MZN8D - Winterswijk Muziektheater
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik hoor hier vrij weinig over het Winterswijk Muziektheater en ik heb dit weekend zo’n leuke avond gehad, dat ik het ook even aan de rest van musicalminnend Nederland wilde melden. Voor foto’s & filmpjes https://www.facebook.com/steengroevetheater/

Sinds 6 jaar wordt in Winterswijk een openluchttheatervoorstelling gegeven in de Steengroeve van Sibelco. Een werkende groeve waar de rest van het jaar kalk gedolven wordt. Voor 4 voorstellingen wordt er een arena opgebouwd in de groeve, met genoeg stoelen voor meer dan 2.650 man. Deze 4 voorstellingen zijn binnen rap uitverkocht en dat is al een prestatie op zich.

Het begon in 2010 met Jesus Christ Superstar, daarna eigen producties en dit jaar een bewerking van Shakespeare’s Midzomernachtsdroom. Een zeer vrije bewerking volgens het programma, maar wel een hele gezellige.

Voor de uitvoering tekenen zo’n 200 mensen. Naast ca.50 man van het Winterswijks Muziektheater in de arena, ca. 12 dansers (van dansopleidingen), een groot koor, figuranten en dat alles live begeleid door het Achterhoeks Metropool orkest met ook zo’n 50 man.

We hadden te horen gekregen, ‘vanaf 19:00 sta je al in de file, kom op tijd als je goed wil zitten’. De voorstelling begon om 20:30. En ja hoor, na 10-15 minuten lopen vanaf het parkeerterrein, komen we iets voor 19:00 aan bij de ingang van het theater en er staan voor ons minstens 500 man al te wachten. Vanaf 19:00 gaat het theater open. Gelukkig is er genoeg te doen, in het voorprogramma werd ‘God I hate Shakespeare’ in eigen vertaling opgevoerd. Er is een grote ‘foyer’, een vip-restaurant/bar, uitgebreide catering, sfeer theater. Genoeg om 1,5 uur mee door te komen.

Het verhaal, van Shakespeare, bewerkt door regisseur Jasper Korving. Ze zeggen het is een vrije bewerking, maar eigenlijk valt het wel mee. Ja, hier en daar is de volgorde door elkaar gegooid en de voornaamste weglating is het wisselkind. Ipv daarvan is Oberon met andere dingen bezig dan Titania, en ze zijn wat uit elkaar gegroeid. Verder valt het eigenlijk wel mee, zoveel is er niet toegevoegd. De meeste verhaallijntjes zijn bewaard gebleven.
Niet de letterlijke tekst van Shakespeare wordt gespeeld, maar inhoudelijk komt het goed overeen. In gewone taal, hier en daar in het plat, blijft Shakespeare ook prima overeind.

De voorstelling kent geen eigen geschreven muziek, maar eigentijdse muziek, van Britney Spears tot The Carpenters, en ook de muziek van the Pink Panther & Mission Impossible komt voorbij. Voor het verhaal zou eigen geschreven muziek met een directe link tussen personage & verhaal misschien wel beter zijn, maar eigenlijk heb ik het niet gemist. De insteek van de voorstelling is vanaf het begin daar niet naar. De zang & dans werkten meer ter ondersteuning en sfeer van het verhaal, zoals je het ook met de nummers van de Emcee etc. hebt in Cabaret.

Ik heb eigen geschreven muziek misschien niet gemist, maar als er eigen muziek geschreven was, was de voorstelling waarschijnlijk wel een stuk korter. Midzomernachtsdroom duurt in de meeste bewerkingen iets meer dan twee uur. In Winterswijk duurde het zaterdag ca 2 uur en 40 minuten, excl. pauze. Aan de andere kant, met de zang & dans was er genoeg spektakel dat ik niet gedacht heb ‘schiet nou eens op met het verhaal’.
Dit kwam vooral door de voornaamste kracht van deze voorstelling: Het plezier dat iedereen op het toneel had in zijn/haar aandeel. Bij iedereen straalde er vanaf ‘we gaan hier een feestje van maken’. Niet dat het verhaal ondergeschikt werd hieraan, want het was nog steeds theater en ze willen een verhaal vertellen. Maar de manier waarop leek vooral: ‘we gaan doen wat we leuk vinden’. En dat sloeg over op het publiek.

Mijn grootste punt van kritiek zou zijn, ik zag niet altijd wie er zong/sprak. Zeker in de massa scenes was het zoeken. Ik weet, dit is het nadeel van zo’n groot speelveld in combinatie met veel spelers, maar dat is niet onoplosbaar.  Iets voor de volgende keer?
En als tweede, zaterdagavond waren er een aantal momenten dat het vuurwerk dat het af en toe uit het niets leek te komen. Dit kan ook komen doordat het net niet goed getimed was en dat je niet repeteert met vuurwerk, leken sommige acteurs af en toe te denken ‘oh ja er is ook vuurwerk’.

Er werd goed gezongen, al moet wel gezegd worden dat een oostelijke tongval niet erg lekker combineert met een Engelse liedteksten. De toevoeging van professionele (in spe) dansers was erg fijn en voegde veel toe aan het spektakel, waardoor het uitsteeg boven de aerobics-achtige choreografieën waartoe de meeste amateurgezelschappen veroordeelt zijn. Er kon nu een volledige choreografie gemaakt worden door Kimberly Arends. Strak uitgevoerd.

Uitschieters binnen de cast waren Els Damen als Helena en Dinant Duenk als Oberon. Miss Damen is gezegend met een goed gevoel voor timing, maar ook mooi kwetsbaar tijdens haar solo nummer. Mr. Duenk’s Oberon is geweldig over the top, maar zonder eigenlijk over het randje van schmieren te gaan.

