4 of 5 | ‹ First  < 2 3 4 5 > 
Instorting van de musicalmarkt?
  [ # 46 ] 16 June 2012 03:01 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De vraag vermindert dankzij de crisis, dus ook het aanbod zal moeten verminderen. Ik denk dat Stage hun corrupte aannemer voor het theater in Amsterdan op de blote knieen mag bedanken, anders hadden ze nog een theater gehad wat ze zouden moeten vullen. Als ik dit rijtje musicals hierboven zie, denk ik dat het een mooi Titanic-scenario is. Veel titels die niet goed gaan lopen. Ik denk ook dat het succes van Les Miserables wat te hoog wordt ingeschat, en dat was nog voor de crisis.

De gebeurtenissen rond Ghost zijn bizar, en lijken op een gebrek aan inzicht op de huidige tijd. OF zou Joop zelf een financieel infuus er plotseling uit hebben getrokken. Ghost had natuurlijk achteraf gezien nooit moeten worden gecast en aangekondigd. Maar ook de keuze voor het onbekende (en in mijn ogen niet bijster interessante) Aspects of Love snap ik niet. Ook de schaal die ‘Hij gelooft in mij’ nu lijkt te hebben; dat is toch helemaal niet nodig. Die speelschema’s van laatste hadden toch mooi kunnen worden gecombineerd tot dat van één, de Hazes musical. Eerst. 2 maanden DeLaMar, daarna touren.  En ja, nog een titel minder. En heel veel musicaltalenten werkeloos. Schrijnend.

Ben benieuwd wat het in mijn ogen betrekkelijk nieuwe fenomeen van Musicalnaam + amateurs gaan doen. Ik zie Joke de Kruijf bijvoorbeeld inj The Witches of Eastwick in Zoetermeer en in De Sneeuwkoningin in Raalte staan. Misschien is dat wel de toekomst in crisistijd.

  [ # 47 ] 16 June 2012 03:09 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Les Misérables was juist de voorstelling waar ik voor het eerst merkte dat het crisis was. Twee keer in een halfleeg Carré gezien. Daarvoor nog nooit meegemaakt. Vanaf die tijd wel heel vaak met als dieptepunt Ja Zuster, Nee Zuster. Een kleine 150 mensen in Carré is niet gezellig.

  [ # 48 ] 16 June 2012 03:34 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Misschien moeten ze bij Stage ook eens nadenken over die vaste contracten. Ik word er een beetje moe van eerlijk gezegd om steeds weer dezelfde namen in wat voor productie dan ook voorbij te zien komen.  En dat geldt niet alleen voor Stage maar uiteraard ook voor AV.

Kijk eens een keer naar de kwaliteten die een bepaalde rol vereist in plaats van het soort casten waarbij het meer een spel lijkt van welk poppetje uit de vaste stal we in welke musical kunnen plaatsen. Voorbeelden dit of komend seizoen zijn er te over Chantal Janzen in ´Hij Gelooft In Mij´, Simone Kleinsma in ´Sister Act´, Freek Bartels in ´Ghost´ en René van Kooten in ´Aspects Of Love´.  Of William Spaaij in ´Shrek´

Hiermee wil ik niet zeggen dat dat geen getalenteerde mensen zijn, maar zeker niet altijd de meest geschikte personen voor een bepaalde rol en dat komt de kwaliteit van een productie ook niet ten goede.

Tijden veranderen en in deze lastige economische crisis is er gewoonweg geen vraag naar het massale en kwalitatief niet altijd even hoogstaande aanbod van musicals de laatste jaren. Het is te hopen dat de markt weer wat aantrekt maar misschien moeten de producenten ook eens bij zichzelf te rade gaan of alles wat ze in de theaters brengen de vaak hoge toegangsprijs wel waard is.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 49 ] 16 June 2012 07:30 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  379
Geregistreerd  2006-02-28

Theo - 16 June 2012 03:34 PM

Misschien moeten ze bij Stage ook eens nadenken over die vaste contracten. Ik word er een beetje moe van eerlijk gezegd om steeds weer dezelfde namen in wat voor productie dan ook voorbij te zien komen.  En dat geldt niet alleen voor Stage maar uiteraard ook voor AV.

Kijk eens een keer naar de kwaliteten die een bepaalde rol vereist in plaats van het soort casten waarbij het meer een spel lijkt van welk poppetje uit de vaste stal we in welke musical kunnen plaatsen. Voorbeelden dit of komend seizoen zijn er te over Chantal Janzen in ´Hij Gelooft In Mij´, Simone Kleinsma in ´Sister Act´, Freek Bartels in ´Ghost´ en René van Kooten in ´Aspects Of Love´.  Of William Spaaij in ´Shrek´

Hiermee wil ik niet zeggen dat dat geen getalenteerde mensen zijn, maar zeker niet altijd de meest geschikte personen voor een bepaalde rol en dat komt de kwaliteit van een productie ook niet ten goede.

