2 of 4 |  < 1 2 3 4 > 
Aladdin zomer 2016 op West End
  [ # 16 ] 08 June 2016 11:23 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Vanavond deze voorstelling gezien. Verslag volgt later. Eerste reactie: Wow! Aladdin zit nog in de preview-fase maar de show staat al als een huis en het dak ging er vanaf vanavond. Zonder iemand tekort te willen doen is de ster van de avond Trevor Dion Nicholas, die qua zang, spel en energieniveau een fenomenale Genie neerzet.

  [ # 17 ] 10 June 2016 03:51 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Scènefoto’s Londen
Ziet er mooi uit ...

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 18 ] 10 June 2016 04:23 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  789
Geregistreerd  2010-06-30

Is deze versie een exacte kopie van Broadway of zijn er dingen veranderd?

  [ # 19 ] 10 June 2016 09:54 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Soms heb je van die momenten dat je intens gelukkig bent dat je voor een show al in de pre-sale kaarten hebt gekocht, om er meteen bij te kunnen zijn maar ook vanwege een vaak aantrekkelijke prijs. Book of Mormon was voor mij destijds zo’n show en bij Aladdin lukte het opnieuw. Ik had de show nog niet gezien maar als Disney- en musicalliefhebber kon het haast niet mis gaan… Zo zat ik afgelopen woensdag voor de onwaarschijnlijke prijs van GBP 49.50 (excl. fee, dat dan weer wel) met hooggespannen verwachtingen op rij 3 in het Prince Edward Theatre. Het werd een topavond.
Aladdin is overall een fijne Disney voorstelling met een uitstekende cast. De show kakt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Lion King, nergens in en op spel en zang is niets aan te merken. De show staat als een huis en is tot in de puntjes verzorgd, zoals eigenlijk alles dat door Disney wordt aangeraakt.

Aladdin wordt allereerst gekenmerkt door een zeer hoog tempo en energieniveau. Een energylevel dat voor een groot deel voor rekening komt van Trevor Dion Nicholas, die een waanzinnige Genie neerzet.  Prachtige stem, enorm charisma, en in zijn spel een bravoure en energie die deze uberleuke rol precies nodig heeft. Lekker over de top maar nooit “te”.
Nicholas wordt daarmee direct omarmd door het publiek. Friend like me is een absolute showstopper waar Nicholas een langdurig applaus ontvangt. De stemming zat er sowieso al goed in, na Arabian Nights ging het dak er al vanaf, en dat voor een preview!

Aladdin wordt gespeeld door een ster in wording, Dean-John Wilson. Na kleinere rollen in Songs for a new world en Miss Atomic Bomb is dit een rol waar hij zijn kunnen volledig in kan etaleren.  DJW ziet er uit zoals Aladdin er uit moet zien, met een guitig hoofd en een mooie fysiek. Zijn spel is dik in orde maar meest opvallend is toch zijn gouden stem die volledig tot wasdom komt in het machtige Proud of your boy.  Of tijdens het fameuze A Whole new world, sowieso een van de hoogtepunten, waarin DJW’s stem mooi samenvalt met die van Jade Ewen, die Jasmine speelt. Ewen zag ik nog niet zo lang geleden in In the Heights, waar ze in positieve zin opviel. Persoonlijk vind ik de rol van Jasmine erg bescheiden en feitelijk te klein om op gelijk niveau te schitteren als Aladdin en Genie.

Opvallende bijrollen zijn er voor Don Gallagher en Peter Howe , Jafar respectievelijk Iago. Gallagher speelt een overtuigende slechterik en Howe heeft een ietwat misselijkmakende gezichtsuitdrukking, die hem voor deze rol zo geschikt maakt als Jafars hulpje.  Daarnaast de 3 vrienden van Aladdin, gespeeld door Nathan Amzi, Stephen-Rahman Hughes en Rachid Sabitri. Hun spel is uitbundig, vol humor en de uitvoering van High Adventure is zo meeslepend dat je als publiek bijna wilt mee bleren.

Tenslotte: Aladdin heeft een prachtige score van Alan Menken en is visueel een sprookje. Kostuums zijn kleurrijk en uitbundig, decorstukken en sfeervolle belichting zorgen voor prachtige arabische plaatjes met diep gele/oranje/rode/blauwe/groene kleuren. Met als absolute hoogtepunten the Cave of Wonders (waanzinnige bling bling) en the Magic Carpet scene tijdens A Whole New World. Zelden zo’n prachtig staaltje theatertechniek gezien. Het verhaal gaat dat het tapijt aan dermate snel om de as roterende draden hangt, dat de bekabeling daardoor onzichtbaar wordt. Hetgeen klopt, want vanaf rij 3 verkeer ik - blijkbaar onterecht - in de veronderstelling met een of andere drone-techniek te maken te hebben. Wat een contrast met de onlangs door mij bezochte voorstelling Chitty Chitty Bang Bang waar de arm waar de auto op rust werkelijk overal in het theater zelfs voor een slechtziende zichtbaar moet zijn geweest.