Gastacteur is weer Bram van der Vlugt, dit keer in de rol van regisseur van het gezelschap dat Pyramus & Thisbe op gaat voeren en daarnaast ook de verteller van de stuk. Net als bij de rest, zie je dat hij er lol in heeft. Met als mooiste knipoog naar zijn eigen acteerverleden ‘ik was vroeger ook een soort sprookjesfiguur’ 😊 De zaal ging uit zijn dak.

Ook nog even aparte vermelding voor de maker van de rekwisieten. Ik heb mooie dingen gezien. Het begon gelijk goed bij het uit de kluiten gewassen fototoestel die de fotograaf op de bruiloft bij zich had. Mooie steampunk stijl, en eigenlijk vind ik dat ie gebruikt moet worden in Wicked. Daarnaast de motoren voor Oberon en zijn aanhang. Hoogtepunt was het springkasteel, en niet zo’n kleintje ook. Aan het einde van de eerste akte kwam op een zijtoneel een springkasteel tevoorschijn voor Titania & Botte Nick. Dit was echt zo’n briljante toevoeging en het was zo onverwacht dat het perfect werkte.

Voor mensen die niet uit het Oosten komen is de humor misschien een beetje plat, maar bij Shakespeare… what else is new? 😉 Voorbeeldje van hoe plat, Oberon over Titania: ‘Dan krult ze weer als een krolse kat om mijn krabpaal.’ Maar doordat de platte humor gebruikt wordt door maar 1 of 2 personages valt het in mijn ogen ook wel weer mee. Hoe dan ook, het werkte, ik heb in lange tijd niet zo gelachen in het theater.

Na de voorstelling is de foyer & catering nog geopend voor ‘de klucht met Bram van der Vlugt’ en omdat er waarschijnlijk toch nog geen doorkomen aan is op het parkeerterrein, blijven we nog een uur lang napraten met patat & bitterballen 😊 Een geslaagd einde van een geslaagde avond.

[ Gewijzigd: 22 August 2016 01:45 PM by Klaske ]
  [ # 1 ] 22 August 2016 01:43 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Naast een hele leuke voorstelling die het waard was om gezien te worden, wil ik eigenlijk het grootste compliment maken aan de organisatie van dit spektakel. Ik kom al jaren in allerlei soorten openluchttheaters, en zelfs de voorstellingen in ‘vaste’ openluchtspeelplaatsen, zijn niet zo goed georganiseerd en zo’n geoliede machine als MZN8D zaterdagavond. En op sommige punten beter dan menig regulier theater. Ik ben zelden zo onder de indruk geweest van een organisatie. Plus je ziet gelijk waar je geld naar toe gaat. (35EUR is aan de hoge kant voor amateurvoorstellingen, maar als je ziet wat je er voor krijgt, was het prima)

- Denk vanuit de klant
Er is echt nagedacht vanuit de bezoeker. Een aantal voorbeelden: Op het parkeerterrein staat een toilet, niet noodzakelijk, maar wel erg handig.
Terwijl mensen staan te wachten tot het theater opengaat, kun je al muntjes halen voor de bar. De bewegwijzering, verlichting van de paden en het aantal vrijwilligers om je alle kanten op te wijzen waar je maar heen wilt.
Op het lange pad de groeve in staan ook hier en daar bankjes, deze zijn niet nodig als je naar beneden gaat, maar omhoog is het een behoorlijke klim, ook voor mensen in goede conditie.
Mensen die slecht ter been zijn en rolstoelers worden met busjes via een alternatieve route de groeve in gereden.
We hadden zaterdagavond een beetje regen en als ik het goed zag werden er gelijk overal poncho’s uitgedeeld door de vrijwilligers op de tribunes.
Bij het orkest stonden vrijwilligers klaar om een extra tent over de paukensectie te zetten tegen de regen.
Op de rotswanden werd geprojecteerd hoe lang de pauze nog duurde.
Gewoon allemaal praktische zaken waar over na gedacht was.

- Toiletten
Dit is zeker altijd gedoe bij openlucht theater. Maar hier stonden er voor het publiek alleen al 60 gewone toiletten (30m/30v), geen dixies (behalve die op het parkeerterrein), gewone kranen/zeep/handendrogers/spiegels. Het klinkt misschien raar, maar dit soort luxe is vaak zeldzaam zijn bij openluchtvoorstellingen.

-  Catering
Ook hierbij, geen eenvoudige catering met koek & snoep. Nee, we hebben het hierover een volledig snackkraam, maar ook broodjes gezond, pulled porc met zelfs de keuze uit speltbrood. En daarnaast niet gewoon koffie/thee, ook een kraam voor cappuccino & espresso. Ook een goede keuze om net als bij andere festivals met muntjes te werken, gaat veel makkelijker en sneller.

-  Service
Het parkeerterrein is vanuit de arena zeker 20 minuten lopen, en de vrijwilligers hadden contact met het theater. Meerdere keren werd omgeroepen, ‘wil de eigenaar van de [insert: merk] met kenteken [insert: kentekennummer] zich melden bij de geluidstafel, u heeft uw ramen open laten staan/lichten laten branden. Als u uw sleutels afgeeft, zorgen wij voor de rest’. Dit is dat ik dacht: Dit is service.
Plus de weersvoorspelling werd omgeroepen, was ook een welkome toevoeging.

Iedereen, zeker die in het Oosten, die een leuke avond uit wil en in het bezit is van een auto, moet Winterswijk en de Steengroeve in het achterhoofd houden. Al begreep ik dat het nog maar de vraag is of het volgend jaar weer gebeurd, ivm de steeds strengere veiligheidseisen waar aan voldaan moet worden.