1 of 2 |  1 2 > 
De diepte in - een idee
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

k zou zo graag wat meer de diepte in willen op dit forum. Meestal komen we niet verder dan zeggen wat we wel en niet mooi of goed vinden en daar blijft het dan bij. Dat vind ik jammer. We zitten hier immers toch allemaal met een gemeenschappelijke liefhebberij. Ik zou het leuk vinden om het eens echt over een voorstelling te hebben. De karakters te bespreken. De opbouw. Waarom is een musical relevant, etc. Zijn er meer mensen die daar behoefte aan hebben? Wellicht kunnen we de koppen eens bij elkaar steken. Misschien is het een idee om om de zoveel tijd een nieuwe musical te kiezen en die dan te bespreken. Een soort boekenclub zeg maar. Ik hoor heel graag van jullie.

  [ # 1 ] 30 January 2016 05:49 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  366
Geregistreerd  2010-02-17

Leuk! De toppers eerst? Maar ja wat is een topper hahaha
Voor mij Les Mis, Phantom, Miss Saigon etc.

Klassiekers, dat is misschien een betere verwoording 😉

  [ # 2 ] 30 January 2016 06:18 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

Wat een goed idee, ik ben voor! Een echte musical ‘book-club’!

  [ # 3 ] 30 January 2016 06:45 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Graag! Kijken of het lukt vol te houden!

Als ik alvast wat stellingen mag voordragen, voor als het zo ver is?
- Is Eponine een overbodig personage in Les Miserables?

- Hoe belangrijk is etniciteit in musicals?
Uitleg: Er is in Amerika een rel geweest toen er een regionale productie zou komen van The King and I met een niet-Aziatische King (niet de huidige Broadway productie), Miss Saigon zou in mijn ogen raar zijn als je etniciteit laat vallen, maar daar tegenover staat Hamilton, waar bij het uiterlijk van de acteur er niet toe doet voor de rol die hij/zij speelt ivm de historische figuur die gespeeld wordt. (Tweede vraag, zou Avenue Q zonder poppen nog een succes zijn?)

- Een goede musical blijft ook boeiend als je het ook kan uitvoeren in M-lab versie, zonder grote decors, veel kostuums en groot orkest. Eens/Oneens?

[ Gewijzigd: 30 January 2016 07:55 PM by Klaske ]
  [ # 4 ] 30 January 2016 09:22 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Dank voor de reacties en suggesties. Leuk dat er meer mensen voor openstaan.

Klaske heeft al wat stellingen geopperd. Het is natuurlijk een optie om hier aan de hand van stellingen te discussiëren, maar het kan ook aan de hand van een voorstelling. Wat zijn jullie ideeën daarover? Om het wat concreter te maken, hier mijn idee:

We kiezen om de zoveel tijd een voorstelling. Hoeft niet een vaste tijd te zijn, we merken het vanzelf als we door de onderwerpen zijn. Als we met een klein groepje blijven (wat ik wel denk en wat denk ik ook leuker is) kan degene die een voorstelling kiest rouleren. Het lijkt me belangrijk dat er altijd een of meerdere castalbums van die voorstelling op Spotify te vinden is, zodat iedereen mee kan doen. Daarna deel je hier je bevindingen en gooi je een stelling op waar we over kunnen discussiëren. Iedereen kan natuurlijk of elk gewenst moment inhaken.

  [ # 5 ] 31 January 2016 08:39 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

Dat lijkt me een goed idee, om het overzicht te behouden.
Al prikkelen de vragen van klaske me meteen. Die kunnen vast per musical ook aan bod komen.
Welke show kiezen we eerst?

  [ # 6 ] 31 January 2016 08:48 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Het lijkt me een goed plan mits er de optie is om aan bepaalde discussies niet mee te doen. Er zijn genoeg musicals waar ik helemaal niets mee heb en te weinig over weet. ‘Rent’ bijvoorbeeld. Of versies van musicals waar ik me opnieuw zeer druk over kan maken. Ik noem bijvoorbeeld de Nederlandse versie van ‘Sunset Boulevard’. Niet goed voor mijn bloeddruk.

Verder lijkt het me handig dat je een voorstelling hebt gezien of zoals Martijn suggereert er in ieder geval versies zijn te beluisteren via Spotify of YouTube.