Aladdin staat al met al voor een heerlijke theateravond waar al je zintuigen gestreeld worden. Topentertainment en per heden mijn favoriete Disney-musical. Of toch Mary Poppins?

[ Gewijzigd: 10 June 2016 09:56 PM by MarkZ ]
  [ # 20 ] 11 June 2016 06:36 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Hé bedankt, nu vind ik het nog erger dat ik niet naar een van de eerste previews kon.  🙄

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 21 ] 12 June 2016 12:40 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Dank voor je verslag. Ik mag binnenkort en ben erg benieuwd ! Mijn favoriete Disney is ook nog altijd ‘Mary Poppins’ en vind ‘Aladdin’ altijd een van de ‘mindere’ scores van Alan Menken.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 22 ] 17 June 2016 06:14 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

Kaartjes in the pocket voor september. Ben heel benieuwd.

  [ # 23 ] 23 June 2016 06:54 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  113
Geregistreerd  2010-10-23

Ik zag Aladdin afgelopen weekend in Hamburg en waw, wat een show! Hij heeft echt op alle gebieden mijn verwachtingen overtroffen, het is echt een heerlijke show, ik zou zo weer gaan! Iedereen die in Londen gaat, heel veel plezier, daar krijg je geen spijt van 😊

  [ # 24 ] 05 July 2016 07:25 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Oh ja, de discussie wat nou de beste Disney-musical is. Beauty and the Beast (het origineel!) in Londen gezien (1997) en Der Glockner von Notre Dame in Berlijn (2001). Dat zijn mijn twee toppers. Met de film Aladdin heb ik eigenlijk heel weinig maar wat ik vorige week in Londen heb gezien… Zachtjes neig ik ernaar om dit wellicht tot de beste Disney-musical te bestempelen. Ik heb van begin tot eind ervan genoten. De decors en kostuums zijn werkelijk adembenemend. Met een van de meest indrukwekkende scenes (eind eerste akte) ooit. Showstopper. De muziek… een 10! Maar dat vond ik al na het verschijnen van het castalbum uit Broadway. En de show in Londen is gewoon zo goed te volgen. Dat vind ik wellicht de grootste plus ook. WAT EEN SHOW!!! Ook een week later ben ik er nog hyper van en dat ben ik niet snel meer van een musical. Ga Aladdin zien mensen, of in Londen of in Hamburg.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 25 ] 06 July 2016 07:45 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik vond het juist erg tegenvallen na de hooggespannen verwachtingen. Visueel prachtig maar voor de rest eigenlijk een oervervelende voorstelling. Leuk om een keer gezien te hebben maar haalt het niet bij andere Disney voorstellingen als ‘Beauty & The Beast’ of ‘Mary Poppins’.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 26 ] 06 July 2016 11:12 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  349
Geregistreerd  2005-05-11

Ik ben het eens met je Theo. Ik kon vorige week last minute een kaartje op de eerste rij krijgen en was toch nieuwsgierig. De voorstelling ziet er prachtig uit met zijn grote budget. Kosten nog moeite zijn bespaard om er een grootschalige en kleurrijke productie van te maken. Toch ontbreekt er een hoop aan het script. Sommige scenes worden er doorheen gejaagd, sommige juist weer te lang. Grootste probleem is echter dat de voorstelling nergens raakt.
Ik vond het leuk de voorstelling gezien te hebben om zijn grootsheid en mooie plaatjes…maar hoef hem niet nogmaals te zien.

  [ # 27 ] 07 July 2016 11:12 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  713
Geregistreerd  2010-02-28

Net terug van rij A8, loterij!

Ik kon nu wel de kabels zien, die inderdaad roteren 😊

Na dress circle op Broadway, was het nu erg gaaf om alle details goed te kunnen zien. Met een paar mindere momenten, blijft het toch een heerlijk spektakel met alle kleuren en kostuums enzo.

