Nacht van de muziek in Tilburg
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Het is al 14 jaar gebruikelijk dat studenten van de Fontys hogeschool afd. Conservatorium en daarbij geassisteerd door studenten muziektheater de laatste vrijdag voor Kerst aan familie, vrienden, bekenden en belangstellenden laten horen tot waar ze (al) toe in staat zijn. Familie krijgt een beperkt aantal vrijkaarten, deze keer heb ik gewoon 10 euro betaald, maar dat was het dubbel en dwars waard.

Voor mij was het de 3e keer dat ik er ben geweest - directe aanleiding is mijn neef die daar studeert, geimproviseerde muziek - en ik, als musicalfan, probeer dan, daarnaast, de muziektheater-presentaties te volgen. Dat is niet altijd even makkelijk, want juist deze presentaties zijn sinds de Op zoek naar - programma’s mateloos populair. Ook nu weer hangt het gebouw vol met posters van Simone, Willemijn, Carmen en nog een enkele van Bente. Door die populariteit wordt er voor die muziektheatervoorstellingen met gratis kaarten gewerkt die 3 kwartier voor een voorstelling begint beschikbaar worden gesteld.

Nadat ik had geconstateerd dat mijn neef sinds vorig jaar hard is gegroeid (en dat is niet om te pochen maar hij is weer een jaar verder) heb ik de muziektheatervoorstelling van de eerstejaars gevolgd. Een parodie op drie musicals: Urinetown, Les Mis en Wicked. Er was dit keer geen gebrek aan water zoals in Urinetown, maar aan wortelen. Al het voedsel, alle snoep werd van wortelen gemaakt. Een Oranje heks met puntmuts, die er evenwel opvallend groen uitzag, zou moeten helpen, of juist niet? Een leuke parodie op bestaande musicals, met stukken van Popular en No Good Deed uit Wicked, de sterfscene van Eponine uit Les Mis en Mijn Droom uit dezelfde musical, maar het meest hilarisch was toch wel dat Elphaba de rol van Jamai overnam in een nieuwe versie van Sta Op en Loop. Erwin van Lambaarts stem kwam ook nog even voorbij en afgesloten werd met een mooie versie van I Believe uit Spring Awakening.

Nu op weg naar de presentatie van de vierdejaars muziektheaterstudenten “the last 4 years”. Ik had gehoopt op stukjes uit The Last 5 Years maar nu werd het auditie- en beoordelingsproces door de 11, 12 studenten uitgebeeld. De zang moest in het tweede jaar wat meer emotie hebben: hoe bereik je dat ...meisjes door acteren, jongens door vechten? Er moest een dansje bij? Leuk gedaan maar toch eigenlijk niet het niveau vierdejaars. Toch wel gelachen en uiteindelijk kreeg iedereen een mooie rol in een of andere (inter)nationale productie van Stage Entertainment in allemaal een verschillende taal. Onder de studenten ook Barbe van den Brand, de zus van Bente.

Daarna kaartjes gescoord voor het optreden van het Fontys Jazz Choir dat 11 mnd geleden Korenslag heeft gewonnen. Na nog wat genoten te hebben van geimproviseerde muziek weer naar het schooltheater toe. Onder leiding van Hans van den Brand (jawel, de vader van) 50 minuten geluisterd naar mooie jazzy koornummers en kerstmuziek en af en toe kon je een speld horen vallen, vooral tijdens Halleluja (jawel hetzelfde nummer als van ene Lisa).

Hierna was er nog maar 1 optreden (het was na enen) nl. van de band Labelous (piano , gitaar, drums, sax, trombone en trompet, alsmede twee zangeressen Hiske Bongaarts en ...Barbe van den Brand.  Beiden zijn 4e jaars studenten muziektheater en ik was wel benieuwd wat dit optreden zou brengen. Voor aanvang van dit optreden nog bijna tegen Bente aangelopen….ja ik had al gehoord dat ze er was…en nog steeds een bepaalde sombere blik in haar ogen. Jammer dat het zo gelopen is.