]Ik denk dat veel mensen niet naar een musical gaan als ze geen bekenden er in zien. Simone Kleinsma trekt natuurlijk heel veel mensen naar Sister Act. Dit weet Joop Natuurlijk ook.  Als Sister act geen bekenden namen
meeneemt zitten de zalen veel leger.

Edit Pascale: Foutieve quotes aangepast

[ Gewijzigd: 16 June 2012 08:05 PM by Pascale ]
  [ # 50 ] 17 June 2012 08:14 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik begrijp de beweegredenen wel waarom een producent een bekende naam in een hoofdrol cast. Ik bedoelde alleen te zeggen dat ik er klaar mee ben om steeds dezelfde ster bij dezelfde producent in een hoofdrol te moeten zien.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 51 ] 20 June 2012 07:53 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Ghost komt niet. Klaar. In Duitsland wel. Waar Stage ook mee kampt is de zorg om de toegangsprijzen hier in Nederland. In de afgelopen jaren zijn die namelijk nauwelijks gestegen, zeker als je kijkt naar de producties in Utrecht en Scheveningen. De Nederlander wil namelijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en zal klagen als men straks bijna 100 euro neer moet leggen voor een grote musical.

Dat is dus ook het grote verschil met Duitsland. Daar betaalt men graag meer. Vijftien (!) jaar geleden betaalde je voor een grote musical (Phantom der Oper, Cats, Miss Saigon, Sunset Blvd) al iets van 210 DM voor een eersterangskaartje op de zaterdag. Inderdaad, iets van 235 gulden in die tijd dus (in Nederland ging je voor de helft naar Miss Saigon of Elisabeth). Alles omgerekend naar de euro zijn de prijzen in NL dus wel meer gestegen dan in Duitsland omdat die altijd al vrij hoog waren. Maar nog altijd niet hoog genoeg. En dus stelt Stage zichzelf ook de vraag: kunnen / mogen we hoger? Nou niet dus als elke Nederlander enkel gebruik maakt van de eerste de beste kortingsactie.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 52 ] 21 June 2012 08:19 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Nou sorry, als een 1e rangskaartje voortaan 100 Euro gaat kosten ga ik ook het theater niet meer in… Verdiende ik nou bakken met geld, maar nee. Dan wordt theater dus weer voor de rijken onder ons..

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 53 ] 21 June 2012 12:39 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  669
Geregistreerd  2010-12-20

Wat duidelijk is; het klimaat veranderd. Ik gok dat SE ook niet blij is met het (moeten?) ‘uitstellen’ (wie gelooft dat nog?) van Ghost.

- Nederland is klein, dus het aantal mensen dat ‘wel eens’ of ‘regelmatig’ naar het theater gaat is nog vele malen kleiner. Hoeveel stoelen staan hier tegenover?
- Nederlanders zijn goedkoop. Klinkt bot, maar ze willen nu eenmaal liever niet veel geld uitgeven aan iets dat ze niet kennen.
- Het is crisis. Kun je veel over zeggen, maar dit soort uitgaven (samen met bijvoorbeeld vakantie) wordt snel op bespaard.
- Er is veel te veel keus. Combinatie van eerdere punten.

- Daarnaast zullen producenten ook hun manier van zaken doen moeten veranderen om hier op in te spelen. Mensen plannen Soldaat van Oranje ONDER ANDERE omdat het algemeen bekend is dat er geen acties komen. Geen reden om te wachten, dus kun je net zo goed boeken.
- Kijk eens kritisch naar de rangen (en maak het prijsverschil hier wat groter?). Het percentage 1e rangs-plekken in het Beatrix-theater en het Circustheater is gigantisch. Zit je daar overal even goed? (en neem het gemiddeld aantal plekken dat hier en daar gratis wordt weggegeven ook mee in de prijs van alle plekken in de zaal, oftewel, verlaag de gemiddelde prijs maar geef niet zoveel weg?)
- Maar bijvoorbeeld ook; 8 shows per week vullen met je eerste cast is onmogelijk. Hier zijn 2 opties voor. Openheid van zaken (maak het van te voren bekend) of speel minder per week? Je kosten van een leeg theater moet je rekening mee houden, maar zolang je adverteert met namen moet je die eigenlijk ook zoveel mogelijk kunnen leveren. Je koopt geen Coca Cola om Pepsi te krijgen.

[ Gewijzigd: 21 June 2012 12:47 PM by Jan Joost ]
  [ # 54 ] 21 June 2012 01:45 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Laten we de rol van de producenten zelf ook niet vergeten hè. Door je ziel te verkopen aan vakantie veilingen kon je voor €20 op de 1e rang wwry of Mary Poppins zitten. Leuk die volle zalen maar nu SE shows weer devnormale prijzen zijn gaan mensen niet meer. Ze zijn verwend door de acties en wachten dus inderdaad langer met boeken….