Friend Like Me is toch wel echt t beste van de avond! HEERLIJK! Ik dacht dat ze de vloerfunctie hier niet gebruikten, maar een vriend van me die in de show speelt zei dat t niet werkte. Genie kwam tijdens een rook pluim oplopen, wat ik niet storend vond.

  [ # 28 ] 10 March 2017 11:34 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Net terug van Aladdin. Ik had me hier best op verheugd maar dit viel best een beetje behoorlijk tegen. Het verhaal komt heel langzaam op gang en dan ineens is in twee zinnen een hele stap gemaakt. De scènewisselingen naar en van de Jafar & Iago duo act, met een doek dat even naar beneden komt om de set erachter te wisselen, kwamen op mij erg amateuristisch over. Ensemble vond ik voor West End behoorlijk ondermaats presteren. Visueel een spektakel en ik heb me best wel vermaakt, maar als geheel vond ik het maar “meh”.

De hoogtepunten zijn wat mij betreft A Whole New World (vanwege de visuals), Proud of Your Boy en zo’n beetje alles waar Trevor Dion Nicholas als Genie zijn mond open trekt. Helaas zit ook zijn hoogtepunt in de eerste akte, met Friend Like Me. Jade Ewen is duidelijk een stuntcasting; ze acteert het leuk maar de zangpartijen zijn onstabiel en weinig overtuigend. Dean John Wilson *moet* zich laten ondersneeuwen door de Genie in kwestie, maar laat wel mooie dingen zien.

Ik wilde deze show heel graag in Nederland zien, maar als we dan een Carlo Boszhard of Stanley Burleson als Genie krijgen pas ik sowieso. Het harkt ongetwijfeld veel geld binnen, maar omdat de rest zo flinterdun en zoetsappig is, moet je wel het beste van het beste casten… Dus eh, zolang dat niet gaat gebeuren: laat maar.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 29 ] 27 March 2017 02:37 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  273
Geregistreerd  2011-03-12

Afgelopen zaterdag de voorstelling gezien vanuit de stalls.

Jammer genoeg geen Trevor als Genie want hij was eventjes naar Broadway en dus de understudy Oliver Lidert.  Lauren Chia was op als Jasmine en wel Dean John-Wilson als Aladdin.

De voorstelling is heel kleurrijk, heeft enkele mooie scènebeelden: Cave of Wonders als uitschieter, de sterrenhemel bij A Whole New World, de kleurrijke straatscènes ... samen met enkele prachtige kostuums heel mooie om naar te kijken.

Het verhaal is hier en daar aangepast, even wennen als je de film goed kent, maar het stoorde me niet en kwam ook realistischer over, de drie vrienden van Aladdin hadden echt enkele grappige scènes en Jago als mens vond ik ook wel tof.

Dean is een leuke Aladdin, een ongedwongen persoonlijkheid en een mooie stem.

Lauren Chia schitterde als Jasmine met een glasheldere stem.

Maar de show wordt zoals ik vaak lees echt gedragen door Genie en die werd sterk neergezet door Oliver: Friend like me is een prachtige showstopper met veel grappen, een hommage aan andere Disneyklassiekers en alweer alle pracht en praal in decor en kledij.

De show bouwt wel heel langzaam op terwijl het einde in een flits voorbij is - jammer dat ze hier niet wat meer magie voor hebben gebruikt, dat vind ik in de film dan net iets leuker ...
Het gebruik van het schermdoek vond ik minder storend, maar ik zat wel te denken dat dit misschien toch wat anders kon ...

De muziek blijft schitterend.

Kortom een leuke avond, niet meteen een wow-voorstelling, maar toch blij het te hebben gezien.

  [ # 30 ] 29 March 2017 04:27 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  91
Geregistreerd  2017-03-10

Musicalweb melde dit op de hun site:

Matthew Croke gaat hoofdrol in Aladdin spelen op West End

Aladdin op West End zal een nieuwe Aladdin gaan krijgen zo is aangekondigd, de musical ging iets minder dan een jaar geleden in première in het Prince Edward Theatre op West End.

Dean John-Wilson die momenteel nog Aladdin speelt zal het stokje gaan overdragen aan Matthew Croke (te zien in de foto hierboven). Croke die eerder in onder andere Funny Girl speelde pakt met deze rol zijn eerste hoofdrol op West End, hij zal zijn eerste voorstelling gaan spelen op maandag 5 juni.

Ook nieuw in de cast is Nick Cavaliere die de rol van Lago zal gaan spelen. Jade Ewen zal aanblijven als Jasmine en Trevor Dion Nicholas zal de rol van Genie blijven spelen.

 < 1 2 3 4 > 
2 of 4