Poppenmusical Watskeburt?!
change_status
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  672
Geregistreerd  2006-03-07

Volgend seizoen brengt Bos Theaterproducties de musical Watskeburt in de theaters. Gooi Monty Python, de Muppets, South Park en The Wizard of Oz in de blender en mix er de tegendraadse, grappige en supercatchy hits van De Jeugd doorheen en je krijgt Watskeburt?! Met nummers als ‘Sterrenstof’, ‘Get Spanish’, ‘Manon’ en natuurlijk ‘Watskeburt?!’, zetten deze Amsterdamse gasten zich tien jaar geleden met een oerknal op de kaart.

Vjèze Fur, Willie Wartaal en Faberyayo zijn als poppen aanwezig op het podium en gaan samen met Manon — de échte Birgit Schuurman! — op zoek naar hun vriend Bas Bron. Het muzikale brein van de rapformatie is ontvoerd door AuSchurk en zijn listige handlangers. Maak je klaar voor een anarchistisch hiphopsprookje voor volwassenen met de taal, humor en muziek van De Jeugd van Tegenwoordig.

Geregisseerd door Jasper Verheugd richt deze avondvullende show zich zowel op de fans van De Jeugd van Tegenwoordig als het cabaret-, musical en poppubliek. Het poppenontwerp is door Tamar Stalenhoef.

bron; musicaljournaal.nl

  [ # 1 ] 19 June 2016 09:29 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  492
Geregistreerd  2009-05-23

In afwachting van de musical over De Jeugd van Tegenwoordig geniet je op de Parade alvast van the deleted scenes. The deleted scenes tonen alles wat het script niet haalde, maar te vet was om weg te gooien. De Jeugd van Tegenwoordig is verantwoordelijk voor het verhaal, maar ze staan op het podium als levensgrote poppen, bediend door poppenspelers. Vergeet alles wat je denkt te weten over musical, want dit wordt een knettergekke achtbaanrit door het hoofd van De Jeugd van Tegenwoordig, in hun taal, met hun muziek en met hun humor. The deleted scenes is een anarchistisch hiphopsprookje.

Utrecht 4 t/m 7 augustus
Amsterdam 17 t/m 23 augustus

(Bron: De Parade)

  [ # 2 ] 30 September 2016 10:35 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  352
Geregistreerd  2011-10-02

Henk Poort is blijkbaar gecast als AuSchurk.
Birgit Schuurman doet niet meer mee.

  [ # 3 ] 01 October 2016 08:04 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Dat is wel weer een castwissel met stille trom.  Eerst de naam groot aankondigen, en dan niets melden als het niet doorgaat?

Deze cast vermelden ze nu op de website:

Spel Henk Poort, Cripta Scheepers, Anna Keuning, Rein Hofman, Bradley Groffen, Kiefer Zwart en Sebas Berman

  [ # 4 ] 25 November 2016 03:16 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1415
Geregistreerd  2004-09-12

Musicalworld.TV bezoekt de voorbereidingen van Watskeburt de Musical en maakte een reportage. Gesprekken met hoofdrolspeler Henk Poort en Jeugd van Tegenwoordig-lid Vieze Fur.

De video is te zien onder Artikelen
en op Musicalworld.TV’s eigen plek.

  [ # 5 ] 23 December 2016 11:30 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1415
Geregistreerd  2004-09-12

Musicalworld was op de première van Watskeburt de musical, schreef een recensie en maakte een videoverslag.

De recensie en premièrevideo zijn te zien onder Artikelen.
De video is ook te vinden op Musicalworld.TV’s eigen plek.

  [ # 6 ] 01 February 2017 10:44 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Gisteren de voorstelling gezien en ik vond het helemaal te gek. Ik zat de hele tijd te kijken van what the f-?! Op een positieve manier welteverstaan! Maar de tag musical heeft de voorstelling helemaal niet nodig want het heeft niets wat een musical hoort te zijn. Ik zou het eerder absurdistisch muziektheater noemen. De poppenspelers zijn allemaal ontzettend goed, ik ging er in op. Henk Poort z’n rol als AuSchurk was niet interessant en ik heb het idee dat hij er ook niet veel mee kan maar als Oom Denneboom overtuigde hij ontzettend! Het sterkste van het stuk vond ik naast het poppenspel, het script. Van de verhaallijn(incl pauze) tot aan de flauwe grappen (Ik neem aan Jeroom z’n aandeel? 😉), het zat vermakelijk en onderhoudend in mekaar.