Twee nummers meebeleeft vanaf de eerstij rij, daarna geloofde ik het wel, de band ging een instrumental spelen, maar het was inmiddels ver na half 2 dus was het wel mooi geweest. Kijk als Barbe en Hiske een aantal musicalklassiekers zouden hebben gebracht, zou ik hebben gewacht.

Al met al een leuke avond gehad en deze keer gelukkig veel krenten uit de pap hebben kunnen plukken. O ja, Sophie de Hart ook nog gezien, die mij 8 mnd geleden stil kreeg bij Una Voce Particulare met A change in Me uit Beaty & the Beast.

Tot zover mijn verslag. Ik had toch behoefte dat met jullie te delen 😉

[ Gewijzigd: 29 November 2010 06:04 PM by Hanstmf ]
  [ # 1 ] 19 December 2009 01:17 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2211
Geregistreerd  2008-04-20

Leuk verslagje! Mijn moeder is weleens geweest met haar nicht/vriendin toen een achternicht van mij nog op het conservatorium zat. Ze heeft toen ook een hele leuke avond gehad.

  [ # 2 ] 02 December 2010 04:09 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Dit jaar vindt de 15e Nacht van de Muziek niet plaats op de laatste vrijdag voor Kerst, want dat zou op Kerstavond zijn, maar op donderdag 23 december. Kaarten voor 10 euro per stuk zijn vooraf te reserveren maar ook gewoon aan de kassa te koop.

Het gehele programma is nog niet gepubliceerd maar in ieder geval zijn er wederom optredens van het Fontys Jazz Choir, alsmede de band Labelous met als zangeressen Hiske Bongaarts (A Funny Thing Happened…Forum) en Barbe van den Brand (Zorro).

  [ # 3 ] 22 December 2011 12:34 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Ook dit jaar weer de Nacht van Tilburg, dit keer niet alleen muziek maar ook andere kunsten, heet dan ook officieel Nacht van de Kunsten. Ditmaal weer gewoon op de laatste vrijdag voor kerst, dus morgenavond de 23e.

Voor musical- en muziektheaterliefhebbers natuurlijk weer de presentaties van de 1e-2e-3e- en 4e-jaarsstudenten muziektheater, maar ook van studenten van de Masters-opleiding:
- Bart van Veldhoven (Spring Awakening, Cyrano) speelt het toneelstuk “Smakelijk Kerstfeest”
- Selectie van duetten en solo’s uit het musical- en muziektheater repertoire. Studenten Master of Music richting Muziektheater: Bart van Veldhoven, Ingrid van den Nieuwenhuizen (Cyrano), Liss Walravens (The Wild Party), Laureen Peskens (Fontys Jazz Choir), Simone Breukink (Petticoat, OZNMP) en Lauri Brons (Dr. Dolittle).
- Bertram van Alphen (Joe, de Hemel Kan Wachten), Sander Volders (alumnus muziektheater, Into The Woods) en Hiske Bongaarts (A Funny Thing…) spelen een eigen bewerking van de musical ‘Parade’ van Jason Robert Brown.

Zie voor tijden en locaties binnen het conservatoriumgebouw het volledige programma:
Programma
Toegang 10 euro, optredens vanaf 20.00 uur.

  [ # 4 ] 22 December 2011 06:46 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1540
Geregistreerd  2010-02-20

Er staan een aantal erg mooie dingen op het programma! Ik krijg steeds meer zin, maar kan echt niet. Iedereen die gaat, veel plezier!

  [ # 5 ] 24 December 2011 05:31 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Gisteravond en -nacht, een gezellige, geslaagde maar drukke Nacht van de Kunsten gezien. Vijf jaar geleden voor mij persoonlijk dan begonnen als het bijwonen van jazz-optredens van mijn neef, inmiddels probeer ik, als liefhebber van musicals, ook de interessantste muziektheater-optredens bij te wonen. Of in de zomer enkele eindexamens te bezoeken, of een eindejaarsvoorstelling, zoals afgelopen zomer The Secret Garden.

