In de annuleringsmail van Ticketmaster stond al dat de servicekosten niet vergoed zouden worden (verwijzend naar de Algemene Voorwaarden). Het lijkt er echter op dat ze dat helemaal niet mogen doen (ik zeg lijkt, omdat je het met juridische aangelegenheden nooit helemaal zeker weet). Volgens de websites van ConsuWijzer en de Consumentenbond heb je bij de annulering van een evenement namelijk recht op teruggave van het volledige bedrag, dus inclusief servicekosten.
Ik heb Ticketmaster hierover gemaild en de reactie was vrij voorspelbaar: ze verschuilen zich achter hun Algemene Voorwaarden. Alsof die gebruikt kunnen worden om de wet te omzeilen.
Na een vervolgmail gestuurd te hebben kreeg ik opnieuw een voorspelbare reactie: dat er nog nooit een rechter is geweest die zich daarover heeft uitgesproken. Want dat is natuurlijk de grote troef van Ticketmaster. Ze weten donders goed dat niemand voor dergelijke bedragen naar de rechter stapt; de juridische kosten hiervoor zouden namelijk hoger zijn dan het geëiste bedrag. En dus zullen ze dit argument altijd als legitimering gebruiken.
Ondanks dat de (afwijzende) reactie hetzelfde zal zijn wil ik toch iedereen die kaarten had oproepen om bij Ticketmaster teruggave van de servicekosten te eisen. Zonder die stap krijg je tenslotte sowieso niets gedaan.
Om daadwerkelijk je geld terug te krijgen zal toch de gang naar de rechter moeten worden gemaakt; ik verwacht niet dat iemand dat gaat doen. Maar er zijn wel andere manieren om toch een bedrijf aan te pakken. Ik zou in ieder geval iedereen aan willen raden om een klacht in te dienen bij ConsuWijzer. ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM (Autoriteit Consument & Markt). De ACM gaat niet voor consumenten hun recht halen (daarvoor moet je echt bij de rechter zijn). Maar ze kunnen wel onderzoek doen naar bedrijven, en bij gebleken misstanden boetes opleggen (dat op zich zou mij al voldoening geven). En met een uitspraak van de ACM kan je natuurlijk wel weer bij het betreffende bedrijf aankloppen. Blijft deze opnieuw in gebreke dan kan er gewoon opnieuw een klacht worden ingediend. Op die vicieuze cirkel zal Ticketmaster zelf waarschijnlijk ook niet zitten te wachten.
Mensen die bij de Consumentenbond zijn aangesloten zouden ook daar kunnen informeren of zij iets met deze zaak kunnen. En het probleem bij Radar aankaarten zou ook een optie kunnen zijn.
Maar dien in ieder geval een klacht in bij ConsuWijzer (na een afwijzing van Ticketmaster). Hoewel zij op basis van één klacht al een onderzoek in kunnen stellen wordt de kans dat ze dat doen alleen maar groter als er veel klachten binnenkomen. (En dat geldt natuurlijk ook voor Radar)
En ik weet dat het even een gedoe is, voor een vrij klein bedrag. Maar als iedereen dit maar accepteert blijft het probleem natuurlijk bestaan. En onderschat dat probleem niet. Als uitverkochte concerten in de Amsterdam Arena of de Ziggo Dome worden geannuleerd, dan wordt het publiek echt voor enorme bedragen benadeeld.