1 of 2 |  1 2 > 
Soldier of Orange
change_status
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  395
Geregistreerd  2006-04-10

http://www.thestage.co.uk/news/2013/07/harvey-goldsmith-to-bring-dutch-immersive-theatre-show-to-london/

  [ # 1 ] 18 July 2013 08:55 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  694
Geregistreerd  2008-09-08

Ik denk dat dit vooral het Nederlandse publiek aanspreekt vanwege de nostalgie en herkenbaarheid. Wij kennen Scheveningen, Leiden en Rotterdam, wij kennen de verhalen uit onze jeugd van onze grootouders.

Andere landen zegt dit allemaal niets.

Zo zouden wij bijvoorbeeld niet geinteresseerd zijn in een show over de geschiedenis van bijv. Hongarije.
Daarom zijn ook bijvoorbeeld shows als Elisabeth zeer populair in Duitsland en Oostenrijk, maar in Amerika kijkt niemand er naar om. Het is een totaal ander publiek.

Als je toch een show wil over een oorlog/revolutie, zoals Les Miserables, dan moet de muziek glorieus zijn en op zichzelf staan. Dat is bij SVO niet echt het geval.

  [ # 2 ] 18 July 2013 12:38 PM
Administrator
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  129
Geregistreerd  2011-01-17

Lees net in de NRC dat Soldaat van Oranje definitief naar Londen gaat en daar gaat spelen als Soldier of Orange.

   Handtekening   

Geniet van elk moment, want er is zoveel te beleven!

  [ # 3 ] 18 July 2013 01:40 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  744
Geregistreerd  2012-01-08

Ik denk dat je Elisabeth en SVO niet echt kan vergelijken… naast het feit dat SVO over de tweede wereld oorlog gaat, wat natuurlijk in veel meer landen afspeelde, dus heeft het, ondanks dat het misschien niet zo zeer over dat land gaat toch betrekking tot dat land(en daarbij: het speelt zich ook, een klein gedeelte dan, af in Londen).
En daarnaast heeft SVO weer iets anders: het decor en de draaischijf.

  [ # 4 ] 18 July 2013 05:07 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1288
Geregistreerd  2009-02-10

Die titel…vreselijk! Dat klinkt echt voor geen meter in het Engels!

Oh, ik vind Roel trouwens echt geweldig als Bram, dus supernieuws 😊

   Handtekening   

Wees tevreden met een heel klein beetje.

  [ # 5 ] 18 July 2013 08:17 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik dacht dat de Engelse titel The Rebel and The Queen ging worden. Dat klinkt een stuk beter.

  [ # 6 ] 22 July 2013 06:59 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Dave - 18 July 2013 08:55 AM

Ik denk dat dit vooral het Nederlandse publiek aanspreekt vanwege de nostalgie en herkenbaarheid. Wij kennen Scheveningen, Leiden en Rotterdam, wij kennen de verhalen uit onze jeugd van onze grootouders. Andere landen zegt dit allemaal niets.

Zo zouden wij bijvoorbeeld niet geinteresseerd zijn in een show over de geschiedenis van bijv. Hongarije.
Daarom zijn ook bijvoorbeeld shows als Elisabeth zeer populair in Duitsland en Oostenrijk, maar in Amerika kijkt niemand er naar om. Het is een totaal ander publiek. Als je toch een show wil over een oorlog/revolutie, zoals Les Miserables, dan moet de muziek glorieus zijn en op zichzelf staan. Dat is bij SVO niet echt het geval.

Elisabeth is in Japan zo ongeveer de meest populaire musical “ever” volgens mij en een verhaal over de Franse revolutie (waar de gemiddelde Amerikaan toch echt 0,0 vanaf weet) is de meest succesvolle musical wereldwijd, dus je openingsargument gaat niet helemaal op. Ben het wel eens dat de Amerikaanse markt een apart geval is. Wat daar een hit is hoeft hier op het Europese continent absoluut niet te werken en vice versa.

