Musicals in Japan
change_status
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  56
Geregistreerd  2010-10-13

Rond oud&nieuw; ben ik weer naar Tokyo geweest, en heb deze keer ook weer twee musicals gezien.

De eerste was Anna Karenina op 29 december. Dit was een productie van Toho. De musical is al eerder uitgevoerd in 2006 en die productie is ook op cd en dvd verschenen.
Ik had vooral voor deze musical gekozen vanwege de cast (onder andere een ex-Takarazuka actrice, Sena Jun, die ik in augustus als Elisabeth heb gezien). Na het zien van een gedeelte van de BBC serie had ik gemengde gevoelens (ik vond de serie eigenlijk behoorlijk saai), maar de musical was wel een succes. Het verhaal was tot voor de pauze redelijk traag, maar vanaf de pauze ging het al een stuk vlotter en werd het intrigerender. De muziek vond ik vanaf het begin al indrukwekkend, het eerste nummer “Journey to Moscow” grijpt je meteen. En ik heb zeker wel een traantje of twee gelaten in de tweede akte en aan het einde…

De tweede musical was een Takarazuka-productie (Cosmos Troupe), For Whom the Bell Tolls op 1 januari. Deze musical is gebaseerd op de roman van Ernest Hemingway, en hij is al eerder in 1978 opgevoerd door Takarazuka.
Omdat het nieuwjaarsdag was, kregen we eerst speciale nieuwjaarsgroeten van de actrices in traditionele kleding, en ook het theater was voor de gelegenheid versierd. Daarna begon de voorstelling.
De voorstelling was vooral in Spaanse stijl (logisch, vanwege het verhaal en de locatie waar het zich afspeelt). Hoewel dit niet mijn stijl is, waren de dansstukken in de musical wel heerlijk in Takarazuka stijl en dat maakt voor mij veel goed (veel glitters en franjes en frutsels, haha). De actrices van deze troupe zijn erg getalenteerd, maar dat kwam er dan helaas weer niet helemaal uit bij het verhaal van deze musical… Hoewel de zang en dans wel zoals verwacht erg goed was. De revue aan het einde van de voorstelling was helaas kort maar wel leuk.

Verder vroeg ik me af of er interesse is in hulp bij bijvoorbeeld het vinden van informatie over Japanse musicals, cd’s/dvd’s/etc en (in het misschien zeldzame geval dat iemand naar Japan gaat) het kopen van tickets? Ik studeer Japans en heb voor mijn opleiding ook een jaar in Japan gewoond. Daarom vind ik het ook leuk om me in Japanse musicals te verdiepen, zowel Takarazuka als andere musical groepen. Ik weet dat het soms lastig kan zijn om informatie te vinden omdat het meeste alleen in het Japans is, vandaar…

  [ # 1 ] 09 January 2011 03:59 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Leuk om te lezen 😄

Worden er in Japan over het algemeen buitenlandse voorstellingen gespeeld of zijn er ook eigen producties ?  Bestaat er zoiets als Broadway of West End in Tokio ?

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 2 ] 09 January 2011 04:24 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  56
Geregistreerd  2010-10-13

Het is een mix van van alles. Veel producties komen uit het buitenland, maar er worden ook producties zelf geschreven. Hiervan is een gedeelte dan weer gebaseerd op boeken of films. Af en toe komt er ook een musical productie in traditionele Japanse stijl voorbij, of gebaseerd op Japanse verhalen, legendes of geschiedenis.

In Tokyo bevindt zich een theaterdistrict in de omgeving Ginza/Hibiya/Yurakuchou waar de meeste theaters gelegen zijn (bijv. Takarazuka Tokyo Theater, Theater Creative, Teikoku Theater, Nissay Theater etc). Het is lang niet zo groot als West End en Broadway, maar het is iets 😊

[ Gewijzigd: 09 January 2011 04:30 PM by Chenka ]
  [ # 3 ] 01 November 2012 03:06 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  56
Geregistreerd  2010-10-13

Ik heb een tijdje niet meer op het forum gekeken omdat ik het erg druk had, maar ik zit momenteel weer in Japan. En er gaat weer heel wat bekeken worden, dus haal ik mijn oude topic even naar boven!

Tot nu toe ben ik naar twee voorstellingen geweest, die ironisch genoeg niet van Japanse bodem zijn. Vanwege de 20ste verjaardag van Elisabeth trad de Weense cast op in Osaka en Tokyo. Ik heb twee voorstellingen in Tokyo bijgewoond. Aanvankelijk was het plan om maar één keer te gaan, maar na de voorstellingen waren een Duitse vriendin en ik zo onder de indruk dat we zonder na te denken nog snel kaartjes voor de volgende dag (het laatste optreden) hebben gehaald.

De cast bestond uit onder anderen Maya Hakvoort, Máté Kamarás, Bruno Grassini, André Bauer en Lukas Perman. De voorstelling was als concert opgezet, dwz dat er een orkest op het podium zat en er geen sprake was van een decor. Wel werd de hele voorstelling gespeeld zoals die verder normaliter zou zijn. Hoewel Maya Hakvoort en Máté Kamarás (op cd en dvd) eerst niet mijn favoriete Elisabeth en der Tod waren, moet ik dit echt terugnemen. Ze waren absoluut fantastisch, net als de rest van de cast trouwens. Ik heb geen enkel minpunt kunnen bespeuren, iedereen speelde heel sterk en overtuigend en zong prachtig.

Zoals ik al zei: ik ben na de voorstelling meteen een kaartje voor de volgende dag gaan halen. Er waren alleen nog tickets op de eerste paar rijen helemaal aan de zijkant die normaal als laatste verkocht worden, en helaas viel toen iets van het podium weg en het geluid was meer mono dan stereo. Desondanks wederom een prachtige voorstelling. Omdat dit de laatste voorstelling in Japan was gaf de cast na de voorstelling nog een miniconcert. Máté zong Die Schatten werden là¤nger in een combinatie van Japans en Duits (Máté heeft recent ook in de Japanse versie van Elisabeth der Tod gespeeld), de hele cast zong samen nog een aantal nummers, en iedereen gaf een speech. Voor Maya was dit écht de laatste keer dat ze Elisabeth gespeeld heeft en ze nam afscheid van de rol. Hetzelfde geldt voor Bruno: hij stopt na meer dan 1000 keer Lucheni gespeeld te hebben. Máté zei ook iets in die trant over zijn rol als der Tod, maar we zijn er niet helemaal uitgekomen wat hij precies bedoelde… Hoe dank ook, er vloeiden nogal wat tranen.

Mijn volgende voorstellingen zijn o.a. Dietrich en The Phantom of the Opera in het Japans. Verder nog een aantal Takarazuka voorstellingen (o.a. een science-fiction musical en een musical gedeeltelijk in traditioneel Japanse stijl, ben benieuwd!). En wederom wegens de verjaardag van de musical Elisabeth zijn er optredens van ex-Takarazuka actrices, waar ik ook twee keer naartoe ga. Als jullie het leuk vinden doe ik graag weer verslag 😊