1 of 2 |  1 2 > 
Eindvoorstellingen Fontys Conservatorium en Dansacademie (met oa “The Secret Garden”)
change_status
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  72
Geregistreerd  2007-02-06

Muziektheater 2e en 3e jaars - “The Secret Garden”

Het verhaal van The Secret Garden, gebaseerd op de roman van Frances Hodgson Burnett, gaat over het jonge Britse meisje Mary, dat in India haar beide ouders verliest en bij haar oom in een groot, somber huis in Engeland wordt ondergebracht. Daar verveelt Mary zich en ze gaat op onderzoek uit in de uitgestrekte tuinen van het landgoed, alwaar ze achter een poort de geheime tuin van haar overleden tante Lily ontdekt.

De regie is in handen van Brigitte Odett. Zij studeerde aan verschillende theateropleidingen in Engeland en Italië, was acteur en regisseur en werkt als casting director bij Joop van den Ende.

Muzikale leiding is in handen van Erik Vlasblom. In het orkest spelen studenten Instrumentaal/Vocaal van het Conservatorium.

Kaarten € 15,- p.p.

Meer informatie via link

Woensdag 29 en donderdag 30 juni 2011 //  20.00 uur //  Theater De Meerse, Raadhuisplein 3, Hoofddorp
Zaterdag 2 en zondag 3 juli 2011 //  20.30 uur //  Cultureel Centrum Jan van Besouw, Goirle

[ Gewijzigd: 07 July 2011 07:25 AM by Jeroen ]
  [ # 1 ] 28 May 2011 01:56 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

ik neem aan dat het de Secret Garden van Lucy Simon is. Dat kan weer genieten worden. Mooie show, en meestal zijn de Fontys voorstellingen wel goed. Brigitte Odett doet na de Vlaamse Je Anne wel wat alarmbellen rinkelen, al vermoed ik dat bij dit verhaal minder pretenties zullen opborrelen.

  [ # 2 ] 28 May 2011 05:06 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Ja, is zeker de moeite waard! The Secret Garden was al eerder in Nederland te zien in de Kerstvakantie 2009 in M-Lab, toen met Karin Bos in de hoofdrol.

Ik had zelf ook een topic met als titel “eind- en examenvoorstellingen Fontys Muziektheater” in de musicalbox willen aanmaken, want naast de 2e/3e-jaars brengen de 1e-jaars een bewerking van “Alice in Wonderland” en wel op 5 en 6 juli, 19.00 uur in de theaterzaal van het Fontys complex, Bisschop Zwijsenstraat 1 in Tilburg.

Tevens zijn er een aantal eindexamenvoorstellingen te zien:

Hedwig van Leuven en Arjan Lienaerts - ma 13 & di 14 & wo 15 juni | 20.00 uur
Ianthe Tavernier - ma 20 juni | 19.00 uur
Martijn van Baardewijk - di 21 juni | 19.00 uur
Stephan Mooijman - di 21 juni | 20.30 uur
Laureen Peskens - wo 22 juni | 19.00 uur
Kristel Vercraeye - vr 24 juni | 20.30uur
Jasmine Jaspers - za 25 juni | 19.00 uur
Ingrid van den Nieuwenhuizen - ma 27 juni | 19.00 uur
Sander van Voorst tot voorst - ma 27 juni | 20.30 uur

Waar het is en hoe je kunt reserveren als je er bij wilt zijn (dat kan natuurlijk) vind je hier.

  [ # 3 ] 28 May 2011 05:17 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  142
Geregistreerd  2010-06-20

Hanstmf - 28 May 2011 05:06 PM

Ja, is zeker de moeite waard! The Secret Garden was al eerder in Nederland te zien in de Kerstvakantie 2009 in M-Lab, toen met Karin Bos in de hoofdrol.