Maar ik denk dat het er bij SvO internationaal niet om gaat of je de Leidse steegjes herkent, het gaat erom of je je kunt inleven in het verhaal, of je je kunt verplaatsen in de karakters. Naar mijn mening delen genoeg landen, met name in Europa, soortgelijke oorlogsverhalen dat ze dit wel kunnen en kan SvO dus prima ook internationaal een grote hit zijn. Als ik producent was zou ik in eerste instantie echter ook met name voor de Uk en Canada gekozen hebben als buitenland ; daar zit toch de meeste verwantschap met het verhaal, ons koningshuis en onze historie in de 2e wereldoorlog.

Wat de muziek betreft ben ik het deels met je eens. Ik verwacht dat er in Londen meer (zeer goede) acteurs te vinden zijn die ook nog eens een paar noten kunnen zingen, dus dat daardoor de kwaliteit op zangnivo ook al wat omhoog gaat. Ik vind de Engelse teksten de muziek ook wel helpen, maar gevoelsmatig zeg ik dat de score net nog 1 “hitnummer” kan gebruiken. Ik vind de muziek va SvO mooi, maar van velen om mij heen hoor ik dat -als ze al kritiek hebben- die vaak betrekking heeft op de muziek en de kwaliteit van de zang. Daar valt denk ik dus de meeste winst voor een internationale productie te halen.

Van alles wat ik de laatste jaren in NL gezien heb, maakt dit volgens mij echt de meeste kans op internationaal succes. Ik zou het ze in ieder geval van harte gunnen.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 7 ] 22 July 2013 07:26 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Les Mis gaat NIET over de Franse revolutie….

Back on topic: Soldaat van Oranje is een redelijk universeel verhaal. Individu staat op tegen de machthebbers. Er is geen enkele reden dat de show niet in Londen zou kunnen werken. Het mooi van SvO is dat in alles (zang, muziek, decor, etc) het verhaal op de eerste plaats staat. En dat maakt het juist zo geschikt om internationaal te brengen. Ik zou het fantastisch vinden als er eindelijk een Nederlandse musical internationaal succes zou krijgen.

  [ # 8 ] 23 July 2013 08:37 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

baud - 22 July 2013 07:26 PM

Les Mis gaat NIET over de Franse revolutie….

Oef nee dat klopt natuurlijk ...sry ... maar het speelt wel tegen de achtergrond van de nasleep van die revolutie toch of moet ik echt terug naar de basisschool geschiedenislessen :red:  .... toegegeven mijn jaartallenkennis is belabberd.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 9 ] 23 July 2013 08:42 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

http://www.thedailybeast.com/articles/2012/12/24/the-french-revolution-for-dummies-and-les-mis-rables-watchers.html

  [ # 10 ] 24 July 2013 06:16 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

En toch maar weer terug naar de Engelse soldaat….

  [ # 11 ] 24 July 2013 07:33 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Gelijk, sorry Jeroen .

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 12 ] 26 July 2013 06:58 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Ach, wordt interessant om te zien hoeveel Engelsen straks denken dat Soldier of Orange in 14-18 speelt, voor de Engelsen een veel belangrijkere periode. En volgens mij wordt Churchill nergens genoemd in de show…

  [ # 13 ] 26 July 2013 08:57 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  27
Geregistreerd  2012-02-24

baud - 26 July 2013 06:58 PM

Ach, wordt interessant om te zien hoeveel Engelsen straks denken dat Soldier of Orange in 14-18 speelt, voor de Engelsen een veel belangrijkere periode. En volgens mij wordt Churchill nergens genoemd in de show…

Maar Hilter wel en het hakenkruis toch ook? De engelse weten het verschil toch wel:).

Toegegeven dat 14-18 belangrijker was en dat die herdenking periode eraan komt:)

  [ # 14 ] 27 July 2013 10:10 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  789
Geregistreerd  2010-06-30

Misschien als de Studio 100 musical ‘14-18’ een hit wordt in BE dat ze hem dan ook naar daar halen ;p haha

  [ # 15 ] 28 July 2013 05:06 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  352
Geregistreerd  2011-10-02

jonahke - 27 July 2013 10:10 PM

Misschien als de Studio 100 musical ‘14-18’ een hit wordt in BE dat ze hem dan ook naar daar halen ;p haha

Ze gaan hem al in het Engels spelen 2 weken lang. Laat maar uit dat Studio100 deze kloon naar Engeland zal verschepen.

 1 2 > 
1 of 2