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 55 ] 28 June 2012 06:02 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  242
Geregistreerd  2009-06-03

Vandaag een complete pagina in de Spits: ‘Korting is killing’ Inleiding: Theaterproducenten moeten zich soms in bochten wringen om musicalkaarten aan de man te brengen. Maar weggeef- en kortingsacties schieten sommigen in het verkeerde keelgat. ‘De markt wordt kapotgemaakt. Je neemt jezelf, je product en de consument daarmee niet serieus’

Eindelijk mag heel Nederland het weten, de musicalmarkt maakt zichzelf kapot met deze acties…

  [ # 56 ] 28 June 2012 06:22 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  694
Geregistreerd  2008-09-08

keepstill - 21 June 2012 12:39 PM

zolang je adverteert met namen moet je die eigenlijk ook zoveel mogelijk kunnen leveren. Je koopt geen Coca Cola om Pepsi te krijgen.

Hier word ik een beetje moe van.
Je gaat naar een musical, een vertelling van een verhaal.
Niet naar een solo concert.

Ik kan je talloze voorbeelden noemen van alternate’s/understudy’s waarvan ik zou willen dat ze door meer mensen waren gezien. Neem Li-tong als Kim in Miss Saigon. Stijgt ver boven de eerste cast uit.
Buurvrouw Trees kan blij zijn dat ze diegene van de poster heeft, maar dat is niet waar het om gaat bij een musical.

  [ # 57 ] 28 June 2012 06:31 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Dave - 28 June 2012 06:22 AM
keepstill - 21 June 2012 12:39 PM

zolang je adverteert met namen moet je die eigenlijk ook zoveel mogelijk kunnen leveren. Je koopt geen Coca Cola om Pepsi te krijgen.

Hier word ik een beetje moe van.
Je gaat naar een musical, een vertelling van een verhaal.
Niet naar een solo concert.

Dan moet je dus niet met namen adverteren. Ik weet niet hoe het met de televisiereclames zit, maar op de foldertjes van de Stage shows in Duitsland staan geen namen, hoe groot ze misschien ook zijn. Ik ben het volledig eens met de stelling dat als je namen gebruikt voor de campagnes, je deze ook moet leveren.

  [ # 58 ] 28 June 2012 06:34 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  669
Geregistreerd  2010-12-20

Dave - 28 June 2012 06:22 AM
keepstill - 21 June 2012 12:39 PM

zoveel mogelijk.

Hier word ik een beetje moe van. Je gaat naar een musical, een vertelling van een verhaal. Niet naar een solo concert.
Ik kan je talloze voorbeelden noemen van alternate’s/understudy’s waarvan ik zou willen dat ze door meer mensen waren gezien. Neem Li-tong als Kim in Miss Saigon. Stijgt ver boven de eerste cast uit.
Buurvrouw Trees kan blij zijn dat ze diegene van de poster heeft, maar dat is niet waar het om gaat bij een musical.

Nee, maar buurvrouw Trees is wel de mevrouw die 1x per jaar naar de musical gaat, en Pietje zo ongeloofelijk leuk vind en die staat ook nog eens met naam en foto op de poster!
IK ben het geheel met je eens dat je voor de show gaat; dat ga ik ook. Ik ben het ook met je eens dat we een hoeveelheid getalenteerde acteurs/zangers/dansers in nederland hebben waarbij een understudy lang niet altijd onderdoet voor 1e cast. Maar ik hoor mensen gigantisch teleurgesteld zijn wanneer Willemijn/Chantal/Jim/Pia (KQ)/willekeurige winnaar van een tv-zoektocht niet aanwezig zijn.
Als het gaat om een kijk naar de markt zoals die is kun je, mijns inziens, ook winnen door hier op in te spelen. In NY is het toch ook mogelijk je geld terug te krijgen als de principal niet speelt? Verzin zo’n regeling oid.

Edit: Jeroen was wat korter, bondiger en exacter hierboven

  [ # 59 ] 28 June 2012 07:47 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

keepstill - 28 June 2012 06:34 AM

Als het gaat om een kijk naar de markt zoals die is kun je, mijns inziens, ook winnen door hier op in te spelen. In NY is het toch ook mogelijk je geld terug te krijgen als de principal niet speelt? Verzin zo’n regeling oid.

Edit: Jeroen was wat korter, bondiger en exacter hierboven

Of, nog beter: je volgt het voorbeeld van je eigen bedrijf in Duitsland en stopt met het adverteren met die namen.

  [ # 60 ] 28 June 2012 03:13 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1251
Geregistreerd  2009-08-13

Blijkbaar proberen de producenten de ‘kortings-trend’ een halt toe te roepen. Naast het systeem dat bij Shrek geldt (hoe eerder, hoe goedkoper), pakt nu ook de producent van Peter Pan Arena het anders aan. Uit het persbericht:

Vroegboekers worden beloond met een mooie korting van 15%, gegarandeerd het laagste tarief voor deze arenashow. Ook later in het seizoen zullen de tickets niet goedkoper worden.

‹ First  < 2 3 4 5 > 
4 of 5