2 of 2 |  < 1 2
De diepte in - een idee
  [ # 16 ] 31 January 2016 05:31 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Ik word wel warm van dit idee en zou het liefst meteen beginnen aan de eerste stelling. Bij het lezen van de vraag of Eponine niet overbodig is in Les Mis zaten mijn vingers al op het toetsenbord….
Enige tip die ik zou willen meegeven is dat de diepte in willen gaan niet voor iedereen gelijk staat aan kunnen gaan. De een is nu eenmaal beter in staat eea te verwoorden dan de ander, is beter thuis in theaterterminologie of heeft zelfs een theateropleiding gevolgd, waardoor je anders naar voorstellingen kijkt. Ben ervoor elkaar te stimuleren te onderbouwen waarom je iets mooi of niet mooi vindt, maar je zou daar wel rekening mee moeten houden in mijn ogen.
Kom maar op met de eerste stelling zou ik zeggen!

  [ # 17 ] 31 January 2016 06:08 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Ik doe ook wel mee, maar ligt er inderdaad een beetje aan welke musicals. Heb lang niet alles gezien (of gehoord). Maar meelezen vind ik sowieso interessant, zo leer je ook nog eens wat over shows die je niet kent!

  [ # 18 ] 31 January 2016 07:06 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

@Iedereen: Super dat er al meer mensen hebben gereageerd. Bedankt daarvoor, ook voor het aandragen van ideeën. Ik stel voor dat we maar gewoon gaan beginnen. Dan zien we vanzelf wat wel en wat niet werkt. In de volgende post meer.

@Theo: Uiteraard hoef je niet iedere keer mee te doen. Het moet geen verplichting worden. Ik zou het wel jammer vinden als je al bij voorbaat niet mee zou doen als we een musical behandelen waar je niets mee hebt. Het lijkt mij goed om juist dan mee te doen. Waarom heb je er niets mee? Dat kan een discussie enorm goed doen. Het lijkt me niet essentieel om een voorstelling gezien te hebben. Het draagt natuurlijk wel bij in je mening, maar je kunt ook zeker een mening vormen op basis van een castalbum en informatie op internet. Om de topics van musicals die op dit moment in het theater staan niet in de weg te zitten ben ik er niet zo’n voorstander van om die voorstellingen nu te bespreken. Dat kan altijd later.

@LondonMark: Het klopt dat iedereen een andere achtergrond heeft en dat is juist waarom het mij zo interessant lijkt om wat meer te discussiëren. Zelf heb ik theaterwetenschap gestudeerd (niet afgemaakt) en mijn ervaring is dat mensen die die achtergrond niet hebben net zo goed interessante argumenten aan kunnen dragen dan mensen die er meer van weten door studie of gewoon door veel gezien te hebben. Een frisse blik is altijd goed.

@IngeG: Omdat niet iedereen alles heeft gezien of gehoord vind ik het dus belangrijk om alleen musicals te kiezen die op Spotify staan. Op die manier kan iedereen meedoen omdat het materiaal gratis te beluisteren is. Ik hoop ook door deze discussies musicals te ontdekken die ik nog niet (zo goed) ken.

Wat betreft de manier van discussiëren: we doen dit voor ons plezier, laten we dat vooral niet vergeten. Probeer je mening zo goed mogelijk te onderbouwen. Dat is voor de een makkelijker dan voor de ander. Mocht je iets missen in de onderbouwing van iemand vraag dan gewoon of diegene nog wat meer uitleg wil geven. Komt vast goed.

  [ # 19 ] 01 February 2016 09:28 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

jonahke - 31 January 2016 05:03 PM

Misschien is het een optie dat de admins naast de categorieën ‘Musicalbox’, ‘Nederlandstalige Musicals’,... nog een 5de optie willen zetten voor de meer serieuze ‘discussies’.

Dat lijkt me wat overbodig.  De on-topic categorieën zijn altijd bedoeld voor de meer serieuze discussies.

Uiteraard juich ik goed gemotiveerde posts toe, ook al betekent dat dat je er bij het lezen en schrijven ervan even voor moet gaan zitten.

Het scheppen van voorwaarden vooraf, hoe goed bedoeld ook, moeten we denk ik niet doen.  Iedereen doet hier toch zijn best, en iemand die wil reageren moet natuurlijk gewoon kunnen reageren, ook zonder een erkend ‘boekenclublid’ te zijn.
En wat voor elk topic geldt, geldt hier natuurlijk ook. : ook als het over je favoriete musical gaat moet je realiseren dat anderen daar anders over kunnen denken. Dat zijn vast achterlijke idioten, maar dan zijn er vast argumenten genoeg om het met die mening oneens te zijn. Met andere woorden, reageer op inhoud in plaats van op de persoon.

Faatijn - 31 January 2016 12:51 PM

dat het echt een mening is, de mening niet wordt gepresenteerd alsof het een vaststaand feit is. Bv: hij kan echt niet zingen (dan bedoel je: ik vind dat hij niet kan zingen of: ik hou er totaal niet van)

Mijn broer kan echt niet zingen, en dat is een feit.  Hoewel het voor de sympathie van een schrijfsel wel uitmaakt of wordt aangegeven dat het persoonlijk is, is elk oordeel en ervaring in een post hoe dan geen vaststaand. Tot ’ maar ze doen hun best’ aan toe.

Ik ga deze topic vanavond splitsen om de Les Mis posts in een apart topic te verzamelen. Een mooie titel mag worden gePBt, Het andere gedeelte gaat dan naar Over Musicalworld.

  [ # 20 ] 01 February 2016 03:53 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1074
Geregistreerd  2011-07-31

Ik vind in de musical het verhaal van Javert heel onwaarschijnlijk. Een politie inspecteur met maar 1 doel/taak? (Het achterna zitten van Valjean.) In de film werd het wel iets duidelijker, daar werd nadrukkelijk gesproken over een overplaatsing van Javert waardoor hij weer in contact komt met Valjean.

  [ # 21 ] 04 November 2018 07:34 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Interessant idee; is hier nog een vervolg aan gegeven?
En zo ja, waar vind ik het nu?

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

 < 1 2
2 of 2