Universitaire Musicalopleiding
change_status
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  13
Geregistreerd  2008-10-07

Hoi hoi allemaal,

Ik had enkele vragen over de musicalsopleidingen zoals we die in Nederland en Belgie kennen. Ik vroeg me namenlijk af of er in Nederland ook Universitaire musicalopleidingen of (vooral) conservatoria zijn. Aangezien ik in Nederland zo goed als alleen maar Hoge Scholen voor de Kunsten zie.

Ik vroeg me tevens af, hoe ‘t zit met de opleidingen in het Verenigd Koninkrijk, staan zij hoger aangeschreven dan die van de BeNeLux?

Bij voorbaat dank,
Groeten,
App.

   Handtekening   

Willem van der Decken, toe zeg me waar gij zijt gebleven ...
Music

  [ # 1 ] 07 October 2008 11:04 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Hoi, welkom op dit forum!

Nee, er zijn volgens mij geen universitaire musicalopleidingen. Musicalopleidingen zijn beroepsgericht (MBO en HBO dus). Je bent vooral in de praktijk bezig (dansen, zingen, acteren); op de universiteit bijna helemaal niet (kijk bijvoorbeeld naar de theoretische opleiding Theaterwetenschap). Dus dat is op zich wel logisch.

Over het Verenigd Koninkrijk weet ik niks. 😄

  [ # 2 ] 07 October 2008 11:31 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Musical is een theatervorm en valt dus onder theaterwetenschappen. Ik ken een aantal theaterwetenschappers die zich geheel op de musical hebben gestort. Je kunt musical dus wel een belangrijk aandachtspunt van je opleiding maken (al scoor je er bij de docenten meestal geen punten mee…..).

De uitvoerende kant is altijd een beroepsopleiding, dus MBO of HBO.

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 3 ] 08 October 2008 08:29 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  689
Geregistreerd  2005-01-31

De enige universiteit in de wereld waar je musical theater kan studeren is (natuurlijk) in New York: New York University - Tisch School of the Arts. Het is vooral gericht op schrijvers en componisten. Ik heb er goede ervaringen mee (ik heb er master classes gevolgd). De volledige opleiding is echter onbetaalbaar, tenzij je een grote sponsor/beurs hebt.

  [ # 4 ] 08 October 2008 04:10 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  125
Geregistreerd  2008-08-08

er is wel een musical afdeling op het conservatorium van alkmaar maar dat is wel Hbo..

   Handtekening   

Dreams and Hope will never fail :roos:

  [ # 5 ] 09 October 2008 11:52 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2006-07-01

Jacco - 07 October 2008 11:31 PM

Musical is een theatervorm en valt dus onder theaterwetenschappen. Ik ken een aantal theaterwetenschappers die zich geheel op de musical hebben gestort. Je kunt musical dus wel een belangrijk aandachtspunt van je opleiding maken (al scoor je er bij de docenten meestal geen punten mee…..).

De uitvoerende kant is altijd een beroepsopleiding, dus MBO of HBO.

Maar ook bij muziekwetenschappen kan je musical als een belangrijk aandachtspunt van je opleiding maken. Het duurt even voordat je je vrije ruimte mag invullen, maar dat is bij theaterwetenschappen hetzelfde. Of je kan het - net zoals ik heb gedaan - gewoon allebei doen.

   Handtekening   

Fuggi Regal Fantasima

  [ # 6 ] 13 October 2008 11:28 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  188
Geregistreerd  2005-11-26

Een aantal jaren geleden is vanuit het ministerie van onderwijs volgens mij besloten dat op een aantal onderdelen bij HBO-opleidingen gewaardeerd kunnen worden als een universitaire opleiding. Afhankelijk van de afstudeerrichting kan het een HBO of universitaire titel afgeven. In Tilburg is er een musical opleiding bij FONTYS-Hogescholen. Je zou daar eens kunnen navragen hoe een en ander zit. Succes ermee.

  [ # 7 ] 03 September 2010 09:34 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  832
Geregistreerd  2005-10-25

De Broadway Academy in Amsterdam heeft inmiddels een universitaire opleiding

  [ # 8 ] 03 September 2010 10:28 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  393
Geregistreerd  2007-02-20

Alle conservatoria in Nederland zijn HBO opleidingen.
Veel mensen denken wel nog steeds dat het universitaire opleidingen zijn. Misschien ligt het aan de sjieke naam, of misschien waren het lang geleden wel universitaire opleidingen en zijn het HBO´s geworden om het toegankelijker te maken voor meer mensen.

   Handtekening   

Groetjes Jorieke!

  [ # 9 ] 03 September 2010 10:42 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Misschien dat die verwarring er is omdat HBO nogal een vreemde vorm van onderwijs is. Dat heb je in het buitenland bijna niet.