The Visit - Broadway
change_status
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  16
Geregistreerd  2005-05-05

Dinsdag heb ik The Visit op Broadway bekeken. Dit is een musical bewerking van Dürrenmats Der Besuch der alten Dame. Chita Rivera speelt Claire Zachanassian en is echt een grande dame die weet wat ze wil. Het bronmateriaal is natuurlijk een klassiek toneelstuk over wraak dat staat als een huis. Deze musical heeft geen pauze en duurt ongeveer anderhalf uur. Het verhaal houdt dus vaart en dat is wel prettig. Verder wijkt de musical niet veel af van het oorspronkelijke toneelstuk, alleen is Claire hier een aantal keer weduwe geworden en niet heel vaak gescheiden. Ook zijn de jonge Claire en Anton op het podium te zien als een soort schimmen van het verleden, wat best goed werkt, aangezien de rest van de cast voornamelijk bejaard is. De setting en sfeer zijn gelijk aan het toneelstuk.

Nu heb ik de cd van de musical met Pia Douwes die vorig jaar in Wenen te zien was. Dit is een compleet andere musical. Veel moderner en bovendien met een jongere cast. Weet iemand waarom er twee totaal verschillende musical versies van hetzelfde toneelstuk zijn?

  [ # 1 ] 10 April 2015 04:32 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Simpelweg, omdat het kan. Zo zijn er meerdere musical versies van het verhaal van Assepoester, de klokkenluider van de Notre Dame, Frankenstein, en volgens mij ook zeker 2 versies van Jekyll & Hyde, zo niet meer.

Ik ken het oorspronkelijke toneelstuk niet, maar toen ik The Visit eerder deze maand zag was mijn voornaamste reactie ‘what the PEEP am I watching?’ Niet als negatief, maar toen ik daarna ging googlen was het ‘oh, is dat wat er aan de hand was’. Ik vond dat het plotpunt, waar alles om draait wat laat kwam, zeker voor een 1akter.

  [ # 2 ] 10 April 2015 07:50 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Wel opvallend dat de musical in Wenen bijna 3 uur duurt en dat het in NY in anderhalf uur kan om hetzelfde verhaal te vertellen.

Het het in Wenen 2 avonden achter elkaar gezien en vooraf het toneelstuk gelezen. Dus was goed voorbereid. 😊 Hoop dat deze productie nog eens elders opduikt.

Nu maar hopen dat NY productie naar Londen komt. NY bezoeken lukt de komende maanden niet en denk niet de productie nog in oktober draait.

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

‹‹ Cats terug op Broadway?      Tony Awards 2015 ››