wel jammer dat er geen catagorien voor decor en licht enzo bij zijn waar we op kunnen stemmen…

Ja, dat zou ook wel een goede idee zijn geweest. Dan kan je het verschil bekijken tussen wat een jury uiteindelijk kiest en het publiek. In eerste instantie dacht ik ook dat het zo zou gaan worden, omdat er tot mei gewacht werd.
Ook ik wil benadrukken dat ik dit idee van de publieksprijs leuk vind. Maar een beetje kritiek moet niet erg zijn vind ik. zo kom je alleen maar vooruit en wie weet wordt er wat mee gedaan.

  [ # 32 ] 02 May 2010 05:27 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2035
Geregistreerd  2008-08-31

Ronny - 02 May 2010 04:15 PM

Het grappige is dat hier precies wordt aangegeven waarom wij als team hebben gekozen om zelf de genomineerden te bepalen. Niet iedereen heeft alle voorstellingen gezien en waar het dan op neer zou komen in de praktijk is dat in een “eerste ronde” alleen die voorstellingen over blijven waar de meeste bezoekers naar toe zijn geweest. 3x raden welke producenten dan de meeste kansen hebben. We willen juist met deze awards een goed beeld neerzetten van de kwaliteit van musicals in Nederland. We denken daar dan een goed overzicht van te hebben omdat Musicalworld elke musicalvoorstelling in Nederland en Vlaanderen heeft gezien. Meerdere keren. Hooguit dat we een aantal middelbare school musicals gemist hebben. Het is ook niet alsof we deze lijst willekeurig hebben samengesteld. We zijn hier letterlijk al een maand over aan het discussieren..

Dat snapte ik er meteen al wel uit, maar wat ik probeerde aan te geven, is dat het nu juist alsnog scheef loopt, omdat lang niet iedereen (bijna) alle voorstellingen heeft gezien. Zo zal de eerste waarschijnlijk naar Hairspray gaan, omdat deze productie van die 5 tot nu toe veruit de meeste bezoekers heeft gehad (als is Mary Poppins nu bezig met een grote inhaalslag). Beste ensemble gaat naar Love me tender, internationale productie Wicked en ik vraag me af of die terecht zijn, maar ja heb zelf de rest ook niet gezien (Wicked trouwens ook niet). En Mary Poppins zal bijvoorbeeld ook stemmen winnen doordat mensen dat een hele leuke, goede productie met goede mensen lijkt, terwijl ze het zelf nog niet gezien hebben.

Denken jullie dan ook echt dat de lijst met genomineerden er dit jaar heeeeel veel anders uit had gezien wanneer we het anders hadden gedaan? Of heb je een persoonlijke voorkeur en komt die niet helemaal overeen met de huidige lijst?.

Ja, er zou veel minder Ganesha in hebben gestaan en bijvoorbeeld veel meer Mamma Mia! Dan sneuvelen inderdaad de kleine producties (behalve Urinetown misschien, gezien de populariteit op dit forum) en komt er meer van Stage en V&V bij. Maar dat zijn wel de producties waar het publiek eerlijk een oordeel over kan geven, omdat ze de meeste ervan wel gezien hebben.

Tot slot, voor ons is het nog steeds een publieksprijs want wij hebben alleen een aantal voorstellingen/mensen genomineerd; het publiek bepaalt wie er wint. Dus als jullie dat dan niet zien als een publieksprijs, weet ik niet wat de Musicalworld Awards zijn volgens jullie definitie.

Wat ik persoonlijk denk is dat het nu in het midden zit tussen een publieke award en een award gegeven door kennerss die alle producties minimaal 1x hebben gezien. Als je er echt een publieksaward van wilt maken, is het denk ik geen goede manier om er producties tussen te zetten die maar een heel klein deel van de leden heeft gezien en er nominatiewaardige producties en spelers daaruit, uit te laten die mensen wel hebben gezien. Als je wilt zien dat kwaliteit zegeviert en dat er een eerlijk oordeel wordt geveld over alle producties, kies er dan voor om als redatie van Musicalworld zelf de nominaties en de winnaars te bepalen.