En zo was er gisteren mijn eerste kennismaking met de musical Parade en die dreunt nog steeds na! Op naar M-lab daarmee!
Sander Volders, Bertram van Alphen en Hiske Bongaarts hebben een prachtige dramatische (ingekorte) versie neergezet.

Daarvoor al genoten van een aantal (musical)songs van Laureen Peskens, Simone Breukink, Ingrid van den Nieuwenhuizen, Liss Walravens, Lauri Brons en Bart van Veldhoven. “True Colours” heeft nu ook een Simone/Laureen versie en die mag er zijn!

Bij het wachten voor het volgende optreden ook gesproken met de ouders van de talenten over onder meer het musicalklimaat en de minimale kansen die je hebt om in een Stage musical als understudy de hoofdrol te kunnen spelen. Maar de vierdejaars zagen het allemaal wat groter en somberder: door de bezuiniging op de kunst- en cultuursector werd de hele sector om zeep geholpen. Aan het eind van hun voorstelling had iedereen het loodje gelegd.

  [ # 6 ] 22 December 2012 12:59 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Gisteravond inmiddels voor het zesde achtereenvolgende jaar de Nacht gezien, dat sterk begon met een musicalkoor dat een selectie songs bracht uit Ragtime (o.a. Your Daddy’s Son) en Soldaat van Oranje. Daarna genoten van de cross-overband Two of a Kind met zangeres Chelsea Foreman, een zangeres die ik twee jaar geleden op een ijskoude besneeuwde kerstmarkt voor het eerst had gezien!

Fons van Rongen (bekend van TopStars) én jaargenoten (klas van 2010) Saskia van de Staak en Jonathan Demoor speelden de Kerstrevue Klappen Zeg Ik en hiermee kregen zij duidelijk de lachers op hun hand.

Onder leiding van Jeroen “OZNZ” Dekkers, die een wel erg fascistische Wilders moest voorstellen met Hitler-trekjes, decimeerden de derdejaars muziektheater het Nederlandse volk onder het motto: dit land is veel te vol! Het ging allemaal wel op een speelse manier via de “Hongerige Spelen” waarbij het volgens Wilders natuurlijk wel de bedoeling was dat de minderheden het eerst het loodje zouden leggen, maar dat gebeurde natuurlijk niet. Vanwege de deelname van de derdejaars aan Jukebox Boys (Jersey Boys) een half jaar geleden als ensemble en enkele bijrollen wilde ik deze klas graag zien en dat wilde natuurlijk ook Jukebox Boy Steven Roox die vanuit Brussel was overgekomen en vandaag de premières speelt van Peter Pan. De vierdejaars verrasten met een voorstelling die in het oeuvre van Wim T. Schippers niet zou misstaan.

Verder nog genoten van een soulband (stijl Aretha Franklin, oude soul dus) en leuk bijgepraat met Jonathan, Steven, Pien van Gerven en Jeske van de Staak, en zo werd het half twee toen we constateerden dat de wereld nog steeds alive and kicking was. En ik in plaats van in een ufo gewoon in mijn autootje stapte om naar huis te rijden.

  [ # 7 ] 21 December 2013 01:44 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Gisteravond voor de 7e keer geweest en een mooie voorstelling van de eerstejaars Muziektheater gezien, met aardig wat Romeo et Juliette erin; daarna mini concertante Evita, en aansluitend mini concertante Parade (Jason Robert Brown) en ik kan niet wachten tot die voorstelling eindelijk in Nederland in première gaat. De vierdejaars Muziektheater voorstelling leek eendimensionaal - Unicornia - maar wel erg grappig (horny horny) en kleurrijk, de absurde humor van Urinetown goed gebruikend.

Maar het beste optreden kwam toch van de Jukebox Boys. Geen Four Seasons deze keer, geen Shorts (Comment ca va) maar een hele leuke humoristische voorstelling, met goed gebruik van requisieten. Volgens vele aanwezigen zou dit in een avondvullende theatervoorstelling niet misstaan. En dat kan ik alleen maar beamen. Tot ziens dus in Haarlem 19 mei 2014 “Sterren op het Station”