Dave - 18 July 2013 08:55 AM
Ik denk dat dit vooral het Nederlandse publiek aanspreekt vanwege de nostalgie en herkenbaarheid. Wij kennen Scheveningen, Leiden en Rotterdam, wij kennen de verhalen uit onze jeugd van onze grootouders. Andere landen zegt dit allemaal niets.
Zo zouden wij bijvoorbeeld niet geinteresseerd zijn in een show over de geschiedenis van bijv. Hongarije.
Daarom zijn ook bijvoorbeeld shows als Elisabeth zeer populair in Duitsland en Oostenrijk, maar in Amerika kijkt niemand er naar om. Het is een totaal ander publiek. Als je toch een show wil over een oorlog/revolutie, zoals Les Miserables, dan moet de muziek glorieus zijn en op zichzelf staan. Dat is bij SVO niet echt het geval.
Elisabeth is in Japan zo ongeveer de meest populaire musical “ever” volgens mij en een verhaal over de Franse revolutie (waar de gemiddelde Amerikaan toch echt 0,0 vanaf weet) is de meest succesvolle musical wereldwijd, dus je openingsargument gaat niet helemaal op. Ben het wel eens dat de Amerikaanse markt een apart geval is. Wat daar een hit is hoeft hier op het Europese continent absoluut niet te werken en vice versa.
Maar ik denk dat het er bij SvO internationaal niet om gaat of je de Leidse steegjes herkent, het gaat erom of je je kunt inleven in het verhaal, of je je kunt verplaatsen in de karakters. Naar mijn mening delen genoeg landen, met name in Europa, soortgelijke oorlogsverhalen dat ze dit wel kunnen en kan SvO dus prima ook internationaal een grote hit zijn. Als ik producent was zou ik in eerste instantie echter ook met name voor de Uk en Canada gekozen hebben als buitenland ; daar zit toch de meeste verwantschap met het verhaal, ons koningshuis en onze historie in de 2e wereldoorlog.
Wat de muziek betreft ben ik het deels met je eens. Ik verwacht dat er in Londen meer (zeer goede) acteurs te vinden zijn die ook nog eens een paar noten kunnen zingen, dus dat daardoor de kwaliteit op zangnivo ook al wat omhoog gaat. Ik vind de Engelse teksten de muziek ook wel helpen, maar gevoelsmatig zeg ik dat de score net nog 1 “hitnummer” kan gebruiken. Ik vind de muziek va SvO mooi, maar van velen om mij heen hoor ik dat -als ze al kritiek hebben- die vaak betrekking heeft op de muziek en de kwaliteit van de zang. Daar valt denk ik dus de meeste winst voor een internationale productie te halen.
Van alles wat ik de laatste jaren in NL gezien heb, maakt dit volgens mij echt de meeste kans op internationaal succes. Ik zou het ze in ieder geval van harte gunnen.