   Handtekening   

di 14 juni: Er was eens..
do 14 juli: Petticoat
wo 27 juli: Soldaat v Oranje
do 10 nov: Vroeger of later
wo 16 nov: The Producers
za 17 dec: Oorlogswinter
za 24 dec:Jurk
za 14 jan: Kantje Boord

  [ # 33 ] 02 May 2010 05:32 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ronny - 02 May 2010 05:07 PM

en volgend jaar doen we het misschien anders. Of niet.

Het lijkt mij zo te veel op de JKM awards, dan is het inderdaad een beter idee om het niet te doen. Zo heeft het geen aanvulling op wat al bestaat. Waarom zou je het dan doen?

Ik bedoelde overigens iets anders met mijn opmerking over William, dat met publiekskeuze er een ander beeld had KUNNEN ontstaan, niet dat het ook daadwerkelijk zou gebeuren.

  [ # 34 ] 02 May 2010 05:35 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2035
Geregistreerd  2008-08-31

Ronny - 02 May 2010 05:12 PM

Duidelijk is wel dat er onder de leden geen vertrouwen is in het redactieteam.

Ik heb er wel vertrouwen in dat deze mensen nominatiewaardig zijn. Als je kijkt naar de filmpjes van musicalworld.tv zien Ganesha en Notre Dame er heel goed uit bijvoorbeeld. Maar doordat ik (en velen met mij) deze producties niet heb gezien, kan ik er geen oordeel over vellen. Ik vind het namelijk niet eerlijk iemand te nomineren op basis van hooguit een paar minuten uit een filmpje en dan kies ik toch eerder voor degene waar ik wel wat over kan zeggen, hoewel ik niet weet of dat de beste was van de genomineerden.

   Handtekening   

di 14 juni: Er was eens..
do 14 juli: Petticoat
wo 27 juli: Soldaat v Oranje
do 10 nov: Vroeger of later
wo 16 nov: The Producers
za 17 dec: Oorlogswinter
za 24 dec:Jurk
za 14 jan: Kantje Boord

  [ # 35 ] 02 May 2010 07:03 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ik denk dat we in voorgaande posts duidelijk hebben gemaakt waarom we voor het huidige systeem van de Musicalworld Awards hebben gekozen. Neem de moeite om ze door te lezen, want ze lijken mij nogal duidelijk. Je kan het er mee eens zijn of niet, maar in ieder geval beslaan de Musicalworld Awards wel het afgelopen seizoen over het hele Nederlandse taalgebied en alle musicalproducties, voor welk doelpubliek ze dan ook gemaakt zijn.

g.devries - 02 May 2010 05:35 PM

[ Maar doordat ik (en velen met mij) deze producties niet heb gezien, kan ik er geen oordeel over vellen. Ik vind het namelijk niet eerlijk iemand te nomineren op basis van hooguit een paar minuten uit een filmpje en dan kies ik toch eerder voor degene waar ik wel wat over kan zeggen, hoewel ik niet weet of dat de beste was van de genomineerden.

Als ik het goed heb begrepen hoef je niet te stemmen in alle categorien. Je kan dus ook gewoon een categorie overslaan als je vindt dat je die categorie niet goed kunt beoordelen. En soms kan een minuutje film misschien al wel genoeg zijn om te zien dat deze artiest beter is dan degene die je zelf aan het werk hebt gezien.

  [ # 36 ] 02 May 2010 08:33 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  540
Geregistreerd  2009-11-25

Jeroen - 02 May 2010 07:03 PM

Ik denk dat we in voorgaande posts duidelijk hebben gemaakt waarom we voor het huidige systeem van de Musicalworld Awards hebben gekozen. Neem de moeite om ze door te lezen, want ze lijken mij nogal duidelijk. Je kan het er mee eens zijn of niet, maar in ieder geval beslaan de Musicalworld Awards wel het afgelopen seizoen over het hele Nederlandse taalgebied en alle musicalproducties, voor welk doelpubliek ze dan ook gemaakt zijn.

g.devries - 02 May 2010 05:35 PM

[ Maar doordat ik (en velen met mij) deze producties niet heb gezien, kan ik er geen oordeel over vellen. Ik vind het namelijk niet eerlijk iemand te nomineren op basis van hooguit een paar minuten uit een filmpje en dan kies ik toch eerder voor degene waar ik wel wat over kan zeggen, hoewel ik niet weet of dat de beste was van de genomineerden.

