1 of 6 |  1 2 3 >  Last ›
Je Anne Nederland
change_status
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  209
Geregistreerd  2004-09-07

Speellijst staat op de site:

http://www.hitmusical.nl/index.php?option=com_speellijst&Itemid=100&lang=nl

  [ # 1 ] 18 April 2010 08:00 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  89
Geregistreerd  2008-08-13

Ben erg benieuwd naar de cast!

   Handtekening   

http://willemijnverkaikfanclub.clubs.nl

  [ # 2 ] 27 September 2010 03:39 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  158
Geregistreerd  2008-09-10

Theatervoorstelling ‘Je Anne’ laat de ware Anne Frank zien

Het tijdloze verhaal uit de dagboeken van Anne Frank keert dit seizoen terug in de theaters en wel in een bijzondere versie. In ‘Je Anne’ vormen liedjes en dagboekfragmenten (en soms een combinatie van beiden) een rode draad door de vertelling van de complete onderduikperiode. Het verhaal blijft hierbij volledig trouw aan de feiten zodat het een ware Anne Frank laat zien. Abke Bruins neemt de rol van Anne Frank op zich. Andere hoofdrollen zijn er o.a. voor Thom Hoffman (Otto Frank) en Levi van Kempen (Peter van Pels).

Op 6 juli 1942 doken Otto en Edith Frank samen met hun dochters Margot (16) en Anne (13) onder in de opslagruimtes achter het kantoorpand van Otto’s bedrijf aan de Prinsengracht 263. Het echtpaar Van Pels (door Anne in haar dagboeken ‘Van Daan’ genoemd) en hun zoon Peter voegden zich al snel bij hen, later gevolgd door tandarts Fritz Pfeffer (Albert Dussel). De acht onderduikers verbleven op hun schuilplek — door Anne omgedoopt tot ‘het achterhuis’ — tot hun ontdekking op 4 augustus 1944.

De musical ‘Je Anne’ vertelt wat zich afspeelde in het achterhuis in deze twee jaren. De vele moeilijke momenten, de spanning en onzekerheden, maar ook de onderlinge warmte en momentjes van hoop worden belicht. Centraal staan het persoonlijke verhaal van Anne en de dagboeken waarin ze dit neerschreef. Ze geven een intiem kijkje in de gevoelens, ontwikkelingen en (on)zekerheden van het jonge meisje dat ondanks alles altijd optimistisch wist te blijven. De verhalen in haar dagboeken ondertekende ze steevast met ‘Je Anne’.

Anders dan in eerdere vertellingen, films en theaterstukken vertelt ‘Je Anne’ het feitelijke verhaal van de onderduikers in het achterhuis zonder dat dit op enige wijze gedramatiseerd, aangevuld of aangepast is. Het script van Enid Futterman werd hiervoor gecomplementeerd met integere en veelal aangrijpende liedjes van Michael Cohen. De regie is in handen van de Vlaamse regisseur Frank Van Laecke die in 1994 al tekende voor een eerdere bewerking van ‘Je Anne’.

Cast
Uit meer dan 150 meisjes werd Abke Bruins, net afgestudeerd aan de Fontys Academie, gekozen voor de rol van Anne Frank. De treffende gelijkenis met Anne — zowel in Abke’s uiterlijk als in persoonlijkheid - was daarbij een doorslaggevende factor. Naast Abke neemt Thom Hoffman de rol op zich van Anne’s vader Otto Frank. Moeder Edith Frank wordt gespeeld door Marloes van den Heuvel terwijl Sanne Bosman gestalte geeft aan Margot Frank. Anne’s vriendje in het huis Peter van Pels wordt gespeeld door Levi van Kempen. Frans Maas en Annemarie Maas spelen zijn ouders Hermann en Auguste. Mark van der Laan kruipt in de huid van Tandarts Pfeffer; de kamergenoot van Anne Frank.

Meereizende tentoonstelling
Om een zo compleet mogelijk beeld te creëren van het leven van Anne Frank, is het mogelijk voorafgaand aan de voorstelling een inleiding bij te wonen die afwisselend gegeven wordt door één van de castleden. Bovendien reist met de voorstelling ‘Je Anne’ een tentoonstelling mee die te zien zal zijn in de theaterfoyers. Waar de voorstelling de periode in het achterhuis uitlicht, geeft de tentoonstelling een beeld van heel Anne’s korte leventje; vanaf haar geboorte in Frankfurt tot aan haar trieste dood in het concentratiekamp Bergen-Belsen. De tentoonstelling bevat unieke stukken die niet eerder te zien waren.

De voorstelling ‘Je Anne’ is van 21 oktober tot en met 26 februari te zien in theaters door heel Nederland. De première vindt plaats op maandag 1 november in Theater ’t Park te Hoorn (NH). Voor meer informatie en een complete speellijst kunt u terecht op http://www.hitmusical.nl.

  [ # 3 ] 06 October 2010 06:12 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Vandaag was de perspresentatie van Je Anne. Musicalworld was er uiteraard bij.
Het artikel kun je HIER vinden

[ Gewijzigd: 06 October 2010 06:15 PM by Marilena ]
   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 4 ] 07 October 2010 05:51 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1415
Geregistreerd  2004-09-12

Sinds vanochtend is ook MusicalWorld.TV’s gefilmde reportage live.

Te zien onder Artikelen

of MusicalWorld.TV’s eigen plek.

Frans.