Ik had zelf ook een topic met als titel “eind- en examenvoorstellingen Fontys Muziektheater” in de musicalbox willen aanmaken, want naast de 2e/3e-jaars brengen de 1e-jaars een bewerking van “Alice in Wonderland” en wel op 5 en 6 juli, 19.00 uur in de theaterzaal van het Fontys complex, Bisschop Zwijsenstraat 1 in Tilburg.

Tevens zijn er een aantal eindexamenvoorstellingen te zien:

Hedwig van Leuven en Arjan Lienaerts - ma 13 & di 14 & wo 15 juni | 20.00 uur
Ianthe Tavernier - ma 20 juni | 19.00 uur
Martijn van Baardewijk - di 21 juni | 19.00 uur
Stephan Mooijman - di 21 juni | 20.30 uur
Laureen Peskens - wo 22 juni | 19.00 uur
Kristel Vercraeye - vr 24 juni | 20.30uur
Jasmine Jaspers - za 25 juni | 19.00 uur
Ingrid van den Nieuwenhuizen - ma 27 juni | 19.00 uur
Sander van Voorst tot voorst - ma 27 juni | 20.30 uur

Waar het is en hoe je kunt reserveren als je er bij wilt zijn (dat kan natuurlijk) vind je hier.

En wanneer is die van Mischa? 😛 Beetje jammer dat alle data van zn klasgenoten wel worden genoemd (behalve bart) maar die van hem niet :(

   Handtekening   

01-06: The Little Mermaid
04-07: Wicked

  [ # 4 ] 28 May 2011 05:40 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Beetje jammer is dat de data van Bart en Mischa helaas nog niet bekend zijn. Wellicht studeren zij later af, vanwege andere verplichtingen eerder dit jaar (M: Op Zoek naar Zorro, B: Spring Awakening, M en B: West Side Story Concertante). Beide eindexamenvoorstellingen zou ik graag bezoeken.

  [ # 5 ] 28 May 2011 08:09 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Hanstmf - 28 May 2011 05:06 PM

Ja, is zeker de moeite waard! The Secret Garden was al eerder in Nederland te zien in de Kerstvakantie 2009 in M-Lab, toen met Karin Bos in de hoofdrol.

Dat was de Geheime Tuin van Paul de Munnik. Lijkt me een andere voorstelling.

  [ # 6 ] 04 June 2011 11:13 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Bart vertelde mij zojuist in M-Lab dat hij 23 juni zijn eindexamenvoorstelling heeft samen met Liss Walravens.

Ik ben trouwens ook vergeten data van de musicalopleiding van de Dansacademie door te geven:

1e jaars: Romeo en Soraya, za 2 juli | 15.00 & 20.00 uur | zo 3 juli | 15.00 uur, Factorium, ingang Bisschop Zwijsenstraat, Tilburg

2e jaars: How to Succeed in Business Without Really Trying, do 30 juni | 19.30 uur | vr 1 juli | 14.30 & 19.30 uur, za 2 juli | 14.00 uur | Academietheater FHK

3e jaars: Girlfriends, vr 8 juli | 20.00 uur | za 9 juli | 15.00 & 20.00 uur, Cultureel Centrum Jan van Besouw, Goirle

Meer info en boeken zie mijn eerste post in deze topic.

  [ # 7 ] 24 June 2011 08:12 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Femkuhhh - 28 May 2011 05:17 PM

En wanneer is die van Mischa? 😛 Beetje jammer dat alle data van zn klasgenoten wel worden genoemd (behalve bart) maar die van hem niet :(

Mischa houdt zijn examenvoorstelling alleen voor goede vrienden en kennissen en niet zoals zijn klasgenootjes openbaar voor publiek. Dus helaas geen datum! Ik heb zelf trouwens ook geen idee!

*edit* Die van Mischa is woendag geweest. Helaas gemist!!

[ Gewijzigd: 24 June 2011 09:25 PM by Hanstmf ]
  [ # 8 ] 24 June 2011 09:38 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Jeroen - 28 May 2011 08:09 PM

Dat was de Geheime Tuin van Paul de Munnik. Lijkt me een andere voorstelling.