  [ # 7 ] 06 March 2017 09:47 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Nou ik kan me toch niet helemaal aansluiten bij de positieve reacties. Ik vond het niet per sé slecht, maar ook niet heel goed. De collega’s met wie ik was, mensen die eigenlijk nooit naar het theater gaan, vonden het net zo vaag als ik. Juist omdat mijn collega’s geen traditionele theatergangers zijn, gingen we voor Watskeburt, ook geen traditioneel theaterstuk.

Laat ik beginnen met zeggen dat altijd als ik de Jeugd van tegenwoordig zie ik ze nogal vaag vind. Ik versta hun teksten nauwelijks, en hoewel als ik de lyrics lees ik ze nog wel oke vind (goede woordspelingen), helpt het natuurlijk niet als je het niet verstaat. Naast dat ik het niet versta, vind ik de hele sfeer die om die groep heen hangt ook wat vreemd. Ik krijg geen hoogte van die gasten, snap niks van ze, en hun humor is ook gewoon niet mijn humor. Dat eerste is waarschijnlijk ook precies de bedoeling. En dezelfde sfeer had, voor mij, ook deze theatervoorstelling. Wat dat betreft zijn ze er dus wel goed in geslaagd om dat over te dragen haha.

De acteurs doen het allemaal echt prima, en de poppen zien er, voor zover ik het zag, ook goed uit. Ik zat helemaal boven op het balkon, dus keek vanaf boven op het podium. Dat is natuurlijk wel een ander beeld dan je vanuit de zaal hebt, waardoor je meer van de acteurs ziet en minder van de poppen.

Een musical is het inderdaad niet echt. Het is meer een serie scenes om een aantal liedjes van de Jeugd te kunnen performen. Absurdistisch muziektheater is wel een goede beschrijving.  Maar waar dat voor Judaz positief uitpakt, pakt het voor mij dus negatief uit. Als het ‘what the f*’-gehalte zo hoog is, haak ik af en is voor mij elke samenhang weg. Een kwestie van smaak misschien. Beter kan ik niet omschrijven waar het bij mij wringt. Ik waardeer de poging die ze hebben gedaan, en ik erken de kwaliteit van de acteurs en wat andere facetten van de show. Maar het is gewoon simpelweg niet mijn ding.

  [ # 8 ] 09 March 2017 09:27 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

IngeG - 06 March 2017 09:47 PM

Maar het is gewoon simpelweg niet mijn ding.

Ik denk dat je daarmee de spijker op z’n kop slaat. Ik begrijp helemaal volledig waarom je het niks vond. Mijn vriendin kon het ook helemaal niet waarderen omdat het voor haar veel te flauw was en ze het daardoor geen enkele connectie met het stuk kon vinden. Er waren na afloop van de voorstelling mensen die of het helemaal te gek vonden (zoals ik) of mensen die het helemaal niets vonden.

  [ # 9 ] 09 March 2017 09:55 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  148
Geregistreerd  2008-11-06

IngeG - 06 March 2017 09:47 PM

...Laat ik beginnen met zeggen dat altijd als ik de Jeugd van tegenwoordig zie ik ze nogal vaag vind. Ik versta hun teksten nauwelijks, en hoewel als ik de lyrics lees ik ze nog wel oke vind (goede woordspelingen), helpt het natuurlijk niet als je het niet verstaat. Naast dat ik het niet versta, vind ik de hele sfeer die om die groep heen hangt ook wat vreemd. Ik krijg geen hoogte van die gasten, snap niks van ze, en hun humor is ook gewoon niet mijn humor…

Als iemand dit tegen mij zou zeggen, zou ik de voorstelling ook afraden, eerlijk gezegd. Het is wel een beetje te verwachten dat je dan over de voorstelling net zo denkt, aangezien de heren van De Jeugd zich volledig gemengd hebben in het proces van de totstandkoming van de productie. Ze hebben het compleet naar hun hand gezet en er hàºn voorstelling van gemaakt. Dan klopt het inderdaad wel dat je dezelfde indruk van de voorstelling hebt als je al had van De Jeugd 😉 Hopelijk heb je genoeg genoten van de acteurs en het spel om toch nog een leuke avond gehad te hebben. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat mensen het of niks vinden of geweldig, niet echt er tussenin.
Ik vond de voorstelling geweldig en ga binnenkort nog eens, maar dan met mijn (puber)dochters.

  [ # 10 ] 10 March 2017 07:33 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Ja dat klopt ook wel dat het te verwachten was. Het was een idee van een collega van me, en in het kader van “een gezellig uitje met collega’s” ging ik mee. Uit mezelf had ik nooit een kaartje voor deze voorstelling gekocht. Maar in datzelfde kader heb ik wel degelijk een leuke en vermakelijke avond gehad hoor, vanwege het gezelschap en wat minder vanwege de voorstelling zelf. 😊

‹‹ Dolfje Weerwolfje      On Your Feet ››