Carpe Noctem in Rijen
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Theatergroep NoNonsense in de musical Carpe Noctem
Theatergroep NoNonsense werkt met een groep van 27 leden van 16 t/m 56 jaar aan de musical Carpe Noctem- Pluk de nacht-. Deze musical is de grootst opgezette voorstelling in de geschiedenis van de groep. De musical verhaalt over Professor Ambronsius. Hij trekt met zijn assistent Alfred naar Oost-Europa om het bestaan van vampiers te bewijzen. Ze komen terecht in een herberg in een klein dorpje waar ze kennis maken met de bloedmooie dochter Sarah, de dochter van de herbergier Chagal. Alfred is meteen smoorverliefd op haar, maar Sarah wordt ook verleid door de charismatische Graaf von Krolock, die haar heeft uitgenodigd voor een bal in zijn kasteel. De verleidingsmanoeuvres van de graaf werken en Sarah glipt weg naar het kasteel. De professor en zijn assistent gaan haar achterna en worden vriendelijk ontvangen in het kasteel. Zullen ze erin slagen Sarah uit de klauwen van de graaf te bevrijden?
Deze productie vol zang, dans en humor vraagt heel wat organisatie. Wekelijks wordt er geoefend onder leiding van Richard Spijkers, die zelf in musicals heeft gestaan als Les Miserables, The full Monty en deze maand speelt Richard de titelrol in Bonifatius, de musical. Tamira Steelink is de vaste choreografe van de Theatergroep. Zij danste bij Anita Doth en werkt in een dansschool.  Het grootste decor dat ooit in CC De Boodschap is gebruikt wordt op dit moment gebouwd. Tijdens NLDoet hebben zelfs werknemers van de Vliegbasis aan het decor gewerkt. In ongeveer 20 minuten worden meer dan 20 castleden door een grimeteam van 10 mensen in vampiers getransformeerd. Dit team volgt workshops van Sylvie Takke, die veel ervaring heeft opgedaan bij professionele musicals en tv-shows, zoals bij Carlo Boshart. De aankleding van deze vampiers is tot in de ”puntjes” verzorgd met vampiergebitten. De uitvoeringen vinden plaats op 23 en 24 juni in CC De Boodschap. Kaartverkoop is mogelijk aan de balie of via de website van de Boodschap.

Zelf meedoen in een musical?
De volgende productie van Theatergroep NoNonsense is al bekend. Er was eens… is een humoristische musical over een prins die graag wil trouwen, maar zijn koningin-moeder vindt geen enkele prinses goed genoeg. Als er dan een prinses opduikt die zeker niet aan het plaatje voldoet komt er list en bedrog aan te pas. Een musical waar jong en oud van kan genieten. De opvoeringen zijn in juni 2013 in CC De Boodschap en in Gilze in de Schakel.  Voor deze musical kan auditie gedaan worden op 27 juni. Theatergroep NoNonsense werkt met audities zodat de artistieke leiding zicht krijgt op je kwaliteiten op de verschillende gebieden van zang, ensemblezang, spel en dans. Na aanmelding volgt er meer informatie over de audities. De kosten voor deze avond bedragen €15. Inschrijven kan via .(JavaScript must be enabled to view this email address). De minimumleeftijd is 16 jaar. De repetities vinden plaats in Rijen op de woensdagavond van 19.30-22.30 uur.

NoNonsenseJeugd
Ook voor jeugdleden is er plaats bij Stichting NoNonsense. Deze leden worden altijd geplaatst, zonder auditie. Er zijn groepen voor leerlingen vanaf 1 ½ jaar t/m 21 jaar. Meer informatie over Theatergroep NoNonsense en NoNonsensejeugd is te vinden op http://www.stichtingnononsense.nl.

[ Gewijzigd: 02 June 2012 10:50 AM by Jeroen ]
  [ # 1 ] 03 June 2012 09:59 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Wanneer gaan mensen nou eens leren dat er zoiets bestaat als auteursrecht? Straks heb je weer een groep enthousiaste castleden die keihard gewerkt hebben en die hun voorstelling verboden zien worden omdat de leiding de rechten niet geregeld heeft.

  [ # 2 ] 14 June 2012 10:05 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  4
Geregistreerd  2012-06-14

Dit is toch Dance of the Vampire van Jim Steinman?