Als ik het goed heb begrepen hoef je niet te stemmen in alle categorien. Je kan dus ook gewoon een categorie overslaan als je vindt dat je die categorie niet goed kunt beoordelen. En soms kan een minuutje film misschien al wel genoeg zijn om te zien dat deze artiest beter is dan degene die je zelf aan het werk hebt gezien.

Dit laatste lijkt me echt onzin. Een minuutje film zou al genoeg zijn om je oordeel te vellen?
vind een minuutje film toch heel wat anders dan een hele voorstelling hoor!
Hoewel de redactie natuurlijk zijn redenen gehad heeft om het op deze manier te doen, wil dit natuurlijk niet zeggen dat het dus de beste manier is.
Een publieksprijs kun je het nu natuurlijk maar ten dele noemen, was het publiek ook ingeschakeld om de genomineerden te kunnen kiezen (ronde 1) en daarna de winnaar (ronde 2), dan was het een echte publieksprijs geweest. En dat dan bepaalde kleine musicals wellicht sneuvelen, ja als je het onderscheid kleine/grote producties niet wil maken (en idd de grootte zegt niets over de kwaliteit) is de kans dat een kleine productie waar minder mensen heen geweest zijn afvalt. Tja dat heb je bij publieksprijzen.
We hadden nu ook gewoon op de genomineerden van de jkm awards kunnen stemmen en dat de publieksprijzen kunnen noemen, zie de meerwaarde nu niet zo van deze stemming.
Ik mis Chicago bij de musicals en bij ensemble, maar dat is persoonlijk 😄

   Handtekening   

“Het gaat om vandaag..Vandaag is de dag”

  [ # 37 ] 02 May 2010 09:16 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  540
Geregistreerd  2009-11-25

Ronny - 02 May 2010 04:15 PM

Het grappige is dat hier precies wordt aangegeven waarom wij als team hebben gekozen om zelf de genomineerden te bepalen. Niet iedereen heeft alle voorstellingen gezien en waar het dan op neer zou komen in de praktijk is dat in een “eerste ronde” alleen die voorstellingen over blijven waar de meeste bezoekers naar toe zijn geweest. 3x raden welke producenten dan de meeste kansen hebben. We willen juist met deze awards een goed beeld neerzetten van de kwaliteit van musicals in Nederland. We denken daar dan een goed overzicht van te hebben omdat Musicalworld elke musicalvoorstelling in Nederland en Vlaanderen heeft gezien. Meerdere keren. Hooguit dat we een aantal middelbare school musicals gemist hebben. Het is ook niet alsof we deze lijst willekeurig hebben samengesteld. We zijn hier letterlijk al een maand over aan het discussieren.

Denken jullie dan ook echt dat de lijst met genomineerden er dit jaar heeeeel veel anders uit had gezien wanneer we het anders hadden gedaan? Of heb je een persoonlijke voorkeur en komt die niet helemaal overeen met de huidige lijst?

Tot slot, voor ons is het nog steeds een publieksprijs want wij hebben alleen een aantal voorstellingen/mensen genomineerd; het publiek bepaalt wie er wint. Dus als jullie dat dan niet zien als een publieksprijs, weet ik niet wat de Musicalworld Awards zijn volgens jullie definitie.

Eigenlijk hinken jullie op 2 gedachten: je wil het publiek laten kiezen, maar het publiek mag niet bepalen waar het de winnaar uit gaat kiezen, want dan zouden er alleen musicals gekozen worden waar veel publiek heen geweest is. Tja het publiek kiest nu eenmaal graag uit producties die ze gezien hebben en niet uit producties die ze niet gezien hebben, wat me trouwens ook fijn lijkt als je een bewuste keuze wil. (Net zoals jullie alleen musicals nomineren die je gezien hebt 😉 ) Overigens kun je er van uit gaan dat op dit forum ook behoorlijk wat mensen zijn die ook andere producties dan “de grote"producties gezien hebben en kiezen die alsnog voor de grote producties ,so be it. Een publieksprijs wordt nu eenmaal bepaald door het publiek. Bovendien zoals jullie zelf al zeggen: de grootte van de musical (en van de producent) zegt niets over de kwaliteit.
Misschien iets te weinig vertrouwen in de keuze van dit forumpubliek? 😄
Volgend jaar misschien vrije keuze en een categorie “de keuze van de redactie”? Kunnen we eens kijken of de keuze erg afwijkt 😉