Misschien gebaseerd op hetzelfde boek, maar met andere muziek? Denk ik?

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 9 ] 25 June 2011 10:12 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  2
Geregistreerd  2011-06-25

Ik ben altijd erg onder de indruk geweest van de voorstellingen van de studenten muziektheater, a little night music was prachtig vorig jaar! Ik ga dit jaar zeker weer, dit filmpje met wat repetitiebeelden maakt me al helemaal nieuwsgierig, kan niet wachten
http://www.youtube.com/watch?v=DijhXXuCYOk
via deze site heb ik kaartjes gereserveerd
http://www.thesecretgarden2011.nl

  [ # 10 ] 28 June 2011 12:23 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Vanavond ben ik naar de examenvoorstellingen geweest van Ingrid van den Nieuwenhuizen en Sander van Voorst tot Voorst. Na een stroef verlopen heenreis (uur file) nog net op tijd in Tilburg aangekomen bij Theater de NWE Vorst in de binnenstad.

Ingrid - Brommers kiek’n
Het examen van Ingrid van den Nieuwenhuizen bestond uit een monoloog over de struggle van de hoofdpersoon op zoek naar ware liefde, afgewisseld met liedjes die binnen het verhaal pasten en werden begeleid door een 5-koppige strak spelende band van mede-studenten. Ingrid vertelde over haar geboorteplaats, Almen, gelegen in de Achterhoek, het opgroeien aldaar, het kennismaken met jongens, en haar eerste afspraakje met een populaire jongen die voorstelde om brommers te gaan kiek’n. Ja, een mooie openingszin he? Het verhaal ontwikkelde zich vervolgens verder, vaak komisch, dan weer ernstig en tot slot diep ontroerend over de echte liefde die de hoofdpersoon heeft gadegeslagen bij haar oma en opa. Interactie met de zaal was er ook en Ingrids improvisatietalent moest aangesproken worden toen ze aan het publiek vroeg of er een mannelijk persoon uit de zaal met haar op het toneel een glaasje wijn wilde gaan drinken en iemand die zich aanbood zei: ik wil wel een glaasje met je drinken maar ik ben homo!

Tot de muzikale hoogtepunten behoorden zeker de opener Firework van Katy Perry, opnieuw Somewhere uit West Side Story - weer net zo briljant gezongen als twee maanden eerder in Eindhoven - en een stevige versie van You Oughta Know van Alanis Morissette.

Na de voorstelling was het de taak aan de examencommissie om zich over de voorstelling te buigen. De aanwezigen genoten in de tuin van het theater van het mooie weer en dat was voor mij een mooie gelegenheid te informeren hoe de andere examens waren verlopen. Mischa Kiek, Bart van Veldhoven en Ianthe Tavernier konden mij allemaal met blijdschap vertellen dat ze waren geslaagd. Een uur later, net voor het begin van Sanders eindexamen, kwam een stralende Ingrid naar buiten met de mededeling dat ze ruimschoots was geslaagd! In haar dankwoord meldde ze ook dat ze wellicht volgend jaar aan een masters-opleiding Muziektheater gaat beginnen. Ongetwijfeld zal ze ook wel audities doen, als ze een rol, hoe klein ook, zou kunnen spelen in een professionele productie heeft dat natuurlijk toch de voorkeur.