  [ # 5 ] 23 October 2010 07:56 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  6
Geregistreerd  2007-08-10

Gisteravond geweest in Bussum.
Vooraf was er een inleiding waarin Mark Vijn vertelde hoe en waarom de voorstelling tot stand is gekomen.
In de foyer een tentoonstelling over het achterhuis.

In 1 woord: adembenemend!
Het is uiteraard geen vrolijke voorstelling. Er is nauwelijks decor, het gaat om de mensen op het toneel en hun emoties. Ik kan alleen maar zeggen: ga het zien, ik ben er nu nog stil van.

  [ # 6 ] 29 October 2010 09:14 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  540
Geregistreerd  2009-11-25

Gister de voorstelling gezien in Dordrecht. Door een gelukkige omstandigheid in het bezit gekomen van een vrijkaart, want in eerste instantie was hij niet door mijn (vanwege financien noodzakelijke) schifting gekomen.
Vond het een indrukwekkende voorstelling. Anne werd zeer overtuigend gespeeld. Haar relatie met de andere bewoners van het achterhuis en de relaties tussen de andere bewoners onderling werden op mooie wijze belicht.
Een aanrader voor mensen die eens naar een ander soort musical willen dan een feel-good voorstelling.
Feel good kom je er niet vandaan, maar wel geraakt en dat lijkt me de essentie van een voorstelling.
Ik denk wel dat er mensen zijn die door de associatie die ze maken met het woord musical afgeschrikt worden. Muzikaal drama is misschien een betere benaming.

   Handtekening   

“Het gaat om vandaag..Vandaag is de dag”

  [ # 7 ] 29 October 2010 12:28 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  416
Geregistreerd  2006-11-20

Ben zo benieuwd naar deze voorstelling. Vanavond ben ik erbij in Waalwijk

   Handtekening   

Eigenlijk heet ik gewoon Jacko..

  [ # 8 ] 30 October 2010 10:06 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  158
Geregistreerd  2008-09-10

En?

  [ # 9 ] 01 November 2010 11:59 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Musicalworld was vanavond aanwezig op de premiere van Je Anne en deelt alweer 5 sterren uit. Dit is een seizoen om van te smullen! Je vindt de recensie HIER

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 10 ] 02 November 2010 08:47 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1251
Geregistreerd  2009-08-13

Ook de Metro heeft een zeer positieve recensie:

http://www.metronieuws.nl/entertainment/anne-frank-krijgt-de-zaal-stil/SrZjkb!gfRoZ9GgDcjKw/

  [ # 11 ] 04 November 2010 12:27 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Je Anne krijgt, naast de 5 sterren recensie op musicalworld, over de hele linie laaiend enthousiaste recensies (zie de officiële site). En terecht. Een parel. Gaat dat zien!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 12 ] 05 November 2010 03:32 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  15
Geregistreerd  2010-10-06

Ik ga het zien! Zojuist geboekt voor eind deze maand, nav alle positieve berichten hier op het forum. Ik ben erg benieuwd, zeker omdat dit zo enorm anders is dan wat ik tot nu toe heb gezien.

  [ # 13 ] 06 November 2010 03:54 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  667
Geregistreerd  2005-04-26

Ik ben naar Je anne de musical geweest. Mooie en droevige musical, maar jammer genoeg was er geen cd te koop maar wel een programma boekje.
In plaats van een nagebouwde achterhuis, was er een grote jodenster.

   Handtekening   

Bestel mijn griezelroman de twee broers van Dracula
klik hier

  [ # 14 ] 24 November 2010 10:14 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  242
Geregistreerd  2009-06-03

Net terug van Je Anne. Het is in 1 woord prachtig! Juist de stukken die klein gespeeld worden bezorgen je kippevel en de spanning is vrijwel continu voelbaar. Soms zeggen stiltes meer dan vele woorden… Deze musical heeft mijn verwachtingen volledig overtroffen, ik zou zeggen ga er heen 😉 Het was alleen jammer dat het geluid zo slecht was. Het eerste half uur galmde ieder woord na…

  [ # 15 ] 27 November 2010 11:24 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  765
Geregistreerd  2005-02-05

WAUW WAUW WAUW WAUW WAUW WAUW!!!!!!
Vanavond geweest in het Parktheater in Eindhoven.
Eerst alle lof naar Abke Bruins, wat een actrice wat een zangeres!
Ze speelt het zo mooi, zo echt en zo oprecht, drie maal viel het me op dat ze gewoon met tranen lopend over haar wangen zat te spelen, en mij daarmee ook ontroerde. Van deze dame gaan wij nog veel horen, dat is zeker.
Marloes van den Heuvel als Edith, ook een dikke chapeau! Ze wist de onzekere en zorgzame moeder erg goed neer te zetten en ontroerde ook met haar zang en spel.
En Margot Frank gespeeld door Sanne Bosman, ook voor deze dame neem ik mijn hoed af. Knap staaltje acteerwerk en haar solo was af en toe eng herkenbaar, een van de mooiere liedjes uit deze ‘musical’.

Levi van Kempen vondt ik acteren als een natte dwijl, een sterk moment had hij in de voorstelling en dat was in de dueten met Abke/Anne. Jammer, had graag zijn understudy aan het werk gezien, die overigens een prachtige inleiding neerzetten.

Ga dit pareltje zien mensen, het is de moeite waard!!

 1 2 3 >  Last ›
1 of 6