   Handtekening   

“Het gaat om vandaag..Vandaag is de dag”

  [ # 38 ] 03 May 2010 07:52 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Wat ik jammer vind is dat wanneer een redactielid naar een voorstelling is geweest en de cast / ensemble had mindere avond, ze nu ook niet genomineerd worden?!

Natuurlijk bedoel ik hierbij het ensemble van Chicago, want elke keer dat ik ben geweest ging het wél strak! Ze waren dit seizoen voor mij echt de winnaars! Vond trouwens het ensemble van WSS erg indrukwekkend, maar die tellen sowieso niet mee 😉

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 39 ] 03 May 2010 08:27 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

MoNieky - 03 May 2010 07:52 AM

Wat ik jammer vind is dat wanneer een redactielid naar een voorstelling is geweest en de cast / ensemble had mindere avond, ze nu ook niet genomineerd worden?!

Ik denk dat er maar heel weinig voorstellingen zijn waarbij “ons” oordeel op basis van 1 voorstelling is geveld. En daar zullen geen “grote” voorstellingen bij zitten. Maar als een redactielid een slechte prestatie zit, zal deze de musical of personen inderdaad niet aandragen als optie; dat lijkt me logisch.

  [ # 40 ] 04 May 2010 10:26 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2391
Geregistreerd  2003-12-22

Ik heb gisteravond lang over deze post gedaan en besloten om er in ieder geval nog een nachtje over te slapen. Maar ik ga hem toch maar te plaatsen. Deze post gaat namelijk haarfijn uitleggen waarom we hebben gekozen voor de huidige opzet en de “publiekawards” zoals Klaske en Mau1992 dat zouden willen, gewoon niet kan. De reden waarom ik het ga posten is omdat de opmerkingen die ze hebben gemaakt, me enorm hebben geirriteerd. Op de eerste plaats vanwege de kortzichtigheid en op de tweede plaats vanwege het feit dat ik vind dat er respectloos met de inzet van ons team wordt omgegaan. In mijn ogen verdienen ze dat niet, want ze werken zich juist uit de naad voor de leden en bezoekers van Musicalworld.

Maar goed, op naar de uitleg.
Voor deze uitleg ga ik uit van het feit dat Sinterklaas in 2011 aan het stuur staat van Musicalworld én daarbij ook nog eens alle technische kennis in huis heeft om de awards precies zo op te stellen zoals ze in gedachte heeft.

Stap 1: Er wordt gekozen om het publiek de genomineerden voor te dragen en uiteindelijk ook om te kiezen. Maar hoe zit het dan met de categorieen? Stap 1 is dan om een enquete te houden of er wordt gekozen om de nominaties van de JKMA aan te houden of je eigen nominaties. Goed, daar is overheen te komen en we gaan er maar even vanuit dat het publiek (om Musicalworld te helpen) de weg van de minste weerstand heeft gekozen en kiest voor de eigen nominaties.

Stap 2: Er zal dan weer een enquete moeten komen om welke nominaties het moet gaan. Daarmee eindig je dan met 83 soorten nominaties en oh wee als je ze niet alle 83 meeneemt. Je krijgt dan namelijk berichten op je website als “maar… ik had Chicago willen nomineren als beste musical met een jarretel; nu is het geen publieksprijs want jullie bepalen de categorieen”.

