Theaterwetenschap
change_status
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  591
Geregistreerd  2010-10-25

Beste allemaal,

Op dit moment doe ik de lerarenopleiding Nederlands. Ik twijfel echter of ik deze studie wil voortzetten. Daarom ben ik me nu voor de zekerheid aan het oriënteren op andere opleidingen. De opleiding theaterwetenschap spreekt mij wel aan en daarom wil ik me daarin verder verdiepen. Is er hier iemand die deze opleiding doet of hem gedaan heeft? Dan hoor ik graag je ervaringen. Wat houdt het in (anders dan op de website van de UvA staat), is het wat je ervan verwacht had en verwacht je snel aan werk te komen of ben je snel aan werk gekomen als je al afgestudeerd bent?

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt!

Kim

[ Gewijzigd: 15 March 2016 05:22 PM by Kimzingt ]
  [ # 1 ] 30 March 2016 03:27 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  941
Geregistreerd  2011-03-21

Hoi Kim,

Hier staan al een aantal ervaringen (voor het geval je die nog niet gevonden had)
http://www.musicalworld.nl/forum/viewthread/15246/

  [ # 2 ] 30 March 2016 07:12 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  591
Geregistreerd  2010-10-25

Dank je wel voor je reactie! Dat topic had ik inderdaad gevonden nadat ik deze had geplaatst.

Op papier klinkt het heel leuk en ik ben reuze-enthousiast, dus ik ga aanstaande zaterdag naar de bachelordag op de UVA en als het me aanspreekt, moet ik het gewoon maar gaan doen, denk ik! 😊

  [ # 3 ] 31 March 2016 12:06 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  308
Geregistreerd  2009-02-04

Het à­s een leuke opleiding. Ik heb in België iets soortgelijks gedaan (enkel de bachelor ) daarna ben ik overgestapt omdat ik toch meer met muziek wou bezig zijn. Hou er wel rekening mee dat het absoluut geen opleiding is waarmee je gemakkelijk werk vindt.

Als ik kijk naar de mensen die samen met mij studeerden: merk ik dat de mensen die kunstwetenschappen (dus in de beeldende kunsten ) volgden, gemakkelijker werk vinden binnen de sector. De mensen die binnen de muziekwetenschappen en theaterwetenschappen werk vinden is een absolute minderheid. De meerderheid van de mensen die met mij studeerden, werken nu in een bank of zijn zich volledig gaan herscholen nadien (een groot aantal heeft nog journalistiek bijgestudeerd). Dus hou er ook rekening mee dat het op vlak van werkgelegenheid absoluut niet eenvoudig zal worden, maar de opleiding an sich is wel reuze interessant. Ik studeer momenteel zelf in Nederland maar binnen de uitvoerende kunsten en wij horen dat het er niet gemakkelijker op wordt wat betreft werkgelegenheid en dat hetzelfde (mss nog meer ) geldt voor de theoretici.

Ik heb zelf een vriendin die twijfelt aan kunstwetenschappen afstudeeroptie theaterwetenschappen (zoals het in België heet) of een opleiding die in antwerpen wordt aangeboden binnen de taal- en letterkunde:  bachelor van 1 vreemde taal in combinatie met theater-, film- en literatuurwetenschap, waarna je een master in theaterwetenschap kan doen. Ik raadde haar toch het laatste aan omdat dat nu eenmaal de arbeidskansen vergroot, maar weet niet of jullie in Nederland zo iets hebben ?

   Handtekening   

20-03-2009: Elisabeth, Antwerpen
5-07-2009: Sunset Boulevard Amsterdam
24-05-2010: Rent, Sint-Gilles