4 of 182 | ‹ First  < 2 3 4 5 6 >  Last ›
Soldaat van Oranje
  [ # 46 ] 19 July 2010 03:27 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Jeroen - 08 July 2010 11:35 AM
Dave - 08 July 2010 11:27 AM

.
Ik vind dat je dit niet kunt maken als producent.

De regisseur heeft gekozen voor mensen die goed kunnen acteren. In zijn optiek waren de musicalmensen die wel auditie gedaan hebben en niet in de productie staan daarin niet goed genoeg.


Overigens niet gek want Theu Boermans is van origine ook een theaterregisseur.

  [ # 47 ] 19 July 2010 08:22 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

De één vind iemand geloofwaardig als hij goed zingt, de ander als hij goed acteert.

Dat verandert niet zo snel.
Ik wil mezelf graag bij de laatste categorie vormen!

  [ # 48 ] 20 July 2010 09:15 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  60
Geregistreerd  2007-09-24

StephanieMangano - 19 July 2010 08:22 PM

De één vind iemand geloofwaardig als hij goed zingt, de ander als hij goed acteert.

Dat verandert niet zo snel.
Ik wil mezelf graag bij de laatste categorie vormen!

Sorry hoor, maar heb een heel simpele kijk op dit onderwerp:

Een musicalacteur moet kunnen acteren én zingen (én als dat voorkomt in de productie: dansen). Als deze vaardigheden/talenten niet voldoende aawezig zijn, dan moet je zanger ofl acteur worden, maar geen musicalacteur.

In Nederland worden er vaak concessies gedaan aan dit principe. Al gauw vindt men dat iemand fantastisch is omdat hij/zij een nummer mooi kan zingen, of dat hij zij een scene mooi speelde. Maar de mensen die echt alle discipines beheersen zijn beperkt aanwezig, maar ze zijn er zeker. Misschien niet altijd heel bekende namen, maar ze zijn er wel.

Dat de heer Boermans kiest voor van origine acteurs (die in SvO gaan zingen) omdat de musicalmensen die kwamen auditeren tekort schoten op het gebied van acteren doet mij het ergste vrezen. Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar ik heb het idee dat bij hem ook het sentiment meespeelt, dat onder de (gesubsidieerde) toneelmakers met de grote K (ofT) heerst: musical (en musicalmakers) is (zijn) een mindere (minderwaardige) vorm van theater.

Ik ben er van overtuigd dat SvO een heel bijzondere productie wordt, maar ik hoop echt dat ook de zang perfect is.  Ik persoonlijk wordt gek als ik kijk en luister naar een musical waar de zang net aan is. Net zoals ik met kromme tenen zit als een musicalactrice na een prachtig nummer een scene verknalt omdat ze niet kan acteren.

  [ # 49 ] 20 July 2010 11:00 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Het ligt er maar helemaal aan wat voor soort musical het is en wat voor soort muziek daar voor geschreven is. Er zijn rollen waarbij je mensen moet hebben die in de eerste plaats zanger zijn (denk aan een Elphaba, een Christine, een Jean Valjean) en waar je dus niet wegkomt met een zingende acteur. Maar andere grote rollen worden bezet met acteurs die enigszins kunnen zingen en dat briljant doen (Prof. Higgins, Thenardier, Engineer, Ambronsius).

Ik denk dat Boermans gekozen heeft voor mensen die zingen vanuit het acteren in plaats van andersom. Ze benaderen een rol en een lied als acteurs en de zang volgt vanzelf. Bij zangers is het net andersom, het is maar net wat je nodig hebt.

Kijk naar iemand als Anthonie Kamerling. Die schoot vocaal tekort voor Sunset Blvd. maar zijn zangkwaliteiten waren prima voor een show als Turks Fruit. Ook mensen als Arjan Ederveen, Bob Fosko, Peter Faber, Carrie Tefsen, Rene van Zinniq Bergman, etc. zijn allemaal in eerste instantie acteurs maar hebben met succes musicalrollen gespeeld. En vergeet vooral niet de man naar wie de musicalawards vernoemd zijn. Is Kraaijkamp meer een zanger of een acteur?

  [ # 50 ] 20 July 2010 12:01 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  60
Geregistreerd  2007-09-24

baud - 20 July 2010 11:00 AM

Het ligt er maar helemaal aan wat voor soort musical het is en wat voor soort muziek daar voor geschreven is. Er zijn rollen waarbij je mensen moet hebben die in de eerste plaats zanger zijn (denk aan een Elphaba, een Christine, een Jean Valjean) en waar je dus niet wegkomt met een zingende acteur. Maar andere grote rollen worden bezet met acteurs die enigszins kunnen zingen en dat briljant doen (Prof. Higgins, Thenardier, Engineer, Ambronsius).

Ik denk dat Boermans gekozen heeft voor mensen die zingen vanuit het acteren in plaats van andersom. Ze benaderen een rol en een lied als acteurs en de zang volgt vanzelf. Bij zangers is het net andersom, het is maar net wat je nodig hebt.