Stap 3: Ok, Sinterklaas negeert de 83 categorieen en kiest er gewoon 10 uit want vanuit communicatie-oogpunt kun je niet verwachten van je bezoekers dat ze bij 83 categorieen een gewogen keuze kunnen maken. Ja, je weet dat er een aantal mensen net zo vaak in het theater zitten als jij, maar dat mag je niet verwachten van iedereen.
Als stap 3 zul je dan moeten gaan bepalen of je een kwaliteitsprijs wilt hanteren of een populariteitsprijs. Immers degene met de meeste bezoekers hoeft niet de beste kwaliteit te beheersen en als Musicalworld wil je dat eigenlijk wel onderstrepen. Een voorstelling in het M-Lab kan namelijk mooier worden gevonden door de bezoekers van je site dan een voorstelling in het circustheater. Dus voor een website als Musicalworld is de meest logische stap om te proberen een kwaliteitsprijs te hanteren. Dat kan… maar dan heb je wel de bezoekersaantallen nodig van elke voorstelling. Alleen op die manier kun je het aantal bezoekers afwegen tegenover het aantal stemmen. Ik mag hopen dat iedereen begrijpt dat dat niet te achterhalen is.
Aangezien je perse nog wilt dat bezoekers ook de genomineerden kunnnen aandragen wordt het dus een populariteitsprijs en hoop je maar dat voldoende bezoekers die mooie voorstelling in het M-Lab hebben kunnen zien ten opzichte van de lang tourende voorstellingen met een bijna onbeperkt reclame budget. Dat Musicalworld al 8 jaar zich keihard inzet om de HELE theatersector te promoten en niet alleen een schoothondje wil zijn van de grote spelers, zet je dan maar even opzij.

Stap 4: Het wordt tijd om de nominaties bepalen.
Het voorstel is dat iedereen een top 5 kan insturen voor de (“oh een top 5 is niet eerlijk want ik had Chicago op de zesde plaats staan en nu komt hij er niet in, ik wil een oneindige lijst kunnen insturen”). Mensen sturen die top 5 in voor de 10 categorieen. Alles gaat nog goed, maar nu? Hoe ga je het tellen? Door de computer? Helaas is dat geen optie. Voor de nominatie van Charly Luske bestaan namelijk o.a. de volgende variaties:
- Charly Luske
- charly luske
- Charlie Luske
- Charly lsuke
- Charlie uit Full Monty
- Berry
Voor de Musicalworld Top 50 is Mark zo gek geweest om alle honderden stemmen handmatig door te worstelen en precies uit te zoeken wat er bedoelt werd met track 6 van de Rebecca cd. Wanneer je dit wilt doen voor 10 categorien mag je een Pools klooster aan eenzame nonnen inschakelen om dit monnikenwerk voor je te doen. Tenminste ik neem aan dat Sinterklaas net als de rest van het redactieteam gewoon een full-time baan heeft naast Musicalworld. En ik denk dat Sinterklaas op dit moment blij is dat ze niet voor de 83 categorieen is gedaan. Of de 25 van de JKMA.
Denken jullie nog dat er iemand zit bij de ANWB die dit wel doet? Al is het maar voor één prijs?

Stap 5: Ok, handmatig tellen is geen optie, we gaan het proberen te automatiseren. Want als bezoekers 5 personen kunnen kiezen uit een foutloze lijst, dan kun je tegen de computer zeggen: “tel alle Charly Luske’s bij elkaar op”. Ok, zo eenvoudig is dat niet, want Charly kan genomineerd worden over verschillende categorieen. Maar goed, stel dat dat simpel kan. Dan moet je dus een lijst gaan maken voor de 10 categorieen met alle mogelijke nominaties. Bedenk je eens in hoeveel mannelijke bijrollen er bestaan? Ik denk dat je een Vlaams weeshuis vol met eenzame kinderen kunt inschakelen om dit gedurende een jaar bij te houden. Het gaat namelijk om de eerste cast, understudies en alternates. Van elke rol. Uit elke voorstelling.

Stap 6: We kunnen bijna gaan stemmen, maar eerst het volgende: hoe gaan we de verdeling doen. We kijken even naar de categorie Mannelijke Hoofdrol en Mannelijke Bijrol: Vincent de Lusenet is genomineerd voor beide categorieen voor dezelfde rol. Want hoe duidelijk is de grens tussen hoofdrol en bijrol in een voorstelling als The Full Monty? Dat betekent dat er weer gestemd mag/moet worden! Bovendien heeft dit het volgende probleem: worden de nominaties voor de uiteindelijk categorie bij elkaar opgeteld? Zo ja, dan komt hij misschien inderdaad in de top 5 voor deze categorie. Maar dat gaat dan wel ten koste van een ander die in de top 5 had kunnen staan. Drama op je site!