Wellicht is het handig om te beginnen met één van de klassiekers zoals ‘Les Misérables’,‘The Phantom Of The Opera’, “Evita’, ‘Sweeney Todd’. Ik noem maar wat.

Of een Nederlandse musical die momenteel te zien is zoals ‘De Tweeling’. Al heb ik de laatste nog niet gezien en geen idee heb of die een discussie waard is. Ik ga er binnenkort naar toe.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 7 ] 31 January 2016 08:53 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  366
Geregistreerd  2010-02-17

En als jouw mening overwegend negatief is, dat je ook iets positiefs zoekt of in ieder geval op je woorden let. Het kan namelijk iemands mooiste voorstelling betreffen. Een mening is een mening, maar laten we alsjeblieft niet iets compleet de grond in boren…

  [ # 8 ] 31 January 2016 10:21 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

eline3 - 31 January 2016 08:53 AM

En als jouw mening overwegend negatief is, dat je ook iets positiefs zoekt of in ieder geval op je woorden let. Het kan namelijk iemands mooiste voorstelling betreffen. Een mening is een mening, maar laten we alsjeblieft niet iets compleet de grond in boren…

Daar ben ik het al gelijk niet volledig mee eens 😉 Niet per se ook iets positiefs benoemen. Een slechte musical/personage etc. is geen medewerker in je team die je gemotiveerd moet houden of een kind dat je moet opvoeden. 

Als we rekening moeten houden met de gevoelens van anderen omdat het iemands mooiste musical kan betreffen, dan moet dat twee kanten op werken. Dat de die persoon zich ook realiseert dat zijn/haar mooiste musical de doorn in het oog van de ander kan zijn.

En mocht de discussie verschuiven naar interpretatie en dus naar acteurs, kunnen we de zin ‘maar ze doen zo hun best’ schrappen?

  [ # 9 ] 31 January 2016 11:28 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  886
Geregistreerd  2012-07-24

Wat een super idee, ik doe mee.  En interessante stellingen van Klaske, de vingertjes jeuken hier :lol:

Ik vind het juist interessant om erachter te komen waarom een voorstelling iemand totaal meesleept en de ander totaal niet raakt. Waar zit dat dan in?
Zo lang we dat allemaal respectvol doen, kunnen we allemaal onze mening geven.

   Handtekening   

En ook al vlieg ik solo, ik vlieg tenminste vrij!

  [ # 10 ] 31 January 2016 11:36 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Interessant idee!  😊

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 11 ] 31 January 2016 12:21 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

Ben ik zeker voor in!

Enne:

Klaske - 31 January 2016 10:21 AM

[...]
kunnen we de zin ‘maar ze doen zo hun best’ schrappen?

Amen Sister!

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 12 ] 31 January 2016 12:51 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

Pascale - 31 January 2016 12:21 PM

Ben ik zeker voor in!

Enne:

Klaske - 31 January 2016 10:21 AM

[...]
kunnen we de zin ‘maar ze doen zo hun best’ schrappen?

Amen Sister!

Hear hear!

en inderdaad, alle meningen mogen, ook negatieve maar wat mij betreft wel van belang:
dat het echt een mening is, de mening niet wordt gepresenteerd alsof het een vaststaand feit is. Bv: hij kan echt niet zingen (dan bedoel je: ik vind dat hij niet kan zingen of: ik hou er totaal niet van)

  [ # 13 ] 31 January 2016 12:56 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  366
Geregistreerd  2010-02-17

Ik bedoelde gewoon met respect en onderbouwd 😉
Wat in de andere topics niet altijd gebeurd…

  [ # 14 ] 31 January 2016 02:34 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

volledig voor, hoewel ik wellicht niet de beste persoon ben in mijn verwoordingen op dit forum, doe ik graag mee met een goede discussie.

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 15 ] 31 January 2016 05:03 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  789
Geregistreerd  2010-06-30

Misschien is het een optie dat de admins naast de categorieën ‘Musicalbox’, ‘Nederlandstalige Musicals’,... nog een 5de optie willen zetten voor de meer serieuze ‘discussies’.

 1 2 > 
1 of 2