Kijk naar iemand als Anthonie Kamerling. Die schoot vocaal tekort voor Sunset Blvd. maar zijn zangkwaliteiten waren prima voor een show als Turks Fruit. Ook mensen als Arjan Ederveen, Bob Fosko, Peter Faber, Carrie Tefsen, Rene van Zinniq Bergman, etc. zijn allemaal in eerste instantie acteurs maar hebben met succes musicalrollen gespeeld. En vergeet vooral niet de man naar wie de musicalawards vernoemd zijn. Is Kraaijkamp meer een zanger of een acteur?

Met succes een musicalrol hebben gespeeld is voor mij een zeer relatief begrip. Je voorbeeld Arjan Ederveen vind ik daarvan een voorbeeld. Zijn invulling van zijn rol in Hairspray was voor mij in elk geval zeer onvoldoende, zowel wat betreft acteren als zang.

Natuurlijk is het zo dat de zangpartij in een musicalrol complex/veeleisend is of niet. Je noemt daarvoor een aantal goede voorbeelden. Daar gaat het bij mij niet om. Het gaat erom dat je allebei de disciplines wel moet beheersen. Als je zegt dat vanuit het acteren de zang vanzelf volgt, dan wordt ik erg ongerust. Zingen is een discipline waar je aanleg voor moet hebben en die getraind moet worden. Ook voor een minder veeleisende (zang)rol.

  [ # 51 ] 20 July 2010 12:13 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

paultje - 20 July 2010 12:01 PM

Met succes een musicalrol hebben gespeeld is voor mij een zeer relatief begrip. Je voorbeeld Arjan Ederveen vind ik daarvan een voorbeeld. Zijn invulling van zijn rol in Hairspray was voor mij in elk geval zeer onvoldoende, zowel wat betreft acteren als zang.


Maar een geweldige Fagin wat mij betreft.

paultje - 20 July 2010 12:01 PM

Zingen is een discipline waar je aanleg voor moet hebben en die getraind moet worden. Ook voor een minder veeleisende (zang)rol.

Volgens mij geldt alleen voor Matteo en Tijn dat ze vrijwel musical-leek zijn. Anderen hebben al wel musicals of muzikale voorstellingen gedaan. het is niet dat ze allemaal “muzikaal van de straat zijn geplukt”. Met de aankomende speeldruk zal er ook zeker wel getraind worden om het vol te houden.

  [ # 52 ] 20 July 2010 12:15 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Natuurlijk is het een relatief begrip. Ik kan ook talloze voorbeelden opnoemen van mensen die als fantastische zangers beschreven worden en waar ik in de zaal met kromme tenen gezeten heb.

Ik bedoel niet dat het zingen vanzelf gaat als je acteert, verreweg het grootste deel van de cast is echt wel getraind in zang. Ik bedoel dat acteurs en zangers een andere benadering hebben als ze aan het werk gaan. Ik heb met talloze mensen gewerkt die eerst elke noot perfect willen hebben voor ze uberhaupt nadenken waar het lied over gaat en ik heb met talloze mensen gewerkt die bijna sprekend beginnen maar meteen de juiste emotie kiezen. Na verloop van tijd halen beiden het andere gebied in tijdens de repetities en bij de uitvoering kom je (hopelijk) tot de driehoek waar goed muziektheater uit bestaat: Wat ik zie is gelijk aan wat ik hoor is gelijk aan wat ik voel.

Bij Soldaat van Oranje weet ik bijvoorbeeld dat Gijs Geers is aangenomen omdat hij zo’n goede acteur is (wat hij ook is), maar de man kan echt wel zingen. Sommige mensen hier zijn zelfs fan van zijn bijzondere stemgeluid (zie de discussie bij “Cyrano”) terwijl dat door anderen volledig wordt afgekeurd als geen juiste musicalzang.

  [ # 53 ] 20 July 2010 12:17 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

paultje - 20 July 2010 12:01 PM

Zingen is een discipline waar je aanleg voor moet hebben en die getraind moet worden. Ook voor een minder veeleisende (zang)rol.

Overigens is mijn ervaring (en ik doe de hele week bijna niets anders) dat het veel sneller en makkelijker is om iemand zangtechniek bij te brengen dan acteertechniek. Maar dat is misschien een ander topic waard 😊

  [ # 54 ] 20 July 2010 12:22 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Dat de heer Boermans kiest voor van origine acteurs (die in SvO gaan zingen) omdat de musicalmensen die kwamen auditeren tekort schoten op het gebied van acteren doet mij het ergste vrezen. Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar ik heb het idee dat bij hem ook het sentiment meespeelt, dat onder de (gesubsidieerde) toneelmakers met de grote K (ofT) heerst: musical (en musicalmakers) is (zijn) een mindere (minderwaardige) vorm van theater.

Dat is het (vaak) ook. Hoe leuk ik musicals ook vind, ik zie dat vaak ook als een mindere vorm van theater. Kwalitatief gezien.