Stap 7: we kunnen stemmen! Met dank aan de kinderen en de nonnen is er uiteindelijk een lijst gekomen van 10 categorieen en 50 genomineerden. Een probleem: je bezoekers zijn inmiddels stem moe. Maar je hebt in ieder geval wel een populariteitsprijs opgesteld! Jammer voor de kleine producenten, maar ok, er vallen nu eenmaal slachtoffers in je lijst. En liever wat producenten die je hulp juist goed kunnen gebruiken dan het feit dat er een discussie komt over de definitie van “publieksprijs”. Want je vindt het wel zonde als je zoveel moeite hebt gestoken in deze prijzen dat er een heel topic vergald wordt met kortzichtige reacties die het plezier uit de prijzen haalt.

Ok, dit topic verhuist nu naar “Over Musicalworld” zodat daar verder gezeurd kan worden over de opzet van de “publieksprijzen” en ik maak een nieuw topic aan in de Musicalbox zodat er inhoudelijk gereageerd kan worden.

PS Het is onnodig om dit bericht te quoten. Een simpele @Ronny voldoet. Maar ik ga verder niet meer reageren om ons te verantwoorden, ik geloof niet dat ik onze keuzes nog simpeler kan verwoorden.

Als er andere inhoudelijke vragen zijn, reageer ik wel weer.

[ Gewijzigd: 05 May 2010 03:31 PM by Ronny ]
   Handtekening   

Turbo! Turbo!

  [ # 41 ] 04 May 2010 11:45 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2010-02-03

Allereerst wil ik even het volgende kwijt: Als ik iemand gekwetst oid heb dan was dat nooit mijn bedoeling geweest en wil ik daarvoor mijn excuses aanbieden. Dat is niet de bedoeling van mijn inbreng op dit forum.
Ik heb kritiek geuit over de manier waarop alles mbt tot de awards is gelopen tevens heb ik respect voor het werk dat jullie (vrijwillig) doen. Jullie zullen er ongetwijfeld veel werk in steken, wat zich uit in een leuke site en forum, zichtbaar voor iedereen.

Stap 1: Er wordt gekozen om het publiek de genomineerden voor te dragen en uiteindelijk ook om te kiezen. Maar hoe zit het dan met de categorieen? Stap 1 is dan om een enquete te houden of er wordt gekozen om de nominaties van de JKMA aan te houden of je eigen nominaties. Goed, daar is overheen te komen en we gaan er maar even vanuit dat het publiek (om Musicalworld te helpen) de weg van de minste weerstand heeft gekozen en kiest voor de eigen nominaties.

Ik zou uit gaan van de nominaties van de JKMA. Zoals ik al eerder heb gezegd, dacht ik dit ook de bedoeling zou zijn, omdat er gewacht werd tot mei.

Stap 3: Ok, Klaske negeert de 83 categorieen en kiest er gewoon 10 uit want vanuit communicatie-oogpunt kun je niet verwachten van je bezoekers dat ze bij 83 categorieen een gewogen keuze kunnen maken. Ja, je weet dat er een aantal mensen net zo vaak in het theater zitten als jij, maar dat mag je niet verwachten van iedereen.
Als stap 3 zul je dan moeten gaan bepalen of je een kwaliteitsprijs wilt hanteren of een populariteitsprijs. Immers degene met de meeste bezoekers hoeft niet de beste kwaliteit te beheersen en als Musicalworld wil je dat eigenlijk wel onderstrepen. Een voorstelling in het M-Lab kan namelijk mooier worden gevonden door de bezoekers van je site dan een voorstelling in het circustheater. Dus voor een website als Musicalworld is de meest logische stap om te proberen een kwaliteitsprijs te hanteren. Dat kan… maar dan heb je wel de bezoekersaantallen nodig van elke voorstelling. Alleen op die manier kun je het aantal bezoekers afwegen tegenover het aantal stemmen. Ik mag hopen dat iedereen begrijpt dat dat niet te achterhalen is.