Sander - Equus
In tegenstelling tot de vooral luchtige, maar daarom zeker niet mindere, voorstelling van Ingrid was die van Sander zeer ernstig. Het publiek luistert met aandachtig oor en pas aan het eind klinkt er voor het eerst applaus. Equus (Latijns voor “paard”) vertelt het waargebeurde verhaal (de achtergronden, het waarom in het psychiatrisch onderzoek) over de staljongen Alan die zes paarden de ogen uitstak. Dit verhaal is in 1973 bewerkt tot een toneelstuk met gelijknamige naam door Peter Shaffer en is in 1977 verfilmd. Op het toneel zien we drie personen: de psychiater (gespeeld door Adriaan van Hoorn), de moeder/vriendin van Alan (gespeeld door Lotte Verhoeven - recent nog te zien geweest als Roxane in Cyrano) en Alan, gespeeld door Sander. Het gesprek tussen de psychiater en Alan is de rode draad, met terugblikken naar Alans jeugdige jaren (samen met zijn moeder) en recente jaren, samen met zijn vriendin. Ik moet zeggen het toneelstuk dat als basis heeft gediend is zeer goed uitgewerkt tot een mooie muziektheatervoorstelling. In de loop van de voorstelling wordt duidelijk waarom Alan tot zijn daad is overgegaan en tegelijk verandert de afschuw voor de hoofdpersoon (vanwege zijn misdaad) in compassie met hem. Alle drie de spelers zijn zeer geloofwaardig in hun rol en Lotte Verhoeven laat echt zien een aanstormend talent te zijn. (Het element in het toneelstuk dat ook de psychiater worstelt met zijn eigen vakmanschap is omwille van de tijd niet uitgewerkt).

In tegenstelling tot Ingrid wordt Sander uitsluitend begeleid door een pianist, klasgenoot Arjan Lienaerts. Tot de muzikale hoogtepunten behoren Lost van Coldplay en vooral de John Hiatt klassieker Have a Little Faith in Me. Een prachtige afsluiting van een indrukwekkende voorstelling. Hup, naar M-Lab ermee…..liefst met beide voorstellingen!

De uitslag van Sanders examen heb ik omwille van de tijd - en mijn reistijd van ruim een uur - niet afgewacht. Kan niet missen dat hij is geslaagd….

Volgende week The Secret Garden…

  [ # 11 ] 30 June 2011 11:16 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Volgende week The Secret Garden, nou…toch vanavond al de voorstelling gezien in Hoofddorp. Weinig bekenden gezien, behalve Laureen Peskens, productieassistente, die ook dit jaar afstudeert richting Muziektheater.

The Secret Garden is een musicalbewerking (wereldpremiere op Broadway) van het beroemde kinderboek van Frances Hudson Burnett, met muziek van Lucy Simon en teksten van Marsha Norman. Alhoewel Lucy Simon Amerikaanse is, zijn invloeden uit de Keltische en Ierse Folk duidelijk herkenbaar in de stemmige muziek. Voor het verhaal verwijs ik naar wikipedia.

De songs in deze versie werden in het Engels gezongen, de dialogen waren naar het Nederlands vertaald door Sebastiaan Smits. De spelers werden begeleid door een orkest van 22 conservatoriumstudenten en dan reken ik voor het gemak Diederick Ensink ook maar even toe. 😉
Decors waren minimaal, maar werden ondersteund door hele mooie projecties, waar duidelijk veel werk aan was besteed.

Voor diverse personen in de cast zijn er twee of drie spelers, de eerstgenoemde bij elke rol heb ik gezien. Het ensemble bestond uit tweedejaarsstudenten.

Mary Lennox: Danielle van den Griendt
Lily: Nadine Termeer - Celinde Schoenmaker - Pien van Gerven
Archibald Craven: Freek Heuvelmans - Steven Roox
Neville Craven: Ben van Vugt
Dickon: Frank van Hengel - Rafael van der Maarel
Martha: Moniek Boersma - Jeske van de Staak - Kathe Staallekker
Colin Craven: Jasper van Dijk
Rose Lennox: Celinde Schoenmaker - Pien van Gerven - Nadine Termeer
Mrs. Medlock: Anne-Marijn Smulders

Cailin van Loon - Roodborstje (Erg leuk minimaal optreden, vandaar even apart genoemd)