Ik denk dat Boermans gekozen heeft voor mensen die zingen vanuit het acteren in plaats van andersom. Ze benaderen een rol en een lied als acteurs en de zang volgt vanzelf. Bij zangers is het net andersom, het is maar net wat je nodig hebt.

Dat denk ik ook en dat is ook wat ik eigenlijk probeerde te zeggen. Als iemand goed acteert en alleen maar vals zingt zit ik ook met kromme tenen, hoor.

  [ # 55 ] 20 July 2010 01:01 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  60
Geregistreerd  2007-09-24

“Overigens is mijn ervaring (en ik doe de hele week bijna niets anders) dat het veel sneller en makkelijker is om iemand zangtechniek bij te brengen dan acteertechniek. Maar dat is misschien een ander topic waard 😊”

Dat weet ik ook. Daarmee kom je op het andere deel van het onderwerp: zangers in een musical, die niet/nauwelijks kunnen acteren.
Tekenend is dat bij de “op zoek naars” de selectie gaat om de zang (en inleving in het nummer) en het acteren nauwelijks aan bod komt. De resultaten daarvan hebben we de laatste jaren kunnen zien op de Nederlandse podia.

  [ # 56 ] 20 July 2010 01:58 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  60
Geregistreerd  2007-09-24

Jeroen - 20 July 2010 12:13 PM
paultje - 20 July 2010 12:01 PM

Met succes een musicalrol hebben gespeeld is voor mij een zeer relatief begrip. Je voorbeeld Arjan Ederveen vind ik daarvan een voorbeeld. Zijn invulling van zijn rol in Hairspray was voor mij in elk geval zeer onvoldoende, zowel wat betreft acteren als zang.


Maar een geweldige Fagin wat mij betreft.
.

Dat was maar een schim van de manier waarop Jonathan Price de rol in Londen speelde in de productie die model stond voor die waarin Arjan Ederveen speelde.

  [ # 57 ] 20 July 2010 04:16 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

paultje - 20 July 2010 01:58 PM
Jeroen - 20 July 2010 12:13 PM
paultje - 20 July 2010 12:01 PM

Met succes een musicalrol hebben gespeeld is voor mij een zeer relatief begrip. Je voorbeeld Arjan Ederveen vind ik daarvan een voorbeeld. Zijn invulling van zijn rol in Hairspray was voor mij in elk geval zeer onvoldoende, zowel wat betreft acteren als zang.


Maar een geweldige Fagin wat mij betreft.
.

Dat was maar een schim van de manier waarop Jonathan Price de rol in Londen speelde in de productie die model stond voor die waarin Arjan Ederveen speelde.

Maar nog altijd stukken beter dan de schmierende manier waarop “musicalcoryfee” Willem Nijholt er hier gestalte aan gaf. Jonathan Pryce was ook een waanzinnig goede Engineer, waar Nijholt niet aan kon tippen en een briljante Higgins waar Thom Hoffman naast verbleekte. Nederlandse artiesten verbleken in de meeste gevallen naast hun Engelse collega’s. En dat is niet eens hun schuld, ze worden gewoon niet uitgedaagd naar een hoger niveau te gaan door de producenten. Die zijn al snel tevreden. En logisch, want de productie is vaak al verkocht voor er gerepeteerd wordt. De producent is met zijn hoofd alweer bij het volgende seizoen. Maar goed, nog even en we krijgen een “on topic”-waarschuwing van een moderator.

  [ # 58 ] 20 July 2010 05:24 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

baud - 20 July 2010 04:16 PM

Maar nog altijd stukken beter dan de schmierende manier waarop “musicalcoryfee” Willem Nijholt er hier gestalte aan gaf. Jonathan Pryce was ook een waanzinnig goede Engineer, waar Nijholt niet aan kon tippen en een briljante Higgins waar Thom Hoffman naast verbleekte. Nederlandse artiesten verbleken in de meeste gevallen naast hun Engelse collega’s. En dat is niet eens hun schuld, ze worden gewoon niet uitgedaagd naar een hoger niveau te gaan door de producenten. Die zijn al snel tevreden. En logisch, want de productie is vaak al verkocht voor er gerepeteerd wordt. De producent is met zijn hoofd alweer bij het volgende seizoen. Maar goed, nog even en we krijgen een “on topic”-waarschuwing van een moderator.

Misschien moet er maar een apart topic voor worden geopend in de musicalbox, want ik vind dat je wel een punt hebt.

  [ # 59 ] 21 July 2010 01:06 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Be my guest 😊 Zolang het een discussie wordt over het verschijnsel en niet over personen, discussieer ik graag mee.

  [ # 60 ] 21 July 2010 02:04 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  60
Geregistreerd  2007-09-24

Graag!

‹ First  < 2 3 4 5 6 >  Last ›
4 of 182
‹‹ Je Anne Nederland      Musicals Gone Mad ››