Ik denk dat de bezoekers van MW wel degelijk een goede keuze kunnen maken op het gebied van kwaliteit. Ikzelf heb Urinetown bijvoorbeeld niet gezien, maar stem toch op deze musical. Deels ga ik uit van de reacties/recensies die ik hier op het forum lees.

Voor Beste Musical zijn deze producties genomineerd: The Full Monty, Mary Poppins, Ganesha, Hairspray en Urinetown. Ook hier staan producties in die (relatief) veel bezoekers en weinig bezoekers hebben getrokken. Je houdt dan alsnog dat de populairste productie zal winnen, volgens jou beredenering.

Als je er verder niet op wilt reageren, zoals jezelf hebt aangegeven, hoeft dit niet. Dit is mijn visie op hoe ik dacht dat het zou gaan en zoals het mij eerlijk lijkt. En wie weet kunnen we na de bekendmaking van de nominaties van de JKMA allemaal onze voorkeuren aangeven. Vanzelf zal dan blijken wie de bezoekers van het forum de awards het meest gund.

Overigens snap ik dat je teleurgesteld bent in de reacties die hier gegeven zijn. Ik begrijp dat als je ergens maanden aan gewerkt hebt en mensen dat hier even gaan bekritiseren geirriteerd raakt. Wel vind ik het jammer dat je de nadruk teveel op Klaske legt.

Het is nu eenmaal zoals het is, we zullen het er allen dit jaar zo mee moeten doen. Ik ben benieuwd naar de winnaars!  😄

  [ # 42 ] 04 May 2010 11:49 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2391
Geregistreerd  2003-12-22

Ik zou uit gaan van de nominaties van de JKMA. Zoals ik al eerder heb gezegd, dacht ik dit ook de bedoeling zou zijn, omdat er gewacht werd tot mei.

En dat maakt het dan wel een publieksaward? Ben je nu echt serieus?
Je komt er pas op pagina 3 mee dat dat ook een optie zou zijn. Op pagina 1 en 2 van dit topic wil je nog dat het publiek alles kan kiezen.

Ik denk dat de bezoekers van MW wel degelijk een goede keuze kunnen maken op het gebied van kwaliteit. Ikzelf heb Urinetown bijvoorbeeld niet gezien, maar stem toch op deze musical. Deels ga ik uit van de reacties/recensies die ik hier op het forum lees.

Ik denk ook dat onze bezoekers kunnen. Maar zeker weten doe ik dat niet want van onze bezoekers is misschien maar 5% actief lid en met heel wat moeite kan ik deze doelgroep wel inschatten. Van 95% kan ik dat niet. Dus dan moet je als website de keuze maken: wil je je award 100% kunnen ondersteunen om er een kwaliteitsprijs van te maken maken dan heb je een beproefde meetmethode nodig en dat kan alleen als je bezoekers aantallen kunt relateren aan het stemgedrag.
Je reactie geeft ook al de tegenstrijdigheid aan met je voorgestelde “meetmethode”: er zijn namelijk alleen al in dit topic voorbeelden te vinden van mensen die zeggen alleen op de voorstelling te stemmen die ze gezien hebben. Dus mensen maken niet automatisch een keuze op basis kwaliteit. En hiermee insinueer ik niet dat kleinere voorstellingen hogere kwaliteit hebben.

Overigens snap ik dat je teleurgesteld bent in de reacties die hier gegeven zijn. Ik begrijp dat als je ergens maanden aan gewerkt hebt en mensen dat hier even gaan bekritiseren geirriteerd raakt. Wel vind ik het jammer dat je de nadruk teveel op Klaske legt.

Klaske, Mau1992, Monieky, Jari. Ik heb maar een voorbeeld genomen om het persoonlijker te maken.

[ Gewijzigd: 04 May 2010 12:50 PM by Ronny ]
   Handtekening   

Turbo! Turbo!

  [ # 43 ] 04 May 2010 01:04 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2010-02-03

Ronny - 04 May 2010 11:49 AM

Ik zou uit gaan van de nominaties van de JKMA. Zoals ik al eerder heb gezegd, dacht ik dit ook de bedoeling zou zijn, omdat er gewacht werd tot mei.

