chess - 03 August 2012 02:16 PM
Ik heb passion alleen in Londen als voorstelling gezien en ik kan alleen maar zeggen dat ik dat een fascinerende avond vond. Het helpt denk ik wel als je al bekend met het werk van Sondheim, dan weet je wat je te wachten staat. Als je niet bekend bent met het werk van Sondheim dan kun je volgens mij een vervelende avond hebben. Je moet bij Sondheim namelijk wel bij de les blijven dit in tegenstelling tot andere musicals.
Overigens ben ik het met klaske eens dat alleen goede muziek nog niet per definitie een goede voorstelling maakt. Zoals mijn nick naam al aangeeft ben ik een grote fan van Chess. Prachtige muziek en prachtige teksten maar op de een of andere manier werkt het niet goed als theaterstuk (op die fantastische tourversie van 2011 na dan, en ook de zweedse productie was erg gaaf). Een goede show is een totaal plaatje: muziek, tekst, decor, theater, zelfs het afiche moet kloppen.
Ik heb Passion niet in Londen gezien (wel de NL-versie, ook een draak), maar heb wel direct toen de show op Broadway uitkwam de CD gekocht en kwam er niet doorheen. Meteen in het rijtje gezet bij Pacific Ouvertures en Sunday in the park with George. Kortom, de Sondheim-CD’s die ik nooit draai. Aan de andere kant staan Sweeney Todd (meesterwerk) en Into the Woods (alleen acte 1). Ik heb destijds op verzoek de Broadway Jr. versie van “Into the woods” vertaald, dus ik ken Sondheims werk vrij goed. Het werkt gewoon niet voor mij. Ik vind overigens dat het zijn taak als theatermaker is om bij de les te houden, niet andersom.
Met Chess helemaal eens. Fantastische muziek, fantastische teksten maar een niet te volgen script. Kristina daarentegen is een meesterwerk en zou ik dolgraag in Nederland zien/maken.