[ Gewijzigd: 14 June 2012 10:18 AM by Jax ]
  [ # 3 ] 14 June 2012 12:11 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Inderdaad en de musical is onder de naam Carpe Noctem al twee keer eerder in het amateurcircuit te zien geweest in Nederland. In 2004 door Stichting Stage Affairs met Richard Spijkers als Graaf von Krolock in een versie die de oorspronkelijke musical volgt. Twee jaar later door Musicalgroep Colours, die er een versie van heeft gemaakt die wat verder van Tanz der Vampire af staat, met soms andere muziek en helaas met een ander einde. Die wijzigingen waren misschien nodig om te voorkomen dat de oorspronkelijke creatives/rechthebbenden de uitvoering zouden kunnen blokkeren.

  [ # 4 ] 14 June 2012 12:37 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  4
Geregistreerd  2012-06-14

Welke versie is dit, de originele?

  [ # 5 ] 14 June 2012 01:20 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Jax - 14 June 2012 12:37 PM

Welke versie is dit, de originele?

Geen idee, ik ben niet van de productie en de website vind ik niet zo duidelijk.

  [ # 6 ] 14 June 2012 01:37 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Hanstmf - 14 June 2012 12:11 PM

Inderdaad en de musical is onder de naam Carpe Noctem al twee keer eerder in het amateurcircuit te zien geweest in Nederland. In 2004 door Stichting Stage Affairs met Richard Spijkers als Graaf von Krolock in een versie die de oorspronkelijke musical volgt. Twee jaar later door Musicalgroep Colours, die er een versie van heeft gemaakt die wat verder van Tanz der Vampire af staat, met soms andere muziek en helaas met een ander einde. Die wijzigingen waren misschien nodig om te voorkomen dat de oorspronkelijke creatives/rechthebbenden de uitvoering zouden kunnen blokkeren.

En onder de naam Dancylvania bijna door NME, maar die opvoeringen werden toen verboden (wat gelukkig weer leidde tot een wel origineel eigen werk, namelijk Zigana).

Helaas werkt het niet zo dat als je wat muziek verandert en Jim Steinman niet noemt, je de musical gewoon uit kunt voeren. De kans dat je gestopt wordt voor de uitvoeringen is heel erg groot.

  [ # 7 ] 23 June 2012 11:42 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Gisteravond een try-out gezien van “Carpe Noctem” die regelmatig het niveau van de professionele productie benaderde. Oké, het blijven amateurs én een eerste voorstelling, dus er kunnen dingen misgaan en dat gebeurde dan ook af en toe. Maar goed en soms heel geestig spel, goede zangstemmen bij de hoofdrollen zorgden ervoor dat deze voorstelling het méér dan waard is om gezien te worden, al bleek bij prijsnummers als “Totale Duisternis” en “Ontembare Begeerte” de druk nét iets te groot om een topprestatie neer te zetten.

Het programmaboekje vermeldde niet wie de vertaling had verzorgd, maar het was overduidelijk dat de vertaling die Allard Blom had gemaakt voor de Vlaamse versie was gebruikt.

Dit weekend nog te zien in Rijen (tussen Tilburg en Breda).

  [ # 8 ] 24 June 2012 08:05 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  65
Geregistreerd  2004-06-06

Ik heb gisteravond mogen genieten van deze voorstelling, die toch wel enkele hilarische momenten had en creativiteit mbt het decor! Vooral de grafkelder, geweldig ! Sommige personages waren wat over the top, die van Rebecca bijvoorbeeld, en Krolock viel in het geheel niet tegen. Helaas had ik het idee af en toe de tekst vergeten werd, en zat er soms teveel tijd tussen de decor opbouws.
De verstaanbaarheid was niet altijd optimaal, maar inderdaad waren er qua vertaling stukken herkenbaar uit de Vlaamse uitvoering, en was er geprobeerd hier en daar een eigen draai aan te geven.
Maar voor een amateur uitvoering, absoluut de moeite waard, en dat vonde geloof ik meer mensen, want ik had het idee dat de zaal uit verkocht was!

  [ # 9 ] 24 June 2012 08:59 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Volgens de website is de Stage Affairs vertaling gebruikt.