De twee hoofdrollen zijn die van Mary Lennox en Archie Craven. Danielle van den Griendt zet een goede Mary neer, die vocaal er af en toe naast zit maar toch overtuigt vanwege haar energieke spel. Ook bij Freek Heuvelmans* was het niet altijd zuiver (de partijen waren soms te hoog voor zijn stem, hij is een echte bas), maar voor mij was hij wel de ster van de avond. Als zanger bezit hij kwaliteiten die bijvoorbeeld Milan van Weelden ook bezit, als hij zingt gebeurt er iets! Ook zijn spreekstem is prettig om naar te luisteren, dan denk ik he ik hoor Rene van Kooten, maar dan natuurlijk net even anders. Ook zijn spel is overtuigend, zeker in de 2e akte draagt hij de voorstelling. Dan hebben we het eerste hoogtepunt van de avond al gehad, Lily’s Eyes, dat ik bijkans mee kan zingen, zo goed ken ik het. Thuis wordt het me duidelijk waarvan: diezelfde Milan van Weelden en Mark de Waal hebben dit nummer ooit gezongen in Heart & Music. Ook in de tweede akte zorgt Freek voor de meeste hoogtepunten, al is de rol van Colin, gespeeld door Jasper van Dijk, ook een juweeltje.

Jammer dat Anne-Marijn Smulders maar een beperkte rol had, ik had graag meer van haar gehoord.

Conclusie: een prachtige voorstelling gezien! Dit weekend nog 4x te zien in Goirle. Ik zou zeggen als je in de buurt bent: gaan!

* Freek Heuvelmans was ruim 2 jaar geleden deelnemer aan Una Voce Particolare (te zien geweest op TV) en heeft daarmee indruk op mij gemaakt. Freek is daarnaast ook te zien in het filmpje van Defying Gravity door Ianthe Tavernier en Petra Clauwens.

  [ # 12 ] 01 July 2011 04:00 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Gisteren ook gezien, een echte aanrader. Een van de betere eindpresentaties van de musicalopleidingen.  Hierboven zijn de spelers al genoemd, maar ook complimenten voor de regie van Brigitte Odett. Grappig, helder en to-the-point. Zeker gaan als je tijd hebt.

  [ # 13 ] 01 July 2011 04:24 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

baud - 01 July 2011 04:00 PM

Gisteren ook gezien, een echte aanrader. Een van de betere eindpresentaties van de musicalopleidingen.  Hierboven zijn de spelers al genoemd, maar ook complimenten voor de regie van Brigitte Odett. Grappig, helder en to-the-point. Zeker gaan als je tijd hebt.

Werkt de tweetaligheid wel. Ik vind dat zo’n onzin altijd, praten in het Nederlands en dan zingen in het Engels, vaak nog met vette accenten waardoor live en give gaan rijmen op het welbekende schuurmiddel. En de prima Nederlandse liedteksten zijn er ook; Tierig is best een goede vondst

Het doet me deugd dat Brigitte Odett zich waarschijnlijk revancheert voor het aan pretenties volledig ten onder gegane Je Anne (in Vlaanderen). Ik ben in ieder geval benieuwd morgen.

[ Gewijzigd: 01 July 2011 04:27 PM by Jeroen ]
  [ # 14 ] 01 July 2011 05:30 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Uit Jeroens recensie van “a Little Night Music”, de 2e/3e-jaars eindvoorstelling van vorig jaar, begrijp ik dat de liedteksten toen wel vertaald waren. Ik zie ook liever een voorstelling in een taal, maar goed, er zal wel een reden voor zijn… veel plezier morgen voor diegenen die gaan!

  [ # 15 ] 02 July 2011 08:18 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  688
Geregistreerd  2009-04-30

Tot hoelaat duurt deze voorstelling eigenlijk? In Goirle begint ie om half 9 begreep ik.

   Handtekening   

http://www.mjoesical.nl

 1 2 > 
1 of 2