En dat maakt het dan wel een publieksaward? Ben je nu echt serieus?
Je komt er pas op pagina 3 mee dat dat ook een optie zou zijn. Op pagina 1 en 2 van dit topic wil je nog dat het publiek alles kan kiezen.

Mee eens dat het dan ook niet volledig een publieksaward is. Maar dit jaar worden de genomineerden wel door een grote groep mensen die er verstand van hebben gekozen. En ik heb op het begin inderdaad gezegd dat stemmen in 2 rondes door het publiek eerlijker zou zijn.

Overigens hou je het altijd dat mensen om verschillende redenen een bepaalde stem uitbrengen.

Ik heb nu kunnen zeggen wat mijn mening is en ik denk dat het wel duidelijk nu is 😉
Jou/Jullie standpunt ook.

  [ # 44 ] 04 May 2010 03:23 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2391
Geregistreerd  2003-12-22

mau1992 - 04 May 2010 01:04 PM

Maar dit jaar worden de genomineerden wel door een grote groep mensen die er verstand van hebben gekozen.

Ok, helder. Bedankt. We zullen kijken of Eric van Tijn tijd heeft om wat dingen voor Musicalworld te doen.

   Handtekening   

Turbo! Turbo!

  [ # 45 ] 04 May 2010 04:12 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2035
Geregistreerd  2008-08-31

Ik begrijp dat jullie veel waarde hechten aan kwaliteit en het meenemen van de hele theatersector. Maar ik denk dat het heel moeilijk is diegene of die productie met de beste kwaliteit te bepalen op basis van een publieksprijs.

Daarom heb ik een voorstel voor volgend jaar, jullie moeten maar zien wat je er mee doet.
Wat mij een goede optie lijkt om te zorgen dat de kwaliteit en de breedte gewaarborgd blijven, dat het niet een kopie wordt van de JK Musical Awards en dat juist kleine producties ook aandacht krijgen, is dat jullie zelf als redactie om de tafel gaan zitten en de nominaties en winnaars gaan bepalen van categorieën die in jullie (en onze) ogen wel belangrijk zijn, maar niet (op die manier) vertegenwoordigd zijn bij de JK Musical Awards.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan categorieën, deels dit jaar al vertegenwoordigd als:
- beste ensemble
- beste originele musical
- beste (nederlandstalige) bewerking van een musical
- beste (voorselling met een) kindercast
- beste vlaamse musical
- beste engelse/ West End musical

Wanneer jullie er dan toch een publiekselement in willen houden kunnen jullie een groep aangemelde en/of uitgekozen leden die (bijna) alle nederlandstalige producties hebben gezien ook hun mening hierover laten geven. Bij een categorie Beste Vlaamse Musical kan dan weer een groepje Vlaamse leden helpen meebeslissen en voor de engelstalige producties een groepje West-End-gangers (denk bijvoorbeeld aan Eastwick, Chitra, Ellabell).

Ik heb er vertrouwen in dat jullie terechte nominaties en winnaars zullen kiezen. Net zoals ik ook dit jaar geloofde in de nominatiewaardigheid van de genomineerden. Mijn punt was alleen dat door die prijs door mensen te laten bepalen die alleen een deel van die producties, veelal van de grote producenten, heeft gezien, je niet zeker bent van terechte winnaars (terwijl het ook niet de favoriet van het publiek hoeft te zijn, i.v.m. diens gelimiteerde keuze).
En ik weet zeker dat velen hier vertrouwen hebben in jullie keuzes, mede daar jullie alles gezien hebben.

Nogmaals, het is slechts een idee. Jullie kunnen zelf bepalen wat je er mee doet.

   Handtekening   

di 14 juni: Er was eens..
do 14 juli: Petticoat
wo 27 juli: Soldaat v Oranje
do 10 nov: Vroeger of later
wo 16 nov: The Producers
za 17 dec: Oorlogswinter
za 24 dec:Jurk
za 14 jan: Kantje Boord

 < 1 2 3 4 5 > 
3 of 5