  [ # 10 ] 24 November 2019 06:07 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Ik had elders een verslag geschreven maar dat is niet meer te zien, dus maar hier gepost:

In Nederland is nog nooit een professionele productie van de musical “Tanz der Vampire” te zien geweest. In plaats daarvan is de afgelopen jaren tweemaal, en na de voorstellingen van deze cyclus inmiddels driemaal, een amateurversie of -bewerking van deze musical te zien geweest met als titel “Carpe Noctem”, Latijn voor “Pluk de Nacht”. De musical vertelt het verhaal van professor Abronsius en zijn jonge assistent Alfred, die de wereld willen bevrijden van vampieren. Tijdens hun zoektocht vinden ze onderdak in een herberg waar Alfred verliefd wordt op Sarah, de dochter van de herbergier Chagal. De aanwezigheid van veel knoflook geeft een aanwijzing dat vampieren niet veraf zijn, en de charmante maar sluwe vampier Graaf von Krolock slaagt erin Sarah ook voor zich te winnen. Zullen de professor en zijn assistent op tijd komen om Sarah te redden?

De Duitstalige tekst is geschreven door Michael Kunze en de muziek door Jim Steinman, bekend van zijn composities voor o.a. Meat Loaf. Twee, eerder door Steinman geschreven nummers, “Total Eclipse of the Heart” (Bonnie Tyler) en “Objects in the Rear View Mirror May Appear Closer Than They Are” (Meat Loaf) hebben met aangepaste tekst en als (Nederlandse) titels “Totale Duisternis” en “Ontembare Begeerte” een plaats in de musical gekregen en zijn muzikaal gezien twee hoogtepunten in de voorstelling. Ik zag de van oorsprong Duitstalige musical in Oberhausen in 2009 en een Nederlandstalige versie als “Dans der Vampieren” in Antwerpen in 2010.

Theatergroep No Nonsense is de producent van de derde amateurbewerking van “Tanz der Vampire” in Nederland en houdt zich volledig aan het oorspronkelijke script. Artistiek leider Richard Spijkers, geen onbekende in musicalland en zelf ongeveer tien jaar geleden kandidaat voor de hoofdrol van Graaf von Krolock in Duitsland, speelde daarna zelf de rol van Von Krolock in de eerste productie van Carpe Noctem. Samen met de andere creatives is hij erin geslaagd een productie neer te zetten die ambitieus is, maar zeer zeker waar voor z’n geld biedt en op sommige momenten nauwelijks onderdoet voor een professionele uitvoering.

Opvallend is de omvang van de decors, het “passen” van de gekozen acteurs bij de hoofdrollen en de goede zangkwaliteit van de hoofdrollen. Dat laatste gezegd hebbende, in “Totale Duisternis” was Dewi Koster als Sarah even haar tekst kwijt (en ook de kluts) waardoor de coupletten wat minder goed gingen dan verwacht. En ook de grote solo van de prima acterende Koen Ruis als Graaf von Krolock, “Ontembare begeerte” kende wat schoonheidsfoutjes en was soms slecht te verstaan - wellicht ook door de druk - waardoor dit hoogtepunt geen 10 krijgt maar een 10- want hij wist mij met dit nummer toch wel tot tranens toe te ontroeren. Roy Verhoeven als Alfred en Morten Bach als Professor Abronsius hadden zich beiden prima ingeleefd in hun rol en haalden het maximale eruit, dat diverse malen zorgde voor de vrolijke/komische noot in het verhaal. Als we dan gaan vergelijken met musicalacteurs vond ik Roy Verhoeven veel weg hebben van Jamai en Arie Romers als Chagal veel van René van Kooten. De rol van de gebochelde butler Koukol was in deze versie ingevuld door een vrouw, Nicole van de Sande en Susanne Schrauwen dubbelen die rol. Ook Sarah wordt door twee actrices gespeeld, ook door Maxime Wesel.

De decors waren groots, maar niet gemaakt om 300x of vaker te kunnen gebruiken. Dat kan ook niet van een amateurvoorstelling worden verwacht. Helaas was het daardoor nodig eenmaal de voorstelling even stil te leggen, Schuiven ging niet lekker en deuren klemden. Een ander mogelijk nadeel van de decors was dat af en toe de toneelgordijnen dicht moesten en alle decors werden gewisseld. Maar omdat de zaal aan de linker en rechterkant twee vides had, ging het spel, vaak van Alfred met Abronsius, daar gewoon verder. Het geluid was prima, helaas waren sommige eerder opgenomen koorstukken van mannen en vrouwen niet helemaal synchroon gemixed, als de ensembles op het toneel stonden en live zongen klonk het wel als een eenheid, ook al kon je natuurlijk wel horen dat hier geen zes weken continu voor was gerepeteerd.

Liefhebbers van musicals en zeker de fans van “Tanz” zullen een goedbestede middag/avond hebben als zij deze voorstelling gaan bekijken.