De vraag vermindert dankzij de crisis, dus ook het aanbod zal moeten verminderen. Ik denk dat Stage hun corrupte aannemer voor het theater in Amsterdan op de blote knieen mag bedanken, anders hadden ze nog een theater gehad wat ze zouden moeten vullen. Als ik dit rijtje musicals hierboven zie, denk ik dat het een mooi Titanic-scenario is. Veel titels die niet goed gaan lopen. Ik denk ook dat het succes van Les Miserables wat te hoog wordt ingeschat, en dat was nog voor de crisis.
De gebeurtenissen rond Ghost zijn bizar, en lijken op een gebrek aan inzicht op de huidige tijd. OF zou Joop zelf een financieel infuus er plotseling uit hebben getrokken. Ghost had natuurlijk achteraf gezien nooit moeten worden gecast en aangekondigd. Maar ook de keuze voor het onbekende (en in mijn ogen niet bijster interessante) Aspects of Love snap ik niet. Ook de schaal die ‘Hij gelooft in mij’ nu lijkt te hebben; dat is toch helemaal niet nodig. Die speelschema’s van laatste hadden toch mooi kunnen worden gecombineerd tot dat van één, de Hazes musical. Eerst. 2 maanden DeLaMar, daarna touren. En ja, nog een titel minder. En heel veel musicaltalenten werkeloos. Schrijnend.
Ben benieuwd wat het in mijn ogen betrekkelijk nieuwe fenomeen van Musicalnaam + amateurs gaan doen. Ik zie Joke de Kruijf bijvoorbeeld inj The Witches of Eastwick in Zoetermeer en in De Sneeuwkoningin in Raalte staan. Misschien is dat wel de toekomst in crisistijd.